Vorstin is een 8-jarige merrie van PolanskyxFlamingo. We rijden M1 dressuur, B springen en L SGW.
Januari/Februari:
Vorstin was al geblesseerd vanaf oktober. De eerste maanden mocht ik nog een beetje rijden, maar vanaf kerst stond ze helemaal stil. In januari zijn we begonnen met behandelingen van de fysio. Ik mocht Vorstin longeren en moest heel veel oefeningen met haar doen.
Ook ben ik op vakantie geweest in Zuid-Afrika (waar ik overigens heb gebungeejumpt: http://www.youtube.com/watch?v=dCR5HYMOwMQ).
Maart:
Ik mocht weer rijden! Begin maart kwam de zadelmaker langs om een nieuw zadel te passen. Ik slaagde voor een dressuurzadel. Een springzadel zou hij nog gaan zoeken voor me. In het eerste traject heb ik heel veel begeleiding gekregen van mijn instructrice, zodat ik Vorstin gelijk echt goed zou lopen.
April:
Ik ging weer voor het eerst een crosstraining rijden! Vorstin had er echt abnormaal veel zin in

Spetteren door het water

Eind april volgde er nog een crosstraining. Ja, ze had er weer zin in

Nog een crosstraining te gaan voor we weer wedstrijden zouden gaan starten. Deze keer was in Nieuwveen, een hele fijne training waarbij Vorstin (dankzij haar nieuwe bitje) wat beter te sturen was.

Ze vind het nog steeds leuk allemaal

Ik tevreden, Vorstin vooral moe
Mei
De eerste SGW kwam er weer aan. Dit werd in Vrouwenpolder, gelijk ons debuut voor de L.
Helaas was Vorstin niet zo lief. Dressuur gemiddelde punten, springen foutloos en in de cross wilde ze niet over hindernis 2 heen. Ze wilde halverwege het pad geen pas meer verder. Ik werd dus uitgebeld. Dit kwam nogal hard aan, omdat ik dit niet verwacht had. En na zoveel tegenslag zou het toch weer eens goed moeten gaan?
Hier leek alles nog zo vrolijk
Twee weken later weer een nieuwe poging, dit keer in Oudkarspel. Dressuur had ik enorm lage punten

Juni
Vlak hierna is Vorstin van stalling gewisseld, naar een plek waar ze heerlijk veel buiten kon. Vorstin had het goed naar haar zin in de wei, maar als ik haar uit de groep haalde was ze ontzettend zenuwachtig. Ze is in deze periode behoorlijk afgevallen, van de stress en omdat ze haar bix niet goed wilde eten. In deze periode heb ik lekker genoten door veel buiten te rijden.

Ook had ik weer een crosstraining. Hier zie je wel dat ze aardig afgevallen is. De pelham had ik weer weggelegd, omdat ik niet wist of Vorstin daardoor stopte. Hierdoor was ze weer heel moeilijk te houden.

Ik had weer eens zin om een dressuurwedstrijdje te rijden. Vorstin ging dressuurmatig echt ontzettend lekker, dus we schreven ons in voor een wedstrijdje in de buurt. Helaas, Vorstin was bij het losrijden al niet lekker, en in de tweede proef ging ze zelfs weer aan de staak! Stilstaan en gewoon niet meer naar voren gaan. Ik heb afgegroet.
Toen was het tijd voor de thuiscross van het jaar: SGW Vlietlanden!
Ik had er ontzettend veel zin in, maar was bang dat Vorstin het weer niet zou doen.
Zaterdag moest ik rijden, in de L. De dressuur ging goed. Losspringen ook, maar dit keer ik uitgebeld in het springen. Ik baalde echt gigantisch. De dag erna kon ik het gelukkig nog een keer proberen in de BB. Helaas, Vorstin liet me weer zitten, hoe laag het ook was. Ik zat er echt helemaal doorheen. Heb echt de hele boel bij elkaar zitten janken. Iemand van de organisatie heeft geregeld dat ik aan het eind van de dag nog een keer het parcoursje mocht springen. Vorstin stopte weer, maar na een paar flinke tikken liep ze haar rondje.
Hier in de BB, ongeveer 5 seconden voor ze er mee kapte
En hier haakte ze af
Juni
De week erna heb ik op de club in de buurt een rondje oefenspringen (heel laag) meegereden. En jahoor, nu deed ze het gewoon!

Ik zat in gigantische tweestrijd, stopt ze met lopen door haar karakter of heeft ze ergens last van? Moet ze aangepakt worden of naar de dierenarts? Iedereen had een andere mening, dus dat was echt heel erg lastig. Uiteindelijk toch maar naar de dierenarts gegaan.
Ze bleek een ontsteking in het hoefgewricht te hebben. Ze is ingespoten en ze moest op staprust. Omdat ze op haar nieuwe stal zo onrustig was, is ze weer terug gegaan naar haar oude stal.
Augustus
Na een maand moesten we weer terug. Ze was gelukkig weer rad, en we mochten heel licht opbouwen. Ook heb ik een Happy Athlete masseuse laten komen om haar te laten masseren.
September
We moesten weer terug naar de dierenarts. Ze werd 100% gezond verklaard, en we hoefden niet meer terug te komen!
Ook ben ik begonnen met de cursus Mentale Training van de KNHS om mijn wedstrijdspanning onder controle te krijgen
Oktober
Het opbouwen verliep goed, en we hebben weer een keertje ‘gehuppeld’.
Heel laag en heel dressuurmatig, in de hoop dat ik ooit wat meer controle kan krijgen over het tempo. Deze maand heb ik ook eindelijk mijn E rijbewijs gehaald! We kunnen nu dus zelf op pad! We zijn inmiddels al een aantal keer lekker naar het strand geweest om te rijden.
Mijn staleigenaresse kreeg fotoles van nathalieeee_. Ze hadden een model nodig, dus uiteraard vond ik het geen probleem om Vorstin te gebruiken

Hier een paar fotootjes die mijn staleigenaresse gemaakt heeft

November
Het rijden gaat een beetje af en aan. Vorstin heeft goede en slechte dagen. Ze is inmiddels een aantal keer gemasseerd, maar haar wervels moeten ook losgemaakt worden volgens de Happy Athlete masseuse. Ik heb een Ostheopaat langs gehad, die dat wel mee vond vallen. Hij heeft haar wel gemanipuleerd, maar dat heeft niet zo veel geholpen.
Ook de tandarts is weer langs geweest en ze is geënt, echt even een check up dus.
Met de cursus Mentale Training hadden we een praktijkles, heel leuk! Vorstin ging echt ontzettend fijn

December
De cursus Mentale Training is inmiddels afgelopen. Conclusie was dat ik meer kan dan ik zelf denk, en dat ik maar weer eens moet gaan starten! Dat is dus de planning voor januari.
Ook staan er inmiddels weer springlessen in de planning, waarbij ik hoop te kunnen werken aan de controle, en als dat nodig is ook aan het staken. Al dat gestaak heeft me erg onzeker gemaakt. Ik vertrouw er niet zomaar meer op dat ik een springparcours/cross rondkom. Ondanks dat Vorstin er wel ontzettend veel plezier in heeft, en normaal gesproken overal graag overheen wil.
Het springzadel is inmiddels ook eindelijk besteld, dus daar hoop ik binnenkort ook gebruik van te gaan maken! Springen op een dressuurzadel is gewoon niets