Help! Wat is in deze situatie het beste???...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Help! Wat is in deze situatie het beste???...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:48

Op de pensionstal waar ik sta hebben we nu alweer 5 jaar een paard op stal staan waarover ik graag wat tips zou willen ontvangen.
Het betreft een nu 21-jarige merrie die een sportcarriere achter de rug heeft waarin ze ZZ heeft gesprongen.
Daarna heeft ze een tijdje gediend als paard voor trouwerijen, voor het lopen voor de trouwkoets.
De eerste paar jaar ging het allemaal prima met het dier en de eigenaresse.
Ze was regelmatig op stal, reed het dier en was altijd in voor een gezellig praatje. Een topmens, vond ik haar.
Het paard heeft een verleden achter de rug van lichamelijk geweld en dat heeft duidelijke sporen nagelaten bij dit dier.
Ze is heel eenkennig en wantrouwt mensen erg snel. Voor haar vertrouwen moet je werken, maar dan heb je ook werkelijk een dier dat voor je door het vuur gaat.

Sinds 2 jaar nu komt de eigenaresse gewoon niet meer. Gewoon zo ineens.
Ze laat niet meer van zich horen en reageert ook op geen enkele sms, telefoon, email enz..
Daarnaast betaald ze ook de stalrekeningen niet meer. Dierenartskosten ook niet.
Zo hadden we afgelopen jaar droes op stal, waarbij haar paard ook getroffen was. De staleigenaren waren maar druk met dit dier.
Dierenarts hebben ze staleigenaren er zelf bij gehaald (eigenaresse reageerde nergens op, dus hebben ze t heft in eigen handen genomen), en zo waren ze minimaal 2x per dag bij dit dier in het land om te zien hoe het met haar ging.
Ze gaven haar ook vitamines om dr weerstand weer op peil te krijgen.
Maar daarna ook geen berichtje van de eigenaresse hoe het met haar paard ging en de rekeningen bleven ook onbetaald.

De staleigenaren hebben daarna besloten het paard op het land te houden, ook in verband met de kosten.
Op het land staan brengt de helft minder aan stallingskosten met zich mee en zo dachten ze ook mee met de eigenaresse.
Na herhaaldelijk telefonisch te hebben geprobeerd contact met haar op te nemen, hebben ze haar uiteindelijk maar uit wanhoop een brief gestuurd waarin stond dat ze haar paard op het land hebben gezet.
Waar óók in stond dat ze zich hiertoe ook genoodzaakt voelden vanwege de oplopende rekeningen, die nog steeds niet betaald werden.
Na 2 brieven te hebben gestuurd hebben de staleigenaren het incassobureau ingeschakeld.
Maar ook dit lijkt haar geen barst te interesseren en nog steeds betaald ze de rekeningen niet.

Inmiddels hebben we een paard in het land staan die kreupel loopt, onder de mok/schurftmijt en regenschurft zit.
Ze krijgt voldoende ruwvoer, water en staat met soortgenootjes, maar de staleigenaren zitten met hun handen in het haar.
Ze willen met alle liefde van de wereld dit paard in behandeling nemen, maar ze weten dat dit uit hun eigen zak betaald zal gaan worden.
Ja tuurlijk willen ze met liefde dit dier helpen als ze wisten dat de eigenaresse hierna de rekeningen zou betalen of igg de zorg voor haar paard op zich zou willen nemen.
Maar zover is het nog lang niet en zover gaat het waarschijnlijk ook nooit komen.

Even voor de duidelijkheid, wij als pensionners maken ons allemaal ook druk om dit dier en in de zomerperiode heb ik haar ook veel gelongeerd en aandacht gegeven, maar in deze vrieskou kun je een paard onmogelijk wassen tegen de schurft.
En dan hebben we t nog niet gehad over de kreupelheid.
De staleigenaren zijn nu zover dat ze het paard in de verkoop willen gooien. Dat is dan wel illegaal, maar wat moeten ze dan??
Paard in de tuin van die vrouw parkeren lost ook niks op en ze willen zó graag dat het goed komt voor het paard, want dat verdiend ze echt. Ze verdiend een fijn leven met iemand die zich om haar bekommert en voor haar zorgt.
De staleigenaren zouden een rechtzaak kunnen aanspannen tegen haar, maar ze weten dat dat haar veel geld gaat kosten.
En dat willen ze haar niet aandoen. Ze zijn ook echt te goed, maar het houdt écht een keer op!

