Manegepaard Dixie @ privéles

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Manegepaard Dixie @ privéles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:20

Hallo :wave:

Op 13 Januari had ik een privéles met Dixie. Ik ga namelijk aankomende zondag (de 23e) een fnrs wedstrijd rijden met haar en daarom wilde ik graag nog wat extra tips krijgen.
Dixie is sinds een paar weken manegepaard bij mij op de manege. Het is zeker geen gemakkelijk paard, er kunnen niet heel veel mensen op haar rijden. Ze kan soms namelijk flink bokken en er opeens met je vandoor gaan. Bij mij is ze echter tot nu toe altijd heel braaf geweest. Dit is ook de reden dat ik er nu elke week op mag, mij hoor je zeker niet klagen!!

Je ziet me op de filmpjes heel veel voltes maken, dit moest ik doen zodat ze van voren goed los ging laten en ging zakken. Dit hielp ook zeker want ze liep die dag echt heel erg fijn!
Het laatste filmpje ging ik me proefje oefenen die ik deze zondag moet doen. Ik denk dat als ik me wedstrijd zo rijd zoals ik hem tijdens me privéles reed, ik hem wel ga halen. Het begin en het einde van dat filmpje zijn een beetje raar, daar moet je maar omheen kijken :)

Wat me vooral opviel bij het bekijken van de filmpjes is dat ik me benen echt stiller moet houden. Voor de rest vind ik het er wel fijn uitzien.

Nou kijk en geniet van deze knappe merrie!

Allereerst een leuke foto van mij en Dixie
Afbeelding

Afbeelding

En dan hier me proef

Filmpjes en foto's made bij Ella en Marlous, thnx meiden!!

Dat was het! Tips mogen altijd, maar wees lief :o
Laatst bijgewerkt door _Linn_ op 18-01-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Manegepaard Dixie @ privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:23

Niet alle filmpjes gekeken, maar vind het er in principe netjes uit zien hoor. Zeker voor een manegepaard waar je - lijkt mij - niet dagelijks en waarschijnlijk ook niet wekelijks - op rijdt.

Wat me wel opvalt is dat je erg veel geluidjes maakt tegen je paard.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:25

Ik vind (zoals je al laaang weet) dat je een leuke combinatie samen met haar bent en vind het leuk dat jij wel die klik met dr hebt :)
Mijn tips weet je al maar hierbij nog even een keertje, af en toe op je handen letten dat ze niet teveel gaat schudden en je geeft wel heel vaak been.
Ik zal voor je duimen zondag!!

(ik mis het; met dank aan Ella en Marlous gedeelte hihi :P )

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:25

Nouks schreef:
Niet alle filmpjes gekeken, maar vind het er in principe netjes uit zien hoor. Zeker voor een manegepaard waar je - lijkt mij - niet dagelijks en waarschijnlijk ook niet wekelijks - op rijdt.

Wat me wel opvalt is dat je erg veel geluidjes maakt tegen je paard.

Dat is me instructrice die je hoort :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:26

EllaBellaah schreef:
Ik vind (zoals je al laaang weet) dat je een leuke combinatie samen met haar bent en vind het leuk dat jij wel die klik met dr hebt :)
Mijn tips weet je al maar hierbij nog even een keertje, af en toe op je handen letten dat ze niet teveel gaat schudden en je geeft wel heel vaak been.
Ik zal voor je duimen zondag!!

(ik mis het; met dank aan Ella en Marlous gedeelte hihi :P )

ohjah oeps, sorry Ella :P Ff kijken of ik het nog kan veranderen :P

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:28

haha danku hahaha :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:39

Ziet er fijn uit. Natuurlijk kunnen er nog puntjes op de I worden gezet.
Dat van je handen, dat ze mee licht rijden zeg maar, viel mij ook op.
Maar..... leuke combinatie!!! Je komt er wel a.s zondag!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:43

aerdenhout1 schreef:
Ziet er fijn uit. Natuurlijk kunnen er nog puntjes op de I worden gezet.
Dat van je handen, dat ze mee licht rijden zeg maar, viel mij ook op.
Maar..... leuke combinatie!!! Je komt er wel a.s zondag!

