wat een verhuizing met jou en je paard kan doen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

wat een verhuizing met jou en je paard kan doen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 10:15

Ik ben verhuisd met mijn paard. Ik stond eerst een heel stuk verder met hem. Er was een binnenbak. 15 pensionpaarden en 5 van de staleigenaar zelf. Alles werd gedaan. Binnen zetten, buiten zetten, voeren en mesten. Zelfs in de winter ging hij naar buiten.
Er was een gezellig sfeer op stal met alleen maar volwassen mensen die echt serieus met hun paard bezig waren.

Moest alleen wel als ik er heen ging 35 minuten enkele reis minimaal in de auto zitten en hij had een priveweiland.

Op stal was hij soms wat mat.... Rustig, beetje in zichzelf gekeerd eigenlijk. Liep braaf mee aan de hand, deed gewoon zijn ding zeg maar maar toch een beetje mat....
Ik heb een PRE (andalusier) en die zijn vaak temperamentvol zeg maar. Die van mij was dit niet.

Ik ging zo veel mogelijk als ik kon. Meestal 5 x in de week. We deden verschillende dingen. Buiten rijden zat er niet in op die stal. Wel kon ik heerlijk het pad op en af stappen en af en toe in de grote wei rijden wat vaak niet zo denderend ging ivm verkeer wat soms onverwachts behoorlijk hard voorbij kwam of boten aan de andere kant van het kanaal.
Niet echt lekker ontspannen rijden zeg maar.

Onze buitenbak lag vlak naast de weg. Waar veel verkeer voorbij kwam en vooral veel vrachtwagens en tracktors. Die vond hij niet altijd even leuk dus in de buitenbak rijden was voor hem en mij ook niet echt ontspannend.

Het werd drukker op mijn werk. Voelde mij steeds meer schuldig naar hem als ik soms 4 dagen ging. Was maar aan het plannen en inplannen nog eens plannen en het werd ook steeds meer een verplichting ipv plezier.

In mijn ogen zat er maar 1 ding op en dat was verhuizen. Maar ja..... Hij was 2 x op ander terrein geweest en de paardenfluisteraar had verteld dat hij dolgelukkig op stal was en er nooit meer weg wilde.

Toch uiteindelijk voor mij zelf gekozen en op zoek gegaan naar een stal dichtbij.
Per toeval hoorde ik van iemand van bokt (heb ik in het verleden haar lieve paardje verzorgt, die zij zelf inmiddels niet meer heeft door tijdgebrek ivm kinderen) dat er op mijn oude verzorgstal plek vrij was en veel ging veranderen.

De bak werd verbeterd en er was zelfs kan op een binnenbak. Wauw en dat nog wel zo dicht bij huis. Financieel ging ik er ook op voor uit.
Na veel wikken en wegen en 2 x kijken een afspraak gemaakt en een datum afgesproken. Ik mocht zelfs staan in de stal van mijn oude verzorgpaardje!

de dag naderde en vond het doodeng. Zou het wel goed gaan allemaal en hoe zou hij het vinden? Zou het rijden goed gaan in de nieuwe omgeving en hoe zou ik het op stal weer vinden?
op mijn vorige stal voelde ik mij thuis maar toch op een of andere manier niet altijd geheel op mijn gemak.
Ondanks dat het een super leuke kleine stal was. Geen geroddel, altijd gezellig.

Ik ben verhuisd en wat een verschil!!! Ik heb inmiddels een totaal ander paard. Ik heb een echte PRE hahah
Hij is vrolijk. zelfs een tikkie dominant op zijn tijd. Hij vind alle paarden leuk en heeft de ene week die als vriendje of vriendinnetje en de andere week weer die. Staat soms te piafferen en te passageren zoals pre's dat kunnen doen als hij wat wil doen wat hij echt leuk vind.
Hij roept wat af en zet soms een flinke hengste nek op en loopt echt stoer te doen op een goede manier.

Er is drukte genoeg en hij staat in een wei met 6 ruinen en de wei ernaast een stuk of 20 merries.
Mijn paard is mijn oude paard niet meer. Hij hups en danst. Hij hinnekt wat af (nog steeds na 5 weken nog steeds)
Hij is super vrolijk en hij doet het super goed. Hij loopt als een trein zowel aan de longe als onder het zadel. Hij groeit de breedte in kwa spieren, dit terwijl ik pas 4 x kort gereden heb.

Wapperende vlaggetjes, opwaaiend plastic. Luchtballonnen die vlak over komen, gillende en rennende kinderen, Paarden die los gegooit worden naast de bak en er rennend in de wei vandoor gaan. Het maakt allemaal niks meer uit.

Hij vind het prima. Laatst was er een tracktor bezig naast de bak waar een weiland is. Geen krimpt.
Al 4 x op het lange pad uitgestapt waar ook auto's komen. Alles gaat super goed.

Ik kan gaan wanneer ik wil maar kom nu toch ook gewoon maar 4 a 5 x in de week. Doe zelf eigenlijk niks anders dan op mijn oude stal eigenlijk. Toch een ander paard, nu wel een echte PRE en ik een ander mens.

Ik merk nu pas dat ik meer rust in mijn hoofd begin te krijgen. Geen geplan meer. Kan gewoon lekker thuis rustig eten en dan naar stal. Lekker kletsen met de mensen op stal en van mijn paardje genieten.
En met rijden heb ik een echte nek voor mij. Zo'n dikke breedde haha. Met wapperende maantjes.

