2009 was echt heel erg bijzonder!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

2009 was echt heel erg bijzonder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:27

2009 was echt een heel bijzonder jaar voor mij! Ordeal was drachtig en op 18 april 2009 uitgerekend. Ik leefde echt naar die datum toe, tegelijkertijd zag ik er ook enorm tegen op want ik was heel erg bang dat er iets mis zou gaan tijdens de dracht of de bevalling. Gelukkig heeft Ordeal een prachtig merrieveulentje gekregen! *\o/*

Hierbij een overzichtje van ons jaar :D

Januari: Ordeal gaat de 7e maand van haar dracht in. We rijden nog een beetje en wandelen heel veel :)
Afbeelding

Februari: Deze foto is gemaakt tijdens een buitenritje op Valentijnsdag. Ordeal was tijdens de dracht heel relax :)
Afbeelding

April: Ordeal gaat weer voor het eerst het land op! Ondanks haar mega dikke buik toch rennen en gek doen, heerlijk vonden de paarden het weer :D
Op de foto's is ze 8 dagen "overtijd".
Afbeelding

Samen met mijn pony Shadira door het land heen racen :D
Afbeelding

Wekenlang heb ik gewaakt omdat ik de bevalling écht niet wilde missen. De laatste week heb ik iedere nacht mijn wekker om de 2 uur gezet, ik was helemaal gebroken want ik moest overdag wel gewoon werken! Achteraf ging het volgens het boekje. De laatste dagen werd ze steeds onrustiger en haar uier begon vol te lopen. Vrijdag begon ze te kegelen, zaterdagochtend spoot de melk er uit! Zaterdagavond rond 19.00uur werd ze heel erg onrustig en ging ze erg zweten. Niet veel later ging ze liggen en braken de vliezen. Nadat de voetjes kwamen is ze nog 1 keer opgestaan en daarna weer gaan liggen. Na een klein beetje hulp is een prachtig merrieveulentje ter wereld gekomen!
Ordeal wist de eerste uren echt niet wat ze met het veulen moest doen. De volgende dag mocht niemand meer in de buurt komen en durfde ik ook nauwelijks de stal in. De dag daarna was Ordeal weer een beetje tot rust gekomen en kon iedereen weer veilig in de buurt van moeder en dochter komen :D

2 mei 2009: Orenda Primus is rond 20.00uur geboren!!

Afbeelding

Voor het eerst het land op!
Afbeelding

Samen waken bij het kleine wondertje :)
Afbeelding

Helaas bleek Ordeal achteraf toch behoorlijk uitgescheurd te zijn. Ze was niet helemaal fit en moest antibiotica hebben. De dag daarna kwam ik 's ochtends op stal aan en was Orenda meer dood dan levend! ;( Ordeal bleek te weinig melk te hebben waardoor Orenda niet voldoende binnen had gekregen en heel erg verzwakt was. Ze heeft die dag tweemaal met de sonde kunstmelk toegediend gekregen waarvan ze gelukkig weer een beetje opknapte. Ik heb haar daarna geprobeerd zoveel mogelijk kunstmelk bij te voeren. Toen ze een week oud was at ze al veulenbrokjes! Gelukkig is mijn kleine meid er helemaal bovenop gekomen en had Ordeal na een aantal weken toch voldoende melk om Orenda zelf groot te kunnen brengen.

Juni

Afbeelding

Juli
Afbeelding

Afbeelding

Augustus: Langzamerhand begonnen we het rijden ook weer op te bouwen.
Afbeelding

Afbeelding

September: Het kleine meisje wordt groot! :D
Afbeelding

November: Orenda is eind oktober verhuisd zodat ze ook in de wintermaanden lekker buiten kan staan. Ordeal is de eerste dagen behoorlijk van slag geweest maar gelukkig ging het al snel weer beter met haar.
We zijn weer lekker aan het trainen:

December: Orenda strekt even haar benen in de sneeuw :D
Afbeelding

Al met al een heel speciaal jaar dus :j Ondanks dat we het een en ander aan tegenslagen met betrekking tot de gezondheid van de paardjes hebben gehad ben ik heel erg blij en gelukkig met mijn paarden!

Ik hoop dat we een gezond en gelukkig 2010 tegemoet gaan :D

Knuffeldier

Re: 2009 was echt heel erg bijzonder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:51

Wat leuk, zo'n overzichtje van de dracht, geboorte en veulen. Je hebt een prachtstel met die meiden!!!

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:37

super leuk! vindt dat je paard ook lekker loopt bitloos :)

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:08

Wat een knapperds:D
ik denk eigenlijk bijna wel dat je veulen groter wordt dan de moeder..
Ik heb ook een whinny jackson en vind ze wel een beetje op elkaar lijken!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:46

Daan, een bijzonder jaar was het zeker! Maar gelukkig was het ook een mooi jaar!

juultju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:07

Daan,Je hebt er écht een heel leuk verhaal van gemaakt !
Je mag echt trots zijn op je 3 mooie paardjes.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:27

het kleintje is echt een evenbeeld van haar mama op foto 13, prachtige paardjes heb je! :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 09:43

Bedankt allemaal! :)

Jasterina ik denk ook dat ze wel groter wordt dan haar moeder.
Ik heb wel vaker nakomelingen van Whinny Jackson gezien die ik wel op Ordeal vind lijken, met name merries :j

Merlinde een mooi jaar was het zeker!

Amyc die gelijkenis op foto 13 vind ik ook zo leuk! :D

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:51

Mooi jaaroverzicht Daan! Wat was het spannend hè op het einde van de zwangerschap. Het is ging ook niet helemaal vanzelf, maar nu heb je toch een prachtig kind. Het is zo'n schatje! Geniet er maar lekker van, voor je het weet zijn ze groot ;)

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:55

Wat een mooie foto's. Ga je de veulen zelf houden??

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:43

Leuke foto's zeg en wat een knap veulentje. Mooi overzicht! :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 09:32

Bedankt! :D

Kaatje ze gaat voor geen goud weg! :Allebei niet trouwens :D