Help! Wie kan er even met ons mee denken naar een goede oplossing???..

Desire__

Re: Help! Wat is in deze situatie het beste???...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:52

Jeetje! wat een toestand zeg..
Is er ook geen mogelijkheid om gewoon naar de eigenaar's huis te gaan, om daar verhaal te halen waarom ze in hemelsnaam zo verschrikkelijk voor haar paard zorgt?
En anders misschien de dierenbescherming bellen? want dit slaat natuurlijk nergens op!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 19:54

We weten niet eens waar ze woont. Ze is al paar keer verhuisd. Ze woont in dezelfde plaats als ik, een klein stadje, maar niemand ziet haar ooit.
En al haar telefoonnummers die ze ooit had achter gelaten bij de staleigenaar en die ik nog van haar heb, zijn allemaal afgesloten.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:55

Maar de rekeningen en de brieven vh incassobureau moeten toch ook ergens heen gestuurd worden?
Dan valt het adres mischien zo wel te achter halen??
Mischien dat idd een persoonlijke confrontatie haar de ogen opent.

of mischien dat er iets ergers aan de hand is?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:56

Neem eens contact op met het juridisch loket, als dit al 2 jaar aan de gang is is het paard volgens mij nu van de pension eigenaar aangezien hij de dagelijkse zorg betaald en het dier verzorgt. Hoe dan ook er moet een einde komen aan die situatie

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:56

Is er de laatste 2 jaar wel iets van contact geweest? Of iemand die haar überhaupt gezien heeft?

Edit: zie dat je geplaatst hebt dat niemand haar gezien heeft.

Leeft ze nog wel?

Je zou eens bij de gemeente kunnen vragen of ze wellicht is overleden.

Om nou zo van de 1 op andere dag geen aandacht meer aan je paard besteden is vreemd.....

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:58

Is er niet wat met haar gebeurd????

*Roos dacht hetzelfde*
Laatst bijgewerkt door Buddy87 op 29-12-10 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:58

Op een pensionstal waar ik 1 jaar geleden een paard geleased had gebeurde dit ook.
Ze hebben die persoon gevonden en toen alle kosten zeg maar geruild tegen het paard.
Dus de pensionhouder had er ineens een paard bij. Dan heb je in ieder geval de waarde
van het paard terug!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:00

Daar zit je dan mooi mee zeg. Arm dier maar wel goed dat er wel naar om gekeken wordt door anderen.
Ik heb een aantal jaren geleden zo een tinker gekocht. Daar hadden ze al anderhalf jaar niet naar omgekeken en geen stalling voor betaald. De staleigenaren betallden de HS en DA (entingen) en wormkuren. Op een gegeven moment waren ze er zat van. Ze waren dol op dit paardje maar zo kon het niet. Toen hebben ze de eigenaren zover gekregen om haar te koop te zetten alleen met een vraagpsijs die 3 x te hoog was ongeveer (ook een paardje die geslagen is door haar ex vroeger en angstig was voor een ieder die vreemd was, mok, overbouwd, TE vet etc). Dit pikte de Staleingearen niet odat ze zo nooit weg zou gaan. Toen hebben ze een brief van de advocaat naar hun gestuurd dat, als ze de stalling niet binnen 2 dagen betaalde (kan ook 3 geweest zijn) dat ze dan niet meer op het terrein mochten komen en tinkertje in beslag genomen zou worden. Ik had odertussen al een bod neergelegd want ik was verkocht. Ze hadden de brief binnen en ik werd meteen door de eigenaren gebeld dat ze haar aan mij wilde verkopen maar dan moest ze binnen een uur opgehaald worden. Alleen even niet erbij gezegd dat ze in paniek raakt op de trailer en koliekaanvallen krijgt dan en zich laat vallen. Later bleek dat ze dit wel wisten maar voor hun gemak maar even niet verteld. Nu nog komen ze af en toe kijken en ik krijg de kriebels van ze. Heb zelden zulke akelige mensen meegemaakt.

edit: ik dacht het ook toen ik de OP las. Misschien is er wel iets met haar gebeurd als niemand haar meer gezien heeft???
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 29-12-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:01

ik lees even mee , wat een situatie .

