Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:02

Ik kan me hier zo kwaad over maken, ik was op zoek gegaan naar een leuke stalling voor mijn merrie, paar advertenties bekeken, en ik dacht een leuke stal gevonden te hebben, kleine prive dingetje met buitenbak en maar 5 stallen, dus heel enthousiast gebeld vandaag dat ik graag met mijn paard bij hun wou staan, werd mij leuk verteld dat ze mijn paard daar niet wouden hebben omdat zij een "luchtzuiger" is (ik heb hetzelf nog nooit meegemaakt omdat ze bij mij 24/7 buiten staat en het daar dus niet doet, maar bij de vorige eigenaresse had ze het op stal wel gedaan, maar niet ernstig)

Luchtzuigen wordt NIET!!! overgenomen door andere paarden, echt te irritant voor woorden!!

zijn er nog mensen die dit meegemaakt hebben?

Nu dus maar weer op zoek naar een andere stalling waar ze niet zo ignorant zijn....

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:06

Hoe oneerlijk het ook is voor jou, ik zou ook niet graag een luchtzuiger op stal willen hebben als ik een stal zou hebben. Niet omdat ik bang ben dat andere paarden het ook krijgen, maar gewoon omdat ik het zelf een enorm rotgezicht/gehoor vind.
Als je dan de keuze hebt uit pensionklanten neem je niet 1 waarvan je vooraf al weet dat het je gaat ergeren. Is enorm vervelend en oneerlijk, maar het goed recht van de stalbaas. Zo heb je ook stallen die kinderen weigeren bijvoorbeeld.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:09

Luchtzuigen is in mijn ogen een vorm van verveling. Als ze het op het land niet doet waarom wil je haar dan op stal hebben?

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:10

Jeanine84 schreef:
Luchtzuigen is in mijn ogen een vorm van verveling. Als ze het op het land niet doet waarom wil je haar dan op stal hebben?


omdat ik haar nu 24/7 bij mij op het land heb, maar geen bak tot mijn beschikking heb, dus ik wil graag ergens heen waar ik ook goed kan rijden met haar, en helaas zijn er geen stallingen waar je het paard 24/7 buiten mag/kan laten staan....

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:10

Euh, ik ken toch een paard die het overgenomen heeft... Stonden samen op stal en de ene deed de andere na...

Onze stalbaas heeft aan de twee luchtzuigers gevraagd of ze een luchtzuigband wilden kopen en dat hebben beide eigenaressen dan ook gedaan.
Beide luchtzuigers deden het ook op bakken hooi in de weide.

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:11

Bijke schreef:
Euh, ik ken toch een paard die het overgenomen heeft... Stonden samen op stal en de ene deed de andere na...

Onze stalbaas heeft aan de twee luchtzuigers gevraagd of ze een luchtzuigband wilden kopen en dat hebben beide eigenaressen dan ook gedaan.
Beide luchtzuigers deden het ook op bakken hooi in de weide.


Tja... ik ben er 100% van overtuigd dat het niet overgenomen wordt, ze heeft hiervoor op een stalling gestaan en daar heeft nog nog nooit 1 paard het overgenomen...

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:14

Als het overgenomen wordt zegt dat imo vooral iets over stalmanagment. Maar luchtzuigen kan ook betekenen dat je paard een maagzweer heeft, ik zou daar wel onderzoek naar doen, die banden helpen ook gewoon aantoonbaar niet
Verveling, pijn, een maagzweer of gewoonte...daar hou ik het dan meestal op. Maar dat het aanstekelijk is, hm dan is je managment van de stal gewoon niet goed.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:16

paard is ook een gewoontedier en kan idd dus een paard gaan naapen als een ander paard bv luchtzuigt
maar bv ook een paard die onrustig is met voeren enz enz
dus dit gedrag kan zeker wel overgenomen worden
hoe spijtig en jammer het ook voor jou is ik begrijp de pensioneigenaar wel

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:16

Een paard neemt het luchtzuigen echt niet snel over. Mijn paard heeft 4 jaar naast een luchtzuiger gestaan en er stonden nog 5 andere paarden in de stal, geen enkel paard heeft het luchtzuigen overgenomen.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:17

Dat meerdere paarden het op dezelfde stal doen heeft te maken met het stalmanagement. Ze nemen het dus niet van elkaar over, maar ze worden onderworpen aan hetzelfde management.

Bijke

Berichten: 2540
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Tienen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:18

De banden helpen bij ons bij beide paarden op stal heel goed, geen van beide zuigt nog lucht...

Beide paarden hebben het op een vorige stal van elkaar geleerd, maar de andere paarden deden het daar niet. Mijn huidige stalbaas is er toch van overtuigd dat andere paarden het kunnen overnemen, want anders zou hij ze geen luchtzuigband laten kopen...

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:25

Ik kan me voorstellen dat je hier boos om word, mensen die zo reageren doen dat voornamelijk volgens mij uit "onkunde/ onbegrip".
Ik heb al jaren ook een luchtzuiger op stal staan en ik heb een wever op stal gehad. Deze 2 paarden staan al 5½ en 3½ jaar gewoon tussen mijn andere paarden. Geen van mijn andere paarden hebben het overgenomen.
Ik ben dus ook van mening dat andere paarden het niet overnemen. Uitzonderingen daar gelaten...

