Oefenspringen bij Jan Dolfing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Oefenspringen bij Jan Dolfing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 16:00

Afgelopen weekend ben ik op springweekend geweest bij manege Jan Dolfing. Op zaterdag kregen we springles en op zondagochtend mochten we 2 keer pacrours rijden. Normaal rij ik niet op deze manege maar ik mocht op Amore en daar had ik in september op een wedstrijd al een parcroursje op gesprongen dus dit was de 2e en 3e keer dat ik erop zat (vorige keer was max 5 min, echt alleen t parcoursje).
Amore is echt een geweldige pony! Kan voor zijn grootte echt heel hoog springen, vindt het heel leuk is enthousiast maar goed te houden. Ikzelf spring niet heel erg vaak, alleen op de studentenwedstrijden en heel soms in de manegeles.
Op Amore zal ik niet heel vaak meer rijden (ookal hoop ik van wel maar hij staat in Vries en ik woon in Eindhoven :P ) maar misschien dat jullie nog fijne tips hebben wat beter kan!

Even losrijden:
Afbeelding

Losspringen:
Afbeelding

Parcoursje 1:

Parcoursje 2:

Parcoursje 2 ging gelijk achter parcours 1 aan dus ik was echt heel moe eigenlijk :P. Vond zelf nummer 1 veel fijner aanvoelen. 2 laat ook zien dat concentratie heel belangrijk is, tussen hindernis 6 en 7 wordt er wat tegen me gezegd en gelijk storing bij hindernis 7.
Maar het is echt een geweldige pony dus was blij dat ik op hem mocht springen.

loismalibu

Re: Oefenspringen bij Jan Dolfing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:51

ziet er goed uit,
parcour 1 ziet er goed uit, 2 ziet er wel wat rustiger uit maar ook die vind ik er goed uitzien ondanks dat hij een balk had en bij sommige niet lekker uit kwam.
vind jullie het beide leuk doen ! :D

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:58

Ik vind het eerste parcourtje beter dan de 2e, maargoed dat gaf je zelf ook al aan :D
leuke pony ook! zo te zien heeft ze veel plezier in het springen haha :9

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:42

Heu, is dat dé pony :P?
Knap hoor, ondanks dat je benen toch wat lang zijn voor het beestje ;). Het tempo is aan de hoge kant, maar dat lijkt wel het goede tempo voor het beestje te zijn.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:41

Het enthousiasme straal er vanaf :D Ik heb het idee dat ze af en toe in d'r enthousiasme wat vlak word, daarom tikt ze zoveel balken aan. Je moet d'r meer begeleiden boven de sprong. Je laat nu heel erg het paard het werk doen.

Daar moet je zaterdag bij Pandora ook aan denken. Ze springt wel, maar in d´r enthousiasme vliegt ze echt en maakt soms ook hoge sprongen. Gewoon goed onder de hindernis rijden en dan komt alles goed. Je komt iig mooi terug na de hindernis en dat zal je veel helpen.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 21:58

Heey, Ziet er leuk uit hoor.
Heb zelf altijd bij dolfing gereden en ok wel eens op Amour, weet dat ze af en toe heel enthousiast kan worden, maar wel fijn paardje om te rijden. En haar tempo is altijd wel hoog ;) vind het netjes!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 22:48

Dank je voor de leuke reacties :). Tijdens het 2e parcours kreeg ik de opmerking dat ik met iets meer impuls moest galopperen. Niet harder maar wel met meer sprong. Dit tempo was verder goed voor de pony maar hij moest wat actiever lopen en dan zal hij denk ik ook wat meer omhoog gaan springen.

Ik zit daar zowiezo nog een beetje mee te puzzelen. Ben meestal wel goed om drukke paarden rustig het parcours door te sturen maar mijn struikelpunt is dan dat ik met te weinig impuls rijd dus dat er dan balken gaan vallen. Daar moet ik nog even een gulden middenweg in gaan vinden maar t gaat wel steeds meer vooruit geloof ik.

En inderdaad DE pony ;) Vond hem zo leuk de vorig keer dat ik voorkeur voor deze had. Pauline reed er ook op en die vond het ook geweldig!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 07:54

Fleury schreef:
Tijdens het 2e parcours kreeg ik de opmerking dat ik met iets meer impuls moest galopperen. Niet harder maar wel met meer sprong.

Dat is ook eigenlijk wat ik probeer te zeggen met dat je de pony meer moet begeleiden boven de sprong (ik sta niet voor niets nooit midden in de bak, meestal zie ik het niet en als ik het wel zie kan ik het niet uitleggen :+).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:23

Op verzoek TS:
RT-HAW---> SPR-ITP

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:24

ik vind jullie een leuke combi ! en het ziet er netjes uit ;)

nozemnozem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:14

wow... is dat een manegepaard?
die kan dan wel goed springen, en hij ziet er ook erg goed uit!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:31

nozemnozem schreef:
wow... is dat een manegepaard?
die kan dan wel goed springen, en hij ziet er ook erg goed uit!

amour is een van de beste springpony's bij ons op de manege :)
en over het tempo, amour is van haar zelf erg voorwaarts en bij springen ook. Maar iets meer begeleiden in het parcours, amour is eigenlijk op je pinken te rijden.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 20:42

