Veel pech.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie88

Veel pech.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:32

Ik hoop dat het hier goed staat.
Allereerst wil ik graag van te voren melden dat dit geen schreeuw om aandacht is, maar ik wil gewoon even mijn verhaal kwijt....
Sorry voor het lange verhaal....

Oktober 2009 heb ik mijn merrie gekocht. 4,5 jaar was ze toen. Mijn eerste eigen paardje, O wat was ik gelukkig dat we haar konden kopen.
Helemaal groen, alleen zadelmak, verder totaal onbeleerd.

Zij had al een ongeluk gehad in het verleden. Ze was over een hek van 1.80 gesprongen, maar redde het net niet met haar linker achterbeen. Hierdoor heeft zij een wond gekregen onder haar kogel. Dit is nooit mooi geheeld, helaas, en daardoor heeft zij een litteken.
Geen probleem, dacht ik nog. Niemand is perfect en een schoonheids foutje, moet dus ook kunnen. Ze was er volledig op goed gekeurd en ook in haar bewegingen ed werd ze er niet door belemmerd.
So far, so good..
Tot de extreme kou begon in nederland.
Door de kou werd het litteken kwetsbaarder en heeft zij waarschijnlijk bij het opstaan het litteken open getrapt oid. Dit is nog steeds niet zeker, maar daar kom je toch nooit meer achter.
Omdat de wond op een lastige plek zit, ging de wond maar moeizaam dicht. Na vele behandelingen van de DA, was toch stalrust als laatste optie. 3 weken stalrust met iedere 3 dagen het verband verwisselen en verschonen. Je zag keer op keer de wond kleiner worden, gelukkig, maar snel ging het niet.
Na 3 weken was de wond nog niet naar behoren geheeld en kwam er nog een week boxrust bij. In de laatste week kreeg mw er ook nog een koliek bij. Gelukkig een lichte variant wat we eruit hebben kunnen lopen. (dat terwijl ze natuurlijk eigenlijk niks mocht, maar op dat moment moet je kiezen tussen 2 kwaden....)

Na 4 weken stalrust (inmiddels al 3 maanden bezig) was de wond eindelijk dicht en ze verstevigt dat beweging ook weer mogelijk was.
Dit natuurlijk rustig opgebouwd en haar na een maand rustig stappen aan de hand en wat longeerwerk, haar 2 maanden op het land gezet om lekker aan te sterken. In de landperiode heb ik haar enkel gelongeerd en af en toe een rustig buitenritje gemaakt. Ze genoot hier zichtbaar van, maar na een tijdje ging dit haar vervelen.
15 juli heb ik haar van het land gehaald om toch weer verder te gaan met doorrijden.

Alles ging goed en wat een hittepetitte het ook is, werken wilde ze graag. Tot donderdag 22 juli.
We zijn lekker in de buitenbak aan het rijden en ik heb in tijden niet zo lekker en soepel met haar gereden.
Ze schrok, steigerde en BOEM.... Daar lagen wij samen op de grond tegen de bakrand aan.
Hoe het verder precies is gebeurd, geen idee. Ik weet dat we beide meteen opstonden ik haar ging bekijken.
Winkelhaak in haar linker voorbeen (Gelukkig niet het achterbeen waar het litteken al zit....)
DA geweest, gehecht en je raad het al.... Stalrust. Weer op een beweegbaar deel op het onderbeen.
Morgen (29 juli) mag ik de eerste verband wissel doen, volgende week donderdag komt de DA om de hechtingen te verwijderen.
Is de wond dan netjes geheeld, mag ze weer rustig aan opbouwen, anders weer een week stalrust erbij.....

