Mamma Lady en kinders Garish(Henkie) en Kyra

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Mamma Lady en kinders Garish(Henkie) en Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 22:55

Ik wou graag wat foto's van mijn nieuwe verzorgpaardjes met jullie delen! :)
Lady is een echt Ierse Tinker van 13 jaar oud. Garish(ala Henkie) is haar eerste veulen met als vader Garish vd Vrijheidshoeve, Kyra is haar tweede veulen, wederom van Garish van de Vrijheidshoeve.

1. Kyra, showtime
Afbeelding

2. Kyra, whow
Afbeelding

3. Kyra, galopknop werkt ook
Afbeelding

4. Kyra, maar de draf is het mooiste :)
Afbeelding

5. Kyra, lieverd
Afbeelding

6. Lady, mooie meid
Afbeelding

7. Lady, als je haar maar goed zit
Afbeelding

8. Lady, ene kant mooi
Afbeelding

9. Lady, andere kant net zo mooi :+
Afbeelding

10. Lady, Lief hoofdje
Afbeelding

11. Lady, jou oog zegt alles :+
Afbeelding

12. Dilaica, arabiertje die wordt verzorgt door xxmanonlove@bokt
Afbeelding

13. Mooi paardje voor de wagen (Henkie)
Afbeelding

14. Wilde hengst in het land (Henkie)
Afbeelding

15. Zusje en broer
Afbeelding

Zoals jullie wel kunnen zien zijn dit allemaal superpaardjes waar ik heel erg blij mee ben! :)
Hoop nog heel lang van ze te kunnen genieten!

Groetjes Lotte

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 05:47

leuke paardjes

sorry dat ik het zeg, maar vind het zo sneu z,on jong diertje (1 jr en 5 mndn)al zo helemaal in het tuig voor de kar in het zand :?

Vithou

Re: Mamma Lady en kinders Garish(Henkie) en Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 05:58

sorry maar hij is toch 13?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 06:19

in profiel staat van eind mei 2008, ziet er ook niet echt uit als 13, denk dat je de moeder bedoelt

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:28

mooie paardjes hoor! kyra is schattig zeg

maar ik blijf erbij dat ik het veel te vroeg vind om zon jong dier al zo aan het werk te zetten.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 08:32

looteee wat een leukee foto;s!!
en die kyra wat een lekker drafje zeg :+:

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:11

Zoals ik in je vorige topic ook al vermeld heb schrik ik erg van de leeftijd van het diertje wat voor de kar staat. Anderhalf jaar is veel en veel en VEEL te vroeg voor dit soort fratsen!

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:15

Nou dan zal ik ook ff reageren :D
Uhmm dit is niet onze eigen keuze om Henk met 1,5 jaar voor de wagen te zetten ;) Hij doet het netjes, het lijkt er niet op dat hij er moeite mee heeft... Dit is gewoon iets van vroeger.. eerder werden ze gewoon met 1,5 voor de wagen gezet. En waarom?? Omdat ze dan nog niet zo sterk zijn... en het is niet zo dat hij gelijk door getraint word. Hij word een aantal keren voor de wagen gezegt totdat hij alles netjes oppakt en daarna tot zn 3e komt hij er af toen eens voor.. dus ik zie de ernst er niet van in.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:45

Normaal reageer ik vrijwel nooit negatief. Maar ik zou toch heel erg oppassen hoor manon en lotte. Het is ondertussen allang bewezen dat het heel schadelijk voor een jong paard is om al zo vroeg te beginnen. De kans op bijvoorbeeld artrose of een grote blessure op latere leeftijd wordt 7 keer zo hoog. Nu gaat het goed, maar helaas merk je de schade pas op latere leeftijd. Natuurlijk vindt hij het leuk en doet hij het netjes. Daar gaat het in principe niet om.
Een klein kind vindt het ook leuk om op een hele jonge leeftijd te turnen, of aan krachtsporten te doen, jong te beginnen met paardrijden etc. Jonge dieren en kinderen pakken het snel op, dat is bekend. Maar de gevolgen zijn op langere termijn (ook bij mensen) dramatisch.

