Mijn eigen paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 23:16

Ik heb nu een weekje mijn eigen paard maar ik voel me helemaal alsof de handelaar van wie ik 'm gekocht heb al z'n verkoopstruuken heeft bovengehaald en ben enorm onzeker of ik er wel goed aan heb gedaan om 'm te kopen.

Om even van in het begin te beginnen heb ik mijn paard eind juni op kapaza gezien en ik wou meteen gaan kijken. Ik had al verschillende paardjes gezien bij wie ik wel wou gaan kijken, maar om op het verleden af te gaan was hij gewoon het paard dat ik altijd wou maar dat ik nooit ging kunnen betalen, een brave andalüsier, dus ging ik op m'n gevoel en daarop af om hem eruit te pikken. Hij werd beschreven als braaf en lief zowel met rijden als in de omgang maar wel met wat pit.
Toen ik ging ... in feite was hij zoals hij beschreven was, maar toch had ik het niet verwacht.
Ik ben heeel brave paarden gewoon,, meestal nogal lui en heeuuul rustig,, de pittigere ken ik door en door omdat ik ze zelf beleerd of zo goed als volledig beleerd heb. Bij een 'nieuw' paard ben ik meestal nogal onzeker en door wat hij was werd ik nogal uit mijn lood geslagen. Hij was nogal zenuwachtig, heel begrijpelijk aangezien hij pas een maand geleden uit spanje geïmporteerd is daardoor 36 uur zonder eten, drinken of bescherming op de vrachtwagen heeft doorgebracht en tussen de andere zenuwachtige paarden stond, waarvan er steeds kwamen en gingen, maar toch braaf en lief. (Doordat ik zo onzeker was probeerde hij wel over me heen te lopen, wat half lukte voor ik hem terug kreeg, ben ik effe blij dat hij een braverd is anders had ik er waarschijnlijk een honderd meter achter gehangen voor ik 'm terug had.) In de omgang was ik wel tevreden over hem. Met rijden was ik nog onzekerder dan ernaast, geen probleem in stap, maar veel te snel naar mijn gevoel zei de handelaar dat ik eens een drafje moest proberen. Heb ik na nog een rondje stappen gedaan en het ging meteen al mis. Hij overreageerde op z'n bit, dus als ik 'm terug probeerde te nemen zoals ik dat bij m'n verzorgfjordmerrie doe ging ie alleen maar sneller en over in een snelle galop, werd ik strenger ging ie protesteren tot steigeren toe. Ik vond gewoon zijn knopjes niet! Het stuur werkte nog wel, maar door mijn onzekerheid was m'n vertrouwen in hem helemaal weg. Ik ben er toen even af gegaan, de vriendin van de eigenaar heeft er even op gereden en me wat tips gegeven en mijn hemel, ben ik blij dat ik er toen weer op ben gegaan. Het ging daarna goed, maar je kan wel begrijpen dat vertrouwen in een nieuw paard dat onder nul was gezakt niet zomaar weer even boven de 50% uit stijgt.
Ik moest de volgende dag laten weten of ik 'm kocht of niet, nadat we afgesproken hadden dat ik een aanbetaling ging doen, daar op 'm ging leren rijden en vertrouwen in 'm leren krijgen en 'm dan pas mee te nemen of te beslissen 'm toch niet te kopen als het niet lukte. Zij gingen 'm brengen, de prijs was 250 euries gezakt en ik kreeg er alle nodige dekens en een hoofdstel bij.
De volgende dag gebeld en gemeld dat ik de aanbetaling ging doen. Naar daar gegaan, cash betaald en koopcontract opgemaakt waarin dus ook stond dat ie pas kwam als ik met 'm overweg kon en nadat ik op reis was geweest (ik vertrok een paar dagen later al voor twee weken).

Nadat ik op reis was geweest ging ik afgelopen vrijdag terug om op 'm te rijden. Toen ik aankwam en nog enkele vragen enzo stelde merkte ik meteen al dat (verder niet zo heel belangrijke zaken) ik andere dingen hoorde dan ik eerder had gehoord (hij zou eerst geen, dan wel hoefijzers gehad hebben, hij zou wél en geen winterdeken echt nódig hebben in de winter vanwege zijn eerste winter hier ...). De vriendin van de handelaar reed eerst op 'm en daarna ik. Het ging goed en ik kreeg steeds meer vertrouwen in 'm, maar was nog steeds helemaal niet zeker over hem. Achteraf vroegen ze of het goed ging en of ik nog schrik had om op 'm te kruipen (na z'n gigasteiger had ik dat wel), ik had niks door en zei ja en nee omdat dat ook zo was, alleen wou dat nog niet zeggen dat ik genoeg vertrouwen in hem had om te zeggen 'ja dit is hem, breng hem maar'. Ik had nog geen stalling. Toen ik aan het rijden was hebben zij achter mijn rug voor mij een weide gezocht in de buurt en die geregeld en ze hebben hem meteen gebracht. Ik voelde me helemaal overdonderd en kon eigenlijk niet protesteren (niet dat ik daar op die moment aan dacht), ik had zelf gezegd dat het rijden lukte en ik was al op reis geweest. Ze gaven me een zweetdeken en twee wollen dekens mee (geen regendeken of winterdeken, maar het stond helaas niet in het contract dat ik zijn dekens erbij kreeg, dus mag in principe al blij zijn dattie zich aan de afspraak heeft gehouden om er enkele en een hoofdstel met bit mee te geven) en een halfuurtje later stond ie in de van.
Eerst heb ik hem een dagje bij mijn verzorgpaarden gezet omdat hij bij de stalling die zij geregeld hadden pas 's avonds terecht kon. Later hadden we gebeld, bleek dat het niet doorging omdat de plaats al aan iemand anders was beloofd.
Uiteindelijk is hij daar toch terecht gekomen omdat de eigenaar van die weide/stalling een oplossing gezocht heeft voor die andere persoon om mij uit de brand te helpen. Voor mij was het niet handig omdat het nogal ver is per fiets en ie staat er alleen (er mag geen ander paard of andere pony bij).

