Sjapaz rechtricht bootcamp!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Sjapaz rechtricht bootcamp!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:05

Hoi! Een aantal kennen ons wel, ons rijden gaat niet zo lekker omdat Sjapazje zo schreef is in zijn lijf. Na van alles geprobeerd te hebben zijn we nu aan het rechtrichten.

We beginnen helemaal bij de basis, vanaf de grond in stap, en we hebben inmiddels ook een aantal oefeningetjes voor onder het zadel, allemaal in stap! Alles is er op gebrand dat hij zijn rug lekker loslaat, en zijn binnenachterbeen gaat ondertreden. Zijn spieren moeten allemaal nog wat sterker worden, dan zal het hem vanzelf beter af gaan. Daarnaast moet ik ook handigheid krijgen in de oefeningen, want ik moet echt honderd dingen tegelijk doen en corrigeren, maar ik heb maar 2 handen! Lastig hoor... mar die coordinatie wordt ook al steeds beter.

We beginnen altijd aan de hand. Hij moet leren los te laten, en mijn hand te volgen naar beneden als ik die naar beneden doe. Vervolgens met hij van achteruit weg stappen en niet in de stap vallen zo als hij gewend was. Dan staat hij zo ver naar voren dat zodra hij ook nog zijn hoofd laat zakken, hij niets anders kan dan naar voren lopen, omdat hij gewoon omvalt anders. Als hij dan stapt op een volte moet ik proberen stelling te vragen met mijn hand zodat hij die buitenkant op rekt, liefst ook alng laag blijft daarin, en vervolgens met de zweep zachtjes tegen zijn buik tikken, zodat hij de buikspieren aanspant en de achterhand gaat gebruiken, en netjes ondertreed. Hij moet hierin netjes in tempo te controleren zijn, dus niet weg denderen omdat het moeilijk wordt, en ook niet over de buitenschouder weglopen, of juist aan de binnenkant dubbelklappen in zijn nek. Allemaal dingetjes die we nog proberen er definitief uit te krijgen. Zelfde oefening doen we ook op de hoefslag met schoudervoor, deze oefening gaat nog wat lastiger omdat hij dan meer moet buigen, dat lukt nog niet zo goed.

Onder het zadel moet ik een ophouding maken, zelf op de juiste manier megaan in de beweging, en dan met mijn binnenbeen zijn binnenachterbeen eronder drijven. In het ideale geval kan hij voor nog steeds netjes de buitenkant oprekken, vandaar ook mijn binnenhand ver naar binnen. Vooral het voorwaarts-neerwaarts is nog erg lastig. Maar dat komt wel, als hij eerst maar netjes die achterhand eronder gaat plaatsen.

De meeste hulpen moeten nu nog erg grof gegeven worden om de juiste reactie te krijgen bij Sjapaz. De bedoeling is om deze hulpen langzaamaan steeds kleiner te maken zodra hij de grote hulp snapt, om uiteindelijk met de meest subtiele druk of positieverschillen van handen, benen en zit hem daar te krijgen waar ik wil!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Netjes achterbeentje, voor mag hij wat meer loslaten (en ik ook!)
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Hoewel zijn beentje mooi meekomt, wil hij hier wel dubbelklappen en over de buitenschouder weglopen.
Afbeelding

6. Eventjes knuffelen tussendoor
Afbeelding

7. Schoudervoor. Ik vind het erg moeilijk om hem tussen mij en de buitenkant van de bak te houden. Zodra ik zijn voorhand iets naar binnen vraag dendert hij vaak gelijk door naar binnen. Af en toe gaat er een pasje goed, maar we moeten hier wel nog hard aan werken.
Afbeelding

8. Even spieken naar de fotograve.
Afbeelding

9. Ik zit erg scheef en hij ontspant niet echt, maar achter is wel aardig.
Afbeelding

10. zelfde als de vorige, maar wel erg net achterbeentje!
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Daar begint ie al een beetje mijn hand te volgen, dat deden we vandaag voor het eerst.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. En belonen, maar hij heeft wel zijn achterbeentje er nog netjes bij, ook al ben ik al aan het belonen!
Afbeelding