Ik zeg dit niet omdat ik denk dat je slecht met Henkie omgaat of degene die hierover beslist, want hij ziet er top uit (alle paardjes op je foto's trouwens)

Wees zuinig met je paardje als je lang van hem wilt genieten.

Ik persoonlijk zou bij een tinker zelfs wachten tot hij/zij een jaar of 5 is voor ik echt actief en serieus aan het werk ga. Omdat tinkers erom bekend staan dat ze veel langer doorgroeien dan andere rassen.
Laatst bijgewerkt door Sharmila op 22-10-09 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:47

toch vind ik het vreemd. Je zegt eerst dat het jullie keuze niet zal zijn, maar vervolgens zie je er ook de ernst niet van in. Lekker tegenstrijdig. :?
Dat ze het vroeger deden betekent niet dat het daarom niet schadelijk is. Vroeger wisten ze ook niet dat je van roken kanker kan krijgen bij wijze van.
En dat hij minder sterk is geeft al te denken..
Hij is er namelijk echt nog niet aan toe. Laat hem lekker stevig worden en zie dan verder.
Maar goed niet l_ullig tegenover lotte ofzo hoor, vind het fijn dat ze zulke leuke paardjes heeft gevonden. Maar wil toch ff mijn mening kwijt.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:39

nee klopt het is de keuze van de eigenaar.. maar dat betekend niet dat ik het er niet mee eens ben. Als deze jonge man straks 4 jaar oud is en je moet hem dan nog beleren voor de wagen dan krijg je veel meer trammelant en dat voorkomen we nu. Het betekend niet dat hij nou gelijk door gereden word. Hij word nu beleerd komt dan gewoon weer lekker in het land te staan bij zn zusje. Dit is gewoon voor een aantal keren zodat hij het nu kent ;) hebben we over jaar of 2 alleen maar profijt van. En ik geloof niet dat die paar keer nu echt heel veel kwaad kan.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:09

Belachelijk

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:09

Vindt het veelste vroeg voor in de kar. Wij hebben onze hengst in de kar gezet toen hij ruim 2 jaar was,
(twee jaar en 3 maanden om percies te zijn) Puur omdat hij zich ging vervelen omdat we geen maatje
voor hem hadden en puur om hem een brave hengst te laten worden en voor zijn spier ontwikkeling,
de meisjes die hem beleerd hebben (Tinkerfarm Uden) vonden 2 jaar een redelijke leeftijd, eerder niet.
En zo vinden ook wij dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:58

Leuke paardjes Lot :D!

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:10

Leuke paardjes! :D

Ik heb een tijdje op een huifkartochten stal gewerkt, ook met Tinkers (en Haflingers). 1 van de paarden (troy) wordt nu afgemaakt, omdat hij te vroeg voor de wagen is gezet (2,5). Troy was 6 jaar geworden.
Deze rede lijkt me genoeg om een paard niet voor zijn 3e voor de kar te zetten. ;)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:35

Ik vind het echt belachelijk hoe er soms met paarden word om gegaan. en dan te bedenken dat dat beestje nog minimaal 5 jaar doorgroeit!
enigste wat ik kan zeggen arm beest
ik heb echt medelijden met dat beestje hoe hij behandeld word :oo

En dan zeg je we dat hij niet veel hoeft te doen maar hij staat toch echt bezweet op de foto.
dat noem ik nou niet echt niks.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:43

Leuke Tinkers, mooi! :)

Advies; stop met mennen, er zijn zoveel redenen waarom. Een jong beestje kun je best mee wandelen en tuttelen,
maar voor de kar? Amehoela, probeer je tijd met iets anders te vullen dan zo'n jong beest. In de wei ermee, lekker vertroetelen
en borstelen en doen, maar houd nu even op met 't werken totdat hij oud genoeg is! ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:47

Citaat:
nee klopt het is de keuze van de eigenaar.. maar dat betekend niet dat ik het er niet mee eens ben. Als deze jonge man straks 4 jaar oud is en je moet hem dan nog beleren voor de wagen dan krijg je veel meer trammelant en dat voorkomen we nu.

