Ik zal bij het begin beginnen...
een half jaar geleden heb ik hem van Groot-Ammers naar Oud Ade gebracht.Hij kon niet in Groot-Ammers in de opfok blijven ivm merries die te dichtbij staan.....dus Stal Zwetsloot gebeld en jawel ze hadden nog een plekje.
samen met een vriendje(al vanaf geboorte)naar zwetsloot.Calvin is een mak dier en loopt dan ook zo de trailer op.Cupido hadden we wat strubbelingen maar het ging.
we waren nog niet koud weg of we horen vanuit de trailer een hoop kabaal.op mijn aanraden is de eigenaar van Cupido doorgereden.het werd ook eigenlijk meteen stil in de trailer en verder geen herrie meer.aangekomen in Oud-Ade bleek mijn brave hengst omgedraaid te zijn en stond dus met zijn hoofd naar de laadklep.hij stond dus wel vast maar had het touwtje kapot getrokken.
Vandaag ging ik hem dus weer ophalen om hem naar huis te halen.Omdat Cupido naar Oene moest en ik naar Sliedrecht hadden we besloten met 2 trailers te gaan.Omdat ik goed omga met Calvin zijn fokker mocht ik zijn 1-paardstrailer lenen.
goed,Calvin opgeladen,Cupido in zijn eigen trailer en gaan.we zijn nog niet koud aan het rijden en Calvin gaat vreselijk tekeer in de trailer.maar goed ze staan te gillen naar mekaar dus ja das niet gek.
Nu komt het..................
op de rotonde richting de afslag om de rijksweg op te draaien gaat de trailer werkelijk aan alle kanten vreselijk heen en weer en op en neer.Ik dacht echt dattie eruit zou komen.maar goed.door de bocht heen en op de afslag gekomen word het rustig.pfieuw denk ik.
Ja te vroeg gejuicht...............mijn god we voegen in en Calvin maakt weer een vreselijk kabaal en heel de trailer gaat heen een weer en tot overmaat van ramp begint hij te slingeren.nou mijn hart zat in mijn keel.ik zag ons al gaan.mijn vriend is vrachtwagenchauffeur geweest en heeft veel meegemaakt en hij raakte dan ook niet meteen in paniek.hij stuurde heel rustig en behendig(met een slingerende trailer)richting vangrail met de gedachte dat alstie gaat hij niet meteen omkan.op het moment dat hij de auto geleidelijk schuin richting de vangrail laat gaan trekt de trailer recht en is er niets meer aan de hand.Calvin staat stil.
Mijn hart zit vreselijk in mijn keel en heel de weg zit ik stijf van angst,maar het blijft rustig.
Dan komt de Fly-over bij overschie.mijn god wat was ik bang.als hij daar weer tekeer zou gaan gaan we naar beneden.maar gelukkig hij doet niks.stukje bij beetje komen we in de buurt van de eindbestemming.
In sliedrecht aangekomen hebben we stoplichten en bochten.ook dan blijft het rustig.de laatste rotonde naar stal gaat ook heel goed,ik hoor hem alleen verstappen voor zijn balans.
op het terrein ren ik meteen naar de staleigenaar en hij komt even helpen.wonder boven wonder heb ik hem meteen gevonden.
ik doe heel voorzichtig het voordeurtje open om de schade aan mijn paard te bekijken.nou er viel weinig te bekijken want ik keek recht tegen een kont aan ipv zijn hoofd.
Heeftie zich WEER omgedraaid in de trailer.dit keer stond hij aan de ketting en heeft dus heel zijn (nieuwe) halster gemold.niks meer van over.
je zou denken dattie onder het angstzweet staat en gemest heeft van de stress.
Welnee,mijn hengst is de rustigheid zelve en als de laadklep naar beneden gaat staatie vrolijk over de stang heen te kijken.
als ik hem uitlaat is er geen spoortje van paniek of stress te vinden.ik zet hem op aanraden van Kees even in de binnenbak waar meneer prinsheerlijk gaat liggen rollen..............
ik heb hem op stal gezet en hij ging meteen eten.Blijkbaar doet hij het dus niet uit angst.zou het kunnen dat hij het prettiger vinden achterstevoren vervoerd te worden??
de eerstvolgende keer gaat hij OF meteen achterstevoren op de trailer OF ik huur een vrachtwagen waar hij overdwars of idd zelfs achterstevoren in kan.
ik ben niet gauw bang maar dit was niet grappig.heb zelfs overwogen om meteen de DA te laten komen om hem te castreren maar ik heb nu niet het idee dat hij het doet om echt uit de trailer te breken gezien het feit dat hij verder helemaal niet in paniek was en ook de verdere reis geen kabaal meer gemaakt heeft toen hij eenmaal omgedraaid stond.
schiet mij maar lek hoor,ik zit al vrij lang in de paarden en heb een hoop meegemaakt maar dit.............................
echt heel bizar.
sorry voor het lange verhaal maar moest het echt even kwijt.ik sta echt gewoon voor een raadsel.

)
. Bij het minste geringste sommeer ik de bestuurder de eerste afslag naar een stopplek te pakken of toch even te checken of ze nog op 4 beentjes staat. Sterker nog, ik rij er het liefst zelf met een extra auto achteraan zodat ik haar de hele weg in de gaten kan houden en voorkomen dat vrachtwagens gaan kleven. Maar goed ze heeft in haar hele 13 jarige leven pas 2x in een trailer gestaan. Binnenkort op vakantie naar de veluwe
transport is vind ik al een risicovolle onderneming, als je paard zelf aangeeft dat hij liever achterstevoren vervoerd wordt en daar is een mogelijkheid toe, zou ik dat gewoon doen.