Bokt debuut: Andante en ik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NewYork

Bokt debuut: Andante en ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 22:06

Hallo Bokkers! :D
Na even twijfelen heb ik toch besloten deze foto's op bokt te zetten, juist omdat ik erg trots ben op Andante. Het gaat allemaal al zoveel beter dan in het begin.

Ik rijd Andante nu vanaf november, ik heb 2x in de week les met haar, maar we zijn er even tussenuit geweest ivm blessures. We zijn nu alweer een tijdje aan het werk en we gaan met sprongen vooruit!

Andante in het kort:
kwpn (Rapsodie X Sibon W)
bijna 5 (29 mei 2005)
1.77 hoog (ik ben slechts 1.67)
Andante is van Jamie (Wonderworst_ hier op bokt.)

Deze foto's zijn gemaakt(door: _Yasmine_ @ bokt), nadat ik 2 lessen in de buitenbak (100 X 50) had gereden, nu was ik alleen in de bak, dus vond ze het aan het begin een beetje spannend.
Waar Andante en ik vooral aan werken is de ontspanning, tempo (ze wil te graag te hard) en de galop.
Waar ik op moet letten zijn mn handen (rechtop), en ik moet rechtop blijven zitten, en mn benen niet afsteken in de galop.

Ik heb wel ingestapt/ingedraafd en uitgedraafd. maar heb een selectie gemaakt van de foto's waar ik nu echt trots op ben! :o
Ik kijk trouwens soms zo raar omdat de zon scheen, en met wit zand reflecteerd dat nogal 8-)

1. knap koppie:
Afbeelding

2/3. de enge hoek:
Afbeelding Afbeelding

4. gebroken lijn volgens mij
Afbeelding

5. achterwaarts, moeilijk puntje
Afbeelding

6. volte
Afbeelding

7. galopje
Afbeelding

8. hier willen we heen
Afbeelding

9. richting halsstrekken, zelf rechtop blijven
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. stilstaan (gaat veel beter dan eerst! :D)
Afbeelding

12. galop, mooie sprong
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. super! (alleen een raar moment)
Afbeelding

15. klaar
Afbeelding

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van ons als combinatie vinden. :D
Laatst bijgewerkt door NewYork op 16-04-10 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:11

Je hebt totaal geen verbinding met de mond van je paard. Neem je teugels eens korter en ga vanuit daar werken aan de nagevelijkheid...rij je met martingaal of thiedeman? Waarom?

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:24

Je probeert haar duidelijk lang en laag te rijden. Nog steeds puntjes van aandacht, maar die geef je zelf ook aan. Ze pakt in ieder geval mooie stukken mee zeg. :j

De thiedeman vind ik niet in de weg zitten.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 22:28

Kimbaie schreef:
Je probeert haar duidelijk lang en laag te rijden. Nog steeds puntjes van aandacht, maar die geef je zelf ook aan. Ze pakt in ieder geval mooie stukken mee zeg. :j

De thiedeman vind ik niet in de weg zitten.

Klopt, ik probeer heet totaal niet in de krul te trekken en vind ook de nageeflijkheid nu nog niet het belangrijkst. Ze moet eerst bij me bijven lopen en ik moet haar meer bij me kunnen houden. (tja, een kleuter he, en dan ook nog ontzettend sterk!)

@ Jeanine84: Ik rijd inderdaad met een thiedeman. Dit omdat ik zelf nog niet aan de nageeflijkheid maar aan de controle werk, maar zodra ze dr hoofd omhoog gooid heb ik totaal niks meer te zeggen. Dit zorgt voor een stukje controle.. Ik ben het niet met je eens wat betreft het contact, ze is mij nog te zwaar in de hand en kan maar 2 foto's zien waar mijn teugels wat slap hangen. dit is voor mijzelf juist ze bevestiging dat ik los kan/moet laten.
Teugels korter werkt bij haar averechts, als ik vast houd/korter pak gaat ze nog meer trekken. de nageeflijkheid komt wel, dat is nog niet het hoofdpunt waar we aan werken.
Maar als je tips hebt zou ik die natuurlijk graag horen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:35

Ik zou toch het contact opzoeken, ze moet toch wennen aan de 'druk'. Gaat zij trekken hou jij je hand gewoon stil en komt met been. Voorwaarts oplossen. Alsware tegen je hand aan willen rijden. Het ziet er verder vriendelijk uit hoor :j maar ik zie niet direct waar je vanuit hier heen wil vandaar mijn eerste reactie :) Verder veel overgangen rijden..pasje naar voren en weer terug.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 22:39

Jeanine84 schreef:
Ik zou toch het contact opzoeken, ze moet toch wennen aan de 'druk'. Gaat zij trekken hou jij je hand gewoon stil en komt met been. Voorwaarts oplossen. Alsware tegen je hand aan willen rijden. Het ziet er verder vriendelijk uit hoor :j maar ik zie niet direct waar je vanuit hier heen wil vandaar mijn eerste reactie :) Verder veel overgangen rijden..pasje naar voren en weer terug.