Pfff, wat een pech kan je hebben als paard zijnde.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde graag even mijn verhaal kwijt, maar het is absoluut niet de bedoeling om medeleven te vragen of of enigzins zielig gevonden te worden...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:34

Oh maar ik leef heel erg met je mee. :(:)
Ik weet precies hoe het is om zoveel pech te hebben...
De mijne is al sinds februari ziek. Sommige momenten is het dan zo frustrerend! ;(

Ik hoop voor jou en je paardje dat ze snel geneest en dat jullie pech dan over is!
Sterkte!!

kimmie88

Re: Veel pech.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:35

Ow, jeetje, wat heeft die van jou?
Dank je wel

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:39

Echt balen he dit soort dingen.. ik heb ook zo'n pechvogel die niet zo zuinig is op zichzelf, worden ze niet mooier van maar ja je kunt ze moeilijk 24 u p d in een gouden kooitje houden..
Veel sterkte hopelijk kan je gauw weer aan de slag!

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:15

ooo kim egt balen zoiets :(:)
Ik hoop egt dat dit het laatste is wat er gebeurd :(:)

sterkte !

Birte_Ost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:26

hoi, eerst en vooral veel beterschap voor je paard.
Ik heb hetzelfde meegemaakt 2 jaar terug. mn arabier van 2 verhuisde van stal, geen problemen op de weide, de winter komt er aan paarden op stal en een paddok waar hij altijd in kan in november kom ik op de stal (zoals elke dag/2 dagen id winter), ik neem men paard en vooraan op zn kogel een wond, echt een lelijke wond DA gebeld wildvlees uitgehaald, en op stal om de 3 dagen DA voor nieuw verband en heel de zever na 5 maand was de wond er nog steeds elke keer weer ging die open in april paard de wei op goed ingesprayd na een week wond dicht en wat later wond weg wel een liteken. Vorige winter veel binnen gestaan met de sneeuw paard uit de stal weer diezelfde wond, maar gewoon liteken open dus verzorgd en netjes weggegaan DA heeft me toe gezegd dat ik er babyolie aan moet smeren om het liteken soepel toe houden. Ik hou mn hart vast voor komende winter wan we kennen de oorzaak nog steeds niet! Maar tot hiertoe helpt de babyolie mss is dit bij jouw ook wel een idee zodat je daar al iets geruster op kan zijn. Voor de rest veel sterkte en hopelijk gaat het volgende keer wat beter

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:33

oo balen voor je. een vriendin had een verzorgpony met een grote jaap in zijn kootholte, ze hadden m bijna afgemaakt, maar toen kwam zij, en toen hadden ze het tog niet gedaan. na half jaa loopt de pony beter dan ooid, zal bij jou ook wel goed komen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:41

Vind het echt klote voor je Kim :(:)
Hoop dat deze wond snel over gaat :) En dat jullie alleen maar de zonnige tijden tegemoet gaan :D

:*

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:46

Jeetje wat erg he
Ze zeggen ook altijd ongelukken komen altijd in drie fout ofzo

En je komt echt niet wanhopig over hoor, ik snap dat je je verhaal kwijt wil.
Ik hoop dat het snel beter gaat.

Groetjes Yvonne

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:50

Tja ongelukken komen vaak in drievoud....kan erover meepraten heb ook zo'n pechvogel, maar dan van 2 jaar.

Het is gewoon erg balen, maar niets aan te doen behalve goed verzorgen, maar daar zal het niet aan liggen.

Succes en sterkte.. de 3de keer blijft vast uit...ik duim voor je.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:04

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Doet mij goed.

Ook om te horen dat ik niet de enige pechvogel ben.

Ik weet dat het in 3e komt.
Laten we dan hopen dat dat de keer was dat ik geen passend zadel kon krijgen hahaha
Dan heb ik het voor nu gehad en kan ik wcahten op de 3 positieve dingen....

edmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:26

Oh kim wat balen weer in de lappenmand
Hou moed met die van mij kwam het ook goed(had dan wel geen wonden zoals je weet)

En blijf positief he dan kan je gewoon in januari gaan starten ;) ;)

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:31

tjonge wat een verhaal

samen tegn de bakrand aan heb je zelf geef verwoning gehad ?

ik leef met je mee

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 00:13

edmar schreef:
Oh kim wat balen weer in de lappenmand
Hou moed met die van mij kwam het ook goed(had dan wel geen wonden zoals je weet)

