KNHS Subli Kampioenschap Jonge Paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 23:03

KNHS-Subli Kampioenschap Jonge Dressuurpaarden 2010

Komende jaren is de talentontwikkeling van jonge paarden één van de speerpunten van de KNHS. In 2010 initieert de KNHS in samenwerking met haar official partner Subli Paardenvoeders het KNHS kampioenschap voor vier-, vijf- en zesjarige dressuurpaarden. In de periode van april tot en met november worden circa twintig selectiewedstrijden uitgeschreven waar de paarden zich kunnen kwalificeren voor de finale van het kampioenschap.

Uit het veld is gebleken dat er behoefte is aan een wedstrijdvorm waarbij paarden van dezelfde leeftijdscategorie en verschillende stamboeken op hun dressuurkwaliteiten worden beoordeeld. Hiermee wordt een platform gecreëerd voor zowel ruiters en eigenaren als handel en fokkerij. Tijdens de selectiewedstrijden rijden de combinaties een vrije proef voor jonge paarden. De wedstrijdserie wordt in december afgesloten met een finale waarbij gestreden wordt om het KNHS-Subli Kampioenschap Jonge Dressuurpaarden op het KNHS-centrum in Ermelo. In deze finale zijn tevens plaatsen te verdienen voor deelname aan de voorselectie voor het WK Jonge Dressuurpaarden 2011 voor bij het KWPN of NRPS ingeschreven paarden.

Het KNHS-Subli Kampioenschap Jonge Dressuurpaarden heeft als belangrijkste doel een juiste ontwikkeling van jonge dressuurpaarden na te streven. Het kampioenschap bestaat uit een aantal wedstrijden welke in competitieverband worden verreden en wordt afgesloten met een finale. Speciale dressuurproeven voor jonge paarden zorgen voor een verantwoorde opbouw. Aan de selectiewedstrijden kunnen deelnemen merries, ruinen en hengsten die in het jaar van de competitie de leeftijd van vier, vijf of zes jaar bereiken. Aan de competitie kunnen deelnemen ruiters die lid zijn van de KNHS en in het bezit van een geldige startkaart met het paard waarmee wordt deelgenomen. Ruiterwissel binnen de competitie is hierbij toegestaan.

Ik ben wel benieuwd wie hieraan mee gaan doen.
Zelf wil ik me met twee 4 jarige merrie's inschrijven, wanneer precies staat nog niet vast.
Wie gaan nog meer een kansje wagen??

YoJcE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:09

Ik wil er ook met 2 mee doen. Weet nog niet welke selectie ik mee ga rijden. Idg een in de buurt ;)

runnerfan

Re: KNHS Subli Kampioenschap Jonge Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:10

Ik ga ook een kansje wagen met een 4 jarige ruin. Vindt het een leuk initiatief! En lekker in de regio.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:58

Ik wil ook wel meedoen met mijn 6-jarige. Maar las dat je dan M2-startgerechtigd moet zijn. :\
Dat ga ik niet halen zo snel :+

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:44

Nou het lijkt me heel leuk maar die van ons is een maand of 10 onder het zadel en is nu 5 jaar en kan nog geen travers en contragalop. Ik vind het best nog zware proeven voor jonge paarden, dus laat maar lekker zitten.

kiki77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:31

mirjamalvaro schreef:
Ik wil ook wel meedoen met mijn 6-jarige. Maar las dat je dan M2-startgerechtigd moet zijn. :\

Dat betekend niet dat je het met dit paard moet hebben gereden maar als je zelf ooit m2 heb gestart en het paard heeft dus de leeftijd om het te startte dan mag je meedoen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:02

Oh echt Kiki!
Heb met vorige paard M2 gereden (Z1 startgerechtigd!) dus dan mag ik dus toch meedoen met mijn Z-tje??
Zou cool zijn. :o

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:47

Heb een 5 jarige die fijn kan lopen, maar vind het ook nogal pittig wat hij al moet laten zien.
Hij is daarnaast ook aardig aan de maat, dus denk dat dit te vroeg voor hem komt.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:58

Ik heb er nog eens over nagedacht maar ik vind het zo raar dat het al zo zwaar voor de paarden is. Ze noemen het jonge paarden proeven, nou zo zou ik het dus niet willen noemen. Wel jammer want het leek me erg leuk.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:04

Is idd erg pittig, voor een vierjarige moet je al wijken, middengalop en achterwaarts (zoals beschreven in de voorbeeld proef van de 4-jarige). terwijl ik met mijn vierjarige nog maar B start...
Dat is toch wel even een verschil!

Ossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:10

Het leek mij inderdaad ook erg leuk met m'n bijna 6-jarige, maar dat gaat helaas niet lukken, zover zijn we nog niet.... :o

Oh ja, je kunt ook starten in deze rubrieken bij ons op het Concours, wij staan op de kalender.... 29 mei in Oosterwolde, Frl.... *D

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:58

Moet je nou met 1 selectiewedstrijd meedoen of met meer? Ik vindt het nog een beetje vaag allemaal, volgens mij is het ook de eerste keer voor het KNHS niet?
Ik ga denk ik in Oosterwolde meedoen Ossie, maar eerst even in Marum spieken hoe het eraan toe gaat..... :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:41

Je moet er minimaal 3 meedoen en maximaal 5. beste 3 tellen mee. :)
is niet de eerste keer volgens mij :=

Ossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:56

Ja hoor, het is de eerste keer in deze opzet voor jonge paarden, georganiseerd door de KNHS.... :))

Er bestaat ook nog een Subli-cup van het NRPS; daar moet je de gehele zomer je beste resultaten doorgeven en dan kun je je selecteren voor de Subli-finale in Ermelo, 1e zaterdag in oktober...Moet je wel een NRPS-pony of paard hebben trouwens... ;) Maar dat is dus heel wat anders als dit kampioenschap...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:57

ohh dan had ik oude uitslagen van die NRPS gezien :))

Ossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:57

Dat zou kunnen, dat bestaat al een aantal jaren... ;)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:59

Nou kunnen jullie niet even tegen de KNHS zeggen dat dit GEEN proeven voor JONGE paarden zijn Ossie 8-)

Ossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:02

Ik weet niet of wij daar zoveel invloed op hebben.... :o
Het moet eerst even een jaar uitgeprobeerd worden misschien ;( ?? Ik vind het ook wel jammer, had ik ook wel even aan mee willen doen... :D

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:30

Ik had mijn Turbie er ook wel voor op willen geven...

Ossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:04

Ja, die was er vast ook erg geschikt voor... ;)

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:29

mirjamalvaro schreef:
Je moet er minimaal 3 meedoen en maximaal 5. beste 3 tellen mee. :)
is niet de eerste keer volgens mij :=

Wat gek ik lees en ik lees, maar er is zoveel informatie en ik kan nergens vinden dat je er meer dan 1 moet rijden. De meeste zijn ook best ver weg... Nog maar even over nadenken en eens kijken hoe je zo'n proefje febriceerd. Moet ook nog es in een 20x60 baan dus qua tijd is het wel belangrijk dat je daar rekening mee houdt denk ik :o

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:35

Citaat:
Het maximaal aantal wedstrijden waaraan een paard mag deelnemen is vijf; de drie beste resultaten tellen mee om voor deelname aan de finale in aanmerking te komen.

bron: http://www.knhs.nl/objects/00017923.pdf

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:01

:= Dat heb ik wel gelezen, maar overheen gelezen.... Dankjewel!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:22

kiki77 schreef:
mirjamalvaro schreef:

Dat betekend niet dat je het met dit paard moet hebben gereden maar als je zelf ooit m2 heb gestart en het paard heeft dus de leeftijd om het te startte dan mag je meedoen.

Geld dus wel als combinatie.
Je moet dus of zelf 2 keer M2+ winst zijn geweest
Of 10 wp in het M1.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:06

Ik verbaas me over de zwaarte van de proeven zeker voor de 5 en 6 jarige.
Jammer dat zo'n initiatief op deze manier wordt uitgewerkt.