Meranti en ik hebben een sprongetje gewaagt!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Meranti en ik hebben een sprongetje gewaagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:49

Hallo bokkers!

Even ter info

Wil iedereen dit aub lezen? : Ik heb les en ik vind het zelf erg vervelend van mijn dresuurzadel > houding (ben er niet tevreden over)
En we werken nu op les vooral aan het over de sprong heen (Meranti wil nog weleens er langs etc) en dat doen we door zowieso hoe dan ook erover en dan ontzettend belonen ,maar door dat ze er weleens langs wil wil ik (perongeluk) nogal streng : Tussen 2 benen en armen waardoor ik haar te kort houd tussen mijn handen. (hier word aan gewerkt!)

Daar werken we op les aan in deze volgorde:
*Eerst eroverheen , maakt niet uit hoe als ze er maar overheen gaat (MAAR mag niet zo streng tusen 2 handen vooral)
*Als ze eenmaal weet dat over de sprong heen goed is en dat ,dat haar gevraagd word gaan we werken aan mijn zit

Al maakt het het ook weleens erg lastig door omdat meranti ontzettend enthousiast van springen wordt, waardoor de aanleuning voor de sprong weleens weg valt... Hier word ook aan gewerkt!
Wil het beste voor Meranti en mij namelijk := ,want zij heeft lol in het springen en dit wil ik zo houden :D

Nu het filmpje :D

Houd het lief (A) :o
O enneehh je ziet het bijna niet maar ze heeft beenbescherming om ;) Peesbeschermers + strijklappen ;)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:16

Nou, je bak zou maar onder water staan :=

Ik spring ook met een dressuurzadel, heb er opzich niet zo'n last van. Wel over hogere sprongen dan 80 cm, dan knalt de lepel van het zadel na de sprong tegen mijn kont en dat doet pijn. :+

Misschien handig je beugels een heel stuk korter te doen. En consequenter zijn.

Elin_

Re: Meranti en ik hebben een sprongetje gewaagt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:20

:p Ja die is aardig nat :=

Als ik mijn beugels nog korter doe vlieg ik al helemaal het zadel uit :=
Ja consequenter zijn van mijn kant leer ik al bij de les :P
Ik ben ook geen springruiter dus als ik erop af ga dan is het : Ik wil wel , maar doet ze het ook ? Zo gedachte :')

Als ik op een paard spring waarvan ik weet dat ie het gewoon springt dan lukt het me juist goed en ook hoger en ook beter etc omdat ik me dan niet zo druk hoef te maken of ie het wel doet ,maar bij haar moeten we dat ene knoppie van wel / niet even omzetten in wel :D En dan kan ik pas verder met mijn houding etc :)

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:26

Als je eerst werkt aan dat de pony er overheen moet zou ik wat lager beginnen, je kan wel meteen zo hoog gaan springen maar als jij niet goed meegaat zal de pony het alleen maar vervelend gaan vinden. Ik zou toch eerst aan je houding gaan werken en dan pas hoger gaan springen, nu zal je pony het als negatief ervaren want je zegt zelf soms niet goed mee te kunnen komen omdat je haar zo tussen 2 teugels en benen moet houden, maar ik denk dat je pony op een gegeven moment zoiets heeft van: Als ik er overheen ga is het niet fijn, dat zal hij/zij het helemaal niet meer doen.
Succes met oefenen!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 12:34

Het is redelijk laag hoor ;)
Als je het in het echt ziet lijkt het nameijk erg anders
Ik spreek echt niet tegen maar dit is gewoon gezichtsbedrog ;)

Ik doe nu vooral idd laag en hoe meer ik haar na de sprong beloon hoe leuker ze het vind :D

Meegaan doe ik wel ,alleen wat ik moeilijk vind (mede door mijn dresuurzadel) als ik de beugels kort doe word ik gelanceerd door de houding vn het zadel :) dus dat word hem niet.
Maar als ik ze zegmaar ''gewoon '' doe dan geef ik wel mee maar het zadel niet.

Dus dat is het probleem meer vandaar dat ik rondkijk naar een leuk veelzijdiheids zadel :) dan hoef ik alleen nog te werken aan het eroverheen (wat gister wel weer super ging! :D ) en dan gaat het al stukken beter :)

Wel bedankt voor je tips!!!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:45

ik zou eerst al beginnen met rustig wachten voor de sprong. die blijft wel staan! dus gewoon op je kont gaan zitten, wachten en vlak vantevoren een beetje been. niet heel streng worden met je hand, maar wel zorgen dat hij er niet langs kan.
verder vind ik het er nog niet eens heel slecht uitzien hoor!

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:47

het is ook makkelijker om bij een lagere sprong aan je houding te werken. je kan er dan rustig de tijd voor nemen zonder dat het de pony te veel inspanning kost. succes! :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 13:27

Prima! Ga ik doen! :D

Verder ontzettend bedankt!

