Scott is ergens tussen de 2,5 en 3 jaar oud en ik vond het een mooie gelegenheid om hem wat ervaringen te laten opdoen.
We hebben Scott sinds november van afgelopen jaar hier, mijn zus heeft hem als projectje voor me gekocht op de markt in Zuidlaren en hij heeft eerst een tijdje bij haar op stal doorgebracht.
Toen hij hier kwam had ie ontstoken ogen en een Sarcoïd op zijn rechtervoorbeen, kon nog niks, voetjes geven kende hij niet, geborsteld was ie volgens mij nog nooit maar dat vond ie toch wel lekker
en bleek later een bloedwormbesmetting te hebben.Hij zag er toen zo uit

Inmiddels is de sarcoïd weggehaald [MD] Scott geopereerd aan sarcoïd op voorbeen fotoverslag
Vorige week heb ik hem een voorwasbeurt gegeven, na even te hebben moeten wennen accepteerde hij al het gepruts redelijk gelaten en vrijdag was het dus weer raak

Maar zelfs zijn voeten in een grote emmer met een sopwatertje erin zetten deed ie nu zonder verblikken of verblozen.
Ik had dat al wel droog geoefend met hem, ik denk dat dat scheelde
Maar goed ik ging het over de keuring hebben.
Na aankomst op het keuringsterrein hebben we Scott gelijk uitgeladen, aangezien hij volgens zijn paspoort 2 jaar was maar al wel bijna klaar is met wisselen van zijn onder en boven middelste snijtanden moest dat eerst gecontroleerd en aangepast worden.

De veearts heeft hem dus gecontroleerd en toen bleek hij toch inderdaad eerder drie jaar te zijn dan twee.
Daarna volgde de algemene keuring door de dierenarts, chip uitlezen, draven in een rechte lijn, longen beluisteren en een balcontrole

Ook werd Scottje opgemeten, hij bleek 2,5 cm groter te zijn dan onze eigen meetpogingen hadden opgeleverd dus Scott is nu officieel 133,5 cm.

Daarna werden de andere hengsten door de veearts gecontroleerd en dat gebeurde net achter onze trailer, Scott wond zich dus wel een beetje op maar het beperkte zich tot hinniken (heeeeeel vaak) en heen en weer draaien.
Na een tijdje wachten besloten we zijn hoofdstelletje alvast maar in te doen en zelf witte kleren aan te trekken, voor alle zekerheid hebben we Scott eerst maar even in de trailer gezet, een halster afdoen en een hoofstel aan zo los op het terrein daar durfde ik echt niet aan...
Zodra hij hem aanhad heb ik echter zijn halster er weer overheen gedaan, hij kent het bit nog maar net en ik wilde niet het risico lopen daaraan te moeten trekken en hem zodoende angstig te maken.
het zag er niet uit maar ja, je kunt niet alles hebben

Wij dus aan de wandel richting de ingang van de bak.
Aan de achterkant van het gebouw lagen de weides met daarin een aardig aantal paarden, deze kwamen allemaal in volle galop op de draad af en gaven een showtje met de staart op de lucht weg, Scott wist niet wat hij zag en werd er aardig druk van maar ondanks alle opwinding bleef hij heel goed luisteren, ho was nog altijd ho (gelukkig hahhahaa)

De keurmeesters namen nogal de tijd en dus hebben we nog maar een rondje of wat over het terrein gemaakt voordat we dan ook echt naar binnen konden gaan.
In de bak direct naast de keuringsring waren een paar meisjes met hun paardjes aan het springen, dat leidde sommige paarden behoorlijk af maar op Scott had het alleen een hinnik en oortjes erop effect
Aangezien we alleen kwamen voor de ervaring was me gezegd dat we niet hoefden te stappen en draven maar plots werd ons dat toch gevraagd.... en nog wel een rondje op ieder had ook
Gelukkig heb ik daar dus geen foto's van hahahahhahaa, aan mijn hoofd te voelen was dat enorm rood en ik dacht dat mijn hart eruit zou galopperen, maar goed, ik heb het gelukkig overleefd.
Ze namen echt uitgebreid de tijd zeg, het was een hele beproeving om al die tijd netjes stil te staan voor Scott maar op een paar keer wat draaien na heeft hij zich echt super gedragen.
Uiteindelijk werd me verteld dat Scott niet was goedgekeurd als dekhengst, en aangezien ik daar ook niet
voor kwam verbaasde dat me niks, het verbaasde me wel een beetje dat ze hem de dekhengsten procedure hadden laten doorlopen, die is hardstikke streng!Maar goed, er waren wat punten die volgens mij met de tijd zullen verbeteren, zo was zijn rug iets week maar dat komt volgens mij omdat hij nu op dit moment een beetje overbouwd is omdat hij nog aan het groeien is, zijn schoft was wat plat, maar wat dat inhoud weet ik niet
en zo waren er nog wat mee rpunten, een ervan was dat hij nog onvolwassen was, je meent het..... 
In ieder geval, hij kreeg een derde premie, wat mij eerst een beetje een terleugesteld gevoel opleverde want was ie nou zo 'slecht'?
Maar later begreep ik het, als ze hem een tweede hadden gegeven dan was hij daarmee goedgekeurd geweest voor de dekdienst en dat kan echt (nog?) niet.
Hij kreeg een groene strik en daarmee heeft Christi lekker gefröbeld
Kijk maar, eerst netjes

Daarna maf

Terwijl we aan het wachten waren totdat alle paarden waren geweest hebben we nog een beetje staan tutten en vlechten aan Scott, hij was intussen helemaal op zijn gemak en stond rustig aan zijn touwtje aan de trailer.

Toen er even later een paar kennisen kwamen kletsen tilde een van hen Christi plots aan haar enkels op en legde haar op Scott, hij gaf geen krimp en dat terwijl Chris toch flink gilde van schrik en pret

Hij is gewoon echt braaf! en ik veeeeeeel te breed

Over een jaar of twee zien jullie hem weer wel eens in de picture op een keuring verschijnen

EDIT 5 x ! schrijffouten verbeterd...