Zitlessen: het resultaat so far deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Zitlessen: het resultaat so far deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 09:55

Op veler verzoek naar aanleiding van het vorige topic. [RIJ-ITP] Zitlessen: het resultaat so far

Een kleine samenvatting. Ik ben een kleine 2 maand geleden begonnen met zitlessen bij een cesartherapeut. Ik wist altijd al wel dat mijn houding te wensen overliet, maar kon nooit iemand vinden die mij mij kon vertellen wat er loos is en vooral hoe te corrigeren. Immers als je niet weet welke spieren je moet gebruiken voor welke beweging en houdingen valt er ook weinig te corrigeren. Dan krijg je de loze adviezen die ik ook altijd gehad hebben. "schouders naar achteren, blijf rechtop, hakken uitdrukken bla die bla" :')
Anyway met volle motivatie me op de lessen gestort. Het grappige is dat ik de vorige keer nog zei dat ik geen klachten had van mijn oude houding. Die HAD ik ook niet.....tot dat ik mijn houding ging aanpassen. Van de week een rondje niet geoefend, maar de aandacht bij het paard gelegd. Heerlijk in mijn oude houding gezeten.....nouja heerlijk......binnen 10 minuten wilde mijn lijf niet meer :')

De punten die nog op het verbeterlijstje staan van het vorige topic.
De punten waar nog aan gewerkt wordt.
- mijn hoofd mag nog rechter op de romp komen en de rugspieren terhoogte van het BH bandje mogen nog wat beter de rug rechthouden
- de onderrug mag nog iets minder hol, helemaal recht zal ik het nooit krijgen. Kunnen mijn bekken simpel weg niet.
- in draf moet het bovenlijf nog meer opgericht worden. Kwestie van mijn onderste buikspieren krachtiger maken
- houding van armen en handen moeten nog gecorrigeerd worden
- ik heb nog een draaiing in mijn bekken tijdens het lichtrijden. Hebben we van de week een begin mee gemaakt.
- het switchen naar verschillende paarden. Ik les er nu met 2.
- en alles wat mijn zit-verschrikking ( :P ) nog meer voor me in petto heeft :+

let op ....tijdens de lessen wordt er niet aan het paard zelf gewerkt. Ik heb ze aan een lange teugel lopen en zij lopen in hun eigen scheefheid.
Tuurlijk zit je zelf prettiger als je paard recht en nageeflijk loopt...aan de andere kant kan je paard prettiger bewegen als je zelf rechter zit en de beweging beter kan volgen. Iets met een kip en een ei :))

De status nu na 7,5 les (ze was zo lief om me maandag nog eventjes te helpen met mijn 4jarige :+: ) op 2 verschillende paarden.

Sjaak. 18 jarige kwpner....superbraaf, maar vreselijk moeilijk om op te zitten. Wij noemen het wokkelen :') oftewel je wordt alle kanten op gegooid. 'als je het op hem bijna kan...kan je het op een ander paard 100% '

Van mijn oude houding, naar nieuw. Beenligging gaat inmiddels als vanzelf. Deze lag te ver naar voren en neigde duidelijk naar stoelzit. Waar ik wel goed om moet denken is voor het rijden met mijn benen te zwaaien. Ik heb nog altijd als ik dat niet doe teveel spanning op mijn bovenbeen spieren. Hier netjes van te voren gezwaaid.
Afbeelding Afbeelding

Samen weer zoeken naar de juiste spieren en bijbehorende aanspanning/ ontspanning en houding.
Afbeelding Afbeelding

Recht van opzij en recht van voor :)
Afbeelding Afbeelding

Pasje wijken. Kunst is om zelf recht er boven te blijven en niet voor je paard uit te gaan hangen in de zijwaartse beweging.
Afbeelding Afbeelding

Lichtrijden op sjaak is nog een klein drama (vind ik dan :') ). Ik moet zorgen dat ik rechtop blijf, onderste buikspieren goed aanspan, mijn bekkendraai corrigeer en ook nog over 2 benen het gewicht verdeel. Het eerste deel gaat vrij behoorlijk. Het verdelen van het gewicht op 2 benen....tegenvaller _O-
Hier zie je heel mooi dat ik het meeste gewicht op links draag en ik als het ware met rechts óver links heen beweeg.
Afbeelding

Dan Alex. 4 jarige kwpner. in maart ingereden, daarna veel vakantie gehad. Hij is nog hartstikke groen, maar heel erg braaf. In principe gaat hij per heden ook deel uit maken van mijn zitlessen. Arm peerd :') :D :D
Afgelopen maandag is er een kleine beoordeling en analyse gemaakt met dit paard. De resultaten van de eerdere zitlessen zijn ook op hem al goed te zien. Vandaar dat ik ook van hem wat foto's plaats.
Hij loopt nog niet aan een lange teugel.....ik = chicken := :') maar dat gaat vanzelf goedkomen.
Het zadel wat bij ons op de paarden ligt heeft de mogelijkheid om de beugel op 2 verschillende plekken te hangen. Hij hing op de voorste en is op advies van de cesar naar de achterste verplaatst. De voorste beugelhaak maakt dat je bijna niet anders kan zitten dan in stoelzit. De achterste haak bevordert de ideale lijn schouder, heup, hak.

