25 jaar, een ode aan Daisy.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

25 jaar, een ode aan Daisy.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 13:33

Het begon allemaal in 1985 toen mijn ouders voor mijn zus een paardje kochten omdat zij 18 was geworden en niet meer bij de pony's mocht rijden. Dat paardje heette Harfo's Lady, een half arabiertje die Z dressuur was geweest. Kon mijn zus mooi van leren was het idee. Tja tot er binnen een paar maand duidelijk werd dat Lady, die gedekt was maar gust verklaart was, toch drachtig bleek. En 17 augustus 1986 werd Daisy geboren. Net in de week dat ik op vakantie was.

Afbeelding

Afbeelding

Daisy groeide voorspoedig op, mocht mooi lang bij mammie blijven en was een lekker ding.

Afbeelding
Daisy als jaarling.

Afbeelding

Toen Daisy 3 jaar werd hebben we dr ingereden, en ik had er nog geen 4 keer opgezeten bleek al dat ze een natuurwisselaar was. Foutje van mijn kant, die in gedachte op mams dacht te zitten, die galopswissels kende. Daisy springt de verkeerde galop aan, Rina gaat verzitten et voila de eerste wissel :')

Na het inrijden en lekker veel in de bossen hebben gezworven toch maar eens serieus aan het werk, en samen zijn we Z dressuur geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar omdat Daisy niet zo groot is (1.60m.) hadden we moeite op te boksen tegen de grote dressuurpaarden. En in 1994 heb ik toen besloten te stoppen met de wedstrijden. Heel toevallig kwam ik toen in aanraking met de westernsport. En dacht gelijk "das wat voor Dais" en ja dat bleek wel in de komende jaren. Vele prijzen konden in de prijzenkast worden gezet. Reserve kampioen op het Nederlandse kampioenschappen van de WRAN in de amateur Western Riding in 2002 was wel de kroon op onze wedstrijdcarriere. Helemaal omdat ze het jaar ervoor behoorlijk ziek was geweest en er lang gedacht was dat ze nooit meer helemaal beter zou worden.

Afbeelding

Toen Daisy 17 was hebben we besloten dat de dame genoeg gedaan had in dr leven en van dr pensioen mocht gaan genieten.

Afbeelding
Daisy dr afscheidswedstrijd in Oosterwolde, waar we de freestyle reining wonnen als dressuurcombinatie :D

De jonge paarden stonden klaar om het over te nemen. Alleen was de dame het daar niet mee eens, werd uitermate sjagerijnig en begon zelfs mij te bedreigen. Ze was boos als de rest de opgeladen werd op de vrachtauto, en zij niet mee mocht. En aldus kreeg Dais dr zin en mocht 2 jaar later toch af en toe weer mee naar wedstrijden. En ze genoot. Ik kan me nog zo voor de geest halen hoe ze die eerste wedstrijd na dr pensioen daar in Den Ham in de bak rondliep. Ze vond het geweldig.

Afbeelding
Foto van de wedstrijd in Den Ham, met dank aan Peppy San.

Afbeelding
Op wedstrijd in Duitsland

1 van de laatste wedstrijden was in Marienheem, daar liep ze als 21 jarige nog western riding, en een lol dat ze had als er een balk op de grond lag in het parcours. Een balk was altijd al reden tot wapperen, en ook die keer was het weer raak _O-

Afbeelding
Foto met dank aan Smax@bokt. (Ik blijf em geweldig vinden Smax).

