Wopkje onder het zadel tijdens haar tussenbeoordeling (FILM)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjaenrene

Wopkje onder het zadel tijdens haar tussenbeoordeling (FILM)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:54

Afelopoen woensdag was het dan zover voor onze dame om onder het zadel haar tussenbeoordeling te lopen voor haar ABFP test waar ze nu aan meedoet.
Vorige week in het tuig ging het geweldig en gisteren liet onze drakendame zien waarom we haar drakendame noemen!
Ze gaf een mooie boksessie weg. }>
Voor de rest zijn wij blij met wat we zien na 5 weken onder het zadel maar jullie commentaar is altijd welkom.
Wop is nu 3.5 jaar oud en ze is in Warga ingereden en volgende week doet ze de eindtesten en dan mag ze weer lekker mee naar huis waar wij eindelijk voorzichtig kunnen gaan rijden met haar. <3

Hier dan het filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=kzC4yofJHFk

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:59

Tja, het is natuurlijk een fries en die neigt gauw naar opkrullen en dat zie je hier ook gebeuren. Ik vind dat ze onrustig is met haar hoofd, geen fijne aanleuning. Of ze gaat tegen de teugel of ze gaat erachter. de korte teugel beïnvloedt ook de kwaliteit van m.n de stap, die is wat krabbelig. Persoonlijk zou ik liever meer lengte geven en eerst streven naar een fijne, constante ontspannen aanleuning.

anjaenrene

Re: Wopkje onder het zadel tijdens haar tussenbeoordeling (FILM)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 18:03

Daar heb je gelijk in. Wij gaan thuis ook meteen werken aan het voorwaarts-neerwaarts want dat doet ze nu dus helemaal niet. Maar ja hun moeten de paarden vanuit niets in 7 weken klaarstomen voor de ABFP test dus dan blijven er ergens puntjes liggen. En gebleken is dat onze dame de makkelijkst niet is, tot eind vorige week heeft ze gevochten dus het is al heel wat dat het hoofd omlaag komt!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:10

het ziet er aardig netjes uit, wel wat onrustig. Maar oef... ik zou zo graag wat meer ruimte van voren willen zien, ze krijgt niet eens de mogelijkheid om haar neusje uit te schuiven. Ik weet dat het lastig is bij friezen en dat ze de neiging hebben om zich op te kroppen, maar ze moeten wel de ruimte krijgen om de hals te verlegen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:13

ik begrijp dat die test eraan gaat komen, maar in die test wordt toch ook juist de beweging beoordeeld? De stap is op deze film tegen het onregelmatige aan af en toe en ook de draf is gewoon kort.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 18:18

Ja dat hadden wij ook al gezien. Maar als eigenaar kun je daar niets aan doen. Alle 25 paarden worden hetzelfde gereden. Als eigenaar sta je aan de kant en kijk je toe.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:32

Tja, heel eerlijk gezegd zou ik als eigenaar als ik dit zie mijn paard daar weghalen, ik zie 1 brok spanning en er wordt de hele tijd met de sporen gereden. Op een 3.5 jarig paard wat net is ingereden hoor je helemaal geen sporen nodig te hebben. Verder toont het paard genoeg wil om naar voren te gaan dus waarom dan de hele tijd drijven?
De teugellengte vind ik ook erg kwalijk, friezen hebben inderdaad van zichzelf al dat ze vrij snel opgekropt gaan lopen maar met deze lengte van teugels kan het paard weinig anders, erg jammer.
Verder wel een heel mooi paard met pit, het zal alleen een hoop werk worden om dit weer correct te rijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:36

Wat ik zo zie is dat de amazone steeds zit te prikken met haar sporen. En ook behoorlijk sterk is met haar hand. Daardoor is je paard erg onrustig met haar hoofd. Ze krijgt helemaal geen ruimte van voren en kan daardoor haar passen ook niet afmaken. Ben benieuwd hoe je haar thuis krijgt. Ben bang dat ze een harde mond heeft gekregen. Dit is ook 1 van de redenen dat wij nooit meer een paard naar de test sturen. Ze komen er vaak verknoeid weg. En als eigenaar heb je dan weer een hele tijd nodig om ze weer goed te krijgen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:48

wat is dat precies voor test? ik vind het n.l. nogal wat voor zo'n jong paard. Denk ook dat veel onrust op het filmpje te wijten is aan onkunde van de ruiter. Het bokken vind ik ook niet vreemd gezien het feit dat de benen/sporen van de ruiter telkens gebruikt worden terwijl het paard voldoende loopt

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 18:52

De ABFP-test is bedoeld om op objectieve wijze de aanleg als dressuur- en/of aangespannen- en/of tuigpaard vast te stellen.
De paarden worden als 3 tot 5 jarige aangeleverd en in 7 weken getraind.