Hem daar gezet, heel zenuwachtig maar in orde. Later die dag ging ik terug, hij was héél aanhankelijk. Té aanhankelijk. Toen ik van de weide af wou gaan liep hij door de eerste schrikdraad los door (stond geen elektriciteit op omdat de batterij er nog niet stond (staat er nog steeds niet maar hij blijft er wel achter) en probeerde door de echte draad (4 ijzerdraden boven elkaar, ook zonder elektriciteit aan een stevig paaltje dat met haakjes en een ketting met slot vasthangt) ook door te breken, enkel om niet alleen gelaten te worden. Ik ben huilend naar de eigenaars van de wei toegereden, gemeld dat ik 'm daar niet alleen wou laten staan (toen hij de dag ervoor bij de andere paarden stond keek hij enkel eens op als hij je zag en volgde je nauwelijks een paar pasjes van de andere paarden weg voor naar ze terug te keren) en ze zijn met mij naar de wei teruggegaan. Ie stond alweer rustig in de wei en kwam kalm afgestapt toen ie ons zag.
Ik heb besloten om hem daar tot eind augustus te laten staan omdat hij genoeg verhuisd is geweest de afgelopen maand, maar ik heb een weide gezocht aan het einde van m'n straat waar hij vanaf september kan staan, waar hij af en toe gezelschap krijgt van een oudere merrie en 'm in de winter niet ver ervandaan in pension te zetten.

Doordat hij alleen staat word onze band natuurlijk alleen maar sterker als ik bij hem ben, maar ik word nog steeds verschrikkelijk onzeker bij elke stap die ie verkeerd zet. Ik heb 'm tot nu toe gelongeerd en met 'm gaan wandelen, 2x met 'm midden op de steenweg gestaan omdat hij schrik had van een bordje of een brievenbus langs de kant,, van verkeer heeft die niet-verkeersmakke mafkees natuurlijk geen schrik (ik gok dat hij langs een drukke weg heeft gestaan in Spanje,, want waar hij nu staat kan hij wel verkeer zien maar niet veel en tussen de steenweg en zijn wei zit 1 huis (hij hoort het verkeer dus wel, maar ziet't niet) helaas moet ik dus wel een stukje steenweg doen om te kunnen wandelen) maar dit gaat steeds beter (longeren gaat goed, hij dierf wel eens ongevraagd omdraaien... , bij het wandelen gaat hij sneller langs enge dingen, blijftie beter op z'n plek, luistert ie steeds beter. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat IK altijd de controle heb waardoor ik dus ook af en toe het gevoel heb dat ik 'm niet kan vertrouwen als er iets gebeurd en ie gewoon over me heen kan walsen. Daardoor weet ik ook niet of ik hem nu iets leer en of we vooruit gaan of dat hij gewoon aan het wennen is aan z'n omgeving en minder zenuwachtig wordt waardoor hij de manieren die hij in spanje heeft geleerd nu toepast omdat hij kalmer is (In het eerste geval groeien we naar elkaar toe en maak ik mijn plaats duidelijk en in het tweede blijven we 2 en wordt hij gewoon weer zichzelf, waardoor ik 'm nog steeds niet kan vertrouwen en hij m'n plaats niet kent).
Aan rijden heb ik me nog niet gewaagd en ik twijfel nog steeds of ik wel de goede keuze heb gemaakt om 'm te kopen. Mijn gevoel is nogal tegenstrijdig, langs de ene kant heb ik het gevoel dat we een geweldig team gaan worden met de tijd, langs de andere kant zit ik nog steeds met die onzekerheid, vergroot door het feit dat hij nu echt van MIJ is en van niemand anders en ik weetikveelwatallemaal moet doen om 'm te kunnen verzorgen en het geld bij elkaar te krijgen.

Afbeelding
Sorry voor het lange verhaal :D je moet het van mij heus niet helemaal lezen als je niet wil hoor :)) ik schrijf voor mezelf

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:32

Je moet sowieso nog een band opbouwen met een paard wat je net hebt. Dat is bij iedereen wel zo.. Dus ik denk niet dat je kunt oordelen na hem een weekje te hebben...

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:36

Ze zeggen wel 's: Een foto zegt meer dan duizend woorden...