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:02

Als de kosten die de officiele eigenaresse hoger zijn dan dat het paard waard is kunnen de staleigenaren het paard zich toeeigenen. Is bij ons ook bijna een keer gebeurt, maar uiteindelijk is er toch betaalt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:05

ja ik denk ook dat de stalhouder al eigenaar is van het paard, dat zullen ze even na moeten vragen hoe dat officieel zit. ik ga ervanuit dat zo een oud paard niet zoveel meer waard is,en als je dan leest hoe het er nu aan toe is kan de waarde nooit veel zijn. zielig verhaal dit...en idd leeft die bazin nog wel?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:06

Chocobroodje heeft gelijk,even informeren wat de mogelijkheden zijn op dit gebied.Het paard verkopen kan alleen als er bepaalde procedures zijn gevolgd al vraag ik mij af of ze hiermee uit de kosten kunnen komen.
Zo te horen is het dier niets meer waard en zou het fijn zijn als het dier een nieuwe eigenaar krijgt die er weer met hart en ziel voor gaat zorgen,of dat het dier afgemaakt wordt om verdere kosten te besparen.

Hoe dan ook is er een gerechtelijke procedure nodig.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:32

Had het ook niet iets te maken met dat de gene die voor een bepaalde periode (weet niet meer hoe lang) de volledige kosten/verzorging regelt voor het dier, de eigenaar is? Zal wel in combinatie zijn met de waarde van het dier.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:58

RoosIris schreef:
Is er de laatste 2 jaar wel iets van contact geweest? Of iemand die haar überhaupt gezien heeft?

Edit: zie dat je geplaatst hebt dat niemand haar gezien heeft.

Leeft ze nog wel?

Je zou eens bij de gemeente kunnen vragen of ze wellicht is overleden.

Om nou zo van de 1 op andere dag geen aandacht meer aan je paard besteden is vreemd.....

Ze is onlangs nog wel even langs geweest met een handje geld als soort van voorschot. De rest zou ze diezelfde avond overmaken, maar tot nu toe is er nog steeds niks betaald.
Ze leeft dus nog wel. Ze woont zelfs in dezelfde woonplaats als ik. Een klein stadje waar iedereen elkaar kent, maar niemand ziet haar ooit.
En er zal idd een adres van haar bekend moeten zijn, maar naar haar huis toe gaan zal weinig uithalen.
Ze zal misschien nog de deur open doen en je netjes te woord staan en allemaal loze beloftes doen, zoals ze de afgelopen 2 jaar ook al doet, maar vervolgens zal er niks gebeuren.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 21:00

SimoneX schreef:
Op een pensionstal waar ik 1 jaar geleden een paard geleased had gebeurde dit ook.
Ze hebben die persoon gevonden en toen alle kosten zeg maar geruild tegen het paard.
Dus de pensionhouder had er ineens een paard bij. Dan heb je in ieder geval de waarde
van het paard terug!

Het paard is 21. Als je alle kosten bij elkaar optelt van de afgelopen paar jaar, dan kun je daar wel 20x dit paard voor betalen.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:00

chocobroodje schreef:
Neem eens contact op met het juridisch loket, als dit al 2 jaar aan de gang is is het paard volgens mij nu van de pension eigenaar aangezien hij de dagelijkse zorg betaald en het dier verzorgt. Hoe dan ook er moet een einde komen aan die situatie

ja idd, hier ben ik het helemaal mee eens!

bij mijn vorige stalling was dit ook zo'n 2x gebeurd.. alle 2 keren zijn de paarden door de staleigenaar verkocht, of hier nog een procedure aanvast zit durf ik niet te zeggen..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:04

nikitabanana schreef:
chocobroodje schreef:

ja idd, hier ben ik het helemaal mee eens!

bij mijn vorige stalling was dit ook zo'n 2x gebeurd.. alle 2 keren zijn de paarden door de staleigenaar verkocht, of hier nog een procedure aanvast zit durf ik niet te zeggen..

