Mijn pony Onora door het jaar 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natalie1993

Mijn pony Onora door het jaar 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 00:32

Onora is m'n ondeugende pony en sinds augustus 2008 bij ons. Ze is mijn eerste pony en aangezien ik alleen op maneges had gereden heel erg wennen. Het jaar 2009 hebben we een begin gemaakt aan het serieuze rijden en heel veel plezier gehad. 2010 begon goed, op een nieuwe stal en met een overdosis lessen, maar is helaas anders gelopen dan gepland. Mijn doelen voor 2010 waren het behalen van een winstpunt in het dressuur, springen en SGW'en, maar geen van allen is gelukt... :\

Onora (v. Bernstein), KWPN, 1996, 156.5cm, B dressuur

Ik heb een beetje een grote collage gemaakt van dit topic, omdat ik veel te veel foto's had om te laten zien. Kan ook moeilijk anders met een collectie van meer dan 4500 stuks... O:)

Januari
Na het verhuizen naar een nieuwe stal aan de slag gegaan met het serieuze werk. Maar door de bergen sneeuw ook lekker gesleed. :D

Afbeelding

Februari
Startkaart was net binnen en eind februari hadden we wedstrijd, dus oefenen oefenen oefenen! Springen deden we elke week in de les en als het kon nog vaker. Crossen stond nog even op een pauze maar ik kon niet wachten tot de eerste les weer. :D
Eerste wedstrijd ging niet heel geweldig, 166 en 179 punten. Was wel super leuk!

Afbeelding

Maart
Het rijden ging met sprongen vooruit! Ze begon voor het eerst na te geven, wat was ik blij haha. :D
Na het rijden was ze altijd moe en stond ze lekker te zonnen, terwijl ik op alle mogelijke manieren stunts met d'r uithield. Ze was zo braaf!

Afbeelding

Ook begonnen we met vrijheidsdressuren, beetje met de clicker zwaaien en leren voetjes geven. Ondertussen kan ze schudden, de jambette, de spagaat en het begin van het compliment en liggen. :)

Afbeelding

April
Clubkampioensschappen op stal, een dag springen en een dag dressuren. Dressuur had ik 184 punten en springen was ik 2x foutloos en 2e in de barrage. :#
In april ook nog pas de deux gereden, als suikerspinnen. :D

Afbeelding

Mei
Eerste crosstraining van het jaar weer. Het leek me leuk om dit jaar op zoveel mogelijk verschillende locaties te trainen, in tegenstelling tot 2009. Deze les was in Moordrecht, in de stromende regen... Ze deed het wel heel goed, voor het eerst smalletjes gereden zonder weigeringen en ook het water ging foutloos. *\o/*
Met het lekkere weer gingen we af en toe na het rijden naar een klein plasje dichtbij stal om af te koelen.

Afbeelding

Juni
Dressuur, springen, crossen, spelen, zwemmen, bosrit, park in, alles door elkaar. Begin juni ging ze het land op, de kudde in, voor d'r vakantie. Maar daar bezocht ik d'r ook elke dag, deden we vrijheidsdressuur en beetje rijden. 8-)

Afbeelding

Juli
Dit was zeker de leukste maand van het jaar!
Toen Onora van het land kwam had ik een paar dagen om d'r op conditie te rijden voor we naar de Veluwe gingen. Samen met Nathalie (nathalieeee_) & Esmee (smeejoew) heb ik een weekje door de bossen gereden. Het was super gezellig en de paarden waren allemaal braaf. :))

Afbeelding

Een weekje rustig aan gedaan en toen stond de KNHS week gepland. Onora liep niet goed, maar we hebben d'r toch maar meegenomen. Daar iemand naar laten kijken, die zei dat ik gewoon moest doorrijden zolang ze niet slechter ging lopen. Na het rijden liep ze altijd beter dan daarvoor, dus heb gewoon het programma meegedaan. Zelfs bij het springen, toen ze toch echt kreupel liep, rende ze met d'r oren naar voren het parcours rond. :+:

Afbeelding

Augustus
Na kamp nog een paar dagen doorgereden en Else (http://www.elseheunen.nl) kwam langs om foto's te maken. De onregelmatigheid ging steeds aan/uit, de ene dag liep ze prima, de dag daarna wilde ze d'r stal niet uit. Deze dag heerlijk gereden. :)