;)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:37

geef het nog even wat tijd...heeft bij mij ook best lang geduurd voor ik het idee had dat mijn pony en ik toch best wel al een team aan het vormen waren..
geduld hebben en je bent toch best zo op de goede weg?

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 23:39

Wietsje92 schreef:
Je moet sowieso nog een band opbouwen met een paard wat je net hebt. Dat is bij iedereen wel zo.. Dus ik denk niet dat je kunt oordelen na hem een weekje te hebben...


Ach dat doe ik ook niet, maar ik ben ooit een paardje tegen gekomen waar ik op klom, een uurtje op mezelf wegreed en dacht 'moest deze te koop zijn,, ik kocht r meteen' en ik dacht dat dat bij m'n eerste eigen paardje ook zo zou zijn. Ik weet niet of ik, als ik toen dat andere paard ook werkelijk had kunnen kopen of ik ook zo over r gedacht zou hebben natuurlijk.
Maar het doet toch vreemd :+ hij was het eerste paardje dat ik ging proberen en heb 'm meteen gekocht, dus wie zal me zeggen of een van de anderen me niet beter was bevallen?

Ik zie 'm alvast doodgraag, al staat ie niet graag op de foto of lang stil }> dat zal hij toch moeten leren met mij in de buurt :))

Ik weet dat ik 't gewoon tijd moet geven :P maar ik heb het gevoel dat de tijd dat ik niet bij hem ben gewoon veel te traag gaat omdat ik wil verder gaan om te weten waar ik aan toe ben. Heb ik bij m'n verzorgpony ook wel als het eens een dagje minder ging.
Waarom is geduld hebben zo moeiliiiiijjjjk ;(
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 25-07-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:41

Ik vind het niet echt netjes wat die handelaren hebben gedaan. Maar ja, die willen natuurlijk plek voor een nieuw paard om te kunnen verkopen.

Jij hebt heel veel begeleiding nodig. Als jij zo onzeker bent, zal hij nooit aannemen dat jij de leider bent en dat gaat op den duur problemen opleveren vrees ik. Zoek iemand die jou kan begeleiden, dan kom je er denk ik wel. Dit heeft tijd nodig, maar komt vast wel goed.

Zoek een instructeur oid. Je kunt voorlopig best longeren en wandelen en dan alleen rijden tijdens de lessen. Zo leer je elkaar vertrouwen en leer jij hoe je op jouw paard moet reageren. Dat zal het vertrouwen wel vergroten.

Succes ermee!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:44

En je probleem is...?

Misschien dat je denkt dat een paard na een weekje al een band met jou heeft, of omgekeerd? Neem de tijd - het paard heeft heel wat meegemaakt ( en dan staat hij nu ook nog 's in z'n eentje..). Wel vreemd trouwens dat je een paard aanschaft en er geen goed onderdak vantevoren voor hebt geregeld - vreemd ook dat de handelaar het dier ook zomaar in een weitje zet .. dat had vast beter gekund. Zoek een goede plek waar ook andere paarden zijn en geef 't beest de tijd om te wennen, te acclimatiseren!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:50

Het klinkt alsof het wel goed gaat komen met jullie. Geef het de tijd.

Je zult nog moeten uitvinden hoe hij reageert op verschillende zaken. Zoek iemand die je kan begeleiden daarbij :-).

Verder, hij staat nu alleen in een weiland. Een paard heeft andere paarden nodig. Heb je niet de mogelijkheid om ergens te gaan staan waar ook andere paarden en mensen zijn? Dan heb je gelijk wat begeleiding misschien?

Kan hij misschien bij je verzorgpony's staan?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:51

Zoek begeleiding en een plek waar je paard niet alleen hoeft te staan,het is al vaak gezegd maar een paard hoort niet alleen .
En ik kan het verkeerd zien maar staat ie achter prikkeldraad?ook een reden om m daar niet te laten staan ,succes en veel plezier met je paard

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 23:54

spoekie schreef:
Ik vind het niet echt netjes wat die handelaren hebben gedaan. Maar ja, die willen natuurlijk plek voor een nieuw paard om te kunnen verkopen.

Jij hebt heel veel begeleiding nodig. Als jij zo onzeker bent, zal hij nooit aannemen dat jij de leider bent en dat gaat op den duur problemen opleveren vrees ik. Zoek iemand die jou kan begeleiden, dan kom je er denk ik wel. Dit heeft tijd nodig, maar komt vast wel goed.

Zoek een instructeur oid. Je kunt voorlopig best longeren en wandelen en dan alleen rijden tijdens de lessen. Zo leer je elkaar vertrouwen en leer jij hoe je op jouw paard moet reageren. Dat zal het vertrouwen wel vergroten.

Succes ermee!


