Daar zijn ze weer! Stefan en Jippe: les 4...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Daar zijn ze weer! Stefan en Jippe: les 4...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 21:34

Wat een heerlijk weer wat het vandaag. Perfect om lekker met zoon van 8 en paard van 7 aan de slag te gaan. Vandaag les 4 alweer. En ook al zien we nog geen verbeteringen qua zit (dat hoeft ook nog niet :P ) we maken wel vorderingen.

Zo zijn we begonnen zoals altijd met instappen aan de longe. Maar na enkel minuutjes wilde Stefan al in draf. Helemaal eigen initiatief!! Voor hem een grote stap in zijn vertrouwen (in zichzelf en het paard). Dus ik en Stefan beide Jippe aangespoord om er een drafje uit te persen. Nou ik heb in tijden niet zo'n groot paard zo'n behoedzaam drafje zien doen. Het WAS een drafje... van een stap of 10 en daarna nog eentje. Maar zoonlief was supertrots op zichzelf en vond het duidelijk leuk en niet eng. En dat is het belangrijkste. Een kort Hooo! was genoeg om Jippe weer in stap te krijgen. Mama was aan de longe dus we hebben er even geen foto's van.

Een andere vordering is de tijdsduur van een les en de zelfstandigheid. Was Stefan de eerste les totaal 15 minuten op het paard waarvan de helft aan de longe, nu was het 5 minuutjes longe ne daarna los. En heeft hij 25 minuten zelfstandig rondgestapt... Ik had van de week wat bakfiguren getekend en ik heb van alles langs zien komen (we wisselen af... 3 rondes op de hoefslag houden en dan even zelf mogen sturen, etc) Afwenden E-B, de AC-lijn, van hand veranderen, gebroken lijn, volte tien meter... :D

Nog even kort voor wie het niet weet: Stefan heeft een lichamelijke beperking die o.a. zorgt voor spierslapte. Opgestrekt zitten houdt hij niet lang vol. Zijn romp verslapt snel en dan zakt hij in elkaar. Paardrijden zou dit (hopelijk) moeten gaan bevorderen. Verder doen zijn rechterbeen en arm soms niet helemaal mee, hebben die juist een te hoge spierspannning, dus verkramping/verstijving. Bij paardrijden leert hij dat te ontspannen. Stefan zit op een volwassen zadel met een rolkussen achter zich zodat de zitting verkleind is. Door zijn motoriek probleem vervalt hij regelmatig in stoelzit en zoutzakhouding, maar daar zijn we dus mee bezig om spierspanning in op te bouwen. Toch zitten hier weer wat mooie plaatjes tussen.

De foto's dan...

Net los van de longe. Alles nog fit en fris
Afbeelding

Er kunnen altijd enge interesante dingen langs de bak staan, waar je je paard even langs moet helpen
Afbeelding

Concentratie en plezier als het lukt om Jippe de hoek goed door te sturen.
Rug is al wat rechter! Jippes hoofd mag meer omlaag
Afbeelding

Foto is wat hoog genomen, maar hier komt Jippe echt omlaag.
Voor een knul van 8 in zijn vierde les helemaal niet verkeerd!
Stefan is hier goed actief, rug goed recht, lang...
Jippe is wat lang, achterhand mag er meer onder.
Afbeelding

Goed kijken of je de hoek goed neemt natuurlijk :D
Jippe loopt mooi, Stefans houding vind ik hier al beter worden
Afbeelding

Hier zijn we bezig Jippe goed actief te maken van achteren en van voor op te vangen. Stefan is erg geconcentreerd.
Jippe begint na te geven. Ik vind Jippe zo erg goed lopen, hoeft van mij niet lager/ dieper als ik er zelf op zou zitten
Deed hij het bij mij maar zo makkelijk haha :+
Afbeelding

Van hard werken wordt je moe: Stefans romp verslapt.
Nog steeds bezig met Jippe goed actief te houden.
Afbeelding

Jippe is goed actief en zet zijn achterbenen goed onder zijn lijf.
Het ruitertje wordt duidelijk moe in zijn lijf. Stefan ervaart de actievere ondertredende Jippe als: hij wiebelt met zijn billen :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KE7DHYYL-D.jpg

Bijna klaar... Stefan geniet nog steeds maar zijn spierspanning is echt weg nu.
We hebben er 25 minuten rijden op zitten ongeveer...
Afbeelding

Kom Jippe, we rijden de zon tegemoet...
lekker los teugeltje als voorbereiding op het uitstappen...
Afbeelding

Stefan vind het erg leuk om deze foto's met jullie te delen en wil graag jullie berichtjes horen!

