Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floorDaan

Berichten: 332
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Bilthoven

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:47

Goed van je dat je toch naar de kliniek bent gegaan! Je hebt dus geen minuut te lang gewacht en goed gehandeld! Ik hoop echt dat ze snel beter wordt en dat de koorts snel zakt en ze weer lekker naar huis kan, heel veel sterkte nog voorlopig en een dikke knuffel voor Trophy!

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:50

Ze heeft gisteren toch een klein infuus gekregen vanwege de koorts. Vanmorgen belde ze om door te geven dat ze goed herstelt en het infuus waarschijnlijk vanmiddag eraf mag.
Vanmiddag gaan we op bezoek.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:59

Update:
Vandaag hebben we Trophy opgehaald uit de kliniek. Ze oogt alweer super fit en haar eetlust is weer helemaal terug.
Ze moet nu 2 weken op absolute boxrust, ik mag wel 2x per dag 5 minuten wandelen.
De wond ziet er heel goed uit. Wel is ze flink ingevallen, maar dat komt na verloop van tijd ook wel weer goed.

Lovepaints

Berichten: 996
Geregistreerd: 12-02-08
Woonplaats: Zundert

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:04

Fijn dat het zo goed afloopt.

hennyvanamon
Berichten: 609
Geregistreerd: 21-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:05

zo wat een feest je paardje weer thuis nou meid rustig aan hoor je hebt alle tijd. succes en hou ons op de hoogte. *D .

janou3
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: niekerk

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:05

super dat je paardje weer thuis! hoop voor je dat ze snel weer de oude is!!

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 17:55

Update:
Trophy herstelt super! De wond ziet er goed uit, ze is nog wel wat mager, maar dat zie ik ook al langzaam verdwijnen.
Ze mag 2x per dag even wandelen, dan laat ik haar grazen in de berg. Dat ritueel ken ze al helemaal en begint dan ook flink te hinniken als ze me ziet.
Ze eet super en is ondanks dat ze de hele dag binnen moet staan super vrolijk.
Wat ben ik blij dat ik haar heb laten opereren!!!

janou3
Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: niekerk

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:28

wat super om te horen!! en kan me voorstellen dat je blij bent met de operatie! dat is het dubbel en dwars waard!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:31

Fijn dat het goedgegaan is!
Nu even een hele rare vraag, wat kost zo'n koliekoperatie ongeveer?

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 08:34

Ik heb de rekening nog niet binnen, maar ik denk met kort tegen de 5.000 euro alles bij elkaar (de da is 5x thuis geweest, bijna alle keren 's avonds of 's nachts) en 9 dagen verblijf op de kliniek.

Ik ben gelukkig wel verzekerd, maar dat is voor koliekoperaties maar voor 1500 euro, maar toch!

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:23

beantsje schreef:
Fijn dat het goedgegaan is!
Nu even een hele rare vraag, wat kost zo'n koliekoperatie ongeveer?


Ik was voor die van mij ruim 3500 euro kwijt

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:00

Dat hoop ik dan ook!

Sharitje
Berichten: 410
Geregistreerd: 14-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:04

lizzy1 schreef:
Bedankt voor jullie lieve berichten.

Of ze zou haar darmen gedraaid hebben, of er zou een stuk darm al afgestorven zijn, waardoor dat stuk verwijderd zou moeten worden en weer opnieuw aan elkaar zou moeten worden gezet.
Deze laatste optie zou heel ingrijpend zijn en had heel veel kans op complicaties. We hebben toen afgesproken dat de da haar open zou maken en als de darmen gedraaid zouden zijn, zou hij haar opereren en wanneer de darm al afgestorven was zou hij haar dichtmaken en zouden we er voor kiezen om haar in te laten slapen. .


Gelukkig dat je nog naar het kliniek gegaan bent!!

Bij mijn paardje was er 6 meter dunne darm afgestorven! en dan ook verwijderd. Met succes! hij is weer helemaal in orde! (is ondertussen 6 maanden geleden). Hij mag ook terug in de sport (ik doe zowel dressuur als springen)
Ze gaven hem maar 30% overlevingskans!

kostenplaatje: met alle nazorg en controles achteraf bij: ongeveer een 3250 euro.

ikduss

Berichten: 87
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:27

Woow! Echt super dat de operatie is geslaagd! 30% kans is niet veel, maar zo zie je maar weer dat het altijd nog kan!
Echt super voor jou en je paardje!!

