Verslag; opbouw stallen met uitloopje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Verslag; opbouw stallen met uitloopje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 17:40

In een ouder topic had ik al eens beloofd een verslag te maken als de nieuwe uitloopjes af waren, dus eindelijk is het zo ver!! *\o/*

We hebben een pensionstal en hebben 2 stallen apart staan die we meestal als noodstallen gebruiken, nu leek het ons wel een goed idee om daar uitloopjes aan te maken, als het blijkt te bevallen willen we dat bij meer stallen gaan doen.
Eerst de stallen, zo begonnen we:
Afbeelding

En de materialen:
Afbeelding

Toen was het eind november en brak ik een rib, daarna begon zoals iedereen weet een héle lange winter! :(

Toen het eindelijk beter weer werd konden we verder, gaten maken om de palen in beton te zetten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3TDRNYPC.jpg

Beton storten:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BUWAE4XB.jpg

Hekken er in hangen en alles afstellen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IFJIDDLT.jpg

En de bewoners er in!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V3EE48XB.jpg

Mijn paard en pony die er in staan vinden het prachtig, het paard was na de eerste dag helemaal moe van de nieuwe indrukken en de hele dag heen en weer lopen. (en de hele dag mensen die haar stal kwamen bewonderen)
De eerste dag stonden ze telkens samen binnen en liepen ze samen weer naar buiten, nu staan ze er 4 dagen in en gaan ze lekker hun eigen gang, maar ze vinden het geweldig!

Mijn pony heeft de ziekte van Cushing en is (daardoor) hoefbevangen geraakt, in haar uitloopje heb ik een stuk met nat zand gemaakt en daar maakt ze regelmatig gebruik van om haar hoefjes te koelen, er zitten nog een paar balken van de "oude" schuur in haar uitloopje, maar die laten we voorlopig zitten want daar ligt het zand achter en mijn pony heeft er geen last van.

In eerste instantie wilde ik rubber tegels in de uitloopjes, iig geen zand, want ik heb liever dat ze lekker in de wei of paddock gaan rollen, daar hebben ze ruimte zat, maar toen waren we bang dat rubber juist sneller glad zou worden en zijn gaan kijken dat ze in Duitsland (waar dit systeem meer gebruikt wordt) vaak gewoon bestrating er in hebben en hebben we het gewoon zo gelaten.
Mocht er in de toekomst een reden voor zijn kunnen we altijd nog naar iets anders zoeken, maar voorlopig gaat het prima.

Na 4 dagen kan ik er natuurlijk nog niet alles over zeggen, maar mijn pony loopt erg goed op dit moment en mijn paard die dampig is lijkt het er ook goed te doen.

Binnenkort hoop ik de spullen te bestellen voor de volgende 4 stallen en kunnen we weer aan de slag! :D

Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Moderatoropmerking:
Maximaal 2 foto's ter illustratie. Overigen zijn in link geplaatst.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:01

ziet er geweldig uit +:)+

heerlijk voor de paarden dat ze zelf kunnen kiezen!

friesiszwart

Re: Verslag; opbouw stallen met uitloopje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:37

Als je de mogelijkheid hebt de uitloop langer te maken zou ik dat doen denk ik. Het reseultaat ziet en netjes uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:44

Natuurlijk is elke vooruitgang goed en het is mooi dat je dit voor je paarden hebt willen doen, maar ik vind de gegeven ruimte idd ook nog wat karig.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 20:49

Bedankt! :D

Hier staan trailers tegenover, ik durfde ze niet groter te maken, maar het is ook niet de bedoeling dat ze in galop heen en weer gaan. ;)
Het is ruim een verdubbeling van de stal groote zo, ze zijn ruim 3 meter diep, misschien lijkt het wat minder door de overstek, maar het is ook niet de bedoeling dat ze minder van stal gaan komen.
Bij de volgende 4 hebben we meer ruimte en maken we ze een meter groter, maar wij zien het echt als een ruime stal met mogelijkheid tot sociaal contact en niet als vervanging van beweging. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:52

Het ziet er mooi uit. Als ik het zelf zou mogen doen zou ik er 1 grote ruimte van hebben gemaakt, als paard en pony tenminste goed samen kunnen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:56

@Amalarab : dan zouden ze ook samen in één stal kunnen gaan staan en dat gaat niet altijd goed.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 21:18

Mijn pony krijgt vanwege haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid alleen kruidenhooi te eten, terwijl mijn paard vanwege haar dampigheid alleen vochtig voordrooghooi krijgt..
Pony krijgt ook vanwege de Cushing medicijnen die mn paard niet op moet eten...

