eerste keer rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dijkstragea

eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 13:52

een paar maanden terug heb ik een nieuw verzorg paard gekregen,
na een eerste keer longeren kon ik er gewoon opstappen, ze had 5 jaar niet gereden en is super lief,
hier wat foto's van haar, maar nu is het probleem, ik kan niet meer opstappen, de laatste keer hebben we het heel rustig aangepakt en stukje bij beetje proberen op te stappen, de keer daarvoor had ze gesteigert bij opstappen, iemand nog tips hoe je het kunt aanpakken?
ik rij zelf 9 jaar, het was voor mij de eerste keer rijden sinds een tijdje en voor haar de aller eerste keer rijden sinds ze beleerd is dat was 5 jaar geleden.

Afbeelding
eerste keer rijden

Afbeelding
ik weet het mijn beugels zijn een beetje kort, maar dit ivm de veiligheid (meer grip)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dijkstragea op 01-01-11 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: eerste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:00

Je topic voldoet nog niet aan de eisen op HAW: wat zijn je doelen, waar ben je nu mee bezig, wat is het niveau van jullie beiden? Misschien kun je hem nog aanpassen...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:02

tis moeilij kte beoordelen van maar 3 foto's ,maar wat ik zie is een gespannen paard.
alleen foto 3 is meer ontspannen.
Maar zoals bij foto 2 geef jij zelf als ruiter al spanning aan
Je hebt je teugels al redelijk strak en hoe eng het ook is (iemand heeft haar ook nog us vast) laat lekker je teugeltje wat hangen.
dan krijgt de merrie de kans om laag te komen en voelt niet direct die spanning van: '' o god ,baasje heeft de teugels strak er moet wat gaan gebeuren!! o eng! ''

Succes! mOoi paardje trouwens!

kazan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:43

ik zie ook ee gespannen paard,laat idd de teugels vieren en het paard op eigen benen laten lopen,stap voor stap de dingen doornemen.

Maar wat een prachtpaard zeg!

dijkstragea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 14:48

bedankt voor de tips, het was een vrij vreemde omgeving dus messchien kan het daar aan liggen, verder was ze super braaf, ik zit er waarschijnlijk zo gespannen bij omdat het mijn eerste keer weer was sinds een jaar.
bedankt voor het compliment over het paardje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:49

Rijerijerije schreef:
Je topic voldoet nog niet aan de eisen op HAW: wat zijn je doelen, waar ben je nu mee bezig, wat is het niveau van jullie beiden? Misschien kun je hem nog aanpassen...

Het doel is op het paard te komen, daar is ze nu vooral mee bezig en het niveau van beiden is nog geen B :).

Gea, wat is de reden dat dit paard sinds het beleren (5 jaar geleden) niet meer gereden is? Kun je vertellen hoe je het opstappen aanpakt? Opstappen is altijd een lastig ding en als het wederzijdse vertrouwen eenmaal weg is heb je een hoop extra werk.

dijkstragea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 14:54

Lovely schreef:
Rijerijerije schreef:

Het doel is op het paard te komen, daar is ze nu vooral mee bezig en het niveau van beiden is nog geen B :).

Gea, wat is de reden dat dit paard sinds het beleren (5 jaar geleden) niet meer gereden is? Kun je vertellen hoe je het opstappen aanpakt? Opstappen is altijd een lastig ding en als het wederzijdse vertrouwen eenmaal weg is heb je een hoop extra werk.

Ze is officieel een fokpaard, voor de eerste keer rijden hebben we eerst met de handen langs de oren heen en weer gewaaid, heeft ze helemaal niet op gereageerd, daarna wat op en neer gaan naast het zadel en daarna er aan hangen, en daar na schijn opstappen, erop met de voet, 1..2..3.. en daarna niet opstappen en daarna voor het eggie. dit ging allemaal goed heb daarna ongeveer 3 weken normaal op haar kunnen rijden en toen zou ik normaal opstappen en toen ging ze zomaar steigeren niks engs te ontdekken zadel gecontroleerd niks aan de hand.

juliejorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:00

ik zou zelf zo ontspannen mogelijk op het paard te gaan zitten .
en laat echt voelen dat je zit in het zadel .
doe de teugels niet te kort.
en niet te veel voorover zitten

heel veel susces !!

dijkstragea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 15:28

juliejorg schreef:
ik zou zelf zo ontspannen mogelijk op het paard te gaan zitten .
en laat echt voelen dat je zit in het zadel .
doe de teugels niet te kort.
en niet te veel voorover zitten

heel veel susces !!

dat voorover zitten is mijn/was mijn houding, ik heb het destijds zo geleerd, zodat ik de nieren van het paard waar ik op reed niet belaste, dit zit er nogsteeds een beetje in (het was eerst nog erger) maar het is al stukken beter:D maar bedankt voor de tip!

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:10

Probeer zoveel mogelijk te ontspannen, want dat het paard steigert zal grotendeels te maken hebben met spanning. Je kan er vanuit gaan dat je dat paard moet gaan doorrijden, dus moet je heel veel ontspannen en belonen, zodat alle spanning eraf gaat, dan kan je 'echt' gaan rijden.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:12

ik heb het idee dat het zadel ook niet goed ligt. misschien is dit het probleem?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:28

Het steigeren tijdens het willen opstijgen is protest..de oorzaak waarom kan idd liggen aan het zadel. Doet ze het ook als een ander wil opstijgen?

dijkstragea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 19:26

Cossie schreef:
Het steigeren tijdens het willen opstijgen is protest..de oorzaak waarom kan idd liggen aan het zadel. Doet ze het ook als een ander wil opstijgen?

we hebben het wel met een ander geprobeerd, daar was ze ook de hele tijd draaierig bij, het zadel hebben we dubbel gecontroleerd, hier kunnen we niks bij vinden.
@lovehannah: we hadden nog niet gereden, alleen had ze in de trailer gestaan met een ervaren paard en gepoetst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:34

Rijerijerije schreef:

dijkstragea schreef:
Lovely schreef:

Ze is officieel een fokpaard, voor de eerste keer rijden hebben we eerst met de handen langs de oren heen en weer gewaaid, heeft ze helemaal niet op gereageerd, daarna wat op en neer gaan naast het zadel en daarna er aan hangen, en daar na schijn opstappen, erop met de voet, 1..2..3.. en daarna niet opstappen en daarna voor het eggie. dit ging allemaal goed heb daarna ongeveer 3 weken normaal op haar kunnen rijden en toen zou ik normaal opstappen en toen ging ze zomaar steigeren niks engs te ontdekken zadel gecontroleerd niks aan de hand.

Helemaal om niks zal een paard niet steigeren, maar misschien weet de eigenaar er meer over? Probeer anders weer een stapje terug te doen, wellicht gaat dat wel goed?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:48

Ik begrijp dat het opstappen de eerste keren wel goed ging?
Het zou kunnen dat het paard spierpijn heeft gehad en dat ze dit is gaan associeren met opstappen en rijden. Verder zou het ook onzekerheid kunnen zijn. Neem je meteen de teugel aan als je gaat rijden? Het kan zijn dat ze last heeft van het bit (bit controlere en gebitscontrole).
Je zou ook het zadel eens op kunnen leggen zonder het bontje. Van een bontje wordt een zadel "smaller" dus misschien knelt het zadel nu wel.

Op foto twee zie in een houding die je echt moet zien te voorkomen. Dit paard loopt meteen al in een zelfhouding en dat is zooo moeilijk om eruit te rijden als dit een gewoonte gaat worden. Als ik je mag adviseren: in het begin veel met losse teugel gaan rijden, zodat ze zelf haar eigen evenwicht leert vinden, en op eigen benen leert lopen. Vervolgens gaan beginnen met teugels aannemen en aan het "uitschuiven" gaan werken. Hier heel consequent mee gaan beginnen, anders bezorg je jezelf echt veel werk.

Veel succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:17

Gooya schreef:
Het zou kunnen dat het paard spierpijn heeft gehad en dat ze dit is gaan associeren met opstappen en rijden.