JosineS

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:33

Fijn dat alles goed is afgelopen. Mag ze nu alweer naar buiten? Ben je zelf ook al hersteld van de rekening? ;)

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:57

Trophy moet nu nog een paar weken binnen blijven, maar ik ben al wel een aantal keren met haar gaan grazen op de wei. Dan mag ze van mij even los en blijf ik erbij. Ze is gelukkig heel rustig, want ze denk alleen maar aan eten!

De rekening(en) heb ik inmiddels binnen. Alles bij elkaar ben ik een dikke € 4.000,- kwijt. Met name de rekening van onze eigen da was prijzig omdat ze 4x 's nachts en 's avonds hebben moeten komen.

kaas_

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:05

jeetje wat een verhaal, goh 4.000 euro das niet niets :\ maar gelukkig gaat het nu wel weer beter met je paardje!

Sharitje
Berichten: 410
Geregistreerd: 14-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:14

ikduss schreef:
Woow! Echt super dat de operatie is geslaagd! 30% kans is niet veel, maar zo zie je maar weer dat het altijd nog kan!
Echt super voor jou en je paardje!!


bedankt :D

@lizzy: veel sterkte nog, goed dat het goed afgelopen is! de rekening... tja, is altijd minder hé, maar je hebt je paardje natuurlijk wel nog!

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:55

Wij hebben ook wat dikke rekeningen gehad met onze merrie die super koliek gevoelig was.
Bij de vorige eigenaar heeft ze 1 keer zware koliek gekregen.. Hij heeft haar toen naar een kliniek gebracht en ze is daar ook geopeerd.
Ze heeft daar een flinke tijd in de kliniek gestaan, met zo'n heel bandwerk om haar lichaam heen.

Toen wij haar kochten heeft ze ook 2 keer koliek gehad.
De 1e keer viel het achteraf mee, ze heeft ook parafine gekregen en nadat ze helemaal schoon gespoeld was ging het allemaal wel weer met haar.
De 2e keer was het vrij ernstig.. paar keer schoongespoeld en mijn ouders dachten dat het wel goed ging (was er zelf niet bij) maar dat ging het dus niet.
Ze kon niet op haar benen staan dus operatie was niet meer mogelijk.
Uiteindelijk hebben mijn ouders de keuze gemaakt om haar uit haar lijden te verlossen en zo heeft ze na dik 6 uur knokken haar spuitje gekregen.
Steeds als ik alleen het woord koliek hoor krijg ik al een koude rilling.. koliek gun je geen enkel paard!

veel sterkte met je paardje..
De enige tip die ik kan meegeven is niet te veel vet kuilgras geven, daar zitten veel dingen in waardoor ze koliekgevoelig kunnen worden!

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:11

JoycexLynn12 schreef:
Wij hebben ook wat dikke rekeningen gehad met onze merrie die super koliek gevoelig was.
Bij de vorige eigenaar heeft ze 1 keer zware koliek gekregen.. Hij heeft haar toen naar een kliniek gebracht en ze is daar ook geopeerd.
Ze heeft daar een flinke tijd in de kliniek gestaan, met zo'n heel bandwerk om haar lichaam heen.

Toen wij haar kochten heeft ze ook 2 keer koliek gehad.
De 1e keer viel het achteraf mee, ze heeft ook parafine gekregen en nadat ze helemaal schoon gespoeld was ging het allemaal wel weer met haar.
De 2e keer was het vrij ernstig.. paar keer schoongespoeld en mijn ouders dachten dat het wel goed ging (was er zelf niet bij) maar dat ging het dus niet.
Ze kon niet op haar benen staan dus operatie was niet meer mogelijk.
Uiteindelijk hebben mijn ouders de keuze gemaakt om haar uit haar lijden te verlossen en zo heeft ze na dik 6 uur knokken haar spuitje gekregen.
Steeds als ik alleen het woord koliek hoor krijg ik al een koude rilling.. koliek gun je geen enkel paard!

veel sterkte met je paardje..
De enige tip die ik kan meegeven is niet te veel vet kuilgras geven, daar zitten veel dingen in waardoor ze koliekgevoelig kunnen worden!


Kuilgras krijgen ze bij ons nooit. Wij voeren hooi. Vandaag was de da bij ons om de paarden te enten en hij is echt super tevreden over hoe ze hersteld. Dus ik ben nog iedere dag blij dat we haar de kans hebben gegeven om te overleven en te herstellen.

Ik kan me voorstellen als je je paard hierdoor het af moeten geven dat je het woord koliek niet kunt horen. Ik ben ook super geschrokken hoor.

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:12

gelukkig maar, hooi is altijd veel beter!!
En ook gelukkig maar dat jou paard zo goed hersteld, de operatie's doen het meestal wel goed.
nou, geniet lekker van je paard!