Gister voor het eerst in de bak met 3 andere. Iets wat op mijn oude stal bijna niet voorkwam. Hij was braaf en ging goed. Terwijl ze in de bak naast ons met hindernissen in de weer waren en mee liepen te zeulen. Tuurlijk een heel klein beetje spanning maar meer als vrolijk wat druk mannetje die gewoon happy onder het zadel zijn ding deed die van hem gevraagd werd.

Had ik dit maar veel eeder gedaan denk ik vaak. Je zit je vaak van alles in je hoofd te halen van te voren maar dit had ik nooit verwacht.

Wilde mijn verhaal toch even kwijt.....

Misschien een opsteker voor mensen die twijfelen...

Athena1982

Re: wat een verhuizing met jou en je paard kan doen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:22

Mooi verhaal hoor. Wat fijn dat hij zo positief veranderd is! Heerlijk voor jullie.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:22

Omdat dit meer een verslag is verplaats ik dit topic naar VVDD.

VSW-->VVDD

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:24

Fijn dat het zo goed gaat, zo zie je maar weer.
Dat jullie maar heel lang plezier mogen hebben

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:26

fijn dat je duidelijk een goede keuze hebt gemaakt. veel plezier op je nieuwe stekkie :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:28

Top dat dit zo goed is uitgepakt! Geniet ervan. Niets belangrijker dan een blij (en gezond) paard!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:31

Zalig! En heel herkenbaar! Heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn merrie.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:35

Wat super en nu lekker genieten.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:43

Nou gelukkig maar!
Ik ben ook 3 keer verhuisd met mijn pony..
Ik stond eerst op een stal met alleen een buitenbak, en met maar 6 anderen paarden ofzo, waarvan er maar 3 pensionklanten waren, de rest was van de eigenaar van daar.
Ik heb besloten daar weg te gaan omdat ik toch wel graag een binnenbak wilde, en ben toen dus verhuisd naar een manege.
Nou..
Hij werd totaal anders, heel rustig, en hij zag er gewoon niet blij uit.
Ook stond hij in een super kleine stal, met geen weidegang.
Met loslaten gericht bokken, maar vooral gericht steigeren naar mij toe.
Gewoon op me af komen rennen, en 2 meter stond er tussen ofzo..
Ik heb daar ong. 3 maanden gestaan, en ben er toen weggegaan.
Nu sta ik op een grote pensionstalling, en dit was echt de beste keuze ever!
Hij heeft niet meer van die rare fratsen, en is helemaal weer blij!
Staat ook het hele jaar op de wei, en kan met zijn hoofd uit de stal kijken.
Heeft ook veel vriendjes, en ik zie gewoon dat het hem goed heeft gedaan!
Dus ja, voor mij zeker ook positief :j.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:50

Mooi verhaal Eef *\o/* Echt super dat het zo goed is bevallen!! Merk aan Chico dat hij soms ook wel wat mat is, maar waar dat nou aan ligt? Geen idee... Net als wat jij zegt, hij doet zn dingetje en is lief, maar ook wat rustig.. of mat ja.. Maar hij heeft nu eigenlijk alles wat zijn hartje begeert en staat op een fijne stal. Voorheen 24/7 stal en nu zomers heel veel weidegang en in de winter ook buiten en vriendjes om mee te spelen.. Echter staan er slechts 5 paarden incl hij en 1 daarvan een shet. Hij schrikt nu sneller van dingen, dan op de drukke manege waar ik eerst stond. Drukte vinden ze toch ook best fijn heb ik het idee. Nu is een kat al eng, terwijl op de manege hij aan meer dingen gewend was.. Maar ben heel blij dat jullie zoveel baat hebben gehad bij de verhuizing, helemaal top :# .

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:34

Klinkt super Eef,zowel voor je paard als voor jou.
Geniet er maar lekker van samen.
Ik ga met Doutzen ook verhuizen per 1 sept (Mynke is verkocht), ben erg benieuwd of ze er ook op vooruit gaat (heb het sterke vermoeden van wel ;) ).
Het is wel even spannend idd,maar ga er maar vanuit dat het allemaal goedkomt,net als bij jullie :D

Edit:schrijf foutjes.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:40

Wat fijn dat het zo lekker gaat allemaal! Enneuh de "paardefluisteraar" was niet zo'n hele goeie geloof ik :P

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:46

Zo zie je maar weer dat paardenfluisteraars zich ook wel eens vergissen hahaha! Wat fijn voor jullie dat het verhuizen zo goed heeft uitgepakt! Succes verder.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:55

Wat super dat het zo goed uitgepakt heeft! :D

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:05

Wat fijn voor jullie allebei!
Maar weet je ook wat er toe bijgedragen heeft dat je paard zich nu veel beter voelt? Want zo te lezen waren de omstandigeden op de vorige stal ook niet slecht. Heeft het te maken met het feit dat jij minder gehaast bent, waardoor hij zich ook beter voelt?
Ben ik gewoon nieuwsgierig naar :)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:35

wat fijn dat het zo goed uit is gepakt!

Ik zit ook enorm in dubio, wel of niet verhuizen. Wat jij zegt dat plannen, dat heb ik ook steeds, moet continu rekening met de paarden houden omdat ik op de huidige stal alle verzorging voor alle paarden doe wegens gemakzucht van de boer. Op de nieuwe stal hebben de paarden het even goed als hier en ik denk voor mezelf dat het fijner is als ik gewoon voor mn plezier naar de paarden kan en lekker kan genieten in plaats van me steeds dood te ergeren aan alle klusjes die de boer voor mij laat liggen....dus ik hoop over een maand net zo'n goed gevoel te hebben als jij!