Idana op r*t keuring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:21

Nou, gisteren ben ik met mijn jaarling BWP merrie op prijskamp geweest naar Zaffelare, da's een klein dorp in België.
Mijn paardje, Idana is vandaag 1 jaar en 3 weken oud.
Ik had haar helemaal gevlochten en ze zag er, volgens een vriendin, uit om door een ringske te trekken :)

Maar de keuring viel enorm tegen ;( Er waren 4 andere deelnemers, allemaal paardjes die gemakkelijk 20cm groter waren of mijn kleine meid. Idana is een laat veulen geweest en de andere konden even goed al 6 maand ouder geweest zijn.

Ik moest als eerst voorbrengen en volgens vrienden & familie, bekeek de jury mij niet eens :( Ik had al meteen afgedaan met mijn kleintje!
Gevolg, we eindigden laatste...

Plaats 1 was voor een knappe zwartbruine jaarling, een verdiende plaats
Ook plaats 2 en 3 leken mij verdient...Maar plaats 4 :( een lelijke bruine ongevlochten jaarling, niets speciaals, een beetje van een ramshoofd, geen speciale gangen of exterieur... Echt grof dat de jury het respect niet had om mij voor die ongevlochten knol te plaatsen!
Ik heb een uur staan vlechten aan mijn kleintje, ze zag er piekfijn uit!

Nu ja, ik weet uit ervaring (heb ooit zelf een prijskamp gewonnen met een manke pony omdat mijn moeder verkeerde met een voorzitter van daar) dat die prijskampen niet 100% eerlijk verlopen.
Bovendien is Zaffelare een klein dorp en kennen de mensen elkaar (en de jury) daar allemaal. Ik kwam helaas uit een heel ander dorp.

Ik was enorm ontgoocheld, vooral omdat ik me zo unfair en respectloos behandeld voelde. Maar niets aan te doen.

Mijn kleine meid heeft zich enorm goed gedragen, want zo'n hele dag is echt lang voor zo'n jong paardje.
Ze was doodbraaf op de trailer (hélemaal alleen, de eerste keer weg met de trailer), en heeft zich in feite overal keurig gedragen en dat was toch mijn oorspronkelijke bedoeling, mijn kleintje wat ervaring laten op doen...

Maar toch, het was een rot dag!
Maar voor mij is m'n meiske dé kampioen! :P

Idana na de keuring:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:23

zulke dingen gebeuren nou eenmaal, had ik ook met mijn late kleine veulentje vroeger!

Ik zou wel de sokken/ benen scheren.... iets dunner mag je paardje ook wel , let op: voor de keuring, daar zeiken ze ook altijd enorm over. Zelfs een jaarling moet er getraind en gestroomlijnd uitzien ;)

dat had ik er toen niet voor over om eerlijk te zijn :P

Vind het een plaatje om te zien hoor die kleine van jou!

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:26

ja dat zijn de keuringen daar hebben ze alleen comentaar.
maar jou paard is voor jou toch de beste en de mooiste
niemand die dat af neemt toch.
het is maar net wat ze willen zien hoor ;)

ps ik vindt je paard er ook erg leuk uitzien voor een jaarling ;)

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:26

Uhu, dat heb ik er ook niet voor over, laat haar maar jong zijn.
Mij ging het vooral om het feit dat ze echt géén oog hadden voor mij en voor mij écht respectloos waren! :n

Afbeelding
Sokken heeft ze niet echt, toch?

Anoniem

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:28

ah joh de jaarlingen die het minste favoriet zijn die worden vaak later heel mooi ;)

jannie8
Berichten: 359
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:31

mooie diertje hoor helemaal mijn type ik vind dat ze er mooie uitziet hoor zekker niet te dik ;)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:15

Tja die keuringen :) heb het vroeger ook nog meegemaakt. Zo te horen was je wel dik tevreden over je dagje, behalve het keuringsonderdeel zelf dan. Zie het zo, ik zie een keurige jaarling, die er zeker niet mis uitziet, integendeel, ze heeft zich netjes gedragen, wat ook al zeker de moeite is. Dus dat is al een mooie prestatie vind ik. Zolang je maar tevreden bent over jezelf en je paardje. Trouwens jaarlingen kunnen nog zo veranderen, wie weet staat ze binnen een paar jaar wel op de eerste plaatsen :)

intral
Berichten: 2597
Geregistreerd: 06-05-07

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:40

Wauw dat paard :~ .
Beetje respectloos tov. jou & je familie, maarja, jurysport ..

femmiel2
Berichten: 103
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:46

waaw prachtige jaarling :~ :~
Laat je niet op je kop zitten door de jury,volgende keer beter :D

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:49

VivaLaVida schreef:
zulke dingen gebeuren nou eenmaal, had ik ook met mijn late kleine veulentje vroeger!

Ik zou wel de sokken/ benen scheren.... iets dunner mag je paardje ook wel , let op: voor de keuring, daar zeiken ze ook altijd enorm over. Zelfs een jaarling moet er getraind en gestroomlijnd uitzien ;)

dat had ik er toen niet voor over om eerlijk te zijn :P

Vind het een plaatje om te zien hoor die kleine van jou!