Wiesje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:03

Zoals eigenlijk de meeste mensen hier vind ik het geen fijne manier van rijden, ze wordt inderdaad zo in de krul gereden dat ze helemaal geen ruimte krijgt. Ik vind het dan ook logisch dat ze erg onrustig is met haar hoofd, ze krijg niet de kans om haar hals ontspannen te dragen en inderdaad jammer van de sporen, waarom zou je ze dragen als het nodig is, al helemaal bij een 3,5 jarige.
Ik zou mijn paard daar nooit heen brengen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:05

Mag ik vragen waarom er gekozen is om haar al zo vroeg te laten trainen?

Friezen zijn over het algemeen al laatbloeiers en om dan een 3 jarige in 7 weken te trainen en klaar te stomen.... hoevaak rijden ze daar met haar?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:10

Ik denk dat deze merrie de test doet voor haar vader. En dit is dan op verzoek van het stamboek.

@ TS Als ik jou was zou ik haar eerst laten bekomen van alles. Voordat je er zelf mee aan de slag gaat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:30

anjaenrene schreef:
Ja dat hadden wij ook al gezien. Maar als eigenaar kun je daar niets aan doen. Alle 25 paarden worden hetzelfde gereden. Als eigenaar sta je aan de kant en kijk je toe.

alleen dat al is voldoende om je paard er weg te halen, lijkt me. In deze 7 weken wordt een slechte start gegeven aan haar verdere leven als rijpaard.
En inderdaad, wat moet je in hemelsnaam met sporen op een paard dat nog maar nauwelijks heeft geleerd wat beenhulpen zijn? Zo'n jong paard rijd je met een karwats.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:40

Hier een reactie van de mede-eigenaresse van Wopkje:

Ik snap jullie reacties, maar gelukkig misleidt de film de kijker in dit geval wel iets. Wij zijn regelmatig wezen kijken en de omgang ruiter/paard is netjes te noemen. De ruiter probeerde tijdens de beoordeling het paard zoveel mogelijk de losse teugel te geven, dat is verderop in de film beter te zien. Daarnaast beloonde ze het paard tussendoor regelmatig. Over het been en de sporen ben ik het helemaal met jullie eens, is onnodig. Ik vermoed dat de ruiter moeite heeft met het stilhouden van haar benen en dat het geen opzet is. Ze verontschuldigde zich aan het eind voor het onrustige hoofd, daar gaat ze nog aan werken. Ze kwam op ons over als een zachte ruiter, die niet teveel druk op de paarden wilde leggen. Van mij hoeft Wopkje ook dan niet na 7 weken training in de krul te lopen, als de basis maar goed is. Nu heeft Wopkje zelf de eigenschap om achter de loodlijn te gaan lopen terwijl ze teugel zat heeft om haar hoofd vrij te bewegen.

Onze merrie is een dochter van Felle en deze staan bekend als felle dames. Doe je als ruiter iets waar zij het niet mee eens is, dan zal ze het je laten weten ook. Het is een echte dame met pit, maar daarom zijn we ook verliefd op haar geworden. Onze dame liet daarom ook goed aan de ruiter merken dat ze haar benen stiller moest houden, ze gaf een paar gemene bokken om dit haar af te leren.

Deze ABFP-test wordt uitgevoerd in combinatie met een hartslagmeting en een lactaatmeting. Gedurende de trainingen worden de paarden hiermee continue in de gaten gehouden en worden ze niet over de kop getraind. Tegelijkertijd levert dit informatie op voor het stamboek. De verzorging van de paarden is hier top. Ze worden per dag 15 minuten getraind en hebben in het weekend vrij. Ze hebben een eigen groom, een eigen ruiter en staan onder toezicht van het hartslagmetingteam, een intructeur en de jury die de tussenbeoordelingen doen en ruiters adviseert. We hebben er het volste vertrouwen in dat de paarden hier goed getraind worden. Deze stal wordt aangeraden door het KFPS en dat doen ze niet zomaar. Ons paard is inderdaad nog maar 3,5 jaar oud, maar was geestelijk toe aan dit werk. De hartslagmeting heeft ons ertoe gebracht haar hiervoor op te geven, anders hadden we nog een half jaar gewacht met langzaam inrijden. Straks terug op stal gaan we het terug afbouwen en gaan we neerwaarts/voorwaarts met haar aan de slag. We hebben geen haast met haar en zijn ervan overtuigd dat ze haar hoofdje straks een stuk rustiger heeft.

Hadden wij het gevoel gehad dat er niet juist met ons paard werd omgesprongen dan was ze er al lang weggehaald en hadden we vervolgmaatregelen genomen. Bedankt voor jullie goed bedoelde reacties, maar wat ik al eerder zei toont het in het "echt" gelukkig anders dan op de film ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:55

Nou ja het enige wat we hier natuurlijk zien is de film... en daarop kan ik me voorstellen dat het commentaar wat gegeven is, door meerdere mensen nog eens gegeven gaat worden.

