Moedeloos, al jaren geen actie...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Moedeloos, al jaren geen actie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 16:43

Allereerst wil ik graag verwijzen naar een eerder topic van Suelitha over deze pony's: [VVDD] Ponies al maanden in hachelijke toestand

Ik woon hier al sinds mijn jonge jaren, vroeger stond ik er simpelweg niet bij stil. Maar de laatste jaren is de toestand onwijs verslechtert.
Het gaat over het lot van zeker 40 met name Ijslandse ponys die hier rond een straal van 15 km. van dit dorp staan. Velen in de omgeving kennen de eigenaars op een negatieve manier. De mensen wonen in een vervallen boerderij en zijn al jaren geleden failliet verklaard. Ze hebben geen eigen grond, pony's staan op stukjes 'leengrond', van doorgaan mensen die begaan zijn met het lot van de dieren.
De mensen zelf leven in pure armoe, hebben doorgaans geen gas en licht en alles wat voor ons gewoon is. Toch moeten ze in het onderhoud van een 40tal, en steeds groeiend aantal pony's voorzien. Hoe ze dat lukt? NIET DUS!

De hengsten en merrie's staan tussen elkaar, waardoor het rustig door fokt. Boertjes in de omgeving kwakken eens in de zoveel tijd een pak kuil bij de paarden. Dit houd in dat er soms dagen niets staat. Soms brengt een vriend van de man een pak kuil, waar dit van betaald wordt is mij een raadsel. Standaard krijgen de paarden gewoon té weinig eten, wat voor hevige ruzies zorgt als er weer wat wordt neergezet. De paarden die hoogst in rang zijn zien er nog toonbaar uit terwijl de achterste paarden ondanks hun dikke vacht sterk vermagerd zijn.

Door de eigenares van mijn huidige verzorgpaard werd ik weer eens met de neus op de feiten gedrukt een tijdje terug. We hebben nogmaals contact gehad met de dierenbescherming, die langs is geweest en de man heeft een waarschuwing gekregen. Met name over twee heel sterk vermagerde paarden. Wat mij opviel was dat dit de paarden waren met een minder dikke vacht, een haflinger en een mengelmoesje. De Ijslanders hebben een gigantische wintervacht en hun conditie is veel minder af te lezen. Ook zijn de meeste merries dragend.

Deze paarden zijn verplaatst naar de boerderij, waar ze nog weinig meer eten krijgen. Maar buiten de waarschuwing, wordt er verder voorlopig geen actie ondernomen. Eigenaresse besloot hooi te kopen en bij de paarden neer te gooien en om de beurt halen we nu al anderhalve maand zakken brok. Onder het mom van 'alles beter dan niets', zijn we het groepje paarden wat hier verderop in het weiland staat gaan bijvoederen. Hier hebben de de dierenbescherming ook van op de hoogte gesteld.
Elke avond loop ik met de hond en 2 grote supermarkttassen vol brok naar ze toe en verdeel ik het in genoeg porties.

Nu ik me er meer mee bezig houd stapelen de verhalen zich op tegen deze mensen en hun paarden. De dierenarts komt niet meer, behalve in uiterste noodgevallen omdat er nog voor duizenden euro's aan rekeningen open staan en ze gewoonweg nooit betaald worden. Enkele jaren terug is een groep hengsten ontsnapt, op de weg geraakt en is er één aangereden. De reden van de ontsnapping? Honger ! Geen grassprietje meer op het weiland. Het paard had twee gebroken benen en verging van de pijn. Die nacht is de dierenarts snel ter plaatse gekomen, heeft het paard zwaar verdoofd en de eigenaar uit bed gebeld. Onder het mom van 'kijk eens wat je aanricht!' hebben ze hem het paard laten zien voordat deze geëuthaniseerd werd.

Vandaag zag ik ineens dat één van de paarden een grote open wond op zijn rug draagt, ik kan dagen blijven doorvertellen over dingen die gebeurt zijn. Over dode paarden, veulens zonder moeder, enzovoorts enzovoorts... Echt, ik voel me zó machteloos! Wannéér gebeurt er eens iets, wanneer houd het verdomme eens op!