Paarden hebben niet zo snel spierpijn en van een beetje licht werk krijgen ze dat zeker niet.

Gooya schreef:
Verder zou het ook onzekerheid kunnen zijn. Neem je meteen de teugel aan als je gaat rijden? Het kan zijn dat ze last heeft van het bit (bit controlere en gebitscontrole).

Onzekerheid waarover? Als het paard het bit makkelijk aanneemt en niet moeilijk doet als er aan de hand wat druk op komt te staan, dan het niet zo waarschijnlijk dat hij daar nu op verzet.
Gooya schreef:
Je zou ook het zadel eens op kunnen leggen zonder het bontje. Van een bontje wordt een zadel "smaller" dus misschien knelt het zadel nu wel.

Dat is misschien al geprobeerd?

Gooya schreef:
Op foto twee zie in een houding die je echt moet zien te voorkomen. Dit paard loopt meteen al in een zelfhouding en dat is zooo moeilijk om eruit te rijden als dit een gewoonte gaat worden. Als ik je mag adviseren: in het begin veel met losse teugel gaan rijden, zodat ze zelf haar eigen evenwicht leert vinden, en op eigen benen leert lopen. Vervolgens gaan beginnen met teugels aannemen en aan het "uitschuiven" gaan werken. Hier heel consequent mee gaan beginnen, anders bezorg je jezelf echt veel werk.

Veel succes verder.

Dit laatste slaat wel een beetje als een tang op een varken en is ook zeker geen geschikt advies voor een jong en groen paard. Vooral niet als het paard onzeker is over de ruiter, dan is een beetje doortastendheid juist goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:20

Aangezien de TS niet meer dan 3 foto's heeft:
RT-HAW---> RIJ-ITP

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:52

leuk paardje zeg :)
probeer inderdaad in het begin je teugels nog lekker los te laten.

waarom heeft ze zo'n kort staartje ?

dijkstragea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:40

Lovely schreef:
Gooya schreef:
Het zou kunnen dat het paard spierpijn heeft gehad en dat ze dit is gaan associeren met opstappen en rijden.

Paarden hebben niet zo snel spierpijn en van een beetje licht werk krijgen ze dat zeker niet.

Gooya schreef:
Verder zou het ook onzekerheid kunnen zijn. Neem je meteen de teugel aan als je gaat rijden? Het kan zijn dat ze last heeft van het bit (bit controlere en gebitscontrole).

Onzekerheid waarover? Als het paard het bit makkelijk aanneemt en niet moeilijk doet als er aan de hand wat druk op komt te staan, dan het niet zo waarschijnlijk dat hij daar nu op verzet.
Gooya schreef:

Dat is misschien al geprobeerd?

Gooya schreef:

Veel succes verder.

Dit laatste slaat wel een beetje als een tang op een varken en is ook zeker geen geschikt advies voor een jong en groen paard. Vooral niet als het paard onzeker is over de ruiter, dan is een beetje doortastendheid juist goed.

het bondje heb ik al geprobeerd maar dan gaat het zadel klapperen.
het bit is niet vreemd voor haar, ze kent de druk wel van de keuringen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:48

waarom is haar staart zo kort/?

dijkstragea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:51

mang schreef:
waarom is haar staart zo kort/?

is eraf geknaagt door haar hengsten veulen, hadden de staart wel ingesmeerd maar hielp niks

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:27

ooh okee, zonde zeg!

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:05

Hoe snel ben je zelf met opstappen? Ik ben zelf nooit zo snel en kan merken dat paarden dat onprettig vinden. Er komt natuurlijk erg veel gewicht aan 1 kant te hangen. Heb je het al eens met een krukje oid geprobeerd?

dijkstragea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:44

Diesel2005 schreef:
Hoe snel ben je zelf met opstappen? Ik ben zelf nooit zo snel en kan merken dat paarden dat onprettig vinden. Er komt natuurlijk erg veel gewicht aan 1 kant te hangen. Heb je het al eens met een krukje oid geprobeerd?

ik ben niet super snel, maar het duurt niet lang. ik doe 1..2..3 en dan zit ik ook, het krukje loopt ze namelijk omver