Meet ons tweetjes

http://94.100.122.108/794550001-7946000 ... _-Y-i.jpeg
Na een korte nacht en met toch wel wat zenuwen en spanning ben begon de 1e dag van de centered riding clinic. Tijdens mijn normale paardrijlessen had ik al kennis gemaakt met centered riding. De basisbegrippen van zachte ogen, centreren, blokken bouwen en clear intent waren bij mij bekend. Ik was dus vooral benieuwd naar nieuwe oefeningen en informatie. We zijn de dag begonnen met een voorstel rondje en het opstellen van je doelen voor de clinic. Mijn doelen waren voornamelijk ontspannen blijven ookal is mijn paard gespannen, en voornamelijk ook werken aan de galop en ontspanning. Josca is namelijk een paard wat heel lastig ontspant en heel snel schrikt of onder je uit wil lopen. Na dit rondje zijn we begonnen met grondwerk waarbij alle basisbegrippen aan bod kwamen. Enorm leerzaam om zo zonder paard heel bewust naar je lichaam te kunnen kijken en te voelen wat er nu precies in je lichaam gebeurd. Vooral de oefeningen van ademhaling en je ‘staartje’ onder brengen voor een ontspannen rug waren erg fijn!
Toen op naar de 1e keer rijden. Voor mij heel spannend want dit was de eerste keer van huis voor ons. Op zich is josca wel een hele brave merrie, ze is alleen onwijs gevoelig en kan enorm snel zijn en vindt het moeilijk om te ontspannen. Tijdens de eerste les liep ik vooral aan tegen de ontspanning. Ik merkte dat wanneer mijn paard wegschoot ik meteen uit reflex mijn spieren aanspan. Hierdoor bouwt de spanning zich dan weer meer op. We hebben dus vooral gewerkt aan ontspanning. Mijn rug ontspannen door mijn ‘staartje’ onder te brengen en hierdoor mijn rug ontspannen. En warempel dan ontspant de rug van je paard ook ineens! En natuurlijk ademhaling en tempocontrole. Belangrijk was om zelf naar mijn buik te blijven ademen en zelf geen spanning oppakken.

Zo beginnen we dus. Erg veel spanning, zowel in mijn rug als bij paard

1e les hadden we dus vooral aan spanning in mijn rug gewerkt.

Dag 2:
De tweede dag zijn we wederom begonnen met grondoefening. Voornamelijk allerlei oefeningen om je lichaam lekker los te maken en te ontspannen. Hug your big toe, en oefeningen om rechtop te zitten en te sturen vanuit je centrum. Maar het meeste heb ik geleerd van de oefeningen over teugelvoering. Wat een ervaring om te voelen hoe belemmerend het kan werken als je je hand vast zet, of juist helemaal geen contact meer houdt. Voor mij een hele openbaring. Ik kon me nu veel beter indenken waarom mijn paard zo onrustig is in haar hoofd. Mijn teugelvoering is namelijk niet constant. Vaak ben ik juist te voorzicht om contact te houden, en op momenten dat ze weg schiet dan pak ik in reflex de teugel weer terug. Met het rijden voelde het verschil ook enorm. Mijn paard was ineens stukken stiller met haar hoofd. Ik liep deze keer vooral tegen het over de schouder weglopen aan. De rechtervolte was echt waardeloos. Na heel wat puzzelen kwamen we er uiteindelijk achter dat ik mijn buitenknie moest ontspannen en lang maken, zodat vanzelf mijn gewicht op mijn binnenste zitbotje kwam. En ja hoor, het over de schouder weg lopen was zo ook opgelost.
http://94.100.122.123/794550001-7946000 ... _LmB4.jpeg
Al een stukje meer ontspanning als de dag ervoor!

Voltes rijden om haar wat losser in der lijf te krijgen
http://94.100.118.29/794550001-79460000 ... _mzZk.jpeg
Lachend paard

Stuuroefeningen vanuit je centrum. Josca vindt het maar raar

Dit drafje wordt al fijner en mij zit ook

Het 2e deel van deze dag bestond ook weer eerst uit grondoefeningen. Vooral galopoefeningen, zowel op de grond als op de bal. Wat een ervaring om te voelen wat er eigenlijk allemaal in je lichaam moet gebeuren om je paard fatsoendelijk te kunnen laten galopperen! Bij de 2e keer rijden zijn we dus ook aan de slag gegaan met de galop. In het begin spurtte mijn merrie meteen weer weg bij de galophulp. En in mijn reflex zette ik weer vast in mijn lichaam. Na wat aanwijzingen van margreet als, schouders naar achter houden, armen hoog/ontspannen en je bolletje in je lichaam rustig laten draaien werd de galop langzaam aan meer verzameld. En uiteindelijk kwamen we uit bij een galop waarvan ik niet eens wist dat wij dat konden. Erg gaaf dus!

De spanning en onder me uit lopen kan ik hier al een stuk meer controleren. En simpel en alleen door de ontspannen en goed in en uit te ademen.

We kunnen wel ontspannen

Slalommen in draf

Enorm blij met dit galopje

Wat ik vooral geleerd heb tijdens deze 2 dagen is mijn paard loslaten en zelf ontspannen. Ookal is ze druk en heet, spanning en te veel terugwerken help daar niet bij. Verder hebben we heel veel praktische oefeningen en tips meegekregen zoals je ‘staartje’ onderbrengen om je onderrug te ontspannen ed. Dingen waar ik voorheen tegen aanliep, waren de galop, over de schouder weglopen en de aanleuning en ontspanning van mijn paard. Al deze zijn tijdens deze dagen aanbod gekomen, en ook onwijs verbeterd. Ik ben dus erg tevreden en kan de clinic iedereen aanraden! Margreet kan heel goed en duidelijk uitleggen en neemt ook echt de tijd en de rust daarvoor.

En tuurlijk ben ik ook onwijs trots op mijn knappe peerd