Hierbij een overzichtje van ons jaar

Januari: Ordeal gaat de 7e maand van haar dracht in. We rijden nog een beetje en wandelen heel veel

Februari: Deze foto is gemaakt tijdens een buitenritje op Valentijnsdag. Ordeal was tijdens de dracht heel relax

April: Ordeal gaat weer voor het eerst het land op! Ondanks haar mega dikke buik toch rennen en gek doen, heerlijk vonden de paarden het weer
Op de foto's is ze 8 dagen "overtijd".

Samen met mijn pony Shadira door het land heen racen

Wekenlang heb ik gewaakt omdat ik de bevalling écht niet wilde missen. De laatste week heb ik iedere nacht mijn wekker om de 2 uur gezet, ik was helemaal gebroken want ik moest overdag wel gewoon werken! Achteraf ging het volgens het boekje. De laatste dagen werd ze steeds onrustiger en haar uier begon vol te lopen. Vrijdag begon ze te kegelen, zaterdagochtend spoot de melk er uit! Zaterdagavond rond 19.00uur werd ze heel erg onrustig en ging ze erg zweten. Niet veel later ging ze liggen en braken de vliezen. Nadat de voetjes kwamen is ze nog 1 keer opgestaan en daarna weer gaan liggen. Na een klein beetje hulp is een prachtig merrieveulentje ter wereld gekomen!
Ordeal wist de eerste uren echt niet wat ze met het veulen moest doen. De volgende dag mocht niemand meer in de buurt komen en durfde ik ook nauwelijks de stal in. De dag daarna was Ordeal weer een beetje tot rust gekomen en kon iedereen weer veilig in de buurt van moeder en dochter komen

2 mei 2009: Orenda Primus is rond 20.00uur geboren!!

Voor het eerst het land op!

Samen waken bij het kleine wondertje

Helaas bleek Ordeal achteraf toch behoorlijk uitgescheurd te zijn. Ze was niet helemaal fit en moest antibiotica hebben. De dag daarna kwam ik 's ochtends op stal aan en was Orenda meer dood dan levend!
Ordeal bleek te weinig melk te hebben waardoor Orenda niet voldoende binnen had gekregen en heel erg verzwakt was. Ze heeft die dag tweemaal met de sonde kunstmelk toegediend gekregen waarvan ze gelukkig weer een beetje opknapte. Ik heb haar daarna geprobeerd zoveel mogelijk kunstmelk bij te voeren. Toen ze een week oud was at ze al veulenbrokjes! Gelukkig is mijn kleine meid er helemaal bovenop gekomen en had Ordeal na een aantal weken toch voldoende melk om Orenda zelf groot te kunnen brengen.Juni

Juli

Augustus: Langzamerhand begonnen we het rijden ook weer op te bouwen.

September: Het kleine meisje wordt groot!

November: Orenda is eind oktober verhuisd zodat ze ook in de wintermaanden lekker buiten kan staan. Ordeal is de eerste dagen behoorlijk van slag geweest maar gelukkig ging het al snel weer beter met haar.
We zijn weer lekker aan het trainen:
December: Orenda strekt even haar benen in de sneeuw

Al met al een heel speciaal jaar dus
Ondanks dat we het een en ander aan tegenslagen met betrekking tot de gezondheid van de paardjes hebben gehad ben ik heel erg blij en gelukkig met mijn paarden! Ik hoop dat we een gezond en gelukkig 2010 tegemoet gaan