Opvoeden....het blijft een leerproces.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Opvoeden....het blijft een leerproces.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:57

Voor mijzelf dan ;)
Mijn lieve schattige bonte mini merrie veulentje die 13 mei 1 jaar word,is haar grenzen aan het aftasten volgens mij. ;).
Ze staat nu het weer beter is,lekker 24 uur per dag buiten met haar vriendje.(wel mogelijkheid tot schuilen in een grote schuur).
Maar ze lijkt haar manieren compleet vergeten :+
Waar ik eerder nog dacht dat ze gewoon wat schuw was....blijkt het nu een donderstraal eerste klas te zijn!
Die me graag in de weg loopt,niet schuwt om naar me te bokken(dacht dat we die fase hadden afgesloten?),en toen ik laatst haar vriendje stond te borstelen...besloot ze eens te kijken of mijn billen eetbaar waren! :( (Heb wel even duidelijk gemaakt dat als ik auw heb,zij ook auw krijgt) ;) .
De grote paarden moeten door hun stukje,om naar het land te komen wat achterin ligt.....en jahoor,natuurlijk besloten de twee doerakken om eens gezellig in volle vaart achter hun grote soortgenoten aan te gaan.(terwijl ik,half hijgend aan het hek hing.....owww mijn kleine mini`s tussen die grote bakbeesten...).
Stopte mijn ruintje na een galopje,gelijk bij de eerst beste groene plukje(hij was ook gewend om vroeger samen met de grote te staan).....Maar mijn merrie veulen daarintegen....?
Trok zich niets aan van de grote paarden,en kwam er eentje te dicht in haar buurt of was niet vriendelijk...hoppa terugbokken! :D
Terwijl ik met klotsende oksels stond te kijken(tja,ze zal maar een opvoedkundige trap krijgen,die verkeerd afloopt...)had het dametje de grootste lol,met door het land sjezen.
Op een gegeven moment keek de oude draver me aan(leider van de kudde) met een blik van....je verwacht toch hopelijk niet dat ik dat springding ga opvoeden he?
Volgende dag ging ze uiteraard het truukje herhalen,dus wederom met de grote paarden mee naar het land,en we konden haar niet te pakken krijgen.
Tot onze stomme verbazing,leek de rest nog onder de indruk van de dag ervoor....Mevr stond als eerst bij het pak hooi wat ter aanvulling op het land aanwezig is...en de rest hield respectvol afstand :D :+
Ik vroeg me zelf al regelmatig af,wie voed nu wie op....?? En zag nu dezelfde blik in de ogen van de oude draver *D
Mijn lieve kleine schattige bonte veulentje blijkt dus een dominant typje te zijn,die het kaas niet van haar kleine broodje laat eten.
Voor mij dus ook een leerproces...want moet mijn aanpak dus ook enigzins gaan wijzigen en daarop inspelen. :+

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:06

Je bent inderdaad nooit te oud om te leren! Leuk verslag, en een leuke groep paarden zo te horen. :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:43

Jonge paarden kan je vergelijken met pubers : zij weten alles het best en ze luisteren naar niemand. De rangorde binnen de kudde zullen de mini's en maxi's zelf moeten regelen maar deze tussen de mini's en jullie zal jijzelf moeten aanpakken door hen op te voeden zodat ze jou als leider erkennen.
Dominantie en leiderschap heeft niets met leeftijd of grote te maken. Onze dominante paint merrie heeft, toen ze drie was, enkele maanden samen gestaan met de paarden van onze trainster : een vijfjarige ruin, een achtjarige hengst en twee merries van 22 jaar. Na enkele uren had zij al duidelijk gemaakt dat zij nu de lakens uitdeelde zelf zonder dat ze in dezelfde weide stonden.

tribeworld

Re: Opvoeden....het blijft een leerproces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:56

haha het blijven schatjes ik zat je verhaal te lezen nou je kan zo zeggen dat het mijn schetlander veulen merrie is die morgen 1 jaar word die is dus exact hetzelfde als jij de jouwe beschrijft.
zei loop dan al sinds ze 2 maanden oud is tussen de grote paarden ook omdat ze toen al ontsnapte en de rest vond het allemaal wel best.
het gaat nu zo dat als ze brokken in de wei krijgen dat zei bij onze andere merrie de baas in de wei de brokken mee eet uit de bak(wat niemand anders maar hoeft te probereren)
het blijven schatjes.

Revanches

Re: Opvoeden....het blijft een leerproces.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:59

OPG-->VvdD

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:08

janflicka schreef:
Die me graag in de weg loopt,niet schuwt om naar me te bokken(dacht dat we die fase hadden afgesloten?),en toen ik laatst haar vriendje stond te borstelen...besloot ze eens te kijken of mijn billen eetbaar waren! :( (Heb wel even duidelijk gemaakt dat als ik auw heb,zij ook auw krijgt) ;) .

Dit deed mijn paardje dus ook, hij is pas een geworden. Ik weet niet precies wanneer, ik denk dat zijn eigenaar dat wel weet. Het is zo'n bijterig hengstje, en ineens valt hij mensen aan. Mij niet, maar ik heb hem de hele week al apart gehad, ik bedoel mee bezig geweest. Hij is denk ik gewoon super eenkennig, want hij wil geen andere mensen accepteren, alleen als ze eten hebben :+
Dikke vreetzak, hij had zoveel eten gepikt van de andere merrie dat die wat afviel (eerst stonden ze met z'n 2en, denkt baby dat het zijn mammie is xD ) Nu is die merrie hengstig, en hij snapt er niks van maargoed. Hij bokte vroeger ook naar me, ik weet niet precies waarom hij het nu alleen niet bij mijn en z'n baas niet meer doet.. ;)