Moderatoropmerking:
Foto verwijderd. Ondanks dat het hier een schrijnende situatie betreft, is het niet toegestaan om foto's van andermans dieren te plaatsen zonder toestemming. Meteen ook het verzoek aan alle mensen in dit topic om niet in de verleiding te komen nieuwe of meer foto's te plaatsen. Ik kan me alle gevoelens heel goed indenken, maar toch verzoek ik iedereen om foto's, namen of duidelijke verwijzigingen hiernaar niet te plaatsen

Ik ben van plan deze week meer foto's te maken, voornamelijk van de meest magere paarden en de wonden die sommige paarden dragen. Misschien dat deze later nuttig kunnen zijn.

_Kimmm

Re: Moedeloos, al jaren geen actie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:47

jeetje wat bizar, Maar als jij de paarden blijft voeren gaat de dierenbescherming al helemaal niks doen.
Want ze krijgen eten.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 16:56

_Kimmm schreef:
jeetje wat bizar, Maar als jij de paarden blijft voeren gaat de dierenbescherming al helemaal niks doen.
Want ze krijgen eten.

Dit is zeker niet de eerste keer dat hierover gebeld is... Op het moment dat de dierenbescherming na ons telefoontje is langsgeweest voerden wij niet bij en lag er totaal niets aan eten. De mensen zijn er once again vanaf gekomen met, jawel, een waarschuwing.
Op dit moment heeft hij veel contact met een andere man, ook niet echt een fris type. Volgens mij doet hij daar een wederdienst voor en krijgt ééns in de zoveel tijd eens een pak kuil. De paarden krijgen hier een minimum van gevoerd, als het op is ligt er zo 3 tot 7 dagen niets voor er weer een pak kuil ligt. De kuil ligt ook níet in het land maar onbereikbaar voor de hek en wordt in het middaguur een minimum aan kuil over de hek gegooid. (De mensen fietsen hier langs op weg naar de paarden, vandaar mijn nauwkeurigheid.)

Like I said, ik wordt er moedeloos van. Als jong meisje zó vaak aan de telefoon gehangen over de paardjes, samen met buurtgenoten alles al geprobeert. Maar ze staan er nog steeds en er verandert geen flikker aan hun lot, ik geloof er niet meer zo in dat nogmaals een actie van 'niets voeren dan worden ze wel meegenomen' daadwerkelijk iets gaan uithalen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:57

Dat het kan in Nederland...

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:01

PercyLeen schreef:
Dat het kan in Nederland...

Ja dat blijkt. Ik zal morgen eens foto's schieten mocht ik met licht thuiskomen. Misschien dat het een grote groep mensen bewust maakt van de situatie en we eens wat kunnen uithalen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:03

verwacht niets van instanties die doen niets

ook niet als paarden al jaren in een 3x6 box staan opgesloten op een meter mest waar ie over heen kan waden met zijn hoeven ter grootte van over schotels en er alleen uit komen als er gedekt moet worden en voeren als ie er aan denkt (het voor jaar dus)

wat dat betreft maar hopen dat de eigenaren maar rap de pijp uit gaan zodat het voor de beesten beter kan worden
het zij door euthanasie en of andere eigenaren

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:03

Kun je niet eens heel je vriendengroep, buren, kenissen etc laten bellen?
Waarom praat je niet eens met die mensen? Willen ze van hun dieren af? Misschien willen zij ze verkopen? Ik neem aan dat dierenartsen ook rekeningen sturen en als die niet betaald worden een incassobureau inschakelen, dan zouden deze dieren toch allang in beslag genomen moeten zijn?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:12

denice schreef:
Kun je niet eens heel je vriendengroep, buren, kenissen etc laten bellen?
Waarom praat je niet eens met die mensen? Willen ze van hun dieren af? Misschien willen zij ze verkopen? Ik neem aan dat dierenartsen ook rekeningen sturen en als die niet betaald worden een incassobureau inschakelen, dan zouden deze dieren toch allang in beslag genomen moeten zijn?

