Paard vliegt over de kop na castratie.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oeless

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-07-09

Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:42

Dat is mij overkomen, ik zit nog steeds helemaal te trillen.
Sorry als het verhaal daarom niet helemaal duidelijk is.

Vandaag werd mijn 2.5 jarige gecastreerd, het leek allemaal goed te gaan, na de spuit van de narcose viel hij op de grond.
Zijn benen vastgebonden en begonnen met de castratie, alles ging goed, tot halverwege.
Het paard werd wakker en wou persé in de benen komen, ik met mijn volle gewicht op zijn hals geleund zodat hij niet overeind kon komen.
De andere dierenarts rende snel naar zijn kist om nog een verdoving op te halen, en zo kreeg hij dus nog een spuit, en kreeg erg veel stuiptrekkingen, en begon erg te brommen.
Intotaal heeft hij zoveel spuiten gehad waar een paard van 700 KG genoeg aan zou moeten hebben, dat was volgens de DA echt schrikbarend veel, aangezien hij een klein paard is op het moment 1.55M.

Toen de operatie klaar was, en de touwen los waren wou hij direct op staan, dat kon natuurlijk niet maar een paard kan je niet tegen houden als het weg wil.
Maar hij kon niet staan, maakte zulke gekke bewegingen dat hij zo lelijk een paar keer over de kop ging, en zo raar op zijn benen ging staan.
Dat de DA zelf zo in paniek was en bang was dat hij zijn benen zou breken als hij zo gek door zou doen.
Toen deed hij weer gek, de ene DA had zijn hoofd vast en de andere zijn staart voor het evenwicht, hij deed een poging om heel hard weg te rennen, dat een van de DA zelf bijna onder het paard kwam, en zijn klomp bij mij voor de benen vloog.
Ik durfde op dat moment niets te doen, hij was zo gek, dat ik veilig een plekje achter het hek heb genomen.
De operatie zelf is goed gegaan.
Laatst bijgewerkt door Oeless op 14-09-09 17:47, in het totaal 3 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24675
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:44

Jeetje wat een schrik zeg,poeh het zal je maar gebeuren.Hopen maar dat je paard er niks aan over heeft gehouden?

Oeless

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Paard vliegt over de kop na casteratie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:45

Nee hij heeft er zo als het er nu uit ziet niks aan overgehouden, maar wellicht is hij kreupel, dat kan ik pas zien zodra de verdoving 100% is uitgewerkt.

Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:46

tjongejonge, wat een verhaal! Ik zou me helemaal kapot geschrokken zijn. Hoe is het nu met hem?

edit; je was me even voor ;)

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Paard vliegt over de kop na casteratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:48

Heftig zeg.
Dat is een nare ervaring, voor jou en je paard. Hopelijk houdt hij er niks aan over en knapt hij snel op. Sommigen zijn echte vechtertjes, dat heeft hij in ieder geval wel laten zien ;)

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:49

zow dat is niet niets. Kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Hoe gaat het overigens nu?

Oeless

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:50

Het lijkt gelukkig wel goed te gaan, hij bloed nu nog niet na.
Mijn broertje houd hem nu even vast, omdat ik er even bij weg moest.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:51

de angst van elke eigenaar

wat moet jij verschrikkelijk geschrokken zijn

dit is dus 1 van de angsten van mij waarom ik mijn hengst in de toekomst in de kliniek laat castreren

Oeless

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:53

ikdoemaarwat schreef:
de angst van elke eigenaar

wat moet jij verschrikkelijk geschrokken zijn

dit is dus 1 van de angsten van mij waarom ik mijn hengst in de toekomst in de kliniek laat castreren

Mocht er nog een hengst veulen geboren worden dan gaat hij ook zeker naar de kliniek, gelukkig is het veulen van dit jaar een merrie.

patserke

Berichten: 1958
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Brabander in zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:54

jeejtje heftig!!! ik hoop dat hij na de verdoving weer normaal is.
reageerd het paard altijd heftig op dingen?

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:56

Oh wouw.....da's wel heftig? Was hij thuis gecastreerd? Staat hij bij jullie zodat je een oogje in het zeil kan houden? Ik hoop voor je dat het er alleen maar eng uitzag en dat hij er niets aan overhoudt! Laten we maar hopen dat hij door de narcose slap was en makkelijk viel elke keer. Hij zal morgen vast wel heel veel spierpijn hebben, krijgt hij daar iets tegen? Ik kan me voorstellen dat je nog helemaal van slag bent!!!

