Dressuur met halsring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje

Dressuur met halsring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 22:03

Ik train mijn haflingerruin zowel bitloos als met bit en we wisselen het af met halsring.
En eigenlijk ben ik best trost op ons :D

Met bit krijg ik hem toch net wat beter aan het werk. Ik train hem dan zo op M niveau. Alleen de galop vind hij nog erg moeilijk.
Ik vind eigenlijk dat als je ECHT op je zit rijd het eigenlijk niet uit zou maken, of je met bit of met halsring rijd oid, theoretisch.
Maar goed praktisch werkt het blijkbaar anders :D
Ik krijg hem met bit toch net wat makkelijk op de achterhand en je kan beter het hoofd plaatsen met stelling.
We doen gewoon van alles wat, we hebben lol en gaan vooruit en daar doen we het uiteindelijk voor ;)
En we blijven gewoon oefenen om het met halsring ook te verfijnen.

Stef (v. Sturm) is overigens een haflingerruin van 7 jaar. Ik heb hem zelf gefokt en ingereden op 4 jarige leeftijd.
Ik rijd voornamelijk klassieke dresuur/ recht richten en dan zo "dressuur in vrijheid" of hoe je het wilt noemen. Ongeveer M niveau (geen wedstrijden).
We oefenen met name om hem netjes op de achterhand te krijgen en op zijn eigen benen. En bezig met recht richten.
Hij is beide kanten op redelijk makkelijk. Soms rechts wat moeilijker. En omdat ik eigenlijk niet zijn hoofd nageefelijk rijd met mijn teugels is het voor hem ook makkelijker afgeleid te zijn :D
maar goed hij doet ongeloofelijk zijn best, wil echt samenwerken en heeft geen makkelijk lijf, aangezien hij een hele zware voorhand heeft en we zijn gewoon fijn aan het rijden, naar mijn idee! Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden, maar hou het leuk, dat is voor mij uiteindelijk het allerbelangrijkste!

Mooi achterhand eronder:
Afbeelding

En dan je hoofdje netjes laten vallen:
Afbeelding

Stelling vragen:
Afbeelding

Beetje verkeerd foto-moment, maar wel mooi plaatje:
Afbeelding

Pasje schouderbinnenwaarts beide kanten op:
Afbeelding
Afbeelding

En het mooiste plaatje:
Afbeelding

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:04

knap hoor, als je ze dan aan het werk hebt dan heb je zo ook echt aan het werk..

mooie site heb je ook ;)

SIEMxFUNNY

Re: Dressuur met halsring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:09

Heel mooi om te zien. Het straalt er ook gewoon van af dat jullie beide plezier hebben en dat is toch, wat je zelf ook al aangeeft, het allerbelangrijkste. :D
Leuk ook dat je het afwisselt.
Wat voor een zadel heb je er trouwens opliggen? Dat is geen barefoot toch? Ofwel?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:11

ziet er leuk uit, onze hafjes hebben dezelfde papa.....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:11

Gaaf hoor! Echt heel knap.
Je ziet ook netjes dat hij op een aantal foto's echt goed actief van achter erbij loopt en dat hij op die foto's ook mooi neerwaarts loopt. Ziet er echt netjes uit.
Op sommige foto's zie je toch dat hij er nog wat onder vandaan komt, maar dat zijn denk ik de wat lastigere stukjes voor hem.
Op de op één na laatste foto zak je met je ene schouder wat in met het afwenden, probeer meer vanuit je middel te draaien en je schouders op een horizontale lijn te houden. Dan houd je ook beter je handen naast elkaar.

Veel succes verder!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:12

wat een super fijn beeld!
lekker zo door blijven gaan, ziet er leuk uit!
doe je deze dingen ook in galop :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:12

Ziet er netjes uit zeg!
Ook ik rijd met neckrope. Zijgangen, wijken enzo gaat wel maar ik mis ook idd net dat laatste stukje even de achterhand eronder. Die van mij gaat erg lang en laag lopen. Jouw paardje heeft zijn hoofd op de meeste foto's erg netjes. Ik zie echt dat ie aan het werk is. Knap hoor!!

heel veel halsring plezier nog samen!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:18

Wat leuk om te zien!