Ik en meerdere volwassenen rondom hebben met deze mensen proberen te praten. De man is voor rede vatbaar, de vrouw is psychisch in de war. Ze fiets kinderliedjes zingend rond, kan zomaar vanuit niets van haar fiets stappen en mensen compleet verotschelden. Binnen het Ijslands stamboek, heb ik eerder vernomen, staat ze ook erg slecht bekend. Vroeger als meisje heb ik ook al eens geprobeerd -hoe naïef- hun te helpen. Met een groepje meisjes paarden gaan verzorgen en alle bijbehorende klusjes. Hierdoor heb ik toen een paard vaststond en de vrouw ophaalde voor hulp eens een ferme duw tegen de muur en een volledig scheldkanonnade over me heen gehad. Mijn ouders zijn gaan praten en ik mocht er niet meer komen.
Deze jaren was ze nog voor rede vatbaar, maar inmiddels, door alle ellende is ze dieper weggezakt. Vrouw is overleerd, zoals ze dat noemen. En nu er geen middelen zijn voor medicatie vind ik dat ze als 'zeer onberekenbaar' bestempeld mag worden. Mensen die haar kennen, of van hebben horen zeggen weten waar ik over praat.
Deze vrouw staat hoog boven de man en doet alles om de verkoop te dwarsbomen. Dit weet ik van een goede vriendin die enkele jaren geleden een paar Ijslanders van haar hebben verkocht. Nog steeds komt de vrouw regelmatig om de hoek en krijgen ze te horen dat er niet goed op de Ijslanders wordt gepast en ze er niet meer op moeten gaan zitten met hun 'vette konten'. (Onwijs slanke mensen die een droomplaats hebben voor hun paarden.)
Dankzij de vrouw werd de koop van de paarden hun erg bemoeilijk, maar eens verliefd hebben ze doorgezet. :D Hierdoor worden er alleen bij hoge uitzondering paarden te koop aangeboden en gaan ze in principe niet weg.

Ik weet niet hoe het gaat bij schulden, maar hun boerderij is al meerdere malen in de kranten verschenen voor te veilen. Alle keren was er niemand die deze wou kopen, wat ik geen wonder vind gezien de staat. Er zit ook helemaal geen grond meer bij, deze is in alle jaren verkocht door de schulden. Ook heeft de man vaker dan eens gezeten voor schulden maar ook het stelen van eten voor hunzelf. Wat ik erg triest vind, ik zie deze man persoonlijk ook als slachtoffer.
Oudjaarsdag is hun boerderij gedeeltelijk afgebrand, een bijgebouw ging in vlammen op overigens, maar zonder de verzekering gaat het leven daar gewoon door. Met of zonder bijgebouw.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:15

Hm, wel gek, want in principe zijn paarden ook eigendommen welke ingenomen worden bij schulden..

Ik denk dan toch, blijven bellen en hopen dat ze ooit het licht zien, al zal dat wel een zware klus worden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:17

tja vraag me dan af hebben ze geen fam ???
waarom word de ggd oid niet ingeschakeld etc etc etc

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:17

denice schreef:
Hm, wel gek, want in principe zijn paarden ook eigendommen welke ingenomen worden bij schulden..

Ik denk dan toch, blijven bellen en hopen dat ze ooit het licht zien, al zal dat wel een zware klus worden.

Nouja, ik hoop dat de 'dierenpolitie' waarover steeds wordt gesproken wordt doorgezet. Ik ben meteen de eerste beller...

Maar mochten er opties zijn om op een andere manier te helpen, of andere tips hoor ik het graag. Wordt er vooral de laatste weken gek van, ik heb een hele tijd het leed naast me kunnen neerleggen maar het lijkt nu zo dichtbij te komen. Ik wil zo graag dat er eens wat verandert, het zijn stuk voor stuk zulke onwijs lieve dieren!

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:21

Jee wat een verhaal!
En politie, dierenbescherming, niemand doet hier iets aan?! Het moet toch niet gekker worden hier zeg!

denice

Tsja, ze laten ophalen is natuurlijk ook geen mogelijkheid. Zolang ze daarop staan, zal het gras ook niet echt aangroeien in het voorjaar.

Gaat die vrouw nog regelmatig langs? Kun je niet eens met een van haar hulpverleners gaan praten? Heeft ze die? Misschien kun je zo ook maar enigzins tot haar doordringen. Confronteren en uitleggen.

Wel lastig, zeker als jij er steeds naar moet kijken. Ik zou alle instanties die je kunnen helpen helemaal platbellen, zulke mensen, zonder geld en zwakzinnig, zouden toch ook eigenlijk geen paarden mogen houden!