Ik heb bewust wat slechte oude houdingsfoto's opgezocht :=

Voor
Afbeelding Afbeelding

en afgelopen maandag. De verschillen zijn bij Alex nog wat minder groot om te zien, maar als je goed kijkt ligt mijn been vanuit de heup meer naar achteren. Bovenlijf is rechter en kont steekt minder naar achteren. Hoofd wordt beter boven de romp gedragen.
Afbeelding Afbeelding

Hier kan je nog goed zien dat ik mijn onderste buikspieren te vroeg los laat met lichtrijden. Staan gaat op Alex best heel goed (zou minder ver uit het zadel mogen komen, maar a la). Bij het zitten die je mijn overheerlijke bips :') nog te ver naar achteren steken
(beetje paard onterende foto := := maar het laat het verschil goed zien)
Afbeelding Afbeelding

Lijstje verbeterpunten
- bovenlijf niet naar achteren willen kantelen. Zorgen dat deze recht boven het paard blijft.
- Oppassen om het rechtop zitten niet teveel uit een holle rug te willen halen.
- onderste buikspieren langer aangespannen houden bij het lichtrijden. Ik laat ze nu te vroeg los waardoor ik bij het zitten nog te ver achterop het zadel kom.
- gewicht goed op 2 benen blijven verdelen
- bekkendraai verder corrigeren
- en alles wat er nog meer op mijn pad komt.

Glitter_

Re: Zitlessen: het resultaat so far deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:59

Woow... Wat een verschil!
Ik wil ook graag zitlessen maar ik kon steeds niemand vinden waar ik bj dacht dit is goed en zeker omdat ik wel last van me rug heb. heeft zijn misschien een website?

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:01

ik zie al héél veel verschil hoor!
ik denk dat je de meeste dingen zelf al gezegd hebt!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:06

Wow, wat een verschil.
Ik heb zelf ook problemen met mijn houding waarvan ik weet dat ze dieper liggen dan "schouders naar achteren, hakken laag, etc", maar idd het probleem van niemand kunnen vinden die precies kan vertellen wat ik moet doen om het te veranderen.
Ik was dit tweetal ook al tegen gekomen, maar loop nog steeds te twijfelen vanwege de kosten (reisafstand), maar ga denk ik toch maar eens rondvragen op stal of er meerdere geintereseerden zijn om zo eventueel de kosten te kunnen drukken.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:09

Wauw Suuzel :D Dat is echt alweer een heel verschil :):)

Leuk om alles zo aan de hand van foto's mee te kijken, hiervan kunnen meelezers aan het topic veel tips en trucs halen :D

*is benieuwd naar deel 3 :D *

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:20

jij hebt wel humor ;).. heel goed en ik lees stiekum mee want doorzitten is voor mij ook nog een hell of an job ;)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 10:24

De vragen over wie-wat-waar beantwoord ik even via pb :) :D

@Falona; ik heb de mazzel dat ze vrij dicht in de buurt zitten. Ik heb dus hele lage reiskosten :D
Wellicht is een keer een workshop bij jullie in de buurt wat :D

@tries: ik vind het zelf erg leuk om de foto's elke keer zo naast elkaar te zien. Geeft toch heel duidelijk de verschillen weer en zeker ook de "probleem" punten :)

@ montignac .....doorzitten vind ik ook een ramp...totdat ze vertelden hoe het moet. Voor mij echt 10 x makkelijker dan lichtrijden _O-
Grote verschil is vooral dat er bij lichtrijden heel veel stappen komen kijken :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:29

:wow: wat ga je hard vooruit! Echt super!

leuk om lex ook weer eens te zien :+:

Hoe is het met je buikspieren? worden die al sterker?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 10:32

Buikspieren worden zeker sterker :j nog effies en ik heb een sixpack _O-

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:38

sjakie schreef:
@Falona; ik heb de mazzel dat ze vrij dicht in de buurt zitten. Ik heb dus hele lage reiskosten :D
Wellicht is een keer een workshop bij jullie in de buurt wat :D

Zo'n vermoeden had ik al aangezien ik uit jouw berichten opmaak dat je wel meer dan een paar lesjes hebt gehad ;)
Ik ben bang dat ik zelf met alleen een workshop niet geholpen ben dus ideaal zou zijn als er nog een paar mensen meer zijn die wel baat bij deze methode hebben, maar jou resultaten zetten mij wel aan het denken om daar eens actief achteraan te gaan. Misschien met wat andere mensen van buitenaf bij ons uit de buurt....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:41

Gave topics zeg!
Wat een groot verschil al! :D

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:19

Leuk om weer wat foto's te zien Suus! :) Het ziet er echt goed uit, de vooruitgang is echt goed te zien! Zeker ook op Lex, super hoor! :)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:27

wat me eigenlijk vorige keer al beetje opviel en nu weer, dat je best ver achter in het zadel zit. En dat dit lijkt te komen door de ligging van het zadel..
misschien kan je je bekken beter kantelen als de achterkant van het zadel wat beter (hoger) ligt?
Ik kan het natuurlijk niet beoordelen van een paar fototjes, maar vertel gewoon wat me opvalt!