We zijn nu ongeveer 3 weekjes bezig, en vooral Sjapaz vind het erg moeilijk allemaal. Je ziet hem worstelen met de oefeningen, hard nadenken, en dan vervolgens toch aarzelend 1 of 2 passen goed zetten. Ik beloon hem dan ook gelijk uitbundig. Evengoed gaan er steeds meer en steeds langere stukken goed, alle oefeningen lukken ook steeds beter! Het is een erg lang proces, we bouwen het echt heel langzaam vanaf de basis op, met als resultaat dat ik straks een heerlijk recht paardje heb, die ik op mijn pinken kan rijden.

chivaldi

Re: Sjapaz rechtricht bootcamp!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:10

ziet er leuk uit komt wel joh!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:10

Super Karlijn! Ik vind het zo knap van je, door te zeggen van joh hier houdt mijn kennis op, en ik zoek nu professionele hulp.
En ik weet zeker dat het zijn vruchten gaat afwerpen!
Ik ben erg trots op jou en sjapaz.
Het is jammer dat je geen foto hebt van je rose skippybal, want dat zou ook een leuk beeld op zich zijn!
(skippybal was voor zit van de ruiter)

O! En geweldige titel!! :')

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:13

Woow ziet erg goed uit Karlijn! Ga vooral zo door :) Je ziet de vooruitgang komen!

maar even tusendoor *dat haar op foto 8 van jou of sjapaz? :+ *

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:14

Ja die skippybal was wel lachen _O- :')

Ik moest op een fluoriserende babyroze skippybal zitten, om te voelen wat er gebeurt als ik bijv. inknik waar mijn gewicht dan heen gaat, en waar de bal dan geen gaat. Dat was echt hilarisch!

Dat haar is van Sjapaz := _O-

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:16

Sjapaz schreef:
Ja die skippybal was wel lachen _O- :')

Ik moest op een fluoriserende babyroze skippybal zitten, om te voelen wat er gebeurt als ik bijv. inknik waar mijn gewicht dan heen gaat, en waar de bal dan geen gaat. Dat was echt hilarisch!

Dat haar is van Sjapaz := _O-

dat heb ik met fysiotherapie vaak gedaan...om mijn balans te ontwikkelen...
volgens mij les jij ook met het rechtrichten volgens de academische rijkunst of niet?
zo ja bij wie les je?

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:18

Goh leuk zeg! Ziet er vooral uit alsof het gezellig is. Waar is het eigenlijk? (ik als mede enschedese ben benieuwd)

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:25

Het is gewoon op mijn eigen stal, stal pegge, net buiten Hengelo. Ik krijg les van Karin Wittebrood.

Het leuke hieraan vind ik ook dat ik alles samen met Sjapaz doe, wij bouwen zo'n hechte band nu op! Alles gaat heel ontspannen en rustig, en we moeten echt leren samenwerken! Het is voor een klein deel gericht op de academische rijkunst inderdaad.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:28

Ahja! Ik heb wel eens van stal pegge gehoord, of het nog voor rijles was of voor stalling, geen idee. het was iig te ver weg toen;) ga lekker zo door dan zal alles goed komen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:28

ok...karin wittebrood is volgens mij een collega van mijn instructrice en dus ook opgeleid door marijke de jong...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:25

Hoi, ik heb je topic met belangstelling gelezen en herken echt heel veel. Vooral dat worstelen met die oefeningen en gaan voor die ene aarzelende goeie pas, dat is wel heel herkenbaar hoor!

Goeie duidelijke foto´s heb je erbij! Ik vind het er heel goed uitzien voor dat je pas 3 weken bezig bent.

Misschien wil je in ons verzameltopic ook nog een kijkje komen nemen : [RT-D] Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur) . Het is altijd erg leuk om foto´s van elkaar te bespreken.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 10:48

Bedankt voor de tip!!! Ik vind het echt nog zo onwijs moeilijk, maar er gaan steeds meer passen wel goed in plaats van niet goed!! Dus we zijn op de goede weg.

Ik heb ook even in dat andere topic gereageerd!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:18

Ziet er goed uit! :j

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 19:02

Dank je wel!!