Dankje! :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:48

Ziet er heel leuk uit, ook een heel fijn bewegend paardje.
Ik vind persoonlijk alleen wel dat je nogal onrustig op het paardje zit. Je benen zwabberen continu, en je handen lichtrijden met je mee. Dit zijn zeker belangrijke punten om te verbeteren om een constantere aanleuning te krijgen. Ook vind ik opvallen dan wanneer het paardje zn evenwicht verliest(door jou) en dus zijn hoofd omhoog brengt, jij hem met een best wel harde hand weer nar beneden haalt/trekt. Door zelf in balans te blijven en de overgangen met meer rust te rijden zal het paardje zijn hoofd ook niet of nauwelijks omhoog brengen. Dus ik zou zeggen: Op zitles!;)
Verder heel veel succes zondag! en met verder oefenen! Moet wel goedkomen toch?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 18:54

M_Vainqueur schreef:
Ik vind persoonlijk alleen wel dat je nogal onrustig op het paardje zit. Je benen zwabberen continu, en je handen lichtrijden met je mee. Dit zijn zeker belangrijke punten om te verbeteren om een constantere aanleuning te krijgen. Ook vind ik opvallen dan wanneer het paardje zn evenwicht verliest(door jou) en dus zijn hoofd omhoog brengt, jij hem met een best wel harde hand weer nar beneden haalt/trekt. Door zelf in balans te blijven en de overgangen met meer rust te rijden zal het paardje zijn hoofd ook niet of nauwelijks omhoog brengen. Dus ik zou zeggen: Op zitles!;)

Jah dat van me benen klopt, dat heb ik ook in de openingspost gezet. En 2x in de filmpjes geloof ik wil ze net wat onder me vandaan rennen, maar dat kon ik elke keer net voorkomen door iets strenger te zijn ja. In het begin pak ik me zweep om waar ze van schrok en dus idd dr hoofd omhoog gooit. Het voelt voor mij niet als evenwicht verliezen, ze is wat dat betreft vrij in balans. Misschien bedoel jij de stukjes waar ze onder me uit loopt?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:05

_Linn_ schreef:
M_Vainqueur schreef:

Jah dat van me benen klopt, dat heb ik ook in de openingspost gezet. En 2x in de filmpjes geloof ik wil ze net wat onder me vandaan rennen, maar dat kon ik elke keer net voorkomen door iets strenger te zijn ja. In het begin pak ik me zweep om waar ze van schrok en dus idd dr hoofd omhoog gooit. Het voelt voor mij niet als evenwicht verliezen, ze is wat dat betreft vrij in balans. Misschien bedoel jij de stukjes waar ze onder me uit loopt?

Het paardje is wel in balans ja, tenminste zo te zien dan. Maar jij bent meer degene met het onbalans. Als het paardje gewoon draaft of stapt valt de onbalans wel mee hoor! Mar wanneer je een overgang terug rijdt zie je hoor je houding dat je even uit balans raakt. Gevolg, paardje gooit zijn hoofd in de lucht. En het kan best dat het paardje soms gaat rennen, maar dan nog is streng zijn in de hand niet de oplossing. Het is toch geen officiele gelegenheid? Dus neem de tijd en rijd het paardje weer terug met behulp van je zit. Als je dit 'thuis' consequent blijft doen zul je op wedstrijden in principe dat ook altijd kunnen doen. En dat is weer heel handig én wel zo vriendelijk. Want op wedstrijd wil je die onregelmatigheden niet hebben. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Anders moet je het even zeggen dan probeer ik het anders te verwoorden.
En ik hoop dat je het niet als een aanval of wat dan ook ziet. Ik bedoel dit als opbouwend commentaar zodat je er ook wat aan hebt dat je een filmpje hebt geplaatst.

Edit; ooh even iets vergeten, wat mij opvalt ook is dat de galop wat weinig sprong bevat. Terwijl je wel continu been geeft. Probeer 1 keer goed been te geven en daarna benen stil, en vooral activiteit en ritme houden!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:09

Oke bedankt, ik begrijp het! Gangen terug zijn idd best lastig bij dr, ik heb dr al op geoefend, moet ook in me proef op letter terug naar draf, als ik dat flink voorbereid lukt dat wel. Ik kan vrijdag nog een keer oefenen op dr in een drukke les, maar oke, ik kan nog wel even oefenen en dan zou ik er proberen op te letten. En de galop klopt ook wel ja, ze galopeert vrij groot maar met te weinig impuls. In galop kan ze ook heel makkelijk gaan hangen op links, dat viel deze les heel erg mee, maar de dag erna in de groepsles weer totaal niet. Ik probeer dr dan van achteren wat meer te activeren, maar dat is nog best moeilijk

