F5 wedstrijd met Seajane (manegepaard)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

F5 wedstrijd met Seajane (manegepaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 23:04

Hoi!

Zondag 2 mei was waarschijnlijk mijn laatste f5 wedstrijd (ik stop in juli bij de manege).
Ik had Seajane als eerste keus opgegeven en ik mocht op haar! :D
Volgens mij ben ik de eerste die een f wedstrijd met haar rij, maar helemaal zeker weet ik het niet.
In de les wordt ze met een slof gereden omdat ze uit zichzelf niet stopt als ze moe is en je moet echt opletten dat ze niet te hard gaat, vooral in draf.

Maar ik ben altijd aan het klooien als ik 2 teugels vast moet houden en rijd sowieso liever zonder dan met slof,
dus had gevraagd of ik zonder mocht :)

*bijna het filmpje vergeten te plaatsen*

Hier is ie dan:

O ja, ik had 213 punten, werd vooral 'afgerekend' op het feit dat ze te snel liep, had iets van 3 5en met commentaar als "paard loopt onder je uit, tempo meer onder controle en tempo te hoog". Had de jury wel gelijk in, maar vond Seajane nog een redelijk tempo hebben voor haar doen.

Reactie's vind ik leuk natuurlijk! :D
En kritiek en rijtechnisch commentaar mag ;) maar houd er rekening mee dat ik binnenkort stop met de manege en overstap naar westernles, dus dressuurmatig commentaar hoeft niet persé.

_Emm_

Re: F5 wedstrijd met Seajane (manegepaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:11

Vind het vooral in het begin heel erg meevallen met hoe hard ze gaat, pas aan het eind zie je haar inderdaad echt 'onder je uit lopen'.

Ziet er verder leuk uit :D

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 22:33

Bedankt voor je reactie :)

ze gaat idd ook steeds harder loper, des te langer je rijdt, vooral na de galop.

Meer reacties zijn altijd leuk O:) ook als ze commentaar hebben :Y)

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 22:41

Je hebt je proef netjes gereden :j
Ze liep op het eind wel wat onder je uit.

Ik wist trouwens niet dat je punten aftrek krijgt als je paard te snel gaat? :')

Waarom moet je haar met slof rijden in de les?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:14

Fira schreef:
Ik wist trouwens niet dat je punten aftrek krijgt als je paard te snel gaat? :')

Niet persé als je paard snel gaat, wél als het tempo niet gecontroleerd is en je paard onder je vandaan loopt :)

Leuk paardje!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:17

Ah zo :j

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 23:21

Bedankt :)

Ja, ze liep idd wel onder me uit, vooral na de galop, maar hoe meer je haar gaat tegen houden, hoe sterker zij wordt.
Dus ik laat haar redelijk los aan de voorkant (heb geen zin in trek gedoe :+ ), maar dan loopt ze wel af en toe onder me uit.
Ik heb er niet echt last van en vind het tempo bij haar nog redelijk gecontroleerd

Ze wordt met slof gereden omdat ze uit zichzelf geen grenzen aangeeft (wanneer ze moe is enz), ze blijft gewoon vlot doorlopen. Dus de manege gebruikt dit volgens mij als manier om Seajane een beetje tegen haarzelf te beschermen, ze is namelijk al een keer geblesseerd geweest.

Maar eerlijk gezegd vind ik haar prima lopen zonder slof, je moet alleen iets meer op het tempo letten.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 01:41

vind het er op zich netjes uitzien hoor voor een F5 proefje ;)
probeer alleen om je handen stiller te houden, zag het met name aan het begin van minuut 3 geloof ik dat je nogal een het op-en-neren was(weet even niet hoe ik het anders kan verwoorden).

xxx

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:31

bedankt :)

Ja, dat viel mij ook op, toen moest ik doorzitten bij het van hand veranderen. Dus ik moet er op gaan letten mijn handen stiller te houden bij het doorzitten. Maar misschien heb ik dit alleen bij dit paard, want ik heb het nog niet eerder gezien/gehoord en ook bij westernles niet (waar ik alleen maar doorzit :P)