Amour was wel lekker vlot maar niet erg voorwaarts ofzo. Had totaal geen moeite haar bij me te houden, inderdaad op je pinken te rijden. Ook met de dressuur, heel fijn te rijden!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:57

Leuke foto's en filmpjes Fleur! En gaaf zeg een weekendje Dolfing! :):)
Let er alleen op dat je in het parcours wel blijft rijden en niet alleen maar aan het sturen gaat. Op het eerste filmpje had je voor de triple en de laatste sprong nog ruim kans om de galop te corrigeren maar dit doe je niet en bij het hekje had je de pony even moeten laten wachten en nog 1 korte galoppas laten maken, nu vlieg je er als een hertje overheen :P Hetzelfde gebeurd eigenlijk bij 7 op het tweede filmpje, je let niet op, laat haar te lang worden waardoor ze 1 mega pas maakt en groot afschiet.

De kunst is het om niet alleen te remmen om het tempo beter te houden, maar eigenlijk een beetje dressuurmatig door het parcours te gaan. Je moet de galoppassen korter kunnen maken, meekijken naar de afstand en je paard een beetje bij elkaar houden.
Ik vind het tweede filmpje beter dan de eerste, daar ben je zelf meer aan het rijden. In het eerste filmpje heb ik het idee dat de pony het allemaal zelf doet.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:14

Leuke pony. :) Commentaar is wel gegeven denk ik!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 21:25

Ik ben zelf nog heel erg lerende qua galoppassen uittellen enzo. Daar heb ik nog maar 1 keer een korte uitleg over gehad en mijn verdere ervaring bestaat gewoon uit wedstrijdjes en in een manegeles zonder uitleg. Ik was er wel mee bezig dit weekend en soms ging t goed (op zaterdag kon ik hem bij een sprong echt netjes terug rijden en ging hij wanneer ik het aangaf) maar soms nog niet helemaal zoals op sprong 9 in t eerste parcours.

Maar zaterdag begin ik in een springles 1 keer in de maand die echt om de techniek gaat! Dus ik hoop daar veel te kunnen leren :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:36

Het passen en uitmeten en de afstanden ook daadwerkelijk zien is ook het moeilijkste bij het springen, dat kan niemand zonder goede begeleiding en zelfs al heb je goede begeleiding is het nog steeds moeilijk.
Veel plezier en succes met je springlessen! Ik ben benieuwd of je dan ook verschil gaat merken op je SO's!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:06

Fleury schreef:
Maar zaterdag begin ik in een springles 1 keer in de maand die echt om de techniek gaat! Dus ik hoop daar veel te kunnen leren :)

Aan het paard kan het niet liggen :P

Maar veel opmerkingen die ik hier lees kan je ook op Pandora toepassen. Als ik zo zie wat jou zwakke punten zijn dan denk ik dat je aan Pandora een ideaal leerpaard hebt. Zij zal je net als Amour afstraffen met een hertensprong wanneer je haar niet voldoende onder de hindernis rijd, maar als het kwartje eenmaal valt kan je d'r heerlijk het parcours door sturen. Naar mijn idee zit je steviger in het zadel dan ik dus zal je niet zomaar om de nek belanden (wat mij dus wel regelmatig overkomt), maar verwacht niet dat het eenvoudig wordt.

Overigens nog geen zadel kunnen regelen. Ik was gisteren laat dus had voor de les geen tijd en na mijn les was Anique nergens te bekennen en na een half uur bleek dat ze in de pensionnersles aan het rijden was en daar kon ik niet op wachten. Die moet ik straks dus nog even bellen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:44

Fleury schreef:
Amour was wel lekker vlot maar niet erg voorwaarts ofzo. Had totaal geen moeite haar bij me te houden, inderdaad op je pinken te rijden. Ook met de dressuur, heel fijn te rijden!

nee, als je niet te veel in de mond zit en rustig blijft is er ook geen probleem enzo. Het is echt een super pony, alleen rij ik er niet meer. Ik kom er wel eigenlijk elke week wel met mijn zus mee.
Soms dan een losse les, maar dan rijd ik op de paarden, amour is al iets te klein voor mij.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:57

Veel punten zijn al genoemd en deze misschien al eerder, maar het valt mij meteen op, dat je bij het inspringen de sprong vanaf de verkeerde kant neemt. Altijd aanrijden vanaf de kant waar de grondbalk ligt en jij reed vanaf de verkeerde kant. Volgende keer wat beter op letten ;)

Voor de rest netjes en leuke pony!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:00

Nee we moesten van deze kant springen. Die balk was omlaag gelegd om van een oxer een stijltje te maken. Volgens mij lag aan de andere kant ook een balk.

Krienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:30

Ah die pony ken ik nog wel ja! Jimmy kan ook springen zeg :+:
Misschien al gezegd, hij springt soms wel als een hertje, maar dat komt vanzelf wel goed. Heb je wel eens op larouscha gesprongen, wauw dat is echt een leuk paard! :))

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:48

Ik vind dat je hem soms wat meer naar de sprong moet toerijden aangezien er wat noodsprongen zijn, en bij parcours 1 en 2 laat je hem van hindernis 4 naar 5 gewoon in de verkeerde galop lopen ;) springen kan hy zeker wel