Maar helaas ook aan Daisy ging de tand des tijds niet ongemerkt voorbij, en toen ze in 2009 last van de longen kreeg, kwam alsnog het besluit "Dame je moet nu echt met pensioen" en ik geloof dat ze toen ook zelf zoiets had van het is nu wel goed geweest. Ze vond het wel prima op de wei moederen over “haar” kids. Ze ging alleen zo hard achteruit dat we eind 2009 er zwaar over na moesten denken of ze nog wel verder kon. Ze wilde niets meer, dr kids niet, de andere paarden niet, alleen dr vriendin Lena mocht nog bij haar in de buurt komen. En aangezien ik haar niet wilde laten lijden heb ik toen een afspraak gemaakt bij de dierenarts, ze zou gaan zonder pijn. Ja maar Dais zou Dais niet zijn, dat ze dat niet zomaar over dr heen zou laten gaan. Ik had dr opgeladen op de vrachtauto, en daar waar ze nomaal dan altijd blij is omdat ze mee mag, en dan gaat lopen hinniken wie er nog meer meegaan, dit keer kwam er geen geluid van haar af. Op dat moment dacht ik dus nog steeds dat ik de juiste beslissing had genomen. Aangekomen op de kliniek nog steeds een moe en lusteloos paard op de auto. Maar we moesten even wachten tot we aan de beurt waren, en ik had de klep al open staan. Ik stond met haar in de deuropening en was dr aan het verwennen met wortels, haar lievelingskostje. Ze zag ineens kinderen op straat spelen, en werd met de minuut wakkerder. Net alsof die kinderen haar weer wakker aan het schudden waren. De oortjes kwamen erop en ze kreeg steeds meer interesse in dr omgeving. Tegen de tijd dat we aan de beurt waren werd ik zo ongeveer alle kanten op meegesleept. De dierenarts vond dr wel wat magertjes maar toch nog erg fit en te fit om in te slapen. Grin ik kon het alleen maar met haar eens zijn, en we zijn beide tot de conclusie gekomen dat de dame het werk mist. We hebben toen ipv Dais in te slapen dr longen en algehele conditie gecontroleerd, en ook daar had ze een verrassing voor ons in petto. Haar zuurstofgehalte was 100% en echt het was dat de dierenarts de oude waardes ook had, anders had ze het niet geloofd dat ze dampig is. Ze moest een nachtje daar blijven omdat dr tanden gedaan moesten worden, en dat laat Dais niet toe zonder verdoving. De volgende dag toen ik haar ging halen hoorde ze de auto, begon te gillen en is niet meer opgehouden tot ze weer op de auto stond. Ze was helemaal weer de oude.

En vanaf die tijd is dus het oude monster voor de zoveelste keer geen paard in pensioen, nee het is zoals Daisy het wil. Ze is wedstrijdpaard. Tuurlijk dr botjes zijn niet meer zo lening als vroeger, en af en toe is ze een beetje stijf, matige arbeit is het devies, maar Dais geniet van elk ritje. Afgelopen September mocht ze ook nog mee naar het NK van de Appaloosas in Stuifzand voor de allbreedklasses die ze daar uitgeschreven hadden. Waar ze de demo gaf “ik ben echt nog maar 6” die maakte dat niemand daar wilde geloven dat de dame al 24 was. Ze genoot met vole teugen en nog even heeft laten zien dat zon ouwe taart toch echt nog wel een stukje kan lopen. Ze won de jackpot hunter under saddle. Jammer genoeg heb ik daar geen foto van |(

Vandaag 1 januari is de dame dan volgens de “paardenkalender” 25 jaar geworden ( al wordt ze dat officieel pas 17 augustus ;) ) een kwart eeuw Daisy. En ik vond dat ze hiervoor wel eens extra in het zonnetje gezet mocht worden. Mijn oude taart, mijn draakje, mijn vriendin, mijn leermeester. 25 jaar delen we al lief en leed en ik hoop dat we nog een paar jaartjes te gaan hebben.

En hihi nee volgens de laatste foto's is de dame nog vast en zeker niet van plan om het nu eindelijk eens rustig aan te gaan doen :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:36

wat een karakter :D <3
heerlijk uitgesproken paard.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:40

Prachtig!
Heel je verhaal is zooo mooi neergezet!
Ik vind het super dat je haar nog altijd bij je hebt en wens ook dat ze dat nog jaren mag blijven!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:42

Prachtig verhaal en wat een karakter! Heel veel leuke en liefdevolle jaren!

_Sofie

Re: 25 jaar, een ode aan Daisy.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:49

Wat een verhaal :D
Ze wil, bij wijze van spreken, nog lang niet achter de geraniums zitten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:06

wat een leuk paard zeg! :)
Ik hoop voor je dat er nog vele jaren bij mogen komen!

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:27

wat een leuk verhaal over de ouwe taart :P hoop ook dat ze nog een aantal jaartjes mensen kan pesten ;)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:48

Wauw, hulde voor jullie! Wat een prachtig verhaal, en wat heerlijk om zo'n paard te mogen hebben. Ik wens jullie nog een heel fijne tijd samen toe!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:53

Wat een leuk verhaal en wat leuk dat je haar al haar hele leven kent en hebt. :) Ook leuk om te lezen dat ze zelf helemaal niet met pensioen wilde. :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:56

Wat een mooi verhaal!
Super veelzijdig paard zo te lezen. Heerlijk dat ze al die tijd al bij je is. Hopelijk kun je er nog lang van genieten! :)

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:59

wat een geweldig verhaal!

dat jullie nog heel lang mogen genieten van elkaar!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:02

ik heb kippenvel van je verhaal! Ik hoop dat ik ook over flink wat jaren zo'n prachtig verhaal kan neerzetten! :)

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:06

Wat een super paard! Geweldig verhaal!

Dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten!

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:16

Wat een mooie ode voor een mooi paardje.en die eerste foto,ś zien er echt al uit als vroeger.Toen was ik nog maar 14 toen ze geboren werd.De tijd gaat hard!!!!hoop nog op vele vele jaren voor jullie.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:38

Wauw wat een mooi verslag. Volgens mij is het een heerlijk paardje met een sterke eigen wil :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:23

Ach kijk, weer zo'n oudje die het rustige leven niet ziet zitten :)) Erg leuk om te lezen! :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:34

kippenvel...wat een prachtig verhaal van zo'n karakterpaard.
wat is het toch geweldig om die "oudjes" zo op te zien leven als ze aan het werk mogen.
ze ziet er fantastisch uit, en ik hoop dat je nog een aantal jaar van dit wonderpaard mag genieten!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:38

Mooi verhaal, nog een fijne tijd gewenst samen met deze krasse knar!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:42

Ze ziet er nog fantastisch uit voor een ''oude taart'', ik zou haar veel jonger geven!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:45

hoi! :D wist niet dat je ook op bokt zat rina :o geweldig verhaal en geweldige fotoos van je stoere dees ;) wist niet dat ze uit marieke's lady kwam!! leuk zeg, en super fijn dat ze er nog is en helemaal in zo'n goeie conditie 8-) geniet nog lang van haar, groetjes deess

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:45

Wat een heerlijk dier!
Heel erg mooi verhaal!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:52

Wat een mooi verhaal en wat een prachtig leven. Ik hoop dat ik over 14 jaar ook een dergelijk verhaal mag schrijven over mijn oudste merrie :)

Bij deze foto dacht ik trouwens wel "He, bekende omheining!"... keek nog eens beter.. "Verrek dat is de bak en het terrein van onze men/rijvereniging!" :D :')
http://i71.photobucket.com/albums/i141/clipsje/Daisy/100_2685.jpg

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 23:57

Thanks allemaal voor de leuke berichten. Ja zon paard mag wel eens extra in het zonnetje.

@Dees hahaha al jaren, en ik wist ook niet dat jij op Bokt zit :D En ja ze komt uit Marieke's Lady.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:00

Mooi verhaal, mooi paard ook! Ik hoop over lange tijd ook zo'n verhaal te mogen vertellen over mijn nu zelf gefokte vierjarige. Ik hoop ook mijn paardjes tot hun (natuurlijke) dood te kunnen houden...

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:05

wat een heerlijk verhaal! :D pff dat jullie gewoon al op het punt stonden, om haar in te laten slapen, en dat mevrouw zelf het daar nog niet mee eens is _O-

echt een paard met karakter! hoop dat je nog heel lang van haar mag genieten :):)