Ik heb online morele steun zeg maar (mensen die me vertellen dat ze erin geloven en dat is genoeg), maar er is niemand die mij kan veranderen op het moment dat ik daar sta of zit. Ik heb daar dus les op 'm gehad, maar dat hielp echt niet aan mijn vertrouwen en dat heb ik bij elke lesgever of -geefster. Ik heb het gevoel dat ik onder druk kom te staan en dan word ik nog onzekerder.
(Bijv. dat ik moet aandraven terwijl ik me daar niet aan toe voel, het ziet er misschien goed uit en het gaat misschien ook gewoon goed, maar daarom voel ik dat nog niet zo.)
Ik moet het eigenlijk gewoon zelf doen. Ik kan het wel maar ik kan mezelf er niet altijd op de juiste moment toe zetten om het ook te doen. Als ik op mijn eigen tempo gewoon rustig verder doe lukt het wel, maar ik heb tijd nodig, en in die tijd zal ik onzeker zijn en zal hij onzeker zijn, maar ik doe ook door tot ik die onzekerheid kwijt ben voor ik verder ga met wat anders. Vandaag heb ik iets langer dan een uur met 'm op de baan gewandeld. In het eerste halfuur ging het niet meteen vlotjes, maar het tweede halfuur ging al een stuk beter. Volgende keer zal het waarschijnlijk het eerste kwartier hetzelfde zijn als het eerste halfuur maar daarna weer beter en ik geloof dat het zo gewoon steeds beter zal gaan tot die slechte periode gewoon wegvalt. Longeren gaat dus al goed, met rijden wacht ik liever gewoon tot ik op de grond goed 'zit'. En dan zal ik hetzelfde moeten doen met rijden.

Weetje :D dit noemen ze therapie ^^ ik begin het zelf al te geloven doordat jij me erover laat nadenken :D dankjeee

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 23:58

Jannepauli schreef:
En je probleem is...?

Misschien dat je denkt dat een paard na een weekje al een band met jou heeft, of omgekeerd? Neem de tijd - het paard heeft heel wat meegemaakt ( en dan staat hij nu ook nog 's in z'n eentje..). Wel vreemd trouwens dat je een paard aanschaft en er geen goed onderdak vantevoren voor hebt geregeld - vreemd ook dat de handelaar het dier ook zomaar in een weitje zet .. dat had vast beter gekund. Zoek een goede plek waar ook andere paarden zijn en geef 't beest de tijd om te wennen, te acclimatiseren!


Ik had ook helemaal niet verwacht dat ze 'm al gingen brengen! Ze brachten hem echt volledig op 't onverwachts. Hij staat er nu een weekje en is steeds beter aan het wennen, wil 'm zeker niet overhaasten.

@apple: Ik wou dat hij bij m'n verzorgpony's kon staan, maar daar is helaas geen plaats. Waar ik hem dus in september zou willen zetten krijgt hij waarschijnlijk wel gezelschap, dat is alleszinds mijn bedoeling, ik zie hem echt niet graag alleen staan, maar ik kan momenteel gewoon niet anders.

Er zijn 4 draden,, waarvan de bovenste twee prikkeldraad zijn ja,, ik weet het,, niet ideaal, maar ook niet gevaarlijk als je het mij vraagt, hij moet alleszinds erg z'n best doen om erin te vallen of te blijven hangen.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 26-07-09 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:00

Lord_Ik schreef:
spoekie schreef:
Ik vind het niet echt netjes wat die handelaren hebben gedaan. Maar ja, die willen natuurlijk plek voor een nieuw paard om te kunnen verkopen.

Jij hebt heel veel begeleiding nodig. Als jij zo onzeker bent, zal hij nooit aannemen dat jij de leider bent en dat gaat op den duur problemen opleveren vrees ik. Zoek iemand die jou kan begeleiden, dan kom je er denk ik wel. Dit heeft tijd nodig, maar komt vast wel goed.

Zoek een instructeur oid. Je kunt voorlopig best longeren en wandelen en dan alleen rijden tijdens de lessen. Zo leer je elkaar vertrouwen en leer jij hoe je op jouw paard moet reageren. Dat zal het vertrouwen wel vergroten.

Succes ermee!


Ik heb online morele steun zeg maar (mensen die me vertellen dat ze erin geloven en dat is genoeg), maar er is niemand die mij kan veranderen op het moment dat ik daar sta of zit. Ik heb daar dus les op 'm gehad, maar dat hielp echt niet aan mijn vertrouwen en dat heb ik bij elke lesgever of -geefster. Ik heb het gevoel dat ik onder druk kom te staan en dan word ik nog onzekerder.
(Bijv. dat ik moet aandraven terwijl ik me daar niet aan toe voel, het ziet er misschien goed uit en het gaat misschien ook gewoon goed, maar daarom voel ik dat nog niet zo.)
Ik moet het eigenlijk gewoon zelf doen. Ik kan het wel maar ik kan mezelf er niet altijd op de juiste moment toe zetten om het ook te doen. Als ik op mijn eigen tempo gewoon rustig verder doe lukt het wel, maar ik heb tijd nodig, en in die tijd zal ik onzeker zijn en zal hij onzeker zijn, maar ik doe ook door tot ik die onzekerheid kwijt ben voor ik verder ga met wat anders. Vandaag heb ik iets langer dan een uur met 'm op de baan gewandeld. In het eerste halfuur ging het niet meteen vlotjes, maar het tweede halfuur ging al een stuk beter. Volgende keer zal het waarschijnlijk het eerste kwartier hetzelfde zijn als het eerste halfuur maar daarna weer beter en ik geloof dat het zo gewoon steeds beter zal gaan tot die slechte periode gewoon wegvalt. Longeren gaat dus al goed, met rijden wacht ik liever gewoon tot ik op de grond goed 'zit'. En dan zal ik hetzelfde moeten doen met rijden.

