Amber (Gribaldi x Jazz) @ work april 2010

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Amber (Gribaldi x Jazz) @ work april 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:03

Gisteren weer eens foto's gemaakt van mijn jonge merrie. Ze is een Gribaldi x Jazz x T.C.N. Partout. Ze wordt eind juni 5 en is vorig jaar vanwege het zeer jeugdige op 3 jarige leeftijd ingereden.
Sinds oktober vorig jaar pak ik haar meer op, echter vanwege het weer heeft ze tussen december en half maart stilgestaan.
Momenteel ben ik weer 2 weken met haar onder het zadel bezig.

De punten waar we mee bezig zijn is voornamelijk het goed voorwaarts rijden. Ze is heel makkelijk terug te rijden en vind het moeilijk een basistempo aan te houden wat iets hoger ligt. Ik mag haar niet naar beneden vragen omdat dat ten koste gaat van het voorwaartse. Verder zijn we bezig met de aanleuning op het bit, ze houdt nog iets te veel de kiezen op elkaar, en de stelling en buiging op de linkerhand. Zelf mag ik nog iets meer mijn benen langmaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LiVetime

Re: Amber (Gribaldi x Jazz) @ work april 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:07

Om haar goed voorwaarts te kunnen rijden zou ik haar allereerst s wat meer los laten van voren en vervolgens weer wat meer oppakken zodra ze op een goed tempo loopt :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:11

Wat mij als eerste en totaal niet rij-technisch opvalt, is dat je merrie echt slecht in de vacht lijkt te zitten, of er slecht uit wil komen.... Hoe kan dat?

Als tip zou ik wat meer voorwaarts, neerwaarts rijden. Met het neusje eruit en lekker over de rug, zo kan ze zich daarop niet vast zetten. En lekker spelenderwijs soepeler maken, met tonnetjes bijvoorbeeld.

Wat betreft het tempo, zorg dat je paard goed voor het been is. In beginsel moet je paard voorwaarts zijn, en pas later moet je in de verzameling terug gaan rijden (niveau-afhankelijk). Dat kan best samengaan met voorwaarts neerwaarts als je zelf maar los laat. De basis is vooral heel belangrijk.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:22

Janine, ik denk dat dat zo lijkt hoor wat betreft de vacht! Er liggen ontzettend veel losse haren op dus denk echt dat het zo lijkt!

Verder heb ik haar absoluut niet vast aan de voorkant! Ze loopt uit zichzelf daar op die plaats, mijn hand is alleen stil naar de mond toe! Ik heb mijn teugels zo lang als moet van mijn instructrise.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:28

chrisje_83 schreef:
Janine, ik denk dat dat zo lijkt hoor wat betreft de vacht! Er liggen ontzettend veel losse haren op dus denk echt dat het zo lijkt!

Verder heb ik haar absoluut niet vast aan de voorkant! Ze loopt uit zichzelf daar op die plaats, mijn hand is alleen stil naar de mond toe! Ik heb mijn teugels zo lang als moet van mijn instructrise.

Oké, het lijkt namelijk nogal raar. Soms wil een wormenkuur (als je dat nog niet had gedaan) of een vitaminestoot wel helpen. Ik zie momenteel veel paarden die slecht uit het haar willen komen. Het ene paard dat ik rij zit goed in de vacht, en verhaart nog. Vandaar dat dit behoorlijk opvalt. ;)
Maar jij kent je paard natuurlijk het beste.

Probeer in ieder geval af te wisselen in de houding, zorgt dat je paard je hand volgt. Je hebt de teugels naar mijn idee niet te kort, het ziet er alleen erg strak uit. Vandaar ook mijn tip vw nw.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:31

Wormenspuit krijgen ze vandaag, misschien dat dat helpt inderdaad. Verder zit er toch een mooie glans op hoor, i.r.l.

Bedankt voor de tip van het voorwaarts - neerwaarts, ik snap wel wat je bedoelt! Mijn instructrise vind het voorwaartse momenteel belangrijker en mag ik me nog niet te veel bezig houden met de houding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:34

Ja, de glans zag ik ook, vandaar dat ik ook niet het idee had dat het paard niet fit was. :)

Voorwaarts wordt makkelijker wanneer het paard losser is in de rug. Althans, dat is mijn ervaring.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:36

Oké bedankt, aanstaande vrijdag heb ik weer les met haar, dus zal het eens aan mijn instructrise vragen!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:43

leuk dier Chris! Ze mag idd nog wat ronder worden, maar dat komt vanzelf wel goed ! ik heb er alle vertrouwen in !

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:55

Geeft best een lekker beeld hoor.
Asl ze voldoende voorwaards is komt de nagefelijkheid vaak vanzelf en lopen ze vrij snel ook op de goede plek met hun hoofd.

Hoe groot is ze als ik vragen mag?Ze lijkt nog erg in de groei te zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:07

De rest heeft wat betreft het voorwaarts/neerwaarts fijn commentaar gegeven, waar ik me bij aansluit.

Je zegt als doel dat je je benen graag wat langer wilt maken, en dat lijkt me heel goed. Denk dat je je beugels dan ook wat langer moet maken, dan kan je been wat meer afhangen zeg maar, en dat scheelt in je zitten, ik denk als je wat ontspannener zit, dat je paard dan ook wat meer voorwaarts wil.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 13:53

We hebben haar augustus/september vorig jaar gemeten op 1.64 m. We denken dat ze ten opzichte van toen nog wel gegroeid is. Hoe groot ze nu is weet ik niet, dan moet ik haar nog een keer meten.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:04

Ze doet klein aan op sommige foto's op foto 4 weer niet...geeft beetje vertekend beeld.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 14:05

Om het beeld te verduidelijken hier nog een kort filmpje, ook van gisteren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:15

Zo zie je maar weer dat foto's soms heel erg kunnen vertekenen. Je ziet goed dat je absoluut niet vasthoudt, wat wel zo lijkt op de foto's.

Ik zie een bekend probleem met de aanleuning, wat bij mij heel erg heeft geholpen is dus voorwaarts, neerwaarts. Paard leert daarmee de hand te volgen en contact op te zoeken. Iets dieper instellen wil soms ook wel werken. :)

Verder zou ik proberen je been stiller te houden, en daarmee het voorwaarts probleem op te lossen.
Zorg dat je voor het draven 1 hulp geeft, en pas bij het veranderen van gang een andere hulp geeft, en niet je paard constant blijft ondersteunen. Het zal niet van de een op de andere dag werken, maar je zult er verderop veel baat bij hebben. Ohja, en wanneer je paard tegen de hand komt, pas weer been geven, met een aanhouding. :)

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:04

Probeer je paardje wat neerwaardser te rijden, ze kropt zich een beetje op. Rijd met inrijden lekker lang laag in alle gangen zodat ze zich lekker over dr rug beweegt. Daarna een beetje oppakken, je zult zien dat ie minder kort wordt.
voor de rest vind ik dat je er wel netjes opzit, en fdat vasthouden vind ik op de foto wel meevallen hoor!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:10

Probeer je onderbenen meer bij de singel te houden, die zie ik in alle gevallen te ver naar achteren liggen. ( Op het filmpje zelfs erg onrustig..) Dit lijkt te komen doordat je teveel op je bovenbeen lichtrijdt.
Tijdens het rijden op de foto's mag het neusje van het paard er iets meer uit, voorwaarts-neerwaarts. Op het filmpje is ze vaak tegen de hand, heeft ze geen last van haar tanden?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:26

Op vraag TS. RT-HAW => RIJ-ITP

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:38

@ Silverbrumby, ze komt tegen de hand op de momenten dat ze niet aan het been is en te weinig vanuit het achterbeen komt. Naarmate ik langer rijd wordt het wel beter namelijk.