Sodeletuut

Re: Daar zijn ze weer! Stefan en Jippe: les 4...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:37

Superleuke foto's zoals altijd Zilf! Ik vind het echt een heerlijk stel, samen!
En wat is Jippe toch een heerlijke snuffel!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:03

Idd lekker weer he vandaag :)

Het ziet er erg leuk uit! Ze gaan echt vooruit :D
Heel leuk om te zien dat Jippe zo zijn best doet voor Stefan :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:12

wat superleuk om te zien en wat knap dat Stefan al durfde te draven!
Waarschijnlijk is het bij hem met reden, maar de beugels lijken zo oncomfortabel kort, waarom is dat?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:23

Dat ziet er weer super uit :D Ik vind hem ook erg kort zitten en heb het idee dat hij daardoor juist meer moeite met het ontspannen zal hebben. Naar zijn rug is op de meeste foto's mooi recht! Erg stoer zo'n "kleine" man met zo'n grote kerel ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 07:38

Hmmm.. die beugels is idd een gedoe. Stefan trekt zijn benen op (dat zie je ook op de foto's, je ziet dat hij zijn hakken niet uitdrukt naar beneden bijv), wil ze maar moeilijk lang maken. Als ik ze langer doe is hij ze vaak kwijt. Uitstrekken (vooral rechts) is een probleem bij hem. ZONDER beugels wil hij niet vanwege het veiligheidsidee en de steun.

Ga volgende keer toch eens kijken of hij een klein stukje zonder beugels wil lopen zodat ik kan zien hoe lang zijn benen dan werkelijk zijn en de beugels daarop aanpassen. Miss dat ik met iets langere beugels hem kan stimuleren zijn benen te strekken zodat hij de beugels niet kwijt raakt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:17

dat lijkt mij ook inderdaad.
Zet hem anders zonder beugels erop in halt en kijk dan even?
En zeg hem dat echte ruiters de beugel zo en zo lang hebben en dat alle begin wennen is? :)

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:21

ziet er weer super uit die 2 moeten lekker doorgaan en dan kunnen ze over een tijdje de wedstrijdbaan onveilig maken ;)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:47

Zilfstar, super zeg! Ik vind fot 4 en 6 er erg mooi uit zien, lekker ontspannen. De stoelzit is idd erg duidelijk, maar belangrijker is dat Stefan nu eerst lekker ontspannen zit idd, de rest komt misschien nog wel, voor zover als zijn motoriek het toelaat. Knijpt hij zijn benen ook wat aan of valt dat mee en lukt hem dat om te ontspannen? Valt me trouwens op dat hij zijn bovenarmen zo netjes langs zijn lichaam laat hangen zeg! Rest me alleen nog om te zeggen, geniet lekker van die 2!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:50

Hey,

Wat een leuke foto's zeg!!
Wat een prachtig paard, en wat een leuk knulletje erop zeg!

Jammer van de stoelzit, maar dit kan je best aan werken.
Beugels wat langer, gaatje voor gaatje, zodat hij mooi kan wennen :)

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:59

die beugels gaan wss in zijn koppie zitten ;)
ik zou het een beetje stiekem aanpakken (beugels een gaatje langer doen zonder dat hij het doorheeft, en een paar lessen zo rijden, wanneer dat goed gaat, weer een gaatje langer doen, dan kunnen zijn spieren en zijn gedacht langzaam wennen aan langere beugels ;)

verder ziet het er goed uit he, leuk dat jippe zo meewerkt!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:09

Ziet er leuk uit! Alleen idd de houding, maar als het nu zo vertrouwt word wie weet over een aantal weten gaat het geweldig :D Ben benieuwd naar het volgende topic!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:46

Leuke foto's weer, zo lief hoe braaf Jippe met hem is!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:01

Ziet er echt super leuk uit. Kan er echt met plezier naar kijken! Paard vind het ook allemaal wel best geloof ik! Loopt ook lekker ontspannen enzo. Volgens mij kon ik niet zo rijden toen ik 8 was :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:10

Zilf! Wat leuk joh! :D Je ziet echt vooruitgang met die 2. :)

Betere ontspanning dan dit kun je niet vinden. :D V(Voor beide:=)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:31

Heerlijk zo, tips heb je al, maar wou toch even zeggen leuk om te zien!

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:35

Dit vind ik nou geweldig! Zo'n klein jochie en zo'n groot paard. Ik vind dat hij het ook heel goed doet! En Jippe is wel erg braaf zeg! Leuk stel!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:19

Dank jullie wel allemaal. De tip van stiekum langer maken de beugels is wel een goede idd. Stefan knijpt niet echt zijn benen aan (behalve in draf en bij stuur-moeilijkheden), zit best ontspannen erop. Als hij aandrijft schopt hij meer in de lucht dan dat ie zijn kuiten aanknijpt haha.

Wat ik zelf zo leuk vind is dat Stefan dus niet op een (afgestompt???) manegeponietje zit maar op een jong paard van 7 wat in de L1 gelopen heeft. Dus op een heel gevoelig paardje zit die ook echt stinkend hard zijn best doet voor dat jochl. Hij loopt onder Stefan echt netter dan onder mij!

Jippe is echt zijn maatje en ik denk dat ze samen nog erg ver kunnen komen. Alleen al het feit dat ie met de vierde keer erop rijden al in draf wilde!

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:50

Awh wat leuk! Echt schattig zo zo'n klein jochie op zo'n grote fries :D wat een leuk plaatje!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:23

Wat een heerlijke foto's! Prachtig. Hij kan al goed met Jippe uit de voeten. Hij loopt zelfs lekker aan de teugel! Super! Kinderen die leren rijden zijn zowiezo vaak supergemotiveerd. Sabrina heeft ook al behoorlijk lef. morgen mag zij haar 3e bixie-concours gaan proberen. Ze wilde zelfs gaan springen. Ben benieuwd of dat morgen ook nog zo is.