Weetje :D dit noemen ze therapie ^^ ik begin het zelf al te geloven doordat jij me erover laat nadenken :D dankjeee



Haha geen probleem ;)

Het klinkt alsof je het gewoon goed aanpakt, dus dat komt wel goed met jullie!
Mijn enige tip blijft toch: blijf niet te lang hangen wanneer iets niet lukt. Ga dan toch begeleiding zoeken, want iemand die dat op een goede manier doet, die laat jou ook pas iets doen als jij je er goed bij voelt. Maar die kan vanaf de grond toch wel ff net wat meer zien en daardoor tips geven, waardoor het beter gaat en jij dus ook sneller meer vertrouwen krijgt.
Je moet je nooit laten dwingen, alles in je eigen tempo doen. Maar soms kan een klein duwtje in de rug geen kwaad.

Succes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:06

Ik begrijp niet wat nou maakte, dat je hem gekocht hebt? :n
Je schrijft dat je interne stem heeft je vele malen waarschuwt (mijn vertaling van jouw verhaal) en tóch koop je hem?
Wat was de droom die je op dat moment voor ogen had ( op dat aankoop moment) ?

Zet eens op een rijtje wat je denkt te moeten "kunnen" voor dit paard
Zet daarna eerlijk op een rijtje, wát jij aan vaardigheden in huis hebt...
En bedenk daarbij dat "paarden ingereden hebben", nietszeggende slogans zijn.
Het gaat hier om correctie en dat is vele malen ingewikkelder, helaas.
Paarden zijn sowieso uit hun doen door verhuizen.

Ik krijg best wel een naar gevoel bij je verhaal; alsof die verkopers je onder druk gezet hebben om snel te beslissen :(:)
Dat zou voor mij het punt zijn geweest om af te haken...
Ik kan vanachter mijn schermpje niet vertellen of jij voldoende "in huis" hebt voor een goede kans met dit paard.
Heb je trouwens juridisch het recht om (binnen 8 dagen?) je paard terug te brengen?
Staat daarover iets in het koopcontract?

Want als dat niet mag, kan je nu beter focussen op "hoe verder". (kan je deskundige begeleiding regelen?)
Maar als er een ( wettelijke?) terugneemplicht bestaat, focus dan snel op de termijnen
En op de vraag of DIT paard werkelijk de droom is die je wilt...

Succes! Els

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 00:22

@Ezanden: Mijn droom was uiterlijk zoals hij is, qua karakter denk ik zoals hij is. Hij zou zoals hij beschreven was helemaal niet gecorrigeerd moeten worden, en ik denk dat hij ook niet gecorrigeerd moet worden, maar dat ik hem gewoon niet ken en hij mij niet. Qua rijden zal het wel degelijk een aanpassing worden,, voor ons allebei, maar ik weet gewoon niet genoeg waar ik aan toe ben om te weten of hij echt mijn droom is of niet. Dat is ook net waar ik mee zit. Ik zit onwillekeurig hem te vergelijken met mijn droom, maar natuurlijk is hij dat op dit moment nog niet. In mijn droom zijn we wel degelijk een team, en geen twee losstaande delen.

Dat nare gevoel heb ik ook. Ze hébben me onder druk gezet om snel te beslissen, maar in het ergste geval geloof ik dat ik hem nog steeds wel snel zou kunnen doorverkopen. Hij meldde trouwens ook dat hij wel terug koopt ook.
In het koopcontract staat daar niks over in geloof ik. De tijd die ik nu met hem doorbreng is tijd die ik daar zou willen hebben doorgebracht met hem voordat ik besliste of ik hem kocht of niet.
Langs de andere kant zou ik daar ook nooit op mijn gemak gezeten hebben,, altijd die ogen in mijn rug.
Die ogen kunnen me geen barst schelen als ik weet waar ik aan toe ben, maar als ik aan het zoeken ben word ik er zenuwachtig van.

Ik ben al een eind op zoek naar deskundige begeleiding en die heb ik ook gevonden qua rijden, maar ik heb het gevoel dat moest ze nu komen dat ze niks zou kunnen komen doen, omdat ik gewoon niet 'bij de les' zou zijn, maar steeds met mijn eigen vertrouwen, ontspanning en zijn reacties, ik heb eerder het gevoel dat ik daar dan in gestoord zou worden (al is die persoon er geen om te onderbreken gelukkig, wat ook de reden is dat ik denk dat zij de geschikte persoon voor mij is voor standaard les). Met les voel ik me onwillekeurig opgejaagd, niet lekker als het niet lukt, waar ik op mijn eentje gewoon de tijd neem tot het wél lukt en voor de rest alles op 'koppige' stand ('Hier en nu en ik heb alle tijd van de wereld om daarop te wachten ventje') en om in die stand te geraken heb ik al even tijd nodig.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:20

Weetje, jij moet eens beginnen met je niet zo ongelofelijk druk te maken over alles.. Je kunt niet van te voren alles weten, helaas pindakaas! Als ik je verhaal goed interpreteer zit het best heel goed tussen jouw en paardlief (en dat is ook de strekking van de meeste andere mensen die hier reageren) maar heeft het simpelweg tijd nodig. Zoek idd een wei voor hem met vrienden en probeer gewoon te genieten van de tijd die je met hem hebt. Heb je nog geen zin in rijden, dan doe je dat lekker niet, ga heerlijk wandelen/poetsen om mijn part gras plukken voor hem. Het komt vanzelf wel, en zo niet.. dan verkoop je hem en koop je een ander het loopt toch zoals het loopt en daar kun je geen donder aan veranderen (controlfreak herkent controlfreak ;) )

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Re: Mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 02:05

Wat ik nou niet snap waarom heb je dit paard gekocht?

