slecht nieuws :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

slecht nieuws :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:50

Het gaat helemaal niet goed met mijn oude pony.
Nouja oud, het is hoe je het noemt. Ze is nog maar 20. Denken we..
Tandarts heeft haar 20- 22 geschat, wij dachten dat ze van '91 was. Maargoed;
ze staat al een tijdje op pensioen en dat bevalt haar wel.
Een 2tal weken voor het begin van de zomervakantie kreeg ze wat snot in dr neus. Ik heb het een paar dagen afgewacht, en toen is de DA gekomen.
Het viel nog mee, en ik moest poeder geven.
In totaal heb ik dr 2 zakken poeder gegeven. Het beterde eventjes, daarna verergerde het weer.
Dik, groenig stinkend snot. Opnieuw de DA.
We begonnen met een serie inspuitingen. Om de dag een spuit zetten. Wat was ze toch braaf :) Geen een keer lastig gedaan toen ik de huid desinfecteerde, maar rustig het hoofdje laten hangen en na de spuit kreeg ze een beloning.
Ook hierbij verminderde het wat, maar niet lang.
Toen ik op vakantie was is mijn DA elke week eens komen kijken en heeft ze 2 keer een inspuiting gegeven. Ook dit hielp niet.
Nogmaals de DA gebeld. Ze ging rondbellen voor de kosten voor foto's, operatie, ..
Djeezes, wat duur. 200 euro op zijn best voor hoofdfotos. In het beste geval moet ze via de schedel worden uitgespoeld of heeft ze een rotte tand. Operatiekosten; 1500
Anders kan ze nog een gezwel in de neus hebben of iets aan de longblaasjes. En nog wel een paar opties die ik ben vergeten.
200 euro kan ik betalen, ik ga volgende week werken op de jumping van beervelde. Maar 1500 kan ik niet ophoesten. Ik heb veel geluk met mijn ouders en moet nauwelijks iets zelf betalen, maar ik voel me slecht, zeer slecht om ze deze kosten te laten betalen. En dit gaan ze ook niet willen betalen. Ik ga morgen wat rekenen, zoeken naar een vakantiejob,, zodat ik hopelijk de helft kan bijleggen.
Ik zit echt in de put nu. Zoveel geld voor een 20 jarige, als het al niet ouder is, pony met cushing, waarvan de darmen ver versleten zijn. Ik voeder ze elke dag 4 X met mais en veulenbrok. En nog komt ze niet veel bij. Maar wat vind ze het heerlijk :+ En ze is nog zo vrolijk. Zodra ze dr emmer ziet komt ze als een veulen gillend aangedenderd.
Ze is het waard, als ik het geld had dan zou ik het zeker geven. Maar mn DA heeft me al gewaarschuwd voor haar lage immuniteit. Deze maand heeft ze dit, over een halfjaar kan ze dat hebben.
Nooit, nooit gedacht dat het zo snel zou gaan..

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Re: slecht nieuws :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:53

Wat naar zeg..
Ik hoop dat het allemaal mee valt (ook de kosten) en je pony snel weer de "oude" is!

Suuzert
Berichten: 767
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:55

En hiervoor roept iedereen nu altijd zorg dat je iets achter de hand hebt. Vind het echt heel rot voor je pony en voor jou, het is enorm vervelend als zoiets gebeurd..Maar je had het geld kunnen hebben, of een groter deel dan enkel 200 euro.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:55

Wat rot voor je. Ik zou denk ik toch maar kiezen voor iig de foto;s en dan iig een vakantiejob erbij zoeken ofzo (maar ja dat is mijn mening ;) ) Een pony van 20 zou nog jaren meekunnen hoor..

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:56

Vervelend zeg, hopelijk valt het mee, sterkte en succes :(:) .

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:56

Hmm.. moet wel zeggen dat ik vind dat je een operatie van E1500 wel moet kunnen/willen betalen in mijn ogen als je aan een dier begint, hoe oud/jong het dier ook is...

Vervelend dat ze zo aan het kwakkelen is met haar gezondheid, ik hoop voor je dat het mee blijkt te vallen!

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 22:00

@ suuzert, mijn ouders kunnen het betalen, ik kan via mijn spaargeld ook een groter deel bijleggen, maar of ik aan mijn spaargeld mag komen van mijn ouders is iets anders. Daar zijn ze vrij strikt over.

