Verslag van Akribat op Horse Event

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Verslag van Akribat op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 22:45

Annemiek heeft mij gevraagd om onderstaand verslag op het forum te plaatsen:

Aelenderink schreef:
Eindelijk was t dan zover en was Akribat aan de beurt. Toen ik bij de bitpiste aankwam, gingen Edward Gal en zijn jonge mede-amazone er net uit. Er werd een grote ronde kooi opgezet, alsof er een dompteur met een paar tijgers aan de gang zou gaan en toen kwamen ze met Akribat binnen. De dame van presentatie duwde de microfoon onder mijn neus en vroeg wat er aan de hand was met dat paard, en ik kon alleen maar stamelen dat hij agressief is. Annemarie heeft veel achtergrond informatie aan het publiek gegeven wat ze aan het doen waren, en hoe het komt dat sommige paarden zulk dominant gedrag vertonen. Alleen al haar commentaar was de moeite waard en hierdoor was het een leerzame clinic voor het publiek.
Dappere Dan ging de kooi in, waar Akribat liep. Hij joeg Akribat steeds van zich vandaan, zodat het paard rondjes om hem heen galoppeerde en geen gelegenheid kreeg om aan te vallen. Akribat deed helemaal in het begin een poging om naar Dan te schoppen, maar hij wist al heel erg snel hoe laat het was.
Ik stond echt versteld hoe snel hij zich over gaf. Ik was ook verbaasd dat hij niet geprobeerd heeft om te bijten, en van voren aan te vallen, zoals hij dat bij mij vaker heeft gedaan.
Ergens diep in me voelde ik dat ik het wel jammer vond dat hij niet liet zien wat hij allemaal kan flikken, want ik voelde me echt een kluns dat hij dat wel bij mij doet!
Maar aan de andere kant was ik natuurlijk ontzettend blij om te zien dat hij zich voorbeeldig kan gedragen wanneer hij in professionele handen is.
Het deed mij ook goed te zien dat hij mee kán werken. Hij liep aan de dubbele longe alsof hij dit al vaker had gedaan, terwijl ik hem nooit heb kunnen longeren! Later vertelde Annemarie mij dat ze had gezien dat Akribat een enorm hoge intelligentie heeft voor een paard en dat hij super gevoelig is.
In de Join up koos het paard heel erg snel eieren voor zijn geld, omdat hij meteen door had dat hij geen kans had (bedankt team!!!) Dan vertelde mij later dat Akribat in het begin 4 x een aanval wilde doen, maar dat Dan sneller was. Het publiek en ik hebben dit niet kunnen zien, maar Dan vond hem een very nice horse!
Toen Akribat op een gegeven moment los achter Dan aan liep met zijn hoofd laag en Dan volgde, was ik heel erg ontroerd. Dat had ik Akribat nog nooit zien doen – ik vond dat zó geweldig (en tegelijkertijd was ik ook stomverbaasd!) Mijn dochter en ik stonden met onze monden open van verbazing. Akribat onderdanig – dat was pas echt amazing. Ik kreeg bijna tranen in mijn ogen.
Annemarie vroeg mij dichter bij te komen. Nietsvermoedend liep ik naar Annemarie, maar toen vroeg ze mij om die kooi in te gaan. De moed zonk mij in de schoenen, en ik voelde een angst in mij opkomen, want ik moest terugdenken aan de keren dat ik in de buurt van een losse Akribat was. De laatste keer dat hij samen met mij in de wei los liep, heeft hij mij aangevallen en in mijn gezicht gebeten en daarna op de grond gesmeten. De keer daarvoor had hij mij bij mijn strot gegrepen, alsof hij tijger was, in plaats van een paard… Gelukkig dat de hond er toen tussen sprong ….Ja, dat ging dus allemaal weer even door mij heen, en ik realiseerde mij dat ik toch wel een trauma van een losse Akribat heb, dus ik wilde eigenlijk die kooi helemaal niet in.
Maar ja, Annemarie kan best overtuigend zijn en toen ik haar cap op mocht zetten, ben ik toch met haar mee gegaan (niet van harte). Mijn dochter had het er ook even moeilijk mee… Ik stond daar en aaide hem en ja hoor: hij volgde mij. Dat was fijn, maar ik was toch wel heel erg opgelucht dat ik de kooi weer uit mocht.
De les voor mij was: Akribat is een heel fijn en meegaand paard wanneer hij de juiste begeleiding krijgt. Alleen de professionals van het team van Annemarie hebben dit in zo’n korte tijd kunnen bereiken. Dit zijn geweldige vakmensen. Chapeau!
Ik verheug me op de sessie thuis. Het team kan mij helpen om gevaarlijke situaties met Akribat te voorkomen, door mij te leren hoe ik het paard in zijn eigen taal kan corrigeren. Geweldig toch? Nu heb ik goede hoop dat Akribat en ik met wederzijds respect met elkaar om zullen gaan in de toekomst.
Ik wil Bokt en het team van Annemarie nogmaals hartelijke dank voor de tijd die zij aan ons geven hebben en voor alles wat jullie ons leren!
Als het team hier thuis is geweest, zal ik weer een verslag schrijven.
Groeten,
Annemieke en Akribat