De ruiter geeft haar geen ruimte, dus er is niet te zien of als de die ruimte krijgt, m gebruikt.
De ruiter zit constant met haar sporen te prikken en als je je been niet stil kan houden moet je ze al helemaal af laten, zeker met een paard wat nog maar 7 weken onder het zadel is. Daarnaast moet ze 3, 4, 5 keer sporen prikken voordat wopkje aandraaft. Das 3 keer teveel...
De stap is erg kort, de draf is te kort en kriebelig... Nee ik zou als eigenaar denken: laat die proef nog maar 2 jaar zitten (aangezien ze tot 5 mogen worden aangeleverd) en laat lief paard in kwestie eerst maar eens fatsoenlijk leren lopen... Nu zou ik als proefafnemer misschien wel zeggen: paard is niet een dressuurtalent te noemen, maar met goed werk zou dat heel anders kunnen zijn...

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:09

Wat ik al eerder gezegd heb, film vertekend. Ons paard heeft juist een uitstekende draf en galop en doet het netjes onder het zadel en voor de wagen. Korte stap is wanneer ze nog koud is, maar eenmaal warm gelopen zet ze keurig onder. We zijn juist super trots over haar gangen! Als je zou willen zien hoe ze er het in het echt vanaf brengt en hoe ze daar trainen, ben je altijd volgende week van harte welkom ;) Bedankt voor de goedbedoelde adviezen. Voorgaande tips nemen wij mee, maar ik hoop dat er ook andere reacties komen. Mochten mensen hun paard hier getraind hebben en slechte/goede ervaringen met hun hebben dan horen wij die graag van jullie.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:16

Wen_en_Jelle schreef:
Nou ja het enige wat we hier natuurlijk zien is de film... en daarop kan ik me voorstellen dat het commentaar wat gegeven is, door meerdere mensen nog eens gegeven gaat worden.

De ruiter geeft haar geen ruimte, dus er is niet te zien of als de die ruimte krijgt, m gebruikt.
De ruiter zit constant met haar sporen te prikken en als je je been niet stil kan houden moet je ze al helemaal af laten, zeker met een paard wat nog maar 7 weken onder het zadel is. Daarnaast moet ze 3, 4, 5 keer sporen prikken voordat wopkje aandraaft. Das 3 keer teveel...
De stap is erg kort, de draf is te kort en kriebelig... Nee ik zou als eigenaar denken: laat die proef nog maar 2 jaar zitten (aangezien ze tot 5 mogen worden aangeleverd) en laat lief paard in kwestie eerst maar eens fatsoenlijk leren lopen... Nu zou ik als proefafnemer misschien wel zeggen: paard is niet een dressuurtalent te noemen, maar met goed werk zou dat heel anders kunnen zijn...

HIer ben ik het volkomen mee eens :D
Ik vind dat er erg veel gevraagd wordt van dit(en andere) jonge paard. Aangespannen rijden en onder het zadel.. Ik vind het best veel. Vooral als het allemaal binnen een korte tijd moet.. Waarom niet nog even wachten met die test en alles rustig zonder tijdsdruk met een goede basis doen? Dat lijkt mij veel prettiger voor het paard.
Ik ben ook niet van mening dat een hartslag meter een goede leidraad is om aan te nemen dat alles goed gaat met het paard zijn geestelijke gestel..

Overigens vind ik het een prachtig paard! Met een rustiger beeld en meer lengte zou het een top plaatjes zijn!
Heel veel succes met haar!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:16

Als eerste, vind het wel een mooi fries :D

Maar ik zie een paard wat bijna geen buiging laat zien. Dat ze onrustig is met dr hoofd, ja logisch, als ze met dr kin op dr borst gaat, wil ze daarna wel een beetje lucht ;) Verder vind ik dat ze erg over dr tempo gereden wordt...

En ja dat film vertekend dat zal best, maar wij kunnen alleen onze mening geven over wat we zien op de film ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 06:48

RT-HAW---> RIJ-ITP

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:20

Dat het een prachtig paard is, is zeker waar!

Nogmaals, we krijgen hier alleen een filmpje te zien en kunnen niet anders dan daarop oordelen. We kunnen niet bedenken hoe het er misschien wel uit zou zien als ze thuis loopt. Misschien kun je er een filmpje opzetten van hoe ze thuis is...

En ook dan zou ik zeggen, als ze hier dus niet goed gereden wordt (want thuis loopt ze wel goed) dan ruiter eraf en niet meer erop, training en proef of niet... Mijn paard zou ze niet meer opkomen als het verschil zo (en dan dus in negatieve zin) groot is...