Ik heb er wel aan gedacht om het tussenhek wegklapbaar te maken, (als er in de toekomst misschien andere paarden in komen te staan) maar dan zou het tussenschot in de stallen er eigenlijk ook uit moeten kunnen, dat één zich niet klem kan lopen... maar ach... ze gaan elke dag lekker met zijn vieren in de paddock en straks weer in de wei! (ik hoop tenminste dat mn pony ook weer in de wei kan..)

Ik denk dat ik het bij die andere stallen ook niet ga doen, daar staan pensionpaarden en we hebben ook nog 4 "gewone" stallen waar we 2 grote van kunnen maken en daar hebben ook alleen nog maar jonge eigen paarden in gestaan, denk dat daar voor pension weinig animo voor is..
Is ook best lastig met voeren.. en eventueel kan zo'n tussenhek er zo tussen uit, die "hangt" gewoon tussen de palen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:22

ziet er super mooi uit :) dit wil ik ook wel voor mijn paardje.... en jha hoe groter de ruimte hoe beter,,,, maar ik denk dat veel paardje hier al heel erg bij mee zullen zijn :) toppie

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:23

WOW! Ik vind het een ontzettend mooi resultaat!
Ik denk dat vele paardjes hier jaloers op zijn.
Ook top dat je het niet ziet als vervangen van beweging, ik kan begrijpen dat die verleiding groot is.
Misschien geven foto's van opzij een beter beeld van de diepte.
Maar persoonlijk vind ik dat dit zeker een verbetering is, kunnen ze in ieder geval lekker zelf kiezen :D
Top!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:28

Wat lekker voor de paarden dat ze een uitlooptje hebben.

Mijn pony had ook een stenen uitloopje, maar bij haar zijn haar hoeven zo kort afgesleten dat ze er stijl van is gaan staan. Daarom zit ik nu aan rubberen matten te denken, maar die moeten inderdaad niet glad worden...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:31

Geeft iemand zijn paard meer ruimte zijn er toch weer mensen die nóg meer willen zien.
Ik vid dit al 100 keer betrer dan de 3x3 boxen op de meeste pensionstallen en maneges!!! Super gedaan!!!

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:24

Ziet er goed uit! Lijkt me voor de paarden ook fijn om te kunnen kiezen voor binnen of buiten..
En zoals je zelf zegt, een verdubbeling van de ruimte!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:26

Mel,

Wat zal Sandy dat leuk vinden, ziet er goed uit hoor!
Welke stallen ga je nog meer doen?

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:38

ziet er mooi uit Mel :D
Ik denk ook dat Dahyeemah het erg leuk vind, ben benieuwd *D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:51

ik vind het er super uitzien. en helemaal omdat je paardjes nog gewoon het paddock in gaan en daar hun beweging krijgen. vind dit helemaal geweldig. ben jaloers :D

jenn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:04

ziet er erg goed uit zeg! en wat kunnen mensen toch zeuren!!!
Wees blij dat iemand een paard laat kiezen of het naar binnen of buiten wil.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:07

Leuk bedacht hoor! een verbetering ten opzichte van alleen de stal.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 15:38

Allemaal bedankt voor de leuke reacties! :)

Dynamiek, Sandy vindt het prachtig!
Als je in de buurt bent moet je maar eens komen kijken.

De volgende stallen zijn die 4 bij de kaploods, ik ga vanmiddag de spullen bestellen en dan kunnen we daar met een paar weken ook aan de gang.

Ik denk dat Dahyeemah het ook super zal vinden, kan ze lekker een beetje klieren met dr buren! :P

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:59

haha ja zekers :D

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:18

Erg mooi zeg!
Super dat ze nu kunnen kiezen voor buiten of binnen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:49

Leuk hoor , 2x zoveel ruimte dan alleen een stalletje , kunnen ze toch even de wind en zon op hun vacht voelen :)

Ergens vind ik het alleen niet kloppen om zo'n klein "balkonnetje" een uitloopje te noemen , bij een "stal met uitloop" hoop je toch iets meer "uitloop" ruimte aan te treffen vind ik. Dit vind ik meer sta-ruimte zeg maar ;)

Maargoed , dat komt een beetje voort uit dat het me opvalt dat sommige mensen heel trots vertellen dat hun paard een stal met uitloop heeft , en dan blijkt het alleen een extra stal qua ruimte te zijn :P

Of helemaal trots over het feit dat hun paard lekker op zijn weiland staat.....blijkt het een strookje gras van 300m2 te zijn :P

Zo te horen zien jullie het ook echt als een kleine openlucht-verlenging van de stal , dat is wel de juiste insteek vind ik +:)+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:33

Ha, daar zijn de dames die op stand wonen! Het is erg leuk geworden hoor! ;) :D

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:54

De titel zegt het al, VSW-->VVDD