Akribat wordt de piste binnengebracht:
Afbeelding

Een uithaal aan het begin van de sessie:
Afbeelding

Al snel rustiger:
Afbeelding

Mindfields

Re: Verslag van Akribat op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:50

Gaaf verslag zeg!! Kan me de emoties HELEMAAL voorstellen hoor! Het is ook niet niks als je zo aangevallen bent.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:51

oooeeeeh ik ben heel benieuwd naar de rest!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:51

Nou nou wat een verhaal zeg! En wat knap wat ze ermee voor elkaar hebben gekregen. Maar ik moet zeggen dat ik er steeds versteld van sta wat die mensen voor elkaar krijgen!
Fijn dat ze nu ook begeleiding thuis krijgen enzo! Succes ermee!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:54

Ik leefde zo met je mee toen je naar binnen ging, je rilde helemaal :(:)

Vind Akribat wel een heel mooi paard :))
Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:15

Ik hoop oprecht dat je thuis ook zoveel verbetering blijft zien en jullie ooit het vertrouwen in elkaar terug gaan krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:23

Wauw, ik heb gewoon tranen in mijn ogen gekregen van alleen al het verslag.
Volgens mij heb ik ook op hem gestemd..

Ben zo benieuwd hoe het over een tijdje met jullie gaat. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 00:29

Mag ik je een compliment geven voor je geduld en de clementie die je met je paard hebt gehad? Na een dergelijke aanval zoals jij die thuis hebt gehad, hadden negen van de tien paardeneigenaren een beslissing gemaakt om het dier een enkeltje eeuwiggroene weides te gunnen.

Ik hoop dat de verandering die je bij je paard hebt gezien in de handen van professionals ook aanhoudt als jij er mee aan het werk gaat. En zo niet, je weet nu waar je hulp kunt vinden....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:07

Mooi verslag!

Ik hoop dat je paard het thuis ook op een gegeven moment begrijpt dat jij de baas bent en dat het team jou nog veel dingen gaat leren want ik kan me helemaal voor stellen dat je zo bang bent!

Ik had het wel geweten met z'n paard maar ik weet dat jij sterk in de schoenen staat na dit verhaal om toch je paard te houden en dan ga je dit ook nog over treffen wie weet zien we binnen kort foto's van jou en je paard waar je gelukkig bent met elkaar

Dit zal een tijd duren weken,maanden misschien wel jaren maar als er eind resultaat komt heb jij dat er vast voor over

En wat je met dit paard mee gemaakt hebt is niet niets knap dat je toch die ring in bent gegaan

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:15

ik hoop dat jullie met de juiste begeleiding een mooi duo gaan vormen die met elkaar kunnen samen werken op basis van respect en vertrouwen.het zal een lange weg zijn,maar je bent al zo ver gekomen.
ik vind het moedig dat je niet op gegeven hebt!

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:24

Ik was zelf die dag op HE.
Ik kon je angst gewoon voelen, en dan toch de "kooi" ingaan!
Echt respect!!