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:29

Ik heb laatst ook met dressuurzadel gesprongen, had ik geen last van. :=
ziet er verder wel netjes uit, let er alleen op dat je goed recht naar de sprong toe rijdt en niet te vroeg naar voren gaat zitten! ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 13:48

Ikke wel :')
Oke doe ik!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:55

ik kan ook totaal niet met een dressuurzadel springen hoor ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 14:08

nadjajump schreef:
ik kan ook totaal niet met een dressuurzadel springen hoor ;)

Haha oke!
Achja wil toch niet echt gaan springen (wedstrijden) dus voel me nou niet geroepen een springzadel te kopen :')
mischien nog wel een keer een VZH want lange buitenritten op mijn dresuurzadel lopen altijd af met spierpijn :')

liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:09

Je zit als je op de sprong af komt rijden al veelste veel naar voren. probeer eerst goed rechtop in het zadel te gaan zitten, en pas als je over de sprong heen gaat kom je uit het zadel en ga je met je pony mee.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 18:20

Oké bedankt!
Ja dat naar voren zit doe ik ook als ik zachter wil
Heel idioot vn mij :') stomme tik :P

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:22

als je zachter wilt moet je juist niet naar voren maar naar achteren gaan zitten. ;)
ook als je naar voren gaat zitten voor de sprong is je gewicht op het voorbeen van de pony, waardoor het voor hem alleen nog maar moeilijker word om te springen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 19:28

Weet ik :') Maar dat is soort van tik van mij (word al aan gewerkt)

Iig bedankt voor jullie reacties ;D Heb les dus alles moet zowieso goed komen :):)

xmajbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 05:06

Goed gedaan hoor,
aantal puntjes.
Je teugels moeten iets korter voor het springen, meer naar voren meegeven. Daar bedoel ik niet mee teugels losser laten , maar die handen meer naar voren.
Meer opsluiten tussen je handen, zodat hij geen kanskrijgt te ontsnappen. Daarmee bedoel ik ook opsluiten tussen je benen dus!
Hakken uitdrukken en tenen naar binnen, heeft hij meer evenwicht in de sprong zelf.
maar verder goed gedaan hoor!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 06:03

Ik vind het zeker niet slecht gaan.
Wel ben je zelf onzeker.
De twijfel die jij hebt, of ze wel of niet erover heen gaat, breng je over op je paard.
Zo ben je bijv bij de eerste weigering zelf niet zeker van de zaak en stuur je haar zelfs lichtelijk weg. Die kans benut zij meteen, om er echt langs te gaan.
Let hiermee op. Zit rechts op je paard, constante teugeldruk op beide teugels, wees zeker ervan, vertrouw je paard. Geef je paard de begeleiding die ze nodig heeft, dan komen jullie er wel

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:42

Knap paardje, mooie kleur! :)
Ziet er zeker niet slecht uit, lekker oefenen en dan komen jullie er wel!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 22:12

Ontzettend bedankt!
Ja ik ben zowieso wel onzeker daarover ook omdat ik (niet bij kruisjes wel bij recht) bang ben dat ze blijft haken en dat we over de kop gaan ofso.
En dat voelt zij idd!

Ik ben best concuquent bij dresuur ,maar in springen ben ik echt een groentje :')

Ik blijf nu gewoon kruisjes springen (doen we op les ook) en dan lekker laag maar wel dat ik alle controle heb zowel voor als de sprong en zowel in alle gangen.

Dat is toch goed? Om zo te gaan oefenen ? want laatst bij de les ging ze zelfs bij balkjes lopen de 1ste keer erlangs omdat ze waarschijnlijk dacht van :''Ja dag! Ik kan er toch wel langs ,baasje doet toch weinig!'' (overigens is het daarna wel gelukt)

Meranti moet je gewoon heel consuguent bij zijn en blijven , ook met belonen en lange teugel moet ik haar blijven zeggen dat ik de baas ben en dat zij niet zomaar haar eigen gang kan gaan en bij dresuur en buitenrijden lukt dit al aardig ,maar met springen moet het nog komen! :D

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:07

pfff medelijden met jullie die bak niet normaal zelf bij ons is die nog niet zo nat :D

Maar ja je ziet wel dat ze enthousiast is maar toen ze weigerde deed je echt helemaal niks (vindik) en daarna is het ook slim haar er even voor te zetten.

wel goed verder succes

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 22:04

iloveyellow schreef:
pfff medelijden met jullie die bak niet normaal zelf bij ons is die nog niet zo nat :D

Maar ja je ziet wel dat ze enthousiast is maar toen ze weigerde deed je echt helemaal niks (vindik) en daarna is het ook slim haar er even voor te zetten.

wel goed verder succes

Meranti vind het water erg leuk :+
Ik deed zeker wel wat , begrenzing ,maar wij (filmer + ik) waren beetje vrolijk en ja dat word meranti nog enhousiaster en dan is het dit keer een weigering maar als we bijv dresuur doen en ik ben beetje melig dan kan het ook zijn dat we opeens in een enthousiast galopje zitten :')

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:59

Wat leuk om Meranti zo te zien, ze was tot de zomer van 2008 van een vriendin van mij. Ik heb ook nog wel eens op haar gereden.

Het ziet er best netjes uit hoor, probeer wel recht op de sprong af te gaan, maar dat komt vast allemaal wel goed als jullie blijven oefenen! :D

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:05

wat ik denk dat het iets ook kan zijn omdat je al van te voren meer naar voren gaat

--mijn mening graag geen quetes

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 19:48

susasan schreef:
wat ik denk dat het iets ook kan zijn omdat je al van te voren meer naar voren gaat

--mijn mening graag geen quetes

Het is quotes ;)
en u heeft gelijk;)
Als ik de sprong zie dan ga ik van mezelf al naar vor zitten (verlichte zit) weet niet waarom :')