Je had sowieso niet nagedacht voordat je hier aan begon je zegt ja hij staat alleen bla bla bla. Jij gaat een paard kopen zonder dat je een plek voor hem hebt?

Daarbij denk ik dat je dit paard hebt gekocht alleen maar omdat het een Andalusier is. Had je niet beter een ander paard kunnen kopen wat je wel kan rijden en rustig is zodat je niet doodsbang voor je paard bent?

Ik denk dat je over een paar maanden met een paard zit waar je niks mee kan. Zo te horen heb je geen ervaring. Daarbij is dit paard helemaal overdonderd. In een heel ander land andere dingen ineens wordt die bereden door verschillende mensen. Hij steigerde nu al dit is een protest voor hem. Wat denk je dat die over een tijdje gaat doen als die alles een beetje gewend is?

Ga naar die handelaar en vraag of je een proef periode mag hebben en je hem anders nu al terug doet. Snap echt niet waarom jij een paard koopt omdat het een paard is wat je wil omdat je hem mooi vind??? Sorry hoor maar ik zou eens alles goed nagaan bij jezelf. Hoe oud ben je eigenlijk?

Zensation
Berichten: 590
Geregistreerd: 24-02-08

Re: Mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:49

Dit komt wel goed als ik dit zo lees. Dit paard heeft duidelijk nare ervaringen meegemaakt de laatste tijd. Veel verhuizen, veel andere omgevingen gezien, veel andere mensen om hem heen. Hij moet wennen aan jou, en jij aan hem, hij moet vertrouwen in je krijgen, en moet zich veilig gaan voelen bij je. Een enorme uitdaging, dat wel, maar ik zou m met beide handen aanpakken! Deze paarden zijn later vaak een vriend voor het leven, en inderdaad, een foto zegt meer dan duizend woorden... succes!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 07:54

Sorry dat ik het zo cru zeg, maar wat is dat nou voor gel*l over "een droom"?
Dromen zijn spinsels van je geest, een optelsom van de wensen die je koestert - maar realiseer je dat de realiteit op 4 benen nu in je wei staat. Als 't paard niet in-en-in slecht is van karakter of ongezond is en verborgen gebreken heeft, dan zou ik zeggen: wordt wakker, open je ogen en kijk 's wat verder dan je eigen onzekerheden. Als je het een kans geeft, wie weet zie je dan toch je droom.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:04

zoals jannepauli al zegt.. dromen pakken in werkelijkheid altijd anders uit. Welcome to the real world ;)
Dat wil niet zeggen dat je aan dit paard geen maatje voor het leven gaat krijgen, maar dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Hou in gedachten dat te aarzelend en afwachtend ook niet altijd de beste methode is om elkaar te leren en dat instructie door je een duwtje te geven je over je aarzeling heen kan helpen :)

overigens vind ik het geen stijl om als handelaar een jong meisje op zo'n manier te overdonderen.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:17

Ik snap je hele verhaal eigenlijk niet zo en ook niet waarom je dit paardje gekocht hebt.
Uit je hele verhaal blijkt dat je er gewoon geen vertrouwen in had. Je hebt je vanalles aan laten praten, maar niet één keer je mond open getrokken met je eigen mening. Dan kun je natuurlijk verwachten dat het niet loopt zoals het moet en zoals hoe jij het graag zou zien.

Maarre....één opmerking raakte mij diep van binnen.

Citaat:
Doordat hij alleen staat word onze band natuurlijk alleen maar sterker als ik bij hem ben


Dit vind ik echt heel erg dat je dit zegt. Dus om een band te krijgen laat je hem maar alleen staan.
Ik denk dat dat een mooie droom is, maar die geen werkelijkheid zal worden.
Het zal er voor jou inderdaad op lijken dat jullie een band hebben en je paardje zal blij zijn jou te zien.
Maar waarom??? Omdat hij niks anders heeft. Jij bent het enige lichtpuntje en daarom is hij natuurlijk blij.

Ik vind niet dat je het kunt maken om hem alleen te laten staan.
Paarden horen gewoon niet alleen te staan. In mijn ogen kun je dat een paard ook niet aandoen.
Weet niet hoe dat in Belgie zit, maar hier loopt momenteel zelfs een campagne van de dierenbescherming.
Waarom?? Omdat het fout is om dat te doen. Zeker om jouw reden.

Dus ja, wat ik je voor tips mee wil geven...heel goed nadenken of dit wel is wat je wilt.
Een paardje kiezen om zijn uiterlijk is geen goede keuze. Ik ben ook zo dom geweest 3,5 jaar geleden en heb daar ook
heel veel problemen door gehad. Maar ik heb nooit zoveel twijfels opgeschreven en onzekerheden als jij nu doet.
Hierdoor komt het op mij een beetje over alsof je totaal niet weet waar je moet beginnen.