Weet niets van rijden met halsring, maar is het de bedoeling dat je handen zo enorm hoog geplaatst worden?

Verder vind ik de houding van je paard heel fijn om naar te kijken, maar jouw eigen houding niet zo...

in mijn ogen zit je heel erg naar achter, met een holle rug en is er geen mooie lijn van schouder-knie-voet.
Daarbij drijf je met je hakken, dit hoort echter met je kuiten.

Tip: probeer je benen langer te houden, zodat je continu contact hebt tussen zijn buik en jouw kuit. En plaats voordat je aan de slag gaat even je ene hand op je buik en de andere op je onderrug en zet jezelf dan 'recht'.

Succes!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:41

Oeh wat heerlijk om naar te kijken! Paardje lijkt mooi los in het lijf. Buigt netjes allebei de kanten in en dat zonder optoming om zijn hoofd.
Hier en daar valt hij wel op de voorhand. Misschien iets meer overgangen en tempowisselingen rijden?

Let ook op je houding, die is echt niet zo netjes! Hoofd dragen en omhoog kijken, je hoeft zelf niet nagevelijk te lopen! Ook je voeten mogen iets beter, vooral in het aandrijven duw je de tenen overdreven ver naar buiten (foto 2 en 4)

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 09:27

Bedankt voor de reacties!

Jullie hebben helemaal gelijk over mijn houding, zeker mijn schouders!
Dat is zoiezo al een valkuil van mij ook tijdens wandelen oid.
Ik ga er op letten!

Mijn zadel is een freemax class (boomloos).
Dat ik met mijn handen zo hoog rijd, komt meer omdat als ik ze laag houd het sturen met de halsring lastiger wordt.
Misschien mijn halsring wat kleiner maken, dat zou kunnen helpen, ik ga er is mee uitproberen.

Ik doe ook galoperen met hem, alleen dat is rijtechnisch nog niet zo heel fijn. Hij galoppeert heel ruim voor een haf en heeft echt moeite dan bochten door de komen!

Hij mag inderdaad nog meer op de achterhand. Ik rij inderdaad erg veel overgangen en tempowisselingen. Maar als hij het moeilijk krijgt dan valt hij vrij snel op de voorhand. Het is ook erg moeilijk voor hem door zijn zware voorhand.
Maar daar oefen ik dus wel veel op!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:13

Ziet er fijn uit zeg!! Mijn complimenten :j

je had het beter op ITP kunnen zetten want nu moeten we commentaar leveren :P Je houding heeft nog een paar verbeterpuntjes maar dat is je al bekend.

Da_Laico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:20

wauw Leonie,

Je hebt stef goed aan het lopen zeg!
Mooie foto's, ik hoop dat ik over een paar jaar dit ook met Atent kan gaan doen. Hopelijk kan je me dan wat tips geven.

Groetjes Yvonne

brechtje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:52

echt knap ! zou mij op het moment niet lukken :P

anGelaa_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:05

Ik vind dat je haar, zoiezo zonder bit&hoofdstel erg netjes rijd! Echt natuurlijk, heerlijk beeld!

Omdat ik commentaar moet geven, let op je voeten.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:39

Wooh wat knap!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:46

Ziet er leuk uit alleen mis ik de lengtebuiging en het voorwaarts-neerwaartse in de schouderbinnenwaarts. De lengtebuiging en vwnw is juist het belangrijkste van deze oefening, zo gebruikt jouw paard zijn achterhand, treed goed onder en is los in zijn bovenlijn. Ook zie ik meer sturen op halsring dan op zit. Probeer goed te kijken waar je heen gaat zowel met je hoofd als schouders en pak daarna pas je halsring.
Zie ik daar trouwens een boomloos zadel? Heb je dat dekje om laten bouwen? Ik wil zelf zoo graag een normaal dekje onder mijn BF maar ik zit met de ruggengraatvrijheid, ben wel benieuwd hoe jij dit op gelost hebt :) ?