En blijf positief he dan kan je gewoon in januari gaan starten ;) ;)

Ja, zo maak je nog eens wat mee, zeggen ze. Was alweer ruim 4 jaar terug dat ik ben gevallen, dus mocht eigenlijk ook wel weer eens ;)

@ XTxGxTX:
Zelf een behoorlijk dikke enkel en heup, maar het had 100x erger kunnen aflopen...
Gelukkig heb ik mij tijdens de val zoveel mogelijk kunnen wegdraaien, zodat alleen mijn been onder haar kwam.
Waarschijnlijk alleen mijn enkel en onderbeen, en ben ik met mijn heup op haar hoef met ijzer gevallen, want heb een mooie ronding op mijn heup hahha

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:25

Balen hoor kimmie88, hopelijk heb je de ellende nu gewoon gehad en gaat het weer bergopwaards..Heel veel sterkte met het revalideren. :(:)

nvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:36

ik heb ook al heel veel pech gehad met mijn paard ze is nu 9 jaar ik kocht haar toen ze 1 jaar oud was, na enkele maanden is ze door de omheining gegaan haar achterbeen lag open, ik zag het te laat om nog te laten hechten, dus flink in het verband gezet
toen ze 3 jaar was kreeg ze last van maanblindheid dit komt nog regelmatig terug het grote nadeel hiervan is dat ze blind is geworden aan dat oog, op haar 4e kreeg ze last van straalkanker, is gelukkig goed genezen in de sport deed ze het uitstekend op haar 7e heeft ze een veulen gekregen harstikke leuk dier geworden, maar toen ik haar daarna ging ging het maar even goed we waren net Z1 gestart al snel 3 winstpunten, daarna was het snel over ze was ataktisch geworden waarschijnlijk uit gegleden in de wei nu iets meer dan een jaar later na behandeling dierenarts en chiropraktor gaat het wel wat beter maar is nog steeds niet de oude ik heb besloten dat ze echt niet meer geschikt is voor de sport ze is teveel uit balans en galloppeert op op de rechterhand op 2 benen, de laatste wedstrijd werd ik uitgebeld door de jury te onregelmatig vond hij, oja pas was ze gevallen met longeren een mega bloeduitstorting op haar rechterachterbeen, rekening van dierenarts heb ik nog nie gehad zal wel schrikke zijn

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:40

Wow, en dan loop ik hier te mopperen.
Jeetje, jij hebt pas wat meegemaakt met je paard.
OMG zeg...
Pff jij ook sterkte dan maar

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:31

Ik heb gisteren het verband verwisseld bij Angel...
Hiervoor moest zij toch even haar stal uit, zodat er geen stro en andere bende bij de wond kwam.
Ik dacht, of ik nou 5 meter naar de poestplaats stap met haar, of 10 meter naar de spuitplaats... Moet niet uitmaken.
Ze heeft echt olifanten benen achter, zo dik, dus wilde ze afspuiten.

Maar OMG wat kwam zij stokkreupel haar stal uit.
Kon wel huilen Ze liep omdat ik liep, anders was ze echt blijven staan, zo'n schat is het.
Eenmaal afgespoten, zag je gelukkig wel de olifanten pootjes minderen en kwam er steeds meer een vorm zichtbaar, hoe het er ongeveer uit moet zien.

Toen bij het voorbeen het verband wisselen. Van de 5 hechtingen, zitten er nu nog maar 2 of 3. De rest zat vast aan het verband en was al helemaal los van de wond gekomen.
Het voorbeen zelf zag er geweldig uit, en ook de wond was netjes aan het helen. Dat dan weer wel.

Ben ook zo trots op mijn meisje, dat ze alles toelaat. Ieder ander paard zou echt giftig geworden zijn, bij het wisselen van het verband, zo pijnlijk zag het er uit.