Brando090309
Berichten: 565
Geregistreerd: 03-04-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:58

Ik kan het mij zo levendig voorstellen, in maart liet ik m'n hengst ook castreren. Hij is gelukkig niet tijdens de ingreep wakker geworden maar ik vond het al zo akelig als hij nadien wakker was en door de weide van links naar rechts waggelde, echt zo zat van de verdoving, hij ging dat op een gegeven moment echt hard tegen de grond en z'n hoofd sloeg kei hard tegen de grond, ik had ff zoiets van 'oh, nee, nu is z'n kaak gebroken' maar gelukkig heeft hij er niets van over gehouden. Maar nadien hebben we wel veel gerommel gehad omdat de wonde niet goed genas..

Pff, castratie's, idd beter in de kliniek laten doen!

Oeless

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:58

Hij is een beetje kijkerig net als zijn moeder, maar verder een onwijs lief ding.

Oeless

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:00

Ja vanuit mijn slaapkamer raam kan ik hem zien.
Volgens mij is hij uit narcose of er is iets mis want mijn broertje komt er aangerent.

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:01

poeh dat was spannend zeg.

Daarom laat ik mn hengsten bij de kliniek casteren.
Staan ze binnen, kunnen geen kant op en is lekker veilig.

heeel veel sterkte met je paard :(:)

Oeless

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:03

Gelukkig gaat het nu weer goed met hem, hij staat er rustig bij maar is wel weer uit narcose. :)

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:05

Dat is de reden dat ik een voorstander ben van op de kliniek castreren. Heb het op een stagebedrijf ook een keertje meegemaakt, waren achter in de wei hengst aan het castreren, zodat hij uit de narcose veel ruimte had en nog nooit op stal was geweest, maar die werd halverwege ook wakker, daar word je echt niet vrolijk van. Op de kliniek hebben ze daar veel meer zicht op en controle op.

Ondanks dat ben ik heel blij voor je dat het nog goed afgelopen is! Ondanks dat je heel erg geschrokken bent, beterschap voor je ruintje!

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:38

Ik laat hengsten altijd in de wei castreren. Meestal staand. Ben altijd bang dat er wat gebeurd als een paard uit de narcose komt.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:48

Daarom hier geen liggende castratie..gewoon staand onder locale verdoving en een roesje.
Kliniek ook geen fijne ervaring mee,paard zo goed als onbruikbaar geworden door een probleem met de narcose.

Bijspuiten als het paard al overeind komt is vaak nutteloos en te laat,als de adrenaline door het lijf giert kun je spuiten wat je wilt :n Een DA die in paniek raakt is ook niet echt handig...

Even een advies...zodra je paard echt helemaal wakker is,laat hem volledig nakijken op blokkades en evt verschoven wervels ;) .

Beterschap met je paardje en neem een lekker borreltje tegen de schrik ;)

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:58

Na laten kijken is een hele goede tip. Kijk ook zijn benen na op wonden. Mijn paard had na een operatie een smerige snijwond in zijn kogel. Doordat hij tot aan zijn hoef in het verband heeft gezeten is dat ons niet opgevallen en heeft hij een mooi litteken.

LiekeT
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-09
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:13

Een dierenarts die in paniek raakt is ook wel het laatste wat je er in zo'n situatie bij kunt gebruiken, en het zou ook echt niet moeten kunnen gebeuren, erg onprofessioneel..
Ik zou hem de komende dagen goed in de gaten houden, of hij echt niks mankeert...
Beterschap ermee hè!

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:16

Jemig, dat is schrikken, hopelijk loopt het goed af en is hij niet kreupel. Hier wordt altijd staand gecastreerd en daar ben ik zelf ook enorm voorstander van.

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:36

Zo zo, dat was een heftige onderneming!

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Re: Paard vliegt over de kop na castratie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:39

Jee, wat een schrikken zeg. Hoop dat je paardje er goed vanaf komt en je dit snel weer wachter je kunt laten!

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:42

Hoe gaat het inmiddels met hem?En met jullie?