sannee1992x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:12

wow wat knap! ik heb geen verstand van deze manier van rijden maar ik vind het er heel goed uitzien. hij loopt lekker ontspannen zo te zien. vind het ook knap dat je op deze manier stelling en sb kunt vragen, dat zie ik mezelf nog niet doen met alleen zo'n halsring :D

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:00

Knap hoor!!
Ziet er ontspannen uit! Doe ik je niet na met mijn paardje ben ik bang!
Enne rijtechnisch commentaar, je hakken.. Verder lastig, want ben niet bekend met deze manier van rijden..

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:12

garny95 schreef:
knap hoor, als je ze dan aan het werk hebt dan heb je zo ook echt aan het werk..

Amen!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:13

Ziet er knap uit! :)

horsie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:36

Wauw, heb echt respect voor jou!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:42

Ziet er heel goed uit! Goed zeg, die stelling. En leuk dat je zoveel aan afwisseling doet
Probeer je benen niet zo op te trekken, verder geen commentaar :)

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:14

ziet er goed uit.
ze loopt mooi er reageerd er goed zo als het er uit ziet.
maar let wel op je eigen houding, vooruit kijken en hakken uitdrukken.
veder leuk plaatje

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:09

woh echt vet, wou dat die van mij dat deed :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:39

ik vind het plaatje er goed uitzien, maar er is altijd wat te verbeteren dus heb ik wat punten achter elkaar gezet om je houding te verbeteren en dat kan je pony weer helpen op zijn achterhand eronder te zetten. Zo liep mijn pony vandaag niet zo lekker tot het moment dat mijn heup knakte, zakte meteen en begon te veren.

Ik zal van beneden naar boven werken maar eigenlijk zit alles verbonden aan je centrem.

je voeten zijn wat naar buiten gedraait, en zo ook je knieën. Nadeel hiervan is dat je je paard veel ruimte geeft om te slingeren. Probeer je hielen iets naar buiten te draaien vanuit je heup en bedenk je dan je vanuit je knieën een rails kan trekken waar je pony over mag lopen.

Vaak zijn je hielen wat opgetrokken. Je zou kunnen proberen om alleen de bovenkant van je kuit aan te leggen en daar een reactie voor te eissen. Omdat jij nu een beetje op je tenen staat is de vering uit je enkels weg komen je knieën meer naar voren en zijn deze niet meer netjes boven je voet. Het zou ook best kunnen zijn dat jou pony zicvh vasthoudt in haar sprong en daar wat vering mist.

Je knieën had ik al een beetje genoemd, hou deze mooi aan je zadel.

Je heupen/bekken. Deze geven net als je knieën de richting aan, maar ook het tempo, hoe meer je opent, hoe meer je van achter uit gas kan geven. probeer een denkbeeldige bal achterwaarts te laten draaien, deze kan rond, ovaal naar voren en ovaal omhoog. Dit kost wel veel buikspieren maar het helpt je paard om zijn bekken beter te gebruiken en zijn bewegingen van achter naar voren mooi af te maken. Omdat je soms wat naar achter zit met een gebogen bovenrug heb ik een beetje de indruk dat je soms de bewegelijkheid in je onderrug wat vastzet en daarmee je pony iets tegenwerkt.

Je rug zou wat rechter kunnen, alle wervels als een blokkentoren netjes gestapelt. Tot je halswervels aan toe.

Vanuit daar je bovenarmen zwaar laten afhangen en je onderarmen drijven denkbeeldig op water en kunnen elke beweging volgen.

Je hoofd zit mooi bovenop je romp, als je deze bijvoorbeeld naar voor laat vallen geeft dit weer spanning op plaatsen waar dat niet gewenst is.

Ik hoop dat je er wat mee kunt