Daarna weer netjes ingepakt en voorzichtig terug gelopen naar stal. Doordat de zwelling bij haar achterbenen minder was geworden, liep ze een stuk beter, maar ze zet gewoon bijna geen gewicht op haar linker achterbeen
Gek is het natuurlijk niet, hoop ik.... Ze heeft een harde klap gemaakt en heeft de stijfheid niet weg kunnen lopen, want kreeg meteen 2 weken boxrust.
Maar O O O, als ik er nu aan denk, staan de tranen alweer in mijn ogen. Pffff.

Nog 1 week te gaan en dan komt de DA de andere hechtingen verwijderen. Hoop dat ik dan weer gewoon met haar mag stappen, ipv boxrust, zodat ik ervoor kan zorgen dat de dekke pootjes minderen.....

Judith09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:38

wat zielig ja,
nou hopelijk doet rust wonderen!

ik hoop dat het allemaal weer goed komt

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:25

DA is geweest.
Hij was niet ontevreden, maar ook niet helemaal happy.
De wond is nog niet naar behoren geheeld.
Nu is de afspraak dat ik over 4-5 dagen weer het verband ga wisselen, daarna weer over 4-5 dagen. Na de 2de verbandwissel moet ik contact opnemen met de DA. Ziet de wond er goed uit en helemaal geheelt, komt de DA niet, is ie nog niet voldoende herstelt, komt hij toch nog langs voor een ander alternatief te proberen.
Al wil ik dat laatste niet, want hij vertelde al dat het dan weer een lang project zou kunnen worden.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:52

jeetje wat kan je soms een pech hebben met je paard,
veel sterkte en hopen dat het beter word en dat jullie lekker kunnen gaan genieten samen

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 19:49

Dank je wel.Hoop het ook van harte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:56

inderdaad pech!
Wat rot voor je!
Het enige voordeel is dat je een goede band met je paard krijgt....laten we hopen dat dit de laatste pech is die je hebt!
Ik zal duimen voor de rest een zorgeloos bestaan!

Misschien kun je haar tijdens het rijden aan vier benen inbandageren,dat maakt het risico iets kleiner...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:08

Hoi hoi, wat een gedoe met jouw paard joh! Ik kan me voorstellen dat je erg schrok toen je haar uit haar box haalde om te wisselen? Ik dacht eigenlijk altijd dat een beetje beweging, ook met wonden op "beweegplekken" juist goed was? Die van mij heeft ook een wond gehad op zijn achterbeen en moest zeker zeker op stal. Echter, in die tijd trok hij dat niet en hebben we hem, onder protest van de dierenarts, in een heel klein stukje land gezet (afgezet) met een rustige merrie. De dierenarts die twee dagen later kwam snapte het gelukkig helemaal en het was achteraf ook wel een goede keuze....hij is een brokkenpiloot maar bleef gewoon rustig als de rest om hem heen ging rennen...de wond was misschien wel sneller genezen als hij helemaal snel had gestaan...maar lucht en schoonhouden doet toch wonderen...

Hiermee wil ik helemaal niet zeggen dat jij dit ook moet doen hoor!!! Het kwam zo bij me bovendrijven toen ik jouw verhaal las. Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat het snel over is. Welk deel was de dierenarts niet tevreden over eigenlijk? Was de wond niet voldoende dicht? Hoe groot is de wond nu nog (en was ie)...even nieuwsgierig zijn, dan kan ik beter meeleven...

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 00:14

De DA was niet geheel tevreden omdat het huid flapje niet geheel vast zat aan de rest.
De wond is een soort winkelhaakje. Beide kanten rond de 3-4 cm.
Beetje onduidelijk, lees ik nu.
Een soort driehoek met het boven gedeelte de rechte, lange zijde) nog aan het been. De punt naar beneden zat helemaal los en nu zitten alleen nog de randen iets los.

Ik ben in principe ook niet van stalrust, maar doordat het eerste litteken bij de vorige eigenar niet goed geheelt is en dus nu een kwetsbaar punt blijft, volg ik liever zijn advies.
Deze wond zit ook voorop op/net onder de kogel.