@ wietsje, ze heeft op vrij jonge leeftijd al cushing gekregen, en er zijn uitzonderingen (waarvan ik hoop dat zij er een is) die oud worden, maar meestal niet. Mijn Da zei rond de 24-25

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:02

Een gezonde pony van 20 zou nog jaren mee kunnen. Maar dit is geen gezonde pony van 20. Een operatie... jemig dan moet ze dus onder verdoving? Dat is ook best heftig.
Mijn paardje is 17 en nog gezond en fit... maar die gaat niet op de operatietafel. Heb met eigenaresse van stal afgesproken dat ze me dan tegenhoudt.
De kans dat dit alleen maar een grotere lijdensweg wordt? Je moet als baasje ook de verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat je pony niet alleen maar lijdt.

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 22:12

Daar heb ik ook bang voor. Stel dat er complicaties opkomen, of ze bezwijkt? Heeft ze daar meer kans toe omdat ze zo mager is? Dan ga ik me ontzettend schuldig voelen. Ik weet dat ze liever sterft tussen dr maatjes op de weide, opgesloten zitten heeft ze niets aan en haat ze.
Fotos ga ik zowiezo laten nemen. Weten we toch waar we tegen vechten. Vandaaruit gaan we verder zien.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:16

Ze overleeft waarschijnlijk de operatie niet en hoe moeilijk het ook is,ik zou het niet doen.
Soms helpen essentiéle oliën goed om een 'snothoofd' te verlichten

isabel416

Berichten: 16
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:24

Veel succes en sterkte! Ik leef met je mee.

floorDaan

Berichten: 332
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Bilthoven

Re: slecht nieuws :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:37

Heel veel sterkte, je moet doen wat goed voelt. Idd essentiele olien... Kan heel goed helpen, heb ik ook een tijdje gebruikt met mijn oude paardje... Idd een operatie voor zo'n paardje, kijk als ze heel jong geweest zou zijn, kan je koste wast kost zorgen dat je het geld bij elkaar krijgt en zorgen dat je het kan betalen maar als een beestje al zo oud is, is het de vraag wat beter is, er rustig een einde aan maken in de weide bij al haar maatjes, of opereren, opknappen, terugvallen krijgen, medicijnen en dan nog een kans hebben dat het niet slaagd. Lijkt me een hele moeilijke keuze! Zou niet graag in jou plaats staan!

Heel veel sterkte!

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 15:08

Ik weet niet of ik ze kan laten gaan zonder dat ik alles heb gedaan wat ik kon.
Dan ga ik continu denken: als ik een operatie had laten doen, dan was ze er nog.
Maargoed, we gaan afwachten naar de foto's. Vandaag ga ik een telefoontje krijgen vd DA die iemand kent die dat heel goed kan.
Ik heb een naar voorgevoel.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:23

Vind het eigenlijk erg dat er precies een bepaalde leeftijdsgrens bestaat en daarboven laat ik mijn paard niet meer opereren. Idd, je pony is niet meer gezond en het risico is groter. Daarom zou ik goed naar de DA luisteren, maar als die groen licht geeft zou ik mijn paard laten opereren. Ok, ze kan nog sterven, maar dan weet ik dat ik tenminste alles wat in mijn macht ligt geprobeerd heb.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:37

Ik denk dat het verstandig is om met de DA rond de tafel te gaan zitten.Heel reëel bekijken wat haar kansen zijn want de operatie zal het probleem niet zijn,maar de narcose is dat vaak wel een.
Eigenlijk moet een paard strek zijn om onder narcose te kunnen gaan,weerstand hebben.Een paard op leeftijd heeft dit vaak niet.
Daarbij komen de hoge kosten van een eventuele operatie en de nazorg...vergeet dat er ook niet bij te rekenen.
Je kunt wel zeggen:"Ik wil alles geprobeerd hebben" maar is dit ook in het voordeel van je paard?
Het gaat er om dat je paard een goede kwaliteit van leven heeft,niet dat hij zo lang mogelijk op deze aarde moet blijven rondlopen.
Een paard in leven houden ten koste van alles kan nooit de bedoeling zijn.

"Houden van" betekend soms loslaten,hoe moeilijk dat ook is. :(:)

Sterkte met alles....