Zoek goede begeleiding en geef dit paardje de tijd en denk er zelf eens heel goed over na.

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:30

Volgens mij heb je een heel mooi paard gevonden!

Wat ik alleen niet snap dat je op zoek ging naar een paard zonder dat je een plek had om 'm te stallen! Met als resultaat dat hij nu tot september alleen staat.

En ik denk dat je toch wel goede begeleiding nodig hebt. Je zegt dat begeleiding je onzeker maakt, maar goede begeleiding waar je je prettig bij voelt doet dat niet. Het is misschien goed zoeken!

Verder vraag ik me af waar je ouders waren? Het klinkt een beetje alsof je over je heen hebt laten lopen. Als er gezegd wordt dat je moet draven, ga jij draven. Maar dat hoeft niet hoor! Als het voor jou nog niet goed voelt blijf je stappen. En ook dat ze je zo met paard wegsturen is niet echt netjes en had je best voor jezelf op kunnen komen.

O,ja waar ik ook nog over viel. Je noemt dat het paard 36 uur op de wagen had gestaan zonder eten en drinken. Ik hoop niet dat het door desbetreffende handelaar is gedaan want dan had ik nooit daar een paard gekocht. Daarmee houdt je enkel dit soort praktijken in stand.

Desondanks veel succes! En probeer er eens goed over na te denken.

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:41

Silence schreef:
Ik snap je hele verhaal eigenlijk niet zo en ook niet waarom je dit paardje gekocht hebt.
Uit je hele verhaal blijkt dat je er gewoon geen vertrouwen in had. Je hebt je vanalles aan laten praten, maar niet één keer je mond open getrokken met je eigen mening. Dan kun je natuurlijk verwachten dat het niet loopt zoals het moet en zoals hoe jij het graag zou zien.

Maarre....één opmerking raakte mij diep van binnen.

Citaat:
Doordat hij alleen staat word onze band natuurlijk alleen maar sterker als ik bij hem ben


Dit vind ik echt heel erg dat je dit zegt. Dus om een band te krijgen laat je hem maar alleen staan.
Ik denk dat dat een mooie droom is, maar die geen werkelijkheid zal worden.
Het zal er voor jou inderdaad op lijken dat jullie een band hebben en je paardje zal blij zijn jou te zien.
Maar waarom??? Omdat hij niks anders heeft. Jij bent het enige lichtpuntje en daarom is hij natuurlijk blij.

Ik vind niet dat je het kunt maken om hem alleen te laten staan.
Paarden horen gewoon niet alleen te staan. In mijn ogen kun je dat een paard ook niet aandoen.
Weet niet hoe dat in Belgie zit, maar hier loopt momenteel zelfs een campagne van de dierenbescherming.
Waarom?? Omdat het fout is om dat te doen. Zeker om jouw reden.

Dus ja, wat ik je voor tips mee wil geven...heel goed nadenken of dit wel is wat je wilt.
Een paardje kiezen om zijn uiterlijk is geen goede keuze. Ik ben ook zo dom geweest 3,5 jaar geleden en heb daar ook
heel veel problemen door gehad. Maar ik heb nooit zoveel twijfels opgeschreven en onzekerheden als jij nu doet.
Hierdoor komt het op mij een beetje over alsof je totaal niet weet waar je moet beginnen.

Zoek goede begeleiding en geef dit paardje de tijd en denk er zelf eens heel goed over na.


Ik wíl 'm niet alleen laten staan om 'n band met hem te krijgen hoor :P zou nogal egoïstisch zijn,, het is gewoon zo dat hij NU alleen staat en dat hoort niet zo te blijven. Er staan érgens wel paarden in de buurt, maar die kan ie enkel horen, niet zien. Ik ga wel met 'm langs andere paarden wandelen en ben van plan 'm ook af en toe bij m'n verzorgpaarden een dagje neer te poten, maar daar kan hij gewoon niet blijven. In de winter komt ie op stal te staan tussen de andere paarden, maar om hem nu op stal te gaan zetten om 'm bij andere paarden te kunnen zetten vind ik ook onzin, er is daar geen enkele mogelijkheid tot losgooien of op de wei zetten dan liever alleen momenteel. In België zie je alleszinds zat paarden die alleen staan, niet dat ik dat goed vind, maar je zal er alleszinds geen dierenbescherming voor over de vloer krijgen.

Ik heb 'm uiteindelijk gekocht omdat m'n verstand zei dat hij het paardje was dat ik zocht, alleen is mijn gevoel daar nog niet helemaal van overtuigd. Dat heb ik nog steeds,, m'n gevoel begint steeds meer te zeggen dat mijn verstand gelijk had, maar manmanman ik geloof dat ik idd een overdrukke controlfreak ben. Het voelt gewoon zo vreemd, ben echt helemaal overdonderd dat hij hier nu zomaar kwam binnenvallen zeg maar op het onverwachts. Ik was nog op mijn gemakje op zoek naar stalling en ik had helemaal geen haast...