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:32

Pauline schreef:
Als het overgenomen wordt zegt dat imo vooral iets over stalmanagment. Maar luchtzuigen kan ook betekenen dat je paard een maagzweer heeft, ik zou daar wel onderzoek naar doen, die banden helpen ook gewoon aantoonbaar niet
Verveling, pijn, een maagzweer of gewoonte...daar hou ik het dan meestal op. Maar dat het aanstekelijk is, hm dan is je managment van de stal gewoon niet goed.


Ik ga ervan uit dat het bij haar geen maagzweer is omdat ze het nu al dikke 3 maanden niet meer gedaan heeft bij mij(omdat ze nu dus buiten staat) dus als het een maagzweer was, zou ze het denk ik dan ook buiten doen...

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:34

Bijke schreef:
De banden helpen bij ons bij beide paarden op stal heel goed, geen van beide zuigt nog lucht...

Beide paarden hebben het op een vorige stal van elkaar geleerd, maar de andere paarden deden het daar niet. Mijn huidige stalbaas is er toch van overtuigd dat andere paarden het kunnen overnemen, want anders zou hij ze geen luchtzuigband laten kopen...


Tja dat kan, maar dan is jou huidige stalbaas, vind ik dan, net zo "onwetend" als deze waar ik niet naar toe mag, en daarnaast doe ik ook liever geen band om, omdat dit meer kapot kan maken dan dat het tegen houd...
Als paarden het van elkaar over zouden nemen, zou elke stal met 1 luchtzuiger, volgens deze logica binnen een paar maanden alleen nog maar luchtzuigers hebben... want Paard A zuigt lucht paard B neemt het over, paard C weer van B, D weer van C enz enz...

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:38

Bij mij naast staan 6 paarden in de wei waarvan een ernstige luchtzuiger en geen van de andere neemt het over.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:40

Als luchtzuigen over wordt genomen, zegt dat imo ook meer over het stalklimaat.
Vaak gaan meerdere paarden in 1 stal dingen van elkaar overnemen omdat ze zich allemaal vervelen!

Op een gegeven moment wordt het luchtzuigen voor een paard gewoonte, ze raken er aan verslaafd als het ware, en daarom stopt het ook niet als het paard uit de omgeving wordt gehaald.

Er staan bij ons een aantal luchtzuigers, verspreid over de verschillende stallen blokken (ze staan dus niet naast/tegenover elkaar) en er is nog gen enkel paard geweest wat het heeft ovegrenomen in al die jaren dat ik daar rondloop.

Dus het overnemen van stalondeugden is onzin, in die zin, dat als het niks te maken heeft met het stalklimaat!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:59

Mee eens. Luchtzuigen is ook een reactie op het op stal staan. Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat als je paardje nu niet meer lucht zuigt, dat je hem dan moedwillig weer op een stal zou zetten omdat jij dan meer faciliteiten hebt. Je weet dat het stress oplevert en dat hij dan weer gaat zuigen, als je in het belang van je paard handelt, dan zet je 'm dus niet weer op stal :n.

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:04

hyppolyte schreef:
Mee eens. Luchtzuigen is ook een reactie op het op stal staan. Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat als je paardje nu niet meer lucht zuigt, dat je hem dan moedwillig weer op een stal zou zetten omdat jij dan meer faciliteiten hebt. Je weet dat het stress oplevert en dat hij dan weer gaat zuigen, als je in het belang van je paard handelt, dan zet je 'm dus niet weer op stal :n.



het is niet alleen zodat ik meer faciliteiten heb, maar ook zodat er iets met het paardje gedaan kan worden, het is leuk 24/7 in het weiland staan, maar daardoor kan ik niet op haar rijden, en dat wilt ze toch ook erg graag, het is een werklustig paard, en ik heb helaas niet de mogelijkheid/geld om een bak aan te laten leggen bij mij.

Daarnaast deed ze het ook niet echt veel op stal, alleen af en toe bij het voeren, maar zeker niet de hele tijd... en ik ben ook echt op zoek naar een stalling waar ze zoveel mogelijk naar buiten kan en mag... maar dat zou ik bij elk paard willen, en niet alleen bij een luchtzuigend paard

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:17

Dat je geen geld hebt om een bak aan te leggen snap ik, maar er zijn neem ik aan bij jou in de buurt ook wel andere mogelijkheden om te rijden, zoals buiten. Is er geen ponyclub in de buurt waar je zou kunnen rijden, of misschien een pensionstal/manege waar je gebruik mag maken van de bak. Je kunt in ieder geval een stukje land afzetten om op te rijden, dan kun je daar natuurlijk niet altijd dagelijks rijden, maar voor de afwisseling kan dat wel.