Afbeelding

Vanaf hier ging het mis. Onora bleef kreupel en ik vond dat het tijd was voor de dierenarts. We zijn langs geweest bij de faculteit op de Uithof, daar hebben we urenlang proefjes met d'r gedaan, benen uitgedoofd en eeuwig op en neer gedraafd. Ze was kreupel aan drie benen en d'r linkervoorbeen was heel warm. De dierenarts vond het fijn om d'r een nachtje te laten staan om d'r de dag daarna speciale ijzers te geven en dan kon ze weer mee naar huis. Helaas liep het iets anders en heeft ze daar 5 dagen moeten staan. Ze had het best naar d'r zin, elke dag werd d'r been afgespoten en ze hoefde niet te werken.
We kregen een heel schema mee naar huis: 2 weken boxrust, 2 weken stappen aan de hand, 2 weken stappen onder het zadel en dan 2 weken stappen en lange zijdes draven onder het zadel.

September
Precies zoals de DA had gezegd begonnen we. Toen ze na 2 weken verder mocht dan 3 meter per dag maakte ze daar gebruik van. Bijna elke dag vloog ze door de bak. :')
Na een paar dagen alleen stoppen werd ik gek, en toen heb ik besloten zoveel mogelijk buiten te rijden. Lekker het park in zolang het nog kon. :j

Afbeelding

Oktober
Eerste controle op de faculteit. Twee maanden de regels van de dierenarts gevolgd en was wel klaar voor een stapje meer. Ze heeft geen stap verkeerd gedaan en vermaakte zich met het hinniken naar een stoere shetlander die steeds voorbij kwam. :D
De DA zag verbetering, maar het was nog niet genoeg voor meer werk. Nog 2 maanden stappen en stukjes draven...

Afbeelding

November
Het was zoooooooooooo saai. Voor de afwisseling reed ik regelmatig langs de weg, over rotondes of zelfs de wijk ik.
Ben zelfs bij een vriendinnetje op bezoek geweest. _O-

Afbeelding

December
Momenteel stappen en draven we wat rond, als 't weer het toelaat buiten. Met mijn telefoon maak ik uit verveling echt non-stop foto's, veel beters heb ik niet te doen. :')

Afbeelding

Morgen gaan we weer naar de faculteit voor d'r 2e controle.
Een toekomstbeeld hebben we niet echt, elke keer naar de DA is spannend. Er is 50% kans op volledig herstel, dus het is echt afwachten. Ik hoop ooit nog mijn winstpunten te rijden en te kunnen springen en crossen maar of dat ooit weer mag is niet duidelijk.

Als je alles tot hier hebt gelezen: _/-\o_
Reactie is altijd leuk. :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:39

Wauw, wat een verhaal, zeg.
Heel veel succes met je poown.
Je doet er iig genoeg aan.

*edit* Je hebt iig wel een erg leuke band met je paard op gebouwd in de tussentijd.
Wat kan jij ongelooflijk veel met je kanjer
Laatst bijgewerkt door kimmie88 op 08-12-10 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Mijn pony Onora door het jaar 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:42

Wat een verhaal Nat! Wist dat allemaal niet eens joh :oo
Wel een enorm mooi overzicht heb je d'r van gemaakt. Zitten geniale foto's tussen!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:45

weet je nou wel wat er aan de hand is met d'r dan? behalve dat ze om en om onregelmatig en goed loopt? hopen dat ze er weer helemaal bovenop komt in ieder geval!

ik vind die foto's dat je zonder harnachement rijd echt gaaf om te zien :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:53

Oef, een verhaal met twee zijden.
Een mooi dier en jullie hebben zichtbaar een bijzondere band.
Dat ze je geadviseerd hebben om door te rijden (incl. springen) toen ze kreupel was >;) snap ik niet.
Maar ach, dat is acheraf. Hopelijk komt het goed.
Is al gekeken of ze geen probleem heeft met de peesaanhechtingen?
Beterschap!

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:54

Heeeeeeel gaaf Nat :D Wat een super knol is het toch he, en wat hebben jullie superleuke dingen megemaakt dit jaar, ondanks alles!
Ik ga voor je duimen morgen! :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:04

Heel veel succes morgen

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:24

Oeh, ik ga voor je duimen morgen +:)+
Mooi topic is het geworden!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 09:22

De foto's zien er super uit en jullie genieten echt van elkaar <3
Hoop dat het er vandaag goed uitziet en dat ze helemaal herstelt :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:04

Wat een leuk topic! :) Vind het echt knap hoeveel jij met haar kan, vooral dat rijden/springen zonder zadel! Echt superleuk! :+: Balen zeg, dat ze nog steeds niet goed loopt en dat het zo onzeker is of het nog helemaal herstelt. Ik ga voor je duimen vandaag!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:06

Aaah ik vind jullie zo leuk ! :') haha
Ik hoop dat ze snel weer helemaal herstelt is !