Gewoon nog lekker even veulen laten zijn :j Zo loopt het nu eenmaal vaak met keuringen, meestal zijn de 'minste' (ik bedoel
dit natuurlijk niet bot, maar omdat de keuring er zo over denkt!) jaarlingen later altijd de mooiste paarden! *D

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:37

Uhu, da's waar :) Wacht maar af :P }> Als ze later groot is ;)

Ik wou haar graag wat ervaring laten opdoen, maar ik wil ze inderdaad ook graag veulentje laten zijn :)
Bedankt voor de reacties in elk geval!

Ik hoop dat ze nog een beetje groeit!

s_spikker
Berichten: 359
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:47

Nou ik vind je jaarling er heel mooi uitzien hoor. Een heel mooi paardje. Gewoon nix van aantrekken en gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig was. Komt vast goed. !!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:01

De keuring mag voor jou wel een afknapper zijn geweest, het is een ervaring voor je paardje die je later heel goed van pas kan komen. Als ze zich voorbeeldig heeft gedragen, is ze voor jou toch de beste van de wereld?

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 12:31

Cassidy schreef:
De keuring mag voor jou wel een afknapper zijn geweest, het is een ervaring voor je paardje die je later heel goed van pas kan komen. Als ze zich voorbeeldig heeft gedragen, is ze voor jou toch de beste van de wereld?

Ja hoor, 100% gelijk, maar mmm, die ontgoocheling is denk ik wel een menselijke reactie en ik heb er een rotgevoel aan over gehouden!
Maar inderdaad, die kleine heeft héél veel geleerd en voor zo jong te zijn een hele dag haar perfect gedragen :j

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:35

Tsja zo is het altijd geweest op keuringen..... En zoals je zelf al zegt: Toen jij won met je manke pony omdat je moeder wat met de voorzitter had, klaagde je ook niet, moet je dat nu ook niet doen. Goeie oefening voor je paardje.

kaatje77

Berichten: 10431
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:38

chocobroodje schreef:
Tsja zo is het altijd geweest op keuringen..... En zoals je zelf al zegt: Toen jij won met je manke pony omdat je moeder wat met de voorzitter had, klaagde je ook niet, moet je dat nu ook niet doen. Goeie oefening voor je paardje.


Ja, sorry, maar hier sluit ik me geheel bij aan. :o

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:13

Ja, natuurlijk :j dat weet ik wel. Daarmee dat ik het ook kan relativeren, maar de jury heeft mij wel érg respectloos behandeld in dit geval, ik werd zélf niet bekeken. Dat vond ik wel jammer. Ze hadden op z'n minst kunnen doen alsof ze geïnteresseerd waren en écht aan't keuren waren, dan had ik er niet zo'n rottig gevoel aan over gehouden...

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:20

Nee maar dat zullen die mensen die van jou en je manke pony verloren ook wel gedacht hebben. Keuringen zijn flauwekul, het gaat er meer om wie je kent dan hoe je paard eruit ziet. Zoals ik al zei zo is het altijd geweest, en dat gaat ook niet veranderen.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:20

Dat is dus precies de rede dat wij nooit naar een keuring gaan. Bang om afgezeken te worden op het paardje waar je zo trots op bent.

Het belangrijkste is dat ze voor jou nummer één is, en dat je veel plezier met haar beleefd!!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:11

Zo verliep mijn eerste keuring ook een beetje...

Maar als dit je eerste keuring is, komt het misschien ook een beetje omdat je je er niet in verdiept heb. Dat was bij mij namelijk ook zo...

Die jaarlingen die de eerste plaats behalen worden niet als veulen behandeld. Ze worden al licht getraind om de stroomlijn en spieren te ontwikkelen, en ze staan ook al op sportbrok e.d.

Toen ik wist hoe ze keuringsklaar gemaakt moesten worden heb ik verder bedankt. Ik wou mijn veulen/jaarling/twenter dat niet aandoen. Ze moeten gewoon lekker spelen met hun vriendjes tot 3 jaar om rustig uit te kunnen groeien.
Je kan ze poetsen en dingen leren, maar ik zou ze niet trainen zo vroeg :n

Een mooie ervaring, en aangezien ze zo braaf was heb je eigenlijk toch gewonnen ;)

SofieHavan

Berichten: 1882
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 11:40

@ Malibu: K weet eigenlijk niet, 't was een gewoon ordinair prijskamp verbonden aan een plaatselijke boeren jaarmarkt! :+ Leek mij niet zo professioneel ofzo :P
Maar je hebt gelijk hoor, ze moet jong kunnen zijn, maar ik wou haar die ervaring niet ontzeggen. Ze heeft het gedaan en ik denk dat we dat volgend jaar op nieuw eens doen. Maar alleszins niet te snel, want ze geeft me nu wel duidelijk aan dat ze er genoeg van heeft, en da's te begrijpen, ze is echt nog piepjong en t was een lange dag. Maar ze was echt super flink!

_JY_

Berichten: 939
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 13:05

mooi paardje hoor:D

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Idana op r*t keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:06

Ze ziet er prachtig uit hoor, als ze straks ouder is wat meer doorgegroeit en wat meer bespierd is haalt ze vast een veel betere plek! En inderdaad het is niet altijd helemaal eerlijk daar zeker als je in zon dorp was waar iedereen elkaar kent :j
Zolang je paard maar voor jou de kampioen is :)

Nebraska

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:44

Tja balen voor je!!

Wederom kun je concluderen: dat het vaak een kwestie is van de lange bruine arm!!!

If you know what i mean... ;)

KimPower

Berichten: 177
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:51

intral schreef:
Wauw dat paard :~ .
Beetje respectloos tov. jou & je familie, maarja, jurysport ..