Eeeh.. hoezo? :)* Waarom trammelant? Ik ken zoveel mensen die hun paard beleren met deze leeftijd: niets aan de hand!
Waarom denk je dit? :)

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:52

Leuk voor je dat je zulke leuke paarden hebt gevonden om te verzorgen .

Ik reageer eigenlijk nooit negatief maar ik word toch wel beroerd als ik deze foto's zie van dat jonge ding voor de kar .
Als hij als 4 jarige niet te beleren zou zijn voor de kar ,(wat je zegt ),ga hem dan aub castreren .....belachelijke reden
Geestelijk en lichamelijk is dit veel te zwaar voor hem ,heel erg sneu voor het paardje

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:55

Bedankt voor de positieve reacties!

Op de rest ga ik even niet in. Iedereen heeft een mening over het hoe en waarom op welke leeftijd wel of niet. Ik respecteer deze meningen, en vond het tot nu ook okee dat ze hier genoemd werden. Ik heb zelf ook een mening hierover. Maar ik wil nu dat er over het feit wat de eigenaar met zijn paarden doet niks meer lezen. Dat moet hij weten, het zijn zijn paarden.
Ik heb dit topic geopend om mijn nieuwe verzorgpaardjes aan julllie voor te stellen en te laten blijken dat ik erg blij met ze (en ook de eigenaar een andere amazones) ben, en daar zou ik dan ook graag reacties op willen! Niet dat personen worden neergehaald omdat Henk nu al voor de wagen loopt. Eigenaar is helemaal gek met zn paarden, zorgt super voor ze, en heeft zat ervaring. (Wil niet zeggen dat hij fouten kan maken, dat kan iedereen, maar of dit een fout is is weer een mening en die wil ik dus nu niet meer lezen)

Ik hoop op begrip! Ik begrijp ergens ook wel jullie meningen, en die hebben jullie tot dusver ook mogen geven.

Mochten er alsnog reacties komen in de trend van 'wat sneu' gaat er een slotje op dit topis, wat ik erg jammer zou vinden!

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:51

Wat een leukerds lot!
jij kan er niks aan doen wat de leeftijd betreft, dat is de keuze van de eigenaars :j

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:28

ook ik ben niet zo vd negatieve posts maar vind dit echt heel naar om te zien, we hebben hier over een jonkie van 1 jaar en 5 maand he....wat aricia zegt, laat hem dan castreren als de man hem niet aankan met volwassen.

vind dit toch echt wel aan het werk zetten, ik snap dat dit niet jullie keus is maar uit jullie berichten maak ik op dat jullie er niet tegen zijn en dat vind ik ook een kwalijke zaak, en het is nu niet meer vroegah he .....

en als je dit soort reacties niet wilt moet je geen fotoos v/e baby voor de kar plaatsen, iedereen met een beetje paardenverstand weet dat dit echt not done is......

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:14

Of ik het er nu mee eens ben of niet, maar dravers koersen al met 2 jaar en met 3 jaar zijn ze soms al uitgekoerst. Om maar even een beeld te schetsen van een "professionele" tak van onze geliefde sport.

Jij wil graag trots je nieuwe verzorgpaardjes laten zien en dat snap ik. Veel plezier met de familie.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:40

NHevaVD schreef:
Leuke Tinkers, mooi! :)

Advies; stop met mennen, er zijn zoveel redenen waarom. Een jong beestje kun je best mee wandelen en tuttelen,
maar voor de kar? Amehoela, probeer je tijd met iets anders te vullen dan zo'n jong beest. In de wei ermee, lekker vertroetelen
en borstelen en doen, maar houd nu even op met 't werken totdat hij oud genoeg is! ;)

Helemaal mee eens!!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:24

@ Elizabeth, Ik zie hem toch echt nergens zweten?

Verder, leuke paarden, veel plezier ermee.
Wat de eigenaren er zelf mee doen is aan hun. Hiervoor hoef jij aan bokt helemaal geen verantwoording af te leggen !!