Amalarab

En als jullie met een groep elke dag omstebeurt blijven bellen en dan de LID en niet de DB? Hart van NL?

En wie weet kunnen ze de schulden aflossen door de paarden te verkopen..gedwongen wel te verstaan!

Ik keek gisteren naar Animal Cops, wow wat hebben we dat nódig hier!!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:24

Amalarab schreef:
Ik keek gisteren naar Animal Cops, wow wat hebben we dat nódig hier!!

:j
en ook de straffen die er bij horen

nogmaals ggd oid ???

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:26

Amalarab schreef:
En als jullie met een groep elke dag omstebeurt blijven bellen en dan de LID en niet de DB? Hart van NL?

HvN, doet váák van dit soort items, gelukkig in ieder geval.. misschien dat hun ook wel geïnteresseerd zijn in dit verhaal..
Vind het te bizar voor woorden iig dit

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:28

Of eens een stuk schrijven en naar de plaatselijke krant sturen?

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:32

Och jeetje! Arme dieren! (en mensen)

Dat er niemand is die hier wat aan doet, behalve dat jullie ze bijvoeren natuurlijk +:)+

Ik zou er best 1 willen 'adopteren'!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:33

Werkelijk weer Nederland op z´n best !. Paard mag niet alleen staan, moet 4 uur per dag naar buiten, mensen met paarden moeten een diploma gaan halen, zelfs op Tv div. uitzendingen erover, maar dit is natuurlijk niet erg!
Ik leef met je mee TS! Wat een rot land w.b.t de dieren leven we toch in!!!
Moedeloos word je hiervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:33

Wat verschrikkelijk.. kan er niet iets gedaan worden door de media op te zoeken (H v NL ? of Editie NL ?) zoiets.. Tsja ik denk dat als er al meerdere actie's ondernomen zijn. En de situatie echt zo beroerd is. De Dierenbescherming niets doet..

Dan maar zo.. Maak foto's van de situatie.. En stuur die naar zo'n zender..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:36

Jeetje, het is bizar dat dat HIER gewoon kan..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:36

Spytgnieskje schreef:
Och jeetje! Arme dieren! (en mensen)

Dat er niemand is die hier wat aan doet, behalve dat jullie ze bijvoeren natuurlijk +:)+

Ik zou er best 1 willen 'adopteren'!

Hier nog iemand..
Jeetje wat een verhaal :( Dat dit kan in Nederland :n
Laatst bijgewerkt door koenlover op 02-02-11 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:39

Wat een situatie zeg.. Ik snap dat je je machteloos voelt. Volgens mij woon je nog geen 5km bij mij vandaan, maar kan me zo niet bedenken waar deze paarden staan. Blijven bellen en contacten met de DB of AID lijkt me een van de weinige opties?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:42

Als er met die man te praten valt is het dan niet mogelijk om hem te vragen merries en hengsten te scheiden? Als er geen dieren meer bij komen wordt het in elk geval iets makkelijker om er genoeg voer voor te vinden en de merries hebben minder nodig zonder veulen om te zogen.

Als die vrouw zulk gevaarlijk/raar gedrag vertoont is aangifte dan geen optie? En als ze zo fel is tegen manlief toch eens melding maken bij de politie van vermoeden huiselijk geweld tegen hem. Als de AID en DB niets willen/kunnen doen, dan maar de mensen zelf proberen aan te pakken via regels waar wel wat mee te doen is.
Dat de schuldeisers die pony's niet in beslag nemen zal wel met de situatie waarin die verkeren te maken hebben. Graatmager en geen basismedische zorg gehad, dus zelfs de slager wil ze niet hebben, want er zit geen vlees op.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:44

Weet je wat ik doe met de dierenbescherming? Klagen dat ze zo zijn en weigeren om ze ook maar één cent te geven. Daar wordt alleen de directeur maar rijk van. Het helpt toch niet!
Kan je niet eens een DA vragen wat ie ervan vindt? Een IJslander is gefokt voor erbarmelijke omstandigheden. Op IJsland lopen ze los rond en niemand die ze daar bijvoert. Mss scharrelen ze hun kostje nog bij elkaar. Op deze foto komt niet echt duidelijk naar voren dat het paardje er slecht uit ziet.