Knappe Vince @ work; eindelijk verbetering!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elinebakker

Knappe Vince @ work; eindelijk verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:26

Zie hier het vorige topic :)

[RIJ-ITP] Primeur: Vince (v. Kantje's Ronaldo) @ work

Eigenlijk staat daar veel informatie in, maar nog even in 't kort. Vince is een 8-jarige D-pony van Kantje's Ronaldo. We rijden recreatief, ik heb hem nog niet zo lang en hij heeft wat rugproblemen waardoor hij niet meer geschikt is voor de springsport. Hij heeft een jaar stilgestaan en ik ben hem nu aan 't oppakken.

Ik wil hem vooral lang en laag rijden, zoveel mogelijk ruggebruik. Ik heb nu twee privélessen gehad en het gaat al duidelijk beter, zelfs mijn eigen houding begint nu éindelijk wat te worden _O- Het voelt ook beter, ik kan mn benen beter stilhouden en kan eindelijk m'n hakken wat meer uitdrukken.

Bij de foto's heb ik wel wat commentaar staan waar we aan moeten werken, maar het gaat voornamelijk om het ruggebruik en het voorwaarts houden. In de middengangen moet die niet uit mekaar vallen en hij loopt redelijk vaak op de voorhand.
Still working on it! :D

Eerste rondjes draf gaat voornamelijk zo..
Afbeelding

In stap gaat het beter, hij mag nog wat ronder. Moet hem steeds knijpen en weer overdreven los :+
Afbeelding

Hier vind ik hm teveel op de voorhand..
Afbeelding

Wat actiever, moet meer rond
Afbeelding

Eerste keer strekken :o Dit bedoel ik met uit elkaar vallen :+
Afbeelding

Fijner plaatje, mag nóg lager, gebruikt nog steeds z'n rug niet..
Afbeelding

Eerste galop, te streng met m'n binnenhand
Afbeelding

Andere kant, niet zo'n charmante foto :+
Afbeelding

Bekend plaatje, zo loopt hij nog te vaak..
Afbeelding

Bij ontspanning valt hij direct terug, volgens instructrice normaal verschijnsel. Wordt aan gewerkt :Y)
Afbeelding

Zelfde verhaaltje, doordat ik meer moet drijven gaan m'n benen naar achteren..
Afbeelding

Tweede keer strekken, DANOONTJE POWERRRR <3
Afbeelding

Weer een galopje, beide verschrikkelijk moe.. :+
Afbeelding

Láátste keer.. En toen was 't weer mooi geweest voor vandaag :)
Afbeelding

Thanks for watching, aan onderbouwd commentaar heb ik heeúl veel 8-)
Groetjes Eline

XMrliess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:31

Hier meld zich de fotograaf

die strekfoto <3 *kwijl*

Zit echt al verbetering in Eline! Kan je duidelijk zien.
Nu nog even op somminge momenten wat ontspannender en soms nog iets actiever,
maar verschil is er zeker al wel!

Bon_charmeur

Re: Knappe Vince @ work; eindelijk verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:49

super om te zien dat je de pony in zijn eigen waarde laat en hem niet naar beneden trekt.. ziet er super uit..!!
mijn complimenten

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:54

Drijven met je kuiten en niet met je hakken nu zit je elke keer met je sporen in zijn buik. en het actief maken schijn overgangen rijden. geen rectie van het been tikje met de zweep balkjes lopen is ook een goede tip. en probeer niet te veel met voor bezig te zijn, maar meer met rechtrichten en het paard op zijn eigen benen laten lopen. het hoofdje komt vanzelf wel.. niet van voor naar achteren werken dat heeft geen zin.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:56

het lijkt op de foto's of het bit niet lekker in de mond van je pony past,hangt wat hoog?misschien een dikker bit proberen. pony loopt ook niet echt lekker ontspannen,hangt op de voorhand.veel schakelen,overgangen rijden en meer van achter naar voren rijden voor een juiste aanleuning ipv andersom

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:10

Wat leuk, ook een kantje's ronaldo :D In zn manier van lopen lijkt hij wel een beetje op die van mij, maar verder niet echt. :+
Je zit echt heel netjes vind ik! :j en inderdaad een hele verbetering, je pony laat nu stukken beter zn rug los.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:53

Leuke foto's eline!:D
hij ziet er goed uit:D

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:38

ik vind het er eerlijk gezegd helemaal niet zo prettig uitzien.
Ten eerste waarom heb je sporen om? Je hebt zo te zien nog geen volledige controle over je benen, en vooral in de galop vliegen je benen naar achter en zitten je sporen volop in z'n buik.
Ook vind ik je nog behoorlijk streng in je handen. Houd je handen de volgende keer bij elkaar en hoger. Door ze zo laag/breed te plaatsen gaat je paard niet ontspannen lopen. Ook moet je opletten dat je duim boven op blijft.
Probeer gewoon minimaal 1 maand niet meer te concentreren op dat hoofd. Rijd hem lekker voorwaarts en maak hem goed aan je been door veel (schijn)overgangen te maken. Ruggebruik is belangrijk dat ben ik zeker met je eens. Maar het ruggebruik kan nooit optimaal zijn als je paard niet goed aan je been en soepel is. Maak veel voltes verklein vergroot, wissel met stelling. Maak hem alsjeblieft eerst goed soepel en aan je been. Dat hoofd komt dan vanzelf! Hoe vaak longeer je hem? Als hij rugproblemen heeft zou dat beter voor hem werken dan om zn hoofd naar beneden te dwingen, wat daarnaast ook helemaal niks doet voor z'n rug. Hoop dat je er wat aan hebt.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:05

Ik vind het er wel heel erg fijn uit zien :) je ziet duidelijk dat je zacht bent met je hand ondanks dat je ze breed en laag zet. Je zet je handen niet vast en bent luchtig, dat is duidelijk :) erg netjes. Verder vind ik dat hij erg fijn loopt, heeft vaak zijn achterhand er goed bij en die strekfoto is erg fijn :j Lekker doorgaan zo! Misschien voor zijn ruggebruik ook longeren met een fijne bijzet?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:18

Jeutje, dit commentaar had ik niet verwacht joh!