Druk op het bit heb ik wel hoor, ze begint nu eindelijk lekker licht te worden in de hand (elastisch contact)
Heb het eigenlijk met de lessen nog nooit gehoord dat ik te weinig druk zou hebben..

Naar voren oplossen doe ik inderdaad, helaas vind ze naar voren erg leuk, maar alles moeten we leren.
we zijn iniedergeval op de goede weg, toch? :)

Oja, over dat hand stil, als ze gaat trekken. Dan vlieg ik mee, :+ wat dat betreft moet ik echt sneller worden met haar door krijgen! Maar in die 4 maandjes dat ik dr rijd heb ik al heel wat vooruitgang geboekt!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:40

heel fijn dat je met los teugeltje rijd, maar wil je echt het paard richting de
dressuur hebben zal ik toch echt contact opzoeken. Licht contact, maar wel dat
je de mond kan voelen wat ik niet zie bij jou :)
de hulpteugel vind ik niet nodig zo te zien, dit paard kan waarschijnlijk ook wel zonder
maar goed,...ik ga dr verder ook niet over :)

verder geeft het een ontspannen beeld, veel succes met je knapperd!!! :D

IrisDH

Re: Bokt debuut: Andante en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:48

Ik vind het op zich fijn dat je 'er niet aan zit' :) Alleen moet je wel meer contact maken met de mond.. De thiedeman hangt er voor spek en bonen aan geloof ik :D

Ik vind dat naast dat je je handen rechtop moet houden dat ze ook wel wat dichter bij elkaar mogen, je hebt nu een vrij breed stuur.

En tijdens het achterwaarts gaan moet je (voor zover ik kan zien) je benen nog een stuk verder naar achteren leggen.

Verder is het een fijn ontspannen beeld, nog iets meer naar nageeflijkheid werken ;)

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:59

Hi emmy!

Ziet er goed uit, beter dan in de winter! lekker blijven lessen en je komt er zeker! Veel plezier met je mooie baby ;)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:00

hoi hoi :)

nou ik heb heerlijk genoten van foto's maken, was wel weer even inkomen na zo een lange tijd :oo

ik vond het verschil heel duidelijk te zien binnen één uur rijden, uiteindelijk ging ze gewoon door de hoek heen en was er super veel spanning uit :j

komt helemaal goed met jullie!

ik hoop dat de plekjes bij haar mond een beetje weggaan binnenkort, maar ik snap ook niet waar ze vandaan komen :\

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:07

Je ziet dat het paard nog wat moeite heeft met de balans. Het is een groot paard maar ik mis toch de lengte buiging. Op foto 6 waar je de volte rijd, zie je dat het paard over de buitenschouder weg valt. Begrens dit meer met je buitenbeen en buitenteugel.
Op foto 10, 12 en 13 ben je met je binnenhand tov je buitenhand strengen. Geef hem meer de ruimte en rij er met je been achteraan. Dan komt hij ook wat meer op de AH.
Ga vooral aan de lengtebuiging werken en het rechtrichten zodat hij wat losser in het lijf wordt. Rijd ook veel overgangen zodat hij van achter meer gaat dragen. Veel succes

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:17

hee!!
daar is mijn knappe kindje eindelijk met jou op bokt!! :D
ik vind het er lekker uitzien hoor! jullie zijn al zoveel vooruit gegaan, ben echt trots op jullie! :):)
teugels zouden indd wel iets strakker kunnen, maar voor jullie gaat het nu gewoon goed op deze manier, en als de stuur en rem bij jullie beter zitten, werken we verder toch?! we doen het lekker rustig aan he?! :D
vandaag bijna vliegles, maar dat vergeten we gewoon maar snel!! _O- :)) we blijven lekker zo doorgaan hoor!!

trouwens voor de mensen die het vroegen:
thiedeman zit er aan, omdat ze eerst heel erg aan het sterrenkijken was, nu treed een thiedeman pas in werking als het hoofd omhoog gaat, dus toen ze dat nog veel deed werkte de thiedeman wel in. nu gaat het daarentegen daar veel beter mee, dus nu werkt de thiedeman inderdaad niet of nauwelijks in! :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:22

vind het paard erg op de voorhand vallen. Losse teugel oke. Maar laat hem van achter dan wel flink werken. Zo wordt je een beetje voor de gek gehouden door het paard lijkt het. Denk wel dat dit paard het makkelijk kan (ff gespiekt foto profiel van eigenaar). JIj zelf mag je onderbenen meer naar achteren plaatsten.. en die losse teugel geeft je blijkbaar een reden om je handen vaak te laag en in piano stand te houden. Maar goed lekker oefenen.. gaat je vast lukken!