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:10

ik zie niet echt vaak dat ze uit balans raakt,
maar bijvoorbeeld bij door een S van hand veranderen, "gooi" je haar om van links naar rechts zegmaar.
als je haar eerst heel even recht door laat lopen, en dan pas de andere kant op vraagt, "gooi" je haar niet om, en blijft zij beter in evenwicht.

en het onder je weg rennen, doen paarden soms om in evenwicht te blijven (als jij struikelt, zet je even een snelle pas, zodat je niet valt)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:31

maar ik vind het er netjes uit zien, en mijn andere puntjes heb je al gehoord :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:36

Ziet er netjes uit, hoor!
Alleen vind ik dat 'gekikker' ontzettend irritant :=

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:39

Broccoli schreef:

gekikker? :P

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:41

Ik heb alleen je proef bekeken en dat ziet er vrij aardig uit.

Als je A-X Halve grote volte links moet maken en dan bij X in draf moet gaat ze nog wat te hard door. Je ging uiteindelijk met zo'n enorm hoog tempo je middendraf in die daarachteraan kwam dat ze in galop schoot. Dus wat rustiger je middendraf in zodat je een mooiere overgang krijgt.

Maar ik denk dat je je proefje gewoon gaat halen hoor. Lijkt me geen enkel probleem.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:46

pink_gerbera schreef:
Ik heb alleen je proef bekeken en dat ziet er vrij aardig uit.

Als je A-X Halve grote volte links moet maken en dan bij X in draf moet gaat ze nog wat te hard door. Je ging uiteindelijk met zo'n enorm hoog tempo je middendraf in die daarachteraan kwam dat ze in galop schoot. Dus wat rustiger je middendraf in zodat je een mooiere overgang krijgt.

Maar ik denk dat je je proefje gewoon gaat halen hoor. Lijkt me geen enkel probleem.

Ja klopt :) Ik had daarvoor ook nog geen middendraf ingereden zegmaar, normaal kan ze altijd prima middendraf, dus hopelijk zondag ook

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:47

Ja :P Dat geluid wat je instructrice maakt.

_Linn_ schreef:
Broccoli schreef:

gekikker? :P

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:50

Oowh jah dat hoor ik niet eens meer :P

AshleyvdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:59

Heey wat leuk een topic van jou :P

Wat een leuk nieuw manege paard moet echt snel weer een keer komen beurten!!

Maar ik vind dat je hem netjes rijden voor een manegepaardje! Alleen je onderbenen mogen wat stiller en let op je handen.. Voor de rest schreeuwt Linda het wel tegen je! :P

Succes nog met de paardje! En laat weten hoe het gegaan is he! :P

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:01

AshleyvdH schreef:
Heey wat leuk een topic van jou :P

Wat een leuk nieuw manege paard moet echt snel weer een keer komen beurten!!

Maar ik vind dat je hem netjes rijden voor een manegepaardje! Alleen je onderbenen mogen wat stiller en let op je handen.. Voor de rest schreeuwt Linda het wel tegen je! :P

Succes nog met de paardje! En laat weten hoe het gegaan is he! :P

Hee Ashley! Hoest met jou? Op de manege nog alles goed?
En ja, Linda kan flink goed schreeuwen, maar dan is het wel duidelijk :P

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:03

Ik vind t dr heel leuk uit zien lin! Jullie zijn echt leuke combi ;)
Wat al gezegd is idd op je handen en benen letten, verder heb ik niet echt iets aan te merken! Komt wel goed zondag denk ik :) (heb filmpje van je proef nog niet gekeken, ga ik zo doen, maar heb t immers irl gezien :) )

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:19

Net filmpje van je proef gekeken, wat ik nog toe wil voegen is dat je in galop echt stil op je kont moet blijven zitten. Je komt net uit je zadel (denk sylvester maar dan wat minder) en dat is toch wel heel zonde van t plaatje. En middendraf wat meer in het ritme vragen ipv in een keer naar voren jagen, volgens mij overviel je dr wat met je iet wat strenge been :)

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:31

Ik wil je echt een heel groot compliment geven, hoe fijn je dit paard rijd!
Het ziet er goed uit, en als ik de beginpost niet had gelezen en je titel ook niet, had ik nooit gedacht dat dit een manege paard zou zijn en een manege les. ;)
Veel succes zondag!