Maar dat is uiteraard ieder zijn eigen keuze!
Ben wel benieuwd naar een filmpje waarop ze heel anders te zien is :) Dat zou me wel heel leuk lijken!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:44

Ik vind de negatieve reacties over de ruiter erg overtrokken,
oke de sporen waren niet nodig geweest, maar verder doet ze niet heel veel fout.
Ja, ze krijgt de rust er niet in in de stap, bij zo'n wakker paard kun je niet dan maar van voren alles weggooien.
zeker nog heel veel puntje om aan te werken, maar wie heeft dat niet.
wel een leuk type, succes ermee!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 11:10

Natje 82, Bedankt!
Het is een 10 minuten opname die jullie zien en ik ken mijn paard en kan zeggen dat ze niet het allergemakkelijkste karakter heeft om te rijden blijkt nu! Onze dame is een vechter en geeft zich niet zomaar gewonnen! Ze is daar ingereden en persoonlijk zijn wij er erg over te spreken hoe ze met haar omgaan. Als je goed naar de teugels kijkt zie je dat er vaak zat losse teugels zijn maar dat Wop er zelf voor kiest om ertegen in te gaan. De sporen hebben de ruiters op omdat ze ze voor sommige paarden HARD nodig hebben (die zijn met zweep en sporen niet vooruit te branden!) En aangezien de ruiters in zo'n ochtend elke 10 minuten een ander paard berijden snap ik dat ze ze om houden! Als eigenaar kan ik me daar in vinden en wij vinden dat zij super haar best doet op onze kleine! Vanaf vrijdag is ze weer thuis en gaan wij rustig bekijken wanneer we haar zelf gaan berijden en dat zal zeker rustig en lang en laag zijn! We zien wel wat de toekomst brengt maar vooropig weten we dat we in het bezit zijn van een TURBO fries met een ijzeren eigen wil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:16

ik vind het een luxe fries om zo te zien.

het is inderdaad zo dat het paard erg onrustig is in de hoofdhalshouding maar laat mij eerlijk zijn wat willen we dan zien? een paard van 3,5 jaar die een constante verbinding heeft? het paard is nog aan het zoeken wat logisch is voor zo een jong dier.
dat neemt niet weg dat de amazone hierin iets wat meer lengte had mogen geven zodat het paard zich niet zo opkruld.

de stap is inderdaad wat kort maar dat kan bepaalde oorzaken hebben,
1. spanning door omgeving ( het is en blijft een jong dier wat in een andere omgeving loopt)
2. te kort gehouden van voor, meer ruimte geven en naar de hand toe rijden

ik weet natuurlijk niet hoe het paard thuis is. dit is maar een moment opname van een jong paard tijdens een vreemde omgeving.

daarnaast vind ik het persoonlijk ook erg jong voor een spoortje.
je gebruikt hem ook iedere keer.
als je paard daar niet goed op het been is probeer het paard dan eerst goed aan het been te laten luisteren voordat je een spoortje om doet bij zo een jong dier.

maar misschien heb je hem om gedaan omdat je niet wist hoe die zou reageren tijdens deze test? puur voor de zekerheid?

dan het commentaar over de amazone, buiten het feit om dat ze inderdaad het spoortje "te veel" gebruikt vind ik toch dat ze zo een jong dier netjes rond stuurd hier.

tip:

probeer je paard lekker rustig door te trainen.
geef het paard de tijd om sterker te worden.
en rijd die lengte in de hals, voorwaarts neerwaarts.

Suc6 ;)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:51

Ik ben het met Tahnee1987 eens.
Ik heb ook een fries, en heb precies gedaan wat bokt zei wat ik het vriendelijks, en het best voor Friso - zo heet hij - kon doen. Bleek niet te werken, toen ben ik op mijn eigen manier gaan rijden, zoals ik het geleerd heb. Dus ipv van lang en laag heb ik de teugels meer opgenomen, en wat dacht je? Meteen accepteerde hij het bit, meteen ontspannen, actiever en begon ook steeds meer te teugelen. Dit doe ik nu ongeveer acht maanden en natuurlijk loopt Friso geregeld in de krul, maar dat is echt iets dat Friezen zomaar kunnen doen, die neiging hebben ze nou eenmaal en dat is best met goede training af te leren.

Ik vind dat dit er goed uitziet voor een paard dat 7 weken ohz is en op een andere locatie is dan ze is gewend. Natuurlijk, sporen zouden eigenlijk overbodig zijn, aangezien de ruiter inderdaad haar benen niet stil kan houden. Maar verder ziet het er niet verschrikkelijk storend uit. Het ziet er ook gespannen uit, maar dat is logisch, met al die mensen aan de kant die zitten te kijken, daar zou de ruiter ook wel een béétje gespannen van worden. Ik zou zeggen, lekker thuis met het paard oefenen en mooi rustig aan doen ;) Daar heb jij én je prachtige Fries het meeste plezier van.