@kaartje23: Hij zal niet permanent alleen staan hoor, het is zo'n beetje de bedoeling dat hij af en toe een dagje op de wei bij m'n verzorgpaarden komt te staan, maar dat verandert niks aan dat hij het grootste deel van de tijd alleen staat natuurlijk.
Het was idd niet de handelaar zelf die ze naar nederland getransporteerd heeft, hij had betaald om ze te laten transporteren.

De begeleiding die ik al gehad heb en nog heb als ik op haar eigen paarden rij is zowat de beste die ik op sociaal vlak kan hebben. Ik kom heel goed met r overeen, is meer vriendin dan begeleiding eigenlijk, maar toch word ik er onzeker van, minder dan met andere, maar toch, zij laat me ook gewoon doen en zegt dat ik het zelf wel kan, omdat ze gewoon weet dat ze me niet helpt als ze me probeert te helpen als ik 'bezig ben',, ze geeft meestal haar commentaar als ik gedaan heb en dat doet ze nu dus ook, online.

Mijn ouders waren op die moment eigenlijk niet aanwezig, mijn moeder had me afgezet en ging me weer komen ophalen, maar ik bewtijfel of ze er iets aan had kunnen veranderen.

@Munnie: ik ben niet doodsbang voor 'm, ik ben onzeker over 'm en dat heb ik bij elk paard. Het was alleen m'n bedoeling dat hij daar bleef tot ik die onzekerheid kwijt was. Het is de bedoeling dat ze volgende week eens langskomen om nog eens te kijken, maar ik heb 'm wel degelijk al gekocht.
Zowel ik als hij hebben het overigens niet nodig om te rijden momenteel. Ik kruip liever niet op z'n rug zolang ik 'm op de grond niet beter ken en ik longeer 'm zo goed als dagelijks en ga met 'm wandelen om te voorkomen dattie teveel energie krijgt. In de maand dat hij bij die handelaar heeft gestaan is hij in totaal misschien 4x bereden geweest.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 26-07-09 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridB
Berichten: 2376
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: Terheijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:56

Ben je aleen gaan kijken naar dit paard of is er iemand met je meegeweest?
Zoals ik je verhaal lees, hebben ze jou dat paard 'aangesmeerd'en heb je geen NEE
durven zeggen . Je had nog geen stalling en daar heeft de eigenaar naar gezocht zonder
dat je dit wist. Hun wilden van dit paard af en wisten dat het niet zo lekker met
hem ging met rijden enzo. je bent om het zo maar te zeggen 'opgelicht' meisje.
Dit paard moet nog heeeeel veel leren en ik vrees dat jij hem dat niet kunt leren.

Wil je hem absoluut niet kwijt, ZOEK HULP want dit gaat zo niet goedkomen.

Misschien is het een beetje hard zo ik dit schrijf, maar ik zeg het voor je
eigen bestwil. Wat zeggen je ouders hierover? Zijn hun het ermee eens dat je
dit paard hebt gekocht?

Heb heeeeel veel geduld met je paard en zet hem zoiezo bij andere paarden weg.

succes ermee!

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 11:05

IngridB schreef:
Ben je aleen gaan kijken naar dit paard of is er iemand met je meegeweest?
Zoals ik je verhaal lees, hebben ze jou dat paard 'aangesmeerd'en heb je geen NEE
durven zeggen . Je had nog geen stalling en daar heeft de eigenaar naar gezocht zonder
dat je dit wist. Hun wilden van dit paard af en wisten dat het niet zo lekker met
hem ging met rijden enzo. je bent om het zo maar te zeggen 'opgelicht' meisje.
Dit paard moet nog heeeeel veel leren en ik vrees dat jij hem dat niet kunt leren.

Wil je hem absoluut niet kwijt, ZOEK HULP want dit gaat zo niet goedkomen.

Misschien is het een beetje hard zo ik dit schrijf, maar ik zeg het voor je
eigen bestwil. Wat zeggen je ouders hierover? Zijn hun het ermee eens dat je
dit paard hebt gekocht?

Heb heeeeel veel geduld met je paard en zet hem zoiezo bij andere paarden weg.

succes ermee!


Mijn moeder was mee en ja, ze was het ermee eens. Ze hebben 'm me aangesmeerd, maar ik wou hem ook hebben, anders was ze dat nooit gelukt. Wat ik zag zag er goed uit, maar ik vond dat ik nog niet genoeg had gezien. Langs de andere kant was het wel nogal ver bij mij weg en is het misschien pas nu dat ik de mogelijkheid heb om die dingen te zien.
Hoe bedoel je zet 'm bij andere paarden weg >;) hij heeft vroeger altijd bij andere paarden gestaan en is pas vorige maand gecastreerd (hij is 9) dus moet ik maar gaan wachten tot ie flipt al ie een ander paard ziet ofzo? Nee sorry,, maar dat volg ik niet.

Lente
Berichten: 27791
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:42

Ik snap ook niet helemaal dat je hem hebt gekocht ondanks het feit dat je er niet helemaal zeker van was.

Maar als ik zo kijk naar de foto's in je profiel denk ik dat het wel goed komt... Het ziet eruit alsof jullie een hele goede band kunnen krijgen. Geloof in jezelf en in hem :)