Ik hoop dat je met hulp van annemarie weer helemaal je vetrouwen in het paard terug krijgt!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:29

Wat super dat het zo goed is gegaan op horse event.
Ook heel goed dat je zoveel over hebt om het paard te helpen (en jezelf ook).
Het gaat vast helemaal goed komen met hulp van Annemarie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:38

Ik vind het al heel knap dat je toen de kooi bent ingegaan, ik zag je twijfelen. :(:)
Ik heb er alle vertrouwen in dat jullie er wel samen gaan komen, zeker met behulp van Annemarie en haar team.

Heel veel succes!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:03

Wat een mooi verslag, heb er kippenvel van..
Ik had het erg graag willen zien, moest helaas eerder weg. Ik vind het erg dapper van je dat je de kooi bent ingegaan. Dat moet een moeilijke beslissing zijn geweest. Hopelijk kom je met de hulp van Annemarie en haar team zo ver dat jij en Akribat vertrouwen in elkaar krijgen, en dat jullie een fijn team kunnen worden. Heel, heel veel succes samen in de toekomst.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:59

Citaat:
De les voor mij was: Akribat is een heel fijn en meegaand paard wanneer hij de juiste begeleiding krijgt

Dat lijkt mij een goede les!
Verkoop het paard aan iemand die ermee om kan gaan en leer verder met een ander paard.Ik kan me niet voorstellen dat je met deze ooit met een gerust hart kan werken/leven,ondanks je moed. :(:)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:25

Ik ga wel mee met Jodi, hoe kun je dit ooit overwinnen vraag ik me af?

Ik was er ook zondag, en ik heb het ook gezien. Akribat deed inderdaad niet heel veel engs, maar jouw angst was zo intens, daardoor werd wel duidelijk dat er meer met het paard aan de hand was dan wij als publiek te zien kregen.

Ik heb het er met vriendin ook over gehad, ik zou zo'n paard niet houden.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:33

Ik heb Akribat gezien in de join up.
Ik vond het zo leerzaam om te zien en ik heb diep respect voor je dat je toch maar even de kooi in gestapt bent. Ik denk dat iedereen die aanwezig was je angst kon voelen en met je meeleefde tijdens dat moment.

Veel succes verder! Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat tussen jou, Akribat en het team van Monty Roberts/Annemarie/Dan.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:41

Zo, mooi verslag. Ik heb echt respect dat je dit paard nog zo'n kans wilt geven en hoop echt dat je stukje bij beetje het vertrouwen in hem terug kunt krijgen. Heel veel succes en ik ben ontzettend benieuwd naar volgende verslagen! :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:51

Ik vond de clinic erg leerzaam en mooi! Vraag me eigenlijk wel af hoeveel ervaring de eigenares met paarden had voor akribat? Is dit een eerste paard of niet? Denk dat dat ook een heel verschil kan uitmaken?

Luckymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:56

Ik heb op Akribat gestemd om naar HE te gaan. Je verslag is echt ontroerend, maar ook krijg ik kippevel als je beschrijft wat er allemaal is gebeurt :n

Ik hoop dat je ons op de hoogte gaat houden van de voortgang :)

Heel veel succes!!!!

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:15

Geweldig verslag.

Hou ons op de hoogte

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:54

wat super om dit zo te lezen! was erg benieuwd naar dit paard! ik was eerst van plan om zondag naar HE te komen om dit te zien! maar door het slechte weer ben ik niet gegaan! super om te horen hoe het is verlopen! ik hoop dat het snel beter gaat tussen jullie! zou het leuk vinden net als andere bokkers om op de hoogte te worden gehouden!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:56

Mooi verslag!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:42

prachtig verslag ben benieuwd hoe het gaat gaan na die andere sessie's hou ons op de hoogte !!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:06

Ik ben blij dat je hulp hebt gekregen met je paard. En ik hoop echt dat jullie samen met elkaar leren omgaan. Akribat is wel een onwijs mooi paard om te zien. Het zal vast nog wel moeilijk zijn, maar ook ik heb er vertrouwen in dat jullie het gaan redden samen.

Ik heb ook gestemd op Akribat omdat ik hoopte dat jij en je paard geholpen zouden kunnen worden door Annemarie...

Heel veel succes nog