Je kunt niet zomaar een paard in beslag nemen...hier procedures aan vooraf. Even in beslag nemen werkt niet.
Moet via de rechter, en je moet kunnen aantonen dat je over langere periode(meen 6 maand) alle kosten hebt gedragen. Dit moet zwart op wit. Je moet ook zwart op wit hebben dat eigenaar in gebrekken blijft.
Dit is wat mij verteld is bij juridisch loket!

Lijkt mij het handigst dat eigenaresse het paard overdraagt aan staleigenaren.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:07

Illegaal, mail sturen/bellen dat paard is overleden en dier verkopen aan iemand die er wél voor zorgt..
Zit je natuurlijk wel met een probleem als ze wil komen kijken..

Wel veel respect dat je staleigenaar dit allemaal uit eigen zak betaald. Zo zie je er niet veel :)

Probeer wat meer info te winnen en hou vanaf nu kosten van DA/voer bij, ook mails naar eigenaresse, kopietjes van brieven etc.., zodat ze bewijs hebben dat eigenaresse niets betaald.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:08

Dorienn schreef:
Illegaal, mail sturen/bellen dat paard is overleden en dier verkopen aan iemand die er wél voor zorgt..

Wel veel respect dat je staleigenaar dit allemaal uit eigen zak betaald. Zo zie je er niet veel :)

Probeer wat meer info te winnen en hou vanaf nu kosten van DA/voer bij, ook mails naar eigenaresse, kopietjes van brieven etc.., zodat ze bewijs hebben dat eigenaresse niets betaald.

Dat is wel heel illegaal en zeer zeker strafbaar. Als eigenaar erachter komt dan ben je de sjaak.......kan je hem beter naar de slacht doen....dan is hij echt dood.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:10

tja verkopen, maar wie zou zo'n paard willen?

ik denk ook dat de staleigenaar wettelijk aanspraak kan maken op het paard.

Wat betreft de eigenaresse denk ik dat ze behoorlijk in de problemen zit... ik zou denken aan een depressie en/of schulden...

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:13

wat een verhaal. ik denk dat je hier heel veel volharding en ook een stuk geluk voor nodig hebt!
misschien zelfs politie of gemeente inschakelen. anders de dierenbescherming?!?

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:18

In principe zou iedereen bij zijn gemeente ingeschreven moeten zijn. Kun jij of de staleigenaren niet op die manier aan haar adres komen? Dan evt. langsgaan??? Vraag me af of je niet ook aangifte kunt doen van verwaarlozing oid? Ik ben ook maar een leek op dit gebied, maar wat vreselijk voor dit dier zeg!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:18

RoosIris schreef:
Dorienn schreef:

Dat is wel heel illegaal en zeer zeker strafbaar. Als eigenaar erachter komt dan ben je de sjaak.......kan je hem beter naar de slacht doen....dan is hij echt dood.

Best wel krom eigenlijk, dier aan zijn lot overlaten mag, maar dan dat dier een beter leven gunnen is strafbaar..
Eigenaresse mag in dr handjes knijpen dat de staleigenaar het dier nog eten geeft.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:20

Irma77 schreef:
In principe zou iedereen bij zijn gemeente ingeschreven moeten zijn. Kun jij of de staleigenaren niet op die manier aan haar adres komen? Dan evt. langsgaan??? Vraag me af of je niet ook aangifte kunt doen van verwaarlozing oid? Ik ben ook maar een leek op dit gebied, maar wat vreselijk voor dit dier zeg!

particulieren en 'gewone' bedrijven mogen dat niet zomaar opvragen. Zelfs incassobureaus niet...