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:35

Ik duim voor jullie Nat. :)
Hopelijk komt het allemaal goed en kun je straks weer lekker springen en crossen met Snorrie. :D
Twee toppers!

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 19:20

Bedankt voor de leuke en lieve reacties. :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:23

Weet hje al meer?

Lisettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:52

wat een verhaal zo achter elkaar.. jeetje,
ik hoop echt dat het goedkomt en ik ga ook zeker duimen!!
jullie blijven echt een heerlijk stel! en ik vind het ook een eer dat ik 2x in je topic voorkom! :D
die eerste foto van juni, is dat jouw ava?? haha ik heb echt altijd gedacht dat dat gewoon een plaatje van internet was o.i.d. omdat het zo'n mooie foto is maar wist niet dat jij dat bent!! súpermooi!!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:52

Mooi topic heb je er van gemaakt! Jou foto's zijn zo mooi he <3
kamp was ook gezellig! en hopen dat 2011 voor jullie meer goeds brengt en dat ze met sprongen vooruit gaat :)

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:02

Kimmie, heb je een PB'tje gestuurd!
Haha Lisette! Dat is inderdaad mijn avatar. :D

Vind jullie reacties echt heel leuk, bedankt! Helaas heeft de DA gediagnosticeerd dat ze nooit volledig zal herstellen. Het zwaarste werk dat ze onder de positiefste uitkomst kan uitvoeren is recreatieve ritjes.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:05

Grappig om te zien dat je op de foto's waar je met harnachement rijd een cap op hebt en daar waar je in je zomerse outfit over een boom springt zonder cap rijdt. Niet als commentaar bedoelt hoor want ik vind die zomerse springfoto geweldig!!! Wat verdrietig dat je paard nooit meer helemaal beter wordt, hopelijk kunnen jullie in de toekomst iig nog recreatief rijden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:09

'k Zag de titel en ik dacht: hee, onora, even kijken! Ik wist niet dat ze niet goed liep, wat ontzettend sneu voor d'r joh.. Je hebt wel super leuke foto's hier staan!!

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:10

Ik had al gereageerd, en had geduimt en gehoopt op een goede uitslag, helaas mag het niet zo zijn. Ik hoop dat jullie na de herstelperiode alsnog heerlijk kunnen genieten van recreatieritjes.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:19

Natalie1993 schreef:
Kimmie, heb je een PB'tje gestuurd!
Haha Lisette! Dat is inderdaad mijn avatar. :D

Vind jullie reacties echt heel leuk, bedankt! Helaas heeft de DA gediagnosticeerd dat ze nooit volledig zal herstellen. Het zwaarste werk dat ze onder de positiefste uitkomst kan uitvoeren is recreatieve ritjes.

How, dat had ik even niet gelezen.. Wat ontzettend sneu Natalie :(:) Echt heel jammer van zo'n leuke pony.. Gelukkig kan ze nog wel recreatieve ritjes doen, kan je toch nog van d'r genieten :)

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:25

Wat een superleuke foto's allemaal! Jullie zijn een top team samen! :)
Jammer van de negatieve uitslag van de DA..
Kom je na de herstel periode nog een keer langs om samen op het strand te rijden? :)

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:29

Wat jij met die knol hebt is echt bijzonder nat! Duidelijk een enorme band.
Hoe je zo zonder ook maar iets over dingen heen springt, (Weet je nog hoe dat met Apats ging :') ) wat ze allemaal van jou accepteert.. (denkt aan clipjes en oorwarmers en achterstevoren in galop enzo)

Jullie zijn toppers en ik hoop oprecht dat er een passende oplossing komt voor jullie alle twee voor alles wat er nu gaande is... :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:34

edit: Hoop dat je toch nog een goed vooruitzicht krijgt met je pony, al die onzekerheid is niks!
Veel sterkte!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 11:31

Wat een mooi topic!
Ik hoop dat de in 2011 niet meer kreupel is en dat jullie nog heel veel "lolmetjeknol" momenten krijgen en dat je die hier ook met ons deelt!