Verder vind ik het een super initiatief van je om hier de foto's neer te zetten.. zitles is zo goed voor je, en jij bent het levende bewijs!

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:33

Wow wat een verschil!!
Je ziet het gewoon vooruit gaan. Echt heel goed!

Kun je mij meer info over haar pben?

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:42

Ziet er netjes uit, je ziet je zeker vooruit gaan.

Heb een tijdje geleden ook een keer zitles van d'r gehad op haar eigen paard. Kon echt super verschil merken! Helaas niet mee door gegaan.
Zeker een aanrader om een keer te doen!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 11:46

_Noraly schreef:
wat me eigenlijk vorige keer al beetje opviel en nu weer, dat je best ver achter in het zadel zit. En dat dit lijkt te komen door de ligging van het zadel..
misschien kan je je bekken beter kantelen als de achterkant van het zadel wat beter (hoger) ligt?
Ik kan het natuurlijk niet beoordelen van een paar fototjes, maar vertel gewoon wat me opvalt!

Op de bovenste zou het zadel aan de achterkant weer wat hoger mogen :j
Is recent het een en ander aan aangepast, maar dit paard veranderd vreselijk van vorm. Andere wat mee speelt is dat de rug niet of helemaal niet mooi aangespannen is, maar eerder wat naar beneden gedrukt.
Een bekkenkanteling gaat makkelijker met een recht zadel dat klopt zeker.

Andere waar je rekening mee moet houden is dat ik royale bips heb. Als ik recht zit steekt er nogsteeds voldoende vetjes naar achteren :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:07

Wat een groot verschil! Indrukwekkend.

Calibra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:15

Zou ik ook wel kunnen gebruiken :p
Echt duidelijk vooruitgang te zien ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:54

Jeetje wat een verschil!

Ik heb vorig jaar ook cesartherapie gehad omdat ik last van mijn rug had, ook is ze een keer mee geweest na me paard en heeft me ook wat tips gegeven om goed te zitten (de zelfde die jij boven noemt ;)) Maar dat valt tegen hoor hahah heb de volgende dag niet lekker kunnen rijden van de spierpijn (wist niet dat ik die spieren had)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:14

*grinnik*

Ik heb wat uit je vorige topic gehaald O:)

sjakie schreef:
Eenmaal eigen geworden zou ik het in overleg eens in de zoveel tijd aan willen houden.
Vooral om terug val te voorkomen en de puntjes op de i te blijven zetten. Al merk ik nu al dat ik mijn oude houding steeds moeilijker kan terugvinden. Dat hebben we van de week nog geprobeerd tijdens de les, maar dat lukt nog maar voor een klein deel :D

Gevalletje: I told you so ;) ;) ;)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 20:46

He aimee :D :D
Ik ga die discussie niet nog een keer aan :P ik kijk daar altijd nog een tikkie anders tegen aan dan jij :P
Maar ongeacht dat ben ik erg blij met mijn lessen en heb ik er resultaat van :j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:55

Jeetje zeg, wat blijft het toch leuk om te zien! :)) Op Lex zit je ook al zo onwijs veel netter! Heel gaaf! 8-)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:46

sjakie schreef:
He aimee :D :D
Ik ga die discussie niet nog een keer aan :P ik kijk daar altijd nog een tikkie anders tegen aan dan jij :P
Maar ongeacht dat ben ik erg blij met mijn lessen en heb ik er resultaat van :j

Nu ja, je weet nu dat het anders in elkaar steekt dan je dacht :Y)

Kun je ook zo eens aan Lonnie voorleggen.
Maar je weet nu hoe moeilijk het is om een ander/nieuw bewegingspatroon aan te leren. Moet je nagaan hoe moeilijk het zou zijn als je straks weer een ander (slecht) bewegingspatroon aan zou willen leren.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:27

Niet origineel, maar wauw, wat een verschil! Heerlijk zeg, dat na al die tijd het kwartje opeens valt ;). Heb je spierpijn gehad? Ik zou ok heel graag de waar wie wat enz. op de pb krijgen, misschien is het ook wel wat voor mij en mijn scheve heupen.

Edit: ik heb geloof ik via de zoekfunctie al alles gevonden wat ik wilde weten! Toch bedankt..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 21:24

Nee ik heb geen spierpijn gehad. Wel vermoeide spieren :)