Dat ze het niet echt veel deed klinkt nogal als een smoesje om het te bagatelliseren. Nogmaals, denk in het belang van je paard. Als je je paard geen goede mogelijkheden kunt bieden wat rijden en stalling betreft, waarom heb je haar dan gekocht? Je let toch ook op uitrijmogelijkheden lijkt mij? Ik wel in ieder geval.

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:25

hyppolyte schreef:
Dat je geen geld hebt om een bak aan te leggen snap ik, maar er zijn neem ik aan bij jou in de buurt ook wel andere mogelijkheden om te rijden, zoals buiten. Is er geen ponyclub in de buurt waar je zou kunnen rijden, of misschien een pensionstal/manege waar je gebruik mag maken van de bak. Je kunt in ieder geval een stukje land afzetten om op te rijden, dan kun je daar natuurlijk niet altijd dagelijks rijden, maar voor de afwisseling kan dat wel.

Dat ze het niet echt veel deed klinkt nogal als een smoesje om het te bagatelliseren. Nogmaals, denk in het belang van je paard. Als je je paard geen goede mogelijkheden kunt bieden wat rijden en stalling betreft, waarom heb je haar dan gekocht? Je let toch ook op uitrijmogelijkheden lijkt mij? Ik wel in ieder geval.


hier in de buurt is geen bak om in te rijden, verkeersmak is ze niet echt en dat is ook niet echt wat ik nu wil... ik wil graag dresuurmatig met haar gaan trainen, en om te vragen waarom ik haar gekocht heb vind ik nogal kort door de bocht, dus mensen die geen eigen bak/met weiland hebben mogen geen luchtzuigend paard kopen? ik heb zeer zeker goede mogelijkheden om haar lekker op het weiland te zetten, maar indd. niet geweldig om te rijden, maar om dan maar te zeggen dat ik niet een paard moet kopen dat toch echt maar af en toe luchtzuigt(en dat was echt niet om het te bagatelliseren dat is gewoonweg zo..) vind ik dus net wat te ver gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:26

Als ze het alleen met eten doet, kan het zijn dat ze toch last van haar maag heeft. Er is geloof ik nu wel iets wat je door het voer kan doen, iets van een magnesiumpreparaat, dat zou je kunnen proberen. Kan zijn dat ze van kuil meer last krijgt van haar maag en dat grof hooi haar weer minder last geeft.

Luchtzuigers die ik ken doen het altijd, ook op het land, dus gewoon op een paaltje en ook tussen de maaltijden door. Maar kan je geen extra afspraken maken, dus een stal waar ze sowieso hele dagen naar buiten gaan en dat ze extra hooi krijgt om haar maag te sussen?

criollolover

Berichten: 3254
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: boven in drenthe....

Re: Luchtzuigend paard mag niet op stalling komen.... aaaarghhh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:33

luchtzuigen kan wel worden overgenomen!! even voor alle duidelijkheid!! maar dat wil niet zeggen dat het gedrag altijd wordt overgenomen. het kan goed gaan.
wij hebben hier meerdere paarden staan, een prive pensionstal.
wij willen hier absoluut geen luchtzuigers hebben. het risico is gewoon te groot!

ninjahoen

Berichten: 511
Geregistreerd: 23-04-07
Woonplaats: Elsloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:34

russel schreef:
Als ze het alleen met eten doet, kan het zijn dat ze toch last van haar maag heeft. Er is geloof ik nu wel iets wat je door het voer kan doen, iets van een magnesiumpreparaat, dat zou je kunnen proberen. Kan zijn dat ze van kuil meer last krijgt van haar maag en dat grof hooi haar weer minder last geeft.

Luchtzuigers die ik ken doen het altijd, ook op het land, dus gewoon op een paaltje en ook tussen de maaltijden door. Maar kan je geen extra afspraken maken, dus een stal waar ze sowieso hele dagen naar buiten gaan en dat ze extra hooi krijgt om haar maag te sussen?


ja ze deed het op stal bij het voeren, maar ik voer haar nu gewoon in de wei en daar doet ze het dus niet... is echt een gewoonte geweest, nogmaals bij mij heeft ze het echt dus nog nooit gedaan!

Ik wil zeer zeker extra afspraken maken, daarom ben ik nu dus weer verder aan het zoeken naar een andere stalling, als ik haar hier op de manege zet heb ik zo plek, en kan ik haar morgen brengen, maar dat wil ik dus niet omdat ze daar te weinig op wei gaat..

miss_kippie

Berichten: 2122
Geregistreerd: 21-07-07
Woonplaats: katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:38

naast mijn paard staat ook een luchtzuiger mijn paard staat hem alleen stom aan te kijken. :+
het paard is echt een luchtzuiger op het land doet hij het ook zelfs op een spijker in de muur met of zonder band maakt hem niks uit.

WhySoWhite
Berichten: 3461
Geregistreerd: 09-11-08
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:39

wel degelijk dat luchtzuigen over word genomen!
hier op stal stond er eerst 1 en de 3 paarden die er omheen staan pakken nu ook geregeld de deur vast, en nee dat is geen verveling, of gebrek aan aandacht. het zijn wel allen jonge paarden