Denk dat de bouw ook beetje tegenwerkt. achter iets overbouwd. klopt het dat het een springpaard betreft? of lees ik hier overheen. Verders lijkt het een groot paard.. en waarom ben je zo ingepakt? of wil deze nog wel eens een rare sprong maken?

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 23:31

Ik zal morgen op iedereen even reageren.

Knert: Ik rij met een BP voor mijn eigen zekerheid (en die van mn moeder). Aangezien ze natuurlijk nog jong is kan het altijd gebeuren. Tevens werkt het gewoon goed voor mn zelfvertrouwen, zeker op momenten als vandaag, dat de rem kwijt is..

Indd Jamie, we zullen het maar weer snel vergeten.. :+

vlaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:06

Zoveel mensen willen hun paard graag lang en laag rijden, maar hierdoor valt het paard juist uit elkaar. Natuurlijk is dit met losrijden prima! Maar pak hem op een gegeven moment wel op, dan kan je hem meer bij elkaar gaan rijden. Ik snap, omdat het een jong paard is, dat je dit rustig opbouwt. Maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:53

Knert schreef:
vind het paard erg op de voorhand vallen. Losse teugel oke. Maar laat hem van achter dan wel flink werken. Zo wordt je een beetje voor de gek gehouden door het paard lijkt het. Denk wel dat dit paard het makkelijk kan (ff gespiekt foto profiel van eigenaar). JIj zelf mag je onderbenen meer naar achteren plaatsten.. en die losse teugel geeft je blijkbaar een reden om je handen vaak te laag en in piano stand te houden. Maar goed lekker oefenen.. gaat je vast lukken!

Denk dat de bouw ook beetje tegenwerkt. achter iets overbouwd. klopt het dat het een springpaard betreft? of lees ik hier overheen. Verders lijkt het een groot paard.. en waarom ben je zo ingepakt? of wil deze nog wel eens een rare sprong maken?

hahah ik zal ff reageren, maar het is indd een springgefokt paard.
daarbij is ze ontzettend uitgekookt, als ze niet aan het werk word gezet doet ze eigenlijk ook niet veel,
dat is gelijk de reden dat ik mijn kleine neefje haar ook kan laten rijden. :)
bij mij rijd ze wel wat anders, maar ik hoef niet eerst een gevecht met der aan te gaan, omdat ze mij niet meer uitprobeert.
nou is het zo dat ik andante heel lang in mijn eentje heb gedaan, daardoor is ze heel eenkennig geworden, en sinds newyork haar bijrijd is dat dus al een heel eind veranderd. ze heeft haar heel lang uitgeprobeerd, maar nu gaat dus al een heel stuk beter! maar we zeggen maar zo, anky kon ook niet binnen één dag rijden, dus zij doen het ook nog rustig aan! :D

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:21

he wat leuk om Adante weer eens te zien! ze ziet er goed uit zeg!
Ze loopt lekker ontspannen *D

Mistral_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 21:34

ik vind het een fijn beeld.
ziet er goed uit,
verder comentaar is hier boven al gegeven.
supermooi paard heb je .
en je paard loopt lekker ontspannen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:22

Jammer dat alle foto's eigenlijk overbelicht zijn.

Wel leuk beestje :D

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:34

Ben jij zelf ook meer een springruiter, TS?? Je zit met korte beugels en je handen staan wat verder uit elkaar. Verder heb je de neiging iets te gaan staan in je beugels. Vind ik lijken op een springruiter. Maar ik kan het ook mis hebben!

Ik vind het verder een rustig beeld. Waarom op jonge leeftijd al in een krul trekken. Het tempo is veel belangrijker. Zolang jij een constante verbinding hebt komt de rest vanzelf wel. Ze hoeft op haar 6e toch nog geen Z te lopen ofwel??

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 09:59

Sanny_lief schreef:
Ben jij zelf ook meer een springruiter, TS?? Je zit met korte beugels en je handen staan wat verder uit elkaar. Verder heb je de neiging iets te gaan staan in je beugels. Vind ik lijken op een springruiter. Maar ik kan het ook mis hebben!