BE_GENTLE; Ik drijf met mijn kuiten (en houdt mn benen dus op z'n plek) maar als hij daar niet op reageert gebruik ik m'n spoor. De foto's waar ik prik staat vaak ook bij dat hij actiever mag. Het laatste rondje galop moest ik hem dan ook echt vooruit duwen, en tja, dan gaan mijn benen snel naar achteren. Balkjes lopen mag voorlopig niet ivm zijn rug.

Liess1; Bit hangt prima, misschien lijkt dat zo omdat de neusriem vrij hoog zit. Pony loopt inderdaad op de voorhand, maar vergelijk het maar eens met mijn oude topic (wat overigens pas een maand geleden is!) ;)

Eclipse; Als je goed kijkt, rij ik hem vaak met maar 2 vingers. Andere momenten hangen de teugels bijna los. Dat zegt denk ik wel wat over de strengheid van mijn handen ;) Als ik mijn handen bij elkaar hou gaat 't koppie júist omhoog, laag en breed (vooral binnenhand van de hals af) ontspant hij meer en gaat hij kauwen.
Pony wordt minimaal 2x in de week gelongeerd, afwisselend met pessoa of bijzet. Voordat ik ben begonnen met rijden heeft hij ruim 3 maand aan de longe gezeten ;)

Wil nog even benadrukken dat ik nu twee keer privéles heb gehad en duidelijk verbetering zie en voel. Ik doe wat mijn instructrice mij aanraad, en dat kost wat energie van ons beide, maar ik merk zeker verschil en ben heel blij met dit resultaat :)

Anderen bedankt voor jullie reacties :D

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 19:23

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:25

Assepoetster schreef:
Eclipse; Als je goed kijkt, rij ik hem vaak met maar 2 vingers. Andere momenten hangen de teugels bijna los. Dat zegt denk ik wel wat over de strengheid van mijn handen ;) Als ik mijn handen bij elkaar hou gaat 't koppie júist omhoog, laag en breed (vooral binnenhand van de hals af) ontspant hij meer en gaat hij kauwen.
Pony wordt minimaal 2x in de week gelongeerd, afwisselend met pessoa of bijzet. Voordat ik ben begonnen met rijden heeft hij ruim 3 maand aan de longe gezeten ;)

Fijn dat er vaak gelongeerd word! Maar toch vind ik dat je handen naast elkaar moeten. Want ook als je handen voor en naast elkaar zitten kan je je binnenhand van de hals afhalen. Als gevolg dat je je handen zo breed gaat zetten krijg je vaak als gevolg dat een paard te diep en niet meer goed opzich zelf kan lopen. Door je handen laag en breed te zetten kan je ook vaak je schouders niet meer goed naar achteren houden waardoor je houding ook niet meer klopt. Bijvoorbeeld bij de derde,vierde en vijfde foto zou ik het er veel fijner uit vinden zien als je handen naast elkaar zouden zitten. En het kan best zijn dat je paard beter en meer ontspannen gaat lopen als je meer je binnenhand van de hals af doet, maar vergeet niet dat je je paard daar scheef mee kan maken. Rechtrichten is groot van belang.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:11

en dan nog het is geen HAW mensen...!!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:22

vind het er ook veel beter uitzien!
vind je inderdaad niet streng met je handen, ik zie ze vaker te los hangen dan te strak!
en tot slot je rijd recreatief las ik... komt vast helemaal goed!

succes! :D

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:22

TS, persoonlijk vind ik dat je lekker aan het rijden bent!! En je niks aantrekken van die betweters. Iedereen rijd hier namelijk Grand Prix dus die moeten je wel even vertellen hoe het moet.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:53

Eclipse_; Als Vince goed naar beneden loopt gaan mijn handen automatisch op de juiste hoogte. Gisteren liep hij niet fantastisch omdat ik hem die woensdag daarvoor (rijles) voor 't laatst had gereden. Ach, we hebben nog een lange weg te gaan, voor mijn gevoel gaat dit al stukken beter in maar 1 maand tijd!!

Bedankt nikita en sanne, ik geniet steeds meer van het rijden nu het zo lekker gaat, still working on it! :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:43

Assepoetster schreef:
Eclipse_; Als Vince goed naar beneden loopt gaan mijn handen automatisch op de juiste hoogte. Gisteren liep hij niet fantastisch omdat ik hem die woensdag daarvoor (rijles) voor 't laatst had gereden. Ach, we hebben nog een lange weg te gaan, voor mijn gevoel gaat dit al stukken beter in maar 1 maand tijd!!

Bedankt nikita en sanne, ik geniet steeds meer van het rijden nu het zo lekker gaat, still working on it! :)

Oké mooi! Dt wist ik niet en dat verandert het. Ik dacht dat je je handen constant laag en breed zette maar dat is dus niet het geval. Sorry voor het misverstand.

@Sanne sorry ik vind dit behoorlijk grof. Ik probeer alleen wat advies te geven op de manier hoe ik het zie. Om mij dan gelijk een betweter te noemen vind ik kortzichtig. Ook heb ik nooit gezegd dat ik het allemaal wel zo perfect doe.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 08:48

Dat is ook het jammere van foto's; blijven momentopnames. Hoop dat hij bij een volgend topic constanter loopt en ik dus mn goede handhouding kan showen :+