Aelenderink schreef:Eindelijk was t dan zover en was Akribat aan de beurt. Toen ik bij de bitpiste aankwam, gingen Edward Gal en zijn jonge mede-amazone er net uit. Er werd een grote ronde kooi opgezet, alsof er een dompteur met een paar tijgers aan de gang zou gaan en toen kwamen ze met Akribat binnen. De dame van presentatie duwde de microfoon onder mijn neus en vroeg wat er aan de hand was met dat paard, en ik kon alleen maar stamelen dat hij agressief is. Annemarie heeft veel achtergrond informatie aan het publiek gegeven wat ze aan het doen waren, en hoe het komt dat sommige paarden zulk dominant gedrag vertonen. Alleen al haar commentaar was de moeite waard en hierdoor was het een leerzame clinic voor het publiek.
Dappere Dan ging de kooi in, waar Akribat liep. Hij joeg Akribat steeds van zich vandaan, zodat het paard rondjes om hem heen galoppeerde en geen gelegenheid kreeg om aan te vallen. Akribat deed helemaal in het begin een poging om naar Dan te schoppen, maar hij wist al heel erg snel hoe laat het was.
Ik stond echt versteld hoe snel hij zich over gaf. Ik was ook verbaasd dat hij niet geprobeerd heeft om te bijten, en van voren aan te vallen, zoals hij dat bij mij vaker heeft gedaan.
Ergens diep in me voelde ik dat ik het wel jammer vond dat hij niet liet zien wat hij allemaal kan flikken, want ik voelde me echt een kluns dat hij dat wel bij mij doet!
Maar aan de andere kant was ik natuurlijk ontzettend blij om te zien dat hij zich voorbeeldig kan gedragen wanneer hij in professionele handen is.
Het deed mij ook goed te zien dat hij mee kán werken. Hij liep aan de dubbele longe alsof hij dit al vaker had gedaan, terwijl ik hem nooit heb kunnen longeren! Later vertelde Annemarie mij dat ze had gezien dat Akribat een enorm hoge intelligentie heeft voor een paard en dat hij super gevoelig is.
In de Join up koos het paard heel erg snel eieren voor zijn geld, omdat hij meteen door had dat hij geen kans had (bedankt team!!!) Dan vertelde mij later dat Akribat in het begin 4 x een aanval wilde doen, maar dat Dan sneller was. Het publiek en ik hebben dit niet kunnen zien, maar Dan vond hem een very nice horse!
Toen Akribat op een gegeven moment los achter Dan aan liep met zijn hoofd laag en Dan volgde, was ik heel erg ontroerd. Dat had ik Akribat nog nooit zien doen – ik vond dat zó geweldig (en tegelijkertijd was ik ook stomverbaasd!) Mijn dochter en ik stonden met onze monden open van verbazing. Akribat onderdanig – dat was pas echt amazing. Ik kreeg bijna tranen in mijn ogen.
Annemarie vroeg mij dichter bij te komen. Nietsvermoedend liep ik naar Annemarie, maar toen vroeg ze mij om die kooi in te gaan. De moed zonk mij in de schoenen, en ik voelde een angst in mij opkomen, want ik moest terugdenken aan de keren dat ik in de buurt van een losse Akribat was. De laatste keer dat hij samen met mij in de wei los liep, heeft hij mij aangevallen en in mijn gezicht gebeten en daarna op de grond gesmeten. De keer daarvoor had hij mij bij mijn strot gegrepen, alsof hij tijger was, in plaats van een paard… Gelukkig dat de hond er toen tussen sprong ….Ja, dat ging dus allemaal weer even door mij heen, en ik realiseerde mij dat ik toch wel een trauma van een losse Akribat heb, dus ik wilde eigenlijk die kooi helemaal niet in.
Maar ja, Annemarie kan best overtuigend zijn en toen ik haar cap op mocht zetten, ben ik toch met haar mee gegaan (niet van harte). Mijn dochter had het er ook even moeilijk mee… Ik stond daar en aaide hem en ja hoor: hij volgde mij. Dat was fijn, maar ik was toch wel heel erg opgelucht dat ik de kooi weer uit mocht.
De les voor mij was: Akribat is een heel fijn en meegaand paard wanneer hij de juiste begeleiding krijgt. Alleen de professionals van het team van Annemarie hebben dit in zo’n korte tijd kunnen bereiken. Dit zijn geweldige vakmensen. Chapeau!
Ik verheug me op de sessie thuis. Het team kan mij helpen om gevaarlijke situaties met Akribat te voorkomen, door mij te leren hoe ik het paard in zijn eigen taal kan corrigeren. Geweldig toch? Nu heb ik goede hoop dat Akribat en ik met wederzijds respect met elkaar om zullen gaan in de toekomst.
Ik wil Bokt en het team van Annemarie nogmaals hartelijke dank voor de tijd die zij aan ons geven hebben en voor alles wat jullie ons leren!
Als het team hier thuis is geweest, zal ik weer een verslag schrijven.
Groeten,
Annemieke en Akribat
Akribat wordt de piste binnengebracht:
Een uithaal aan het begin van de sessie:
Al snel rustiger: