Ruzie met vriendin om paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:28

Pfff, ik moet echt even van jullie weten of ik nou zo onredelijk ben geweest of niet. Ik heb namelijk sinds een paar dagen knallende ruzie met een van mn vriendinnen.
We rijden al een hele tijd samen bij een manege. Daarnaast heb ik ook nog een bijrijdpaard. Die vriendin vroeg mij laatst of ik samen met haar een paard wilde kopen, maar dat zag ik niet zitten. We studeren nog en een paard is duur en bovendien heb ik er absoluut de tijd niet voor. Belt ze me bijna 2 weken terug op dat ze in het land stond bij een paard en dat ze hem wilde kopen, wat vond ik daarvan en wilde ik haar helpen met het paard want zonder mij kon ze het niet... Ik zei haar het niet te doen, ze beseft gewoon niet wat er allemaal bij komt kijken en bovendien moet je geen paard kopen op basis van afhankelijkheid van iemand anders vind ik. Nu komt het mooist nog: het is een jaarling die ze bovendien nog gewoon op stal wil gaan zetten. :( Ik vind dit echt niet kunnen, ze heeft totaal geen ervaring met jonge paarden + zo'n jong paard hoort niet op stal maar in het land met andere paardjes. Ik heb het haar duizend maal uit haar hoofd geprobeerd te praten, en toen ze eindelijk de fokker belde om af te zeggen heeft die kerel haar weer omgepraat en gezegd dat het geen probleem is voor zo'n jong paard om alleen op stal te staan. _-:( Echt WTF! Dus nu komt er volgende week helamaal vanuit Drente een piepjong ding haar kant op en ik ben bang dat het helemaal mis gaat. In een ruzie heb ik geroepen dat ik mijn handen ervan af trek en dat ze het maar uitzoekt waarop zij zei dat ik het haar misgun. Maar dat is het niet, ik ben zo bang dat dit paardje de dupe gaat worden van haar onwetendheid. Zij denkt dat ze al van alles ermee kan gaan doen, wil al dekjes laten wennen etc, maar ik vind dat je zo'n jong paard niet moet belasten en van af moet blijven. Het is harstikke slecht voor zo'n jong dier.

Echt, reageer ik nou overdreven of wat? En moet ik haar nou gaan helpen puur voor het welzijn van het paard zodat ik wat kan bijsturen of moet ik bij mijn principes blijven en haar zelf laten aanmodderen met de kans dat het falikant misgaat? Ik wil niet zeggen dat ik een wonder ben met jonge paarden, maar ik heb iig nog het gezonde verstand om na te denken wat wel en niet kan en heb veel meer ervaring met paarden door jarenlang bijrijden. Ik weet het echt niet meer, help!

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:32

Je hebt absoluut gelijk als je het mij vraagt. Maar ik kan me héél goed voorstellen dat je vriendin op een grote roze wolk zit en daar niet graag vanaf wordt getrokken, zeker als je dat misschien een klein beetje te bruut hebt gedaan? Ik weet natuurlijk niet hoe je het gebracht hebt, misschien ligt daar het probleem?
In ieder geval vind ik dat het verstandig is dat je het duidelijk hebt gemaakt dat het niet kan, maar ik zou haar, nu het al zo is, niet helemaal in de steek laten. Zeker niet als het een vriendin is...

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:34

Ik vind niet dat je overdreven reageert. In een boze bui roep je wel eens dingen die je eigenlijk niet meent... Ik denk niet dat je echt je handen er van af trekt mocht er wat gebeuren..
Misschien dat je als het bij jullie een beetje afgekoelt is nog eens rustig met haar kan praten..
Het is voor haar natuurlijk geweldig en alles. Ze denkt niet realistisch na.. Jij gelukkig wel. Daarom zou ik haar juist niet in de steek laten, help haar en vroeg of laat komt zij er wel achter wat jij bedoelde..

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:35

Ik vind je heel verstandig. Het is een wijze les misschien voor je vriendin maar dit kan echt niet.
Maar om het paard te helpen zou ik wel meehelpen. Want het paardje kan er nl niks aan doen toch?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:36

Euhm beetje apart verhaal en waar zijn de ouders in dit verhaal?
Een minderjarige kan normaal gezien geen koop afsluiten, of indien dat toch gebeurt kunnen de ouders optreden en kan de verkoop alsnog nietig verklaard worden. Dus mss even checken met haar ouders.

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:39

Jullie hebben gelijk, ik kan beter haar helpen maar het is zoooofrustrerend. Ik gun haar alle paarden van de wereld, maar had dan een ouder paard gekocht waar zij van kan leren. Nu moet ze een paard gaan beleren terwijl ze dat nog nooit gedaan heeft, dat kan gewoon niet. En hoe graag ik het ook zou willen, ik kan dat ook niet want heb daar geen ervaring mee. Tuurlijk snap ik dat ze helemaal verliefd is op dit paard, maar er zijn meer leuke paarden op de wereld.

Ze is trouwens niet minderjarig, we zijn beide 25 :) Daarom zou ze juist wat wijzer moeten zijn

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:39

Wie zegt dat ze minderjarig is?

Ik vind jou erg verstandig en ik zou zeker bij mijn standpunt blijven als ik jou was.
Ik zou dus niet gaan helpen.
Maar haar telkens zeggen dat het paard op een weide hoort

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:43

vorame schreef:
Wie zegt dat ze minderjarig is?

Ik vind jou erg verstandig en ik zou zeker bij mijn standpunt blijven als ik jou was.
Ik zou dus niet gaan helpen.
Maar haar telkens zeggen dat het paard op een weide hoort


Ja, maar mijn hart breekt bij de gedachte aan dat arme dier |(

lejo

Berichten: 1806
Geregistreerd: 31-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:43

Je hebt natuurlijk absoluut gelijk, maar iemand daar van overtuigen is zo makkelijk nog niet.

Is het niet een idee om eens wat relevante bokt topics over dit soort gevallen (zijn er genoeg) op te zoeken en haar die te laten lezen.

Om duidelijk te maken dat het niet jouw idee is of jaloezie oid, maar dat het toch wel de meeste mensen zijn die er zo over denken.

Overigens zu ik me er zeker wel mee blijven bemoeien, puur voor het welzijn van het paardje.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:45

ow omdat het een beetje penny overkwam daarom, sorry dus.

Tja dan is het idd een persoon zonder gevoel voor realiteit. Kan je weinig aan veranderen. Haar paard, haar keuze etc. Hoewel vroeg of laat komt ze zichzelf wel tegen.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:45

dicenbalt schreef:
vorame schreef:
Wie zegt dat ze minderjarig is?

Ik vind jou erg verstandig en ik zou zeker bij mijn standpunt blijven als ik jou was.
Ik zou dus niet gaan helpen.
Maar haar telkens zeggen dat het paard op een weide hoort


Ja, maar mijn hart breekt bij de gedachte aan dat arme dier |(

Dat kan ik me voorstellen.
Maar de enige hulp die het dier nodig heeft is dat ze er juist niets mee doet.
En juist door mee te gaan helpen, geef je haar toch de bevestiging dat het goed is.
Elke keer als ze om hulp vraagt zou ze van mij het antwoord krijgen dat ze van het paard af moet blijven.

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:50

bulck schreef:
ow omdat het een beetje penny overkwam daarom, sorry dus.

Tja dan is het idd een persoon zonder gevoel voor realiteit. Kan je weinig aan veranderen. Haar paard, haar keuze etc. Hoewel vroeg of laat komt ze zichzelf wel tegen.


:+ Hahaha, nee geen penny verhaal, was dat het maar.
Ze heeft trouwens al een deel aanbetaald toen ze hem was gaan kijken heeft ze me later opgebiecht dus misschien kan ze ook niet meer terug, het is zo'n domme, impulsieve actie <zucht>. Ik heb echt het gevoel dat dit allemaal niet goed doordacht is en iemand anders kan straks weer de rommel opruimen. Het is dan wel een vriendin, maar ik walg van mensen die ondoordacht een dier aanschaffen. Het zijn geen schoenen die je na een impulsaankoop in de kast zet als ze niet lekker zitten.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:54

Ik vind ook dat je een verstandige beslissing hebt genomen.

Wat betreft alsnog helpen of niet voor het paard, ja dat is een lastige. Enerzijds voor het paard zou je het wel moeten doen, maar dan leert je vriendin het misschien nooit. Ik weet niet of je in de gelegenheid bent het op een afstand in de gaten te houden? Weet je op wat voor soort stal hij komt te staan? Wat zijn daar de mogelijkheden en kunnen die haar misschien aan haar verstand krijgen dat ze het anders aan moet pakken? Misschien neemt ze het van een ander wel aan.

Als ze dan met hangende pootjes bij je terug komt van "ik ben stom geweest, kan je mij helpen het goed te doen?" kan je misschien alsnog erin toestemmen haar de goede kant op te sturen.

Op zich is de aanschaf van een jong paard, hoewel onverstandig, niet het grootste probleem. Probeer haar iig aan het verstand te krijgen dat ze het paard de komende twee jaar nog met rust laat. Handtam maken mag, maakt het inrijden later ook makkelijker, maar laat dat paard eerst een paar jaar paard zijn.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:55

Heb je helemaal gelijk in hoor, maar jij kan dat niet voor haar oplossen. En idd zal het paard in dit geval de dupe worden als ze het niet de ideale omstandigheden kan geven qua ontwikkeling of financieel (smid, da, materiaal, huisvesting voeder en dan te hopen dat het gespaard blijft van ernstige zaken)

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:57

Je hebt groot gelijk..maar toch zou ik m'n handen er niet vanaf trekken. Je hebt je vriendin daar wel mee, maar de enige die daar uiteindelijk de dupe van wordt is het paard zelf. Nee, ik zou wel blijven helpen en veel adviezen geven. Hopen dat ze luisterd! Succes!

anjaatjuh
Berichten: 258
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:00

Ik denk idd dat je gelijk hebt,maar ik denk hoe moeilijk het ook is dat je er niet mee moet bemoeien,maar je vriendin zelf voorlopig moet laten aanmodderen.wel op afstand in de gaten blijven houden.laat ze eerst maar met der 25 jaar met beide benen opp de grond terugkomen.En ja ws zal het paard hier de dupe van worden.Maar als jij je er toch mee gaat bemoeien heb je ook nog is de kans dat ze je straks ook geld oid gaat vragen.Maar uiteindelijk blijft het je eigen keuze die jezelf moet maken.

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:01

Wat je vriendin doet moet ze zelf weten, daar hoef jij je niet schuldig om te voelen. Ze is gewoon erg dom en egoïstisch bezig. Als ze geen geld heeft om alleen een paard te onderhouden dan moet ze er niet aan beginnen. Wat betreft die eenjarige, die hoort op het land bij zijn leeftijdgenoten en niet in een box, die handelaar zegt dat gewoon omdat hij van dat dier af wil.
Jammer dat je vriendin niet naar jou wil luisteren, ze komt er vanzelf wel achter dat het een verkeerde beslissing is, helaas is er weer een paard de dupe van iemands domme actie.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:06

Knap dat je haar goed verteld hebt hoe je erover denkt.daar ben je namelijk ook vrienden voor ;om de mensen waar je om geeft te behoeden voor "domme " ïmpulsieve akties zoals deze. -:) ok,de aktie is al genomen en je vriendin zit met een jaarling,Het is nu aan jou hoe je hier verder mee omgaat.
Of je gaat allerlei goede oplossingen aanreiken opfok met vriendjes enzo of je bemoeit je er niet mee.
iig heel veel succes zowel voor haar als voor jou.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:09

Eigenlijk zou je vriendin dit moeten lezen.. zou ze teminste zien dat jij niet de enige bent die er zo over denkt, maar dan heb je waarschijnlijk nog meer ruzie...

hoop dat het goedkomt met het beestje.

Karolien_

Berichten: 1066
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Oirschot

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:15

Dat ze het paard gekocht heeft is op zich niet rampzalig. De manier waarop ze hem wil laten opgroeien is alleen niet ideaal. Kun je haar in de loop van de tijd niet overtuigen dat haar paard beter af is in een opfok of in ieder geval in een situatie met weidegang en andere paarden.

Calibra_
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-05-07

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:10

Ik zou idd ook je vriendin ervan proberen te overtuigen dat opfok voor het paard de enige goede oplossing is. Probeer haar duidelijk te maken dat er twee opties zijn. Ze idd kan doen wat ze wil en later met een probleempaard overblijven, ofwel het paard nog even met rust laten, tussen zijn leeftijdsgenoten zetten en dan een paard krijgen waar ze nog jaren plezier van kan hebben.
Ik hoop wel dat ze dit paard niet zelf wil zadelmak maken later? Dat is echt onbegonnen werk voor mensen zonder ervaring hiermee. Zoek hulp bij anderen hiervoor.

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:19

Nou, na al jullie reacties heb ik er maar weer een telefoontje aan gewaagd en wat denken jullie..... 8)7 Ze wil hem niet op het land zetten omdat ze er dan zelf niets aan heeft vind ze. Mijn god, wat heb ik me in haar vergist zeg, wat een egoistische actie... Heb haar verteld dat ze zelf maar moet weten wat ze doet, dat ze weet hoe ik er over denk en wanneer ze het licht ziet en hulp wil bij het zoeken naar een weiland ze me kan bellen, niet voor andere zaken.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:27

Het is misschien hard voor haar paard. Maar ik zou me handen er maar vanaf trekken. Hopelijk gaan bij haar de luiken snel een keer open. Weer een triest stalpaard erbij. |( |( Houd het nou nooit is op?? :( :(

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:30

Verstandige keus, zou ik ook hebben gedaan. Zo iemand kan je niet helpen al zou je willen.

Jordy_

Berichten: 2289
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:35

Ik geef je groot gelijk.
Vaak als zulke mensen (niet in negatieve zin bedoelt als persoon naar je vriendin toe) een jong ding kopen, worden die idd verpest. En helaas doen ze het dan nog niet eens expres. Ik zou gewoon me handen ervan af trekken, ze moet er zelf maar achter komen. Je kunt wel helpen, maar dat kost jou weer extra tijd, en als ze al van jou niet aanneemt dat ze het dier nooit had moeten kopen, dan neemt ze hoogstwaarschijnlijk andere dingen ook niet ech aan.

Succes ermee :j