Ik vind het verder een rustig beeld. Waarom op jonge leeftijd al in een krul trekken. Het tempo is veel belangrijker. Zolang jij een constante verbinding hebt komt de rest vanzelf wel. Ze hoeft op haar 6e toch nog geen Z te lopen ofwel??

Dat is ook mijn idee, maar ik snap de reacties ook wel.
Ik ga, nu ik dr nu onder controle heb, het contact wel wat ´opvoeren´. Dus wat meer druk op mijn teugels proberen te krijgen, zonder dat ze dan zelf gelijk gaat hangen-trekken.

Ik heb op deze foto´s inderdaad een springhouding, druk op mn beugels doe ik express, voor mijn eigen evenwicht/balans (dit is 1 van dce oefeningen van mijn instructeur).
Korte beugels zag ik indd, ook al voelt dat niet zo.. Ik ga ze aankomende les toch een gaatje langer proberen, zal heel wat kramp in mn kuiten besparen denk ik :Y)

Handen breed zag ik op de foto's terwijl dat met de les juist er zo uit gestampt word. Aangezien we voor het eerst écht aan het werk gingen terwijl we alleen in de bak waren was er van beide kanten nog wat spanning. Mijn 'handicap' is om dan mn handenbreed te zetten zodat ik voor mijn gevoel meer te vertellen heb..

Ik zou trouwens wel graag springruiter worden, dus zit t daarvoor met mn houding wel goed, haha :Y)

Bedankt voor alle reacties

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:53

hee splinter!! :D
haha ja ze ziet er goed uit he!
hoe is het met jou en met alief? staan de paardjes al op het land?
hahha in me onderschrift staat ook nog een foto topic van mij en andante, haha eindelijk weer eens foto's :D
nou en der zullen binnenkort weer foto's volgen, we gaan veel foto's maken! :):)

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:59

Leuk paard om te zien maar rijtechnisch zitten er nog wat haakjes aan. Als het zo'n uitgekookte tante is zou ik wat meer contact houden. Juist met z'n lange teugel kan ze zelf bepalen wat ze wil doen. Daarnaast zoals de anderen ook zeggen loopt het paard behoorlijk op de voorhand.

Op de foto's dat jij zegt, daar willen we graag heen, valt ze helemaal op de voorhand. Ik krijg daar meer het gevoel dat het een toevallig moment is dat ze haar hoofd naar beneden doet.

Ik zou eerst de aanleuning meer voor elkaar krijgen voordat je met het achterwaarts bezig gaat. Dat lijkt mij een oefening waar het paard nog niet aan toe is.

Longeren jullie haar ook wel eens met bijzet? Zo kan ze wat meer leren om bij elkaar te lopen.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 17:26

littleroosie schreef:
Leuk paard om te zien maar rijtechnisch zitten er nog wat haakjes aan. Als het zo'n uitgekookte tante is zou ik wat meer contact houden. Juist met z'n lange teugel kan ze zelf bepalen wat ze wil doen. Daarnaast zoals de anderen ook zeggen loopt het paard behoorlijk op de voorhand.

Op de foto's dat jij zegt, daar willen we graag heen, valt ze helemaal op de voorhand. Ik krijg daar meer het gevoel dat het een toevallig moment is dat ze haar hoofd naar beneden doet.

Ik zou eerst de aanleuning meer voor elkaar krijgen voordat je met het achterwaarts bezig gaat. Dat lijkt mij een oefening waar het paard nog niet aan toe is.

Longeren jullie haar ook wel eens met bijzet? Zo kan ze wat meer leren om bij elkaar te lopen.

Ja we longeren ook met bijzet.

Tevens is de oefening achterwaartse door onze (of bij mij iniedergeval) instructeur aanbevolen. Als zij gaat rennen moet ik haar op de rem zetten. tevens gebruikt ze haar onderbenen goed met achterwaarts gaan en is dit volgens mn intructeur geen probleem. T gaat niet vlot, maar ze gaat wel achteruit.

Ze loopt indd op de voorhand, daar ben ik in de les met mijn instructirice erg aan bezig, het kan niet gelijk goedgaan.. en die momenten zijn geen momenten dat ze haar hoofd even naar beneden doet.. zo`n foto kan ik ook wel laten zien, maar dat is toch een heel verschil..
waar ik boven zet, daar willen we naar toe, (vooral de galop foto) kwam ze ook terug in tempo en kon ik dr echt zelf op tempo rijden. dat weten jullie natuurlijk niet maar dat telt voor mij natuurlijk wel mee ;)