Hoe een hoefzweer veel geld en tijd kan gaan kosten.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Hoe een hoefzweer veel geld en tijd kan gaan kosten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 16:19

Hoi,
Hier even een waarschuwing voor iedereen met een paard. Lees hieronder de rest van het verhaal en ik zal proberen om jullie op de hoogte te blijven houden.

Op het moment hebben we erg veel pech. In maart kreeg vai droes, eind april was hij helemaal beter verklaard. Na 2 weken te hebben gereden was hij na 2 dagen rust stok en stok kreupel, volgens de veearst was het een hoefzweer. We moesten weken, in de hoop dat het weg zou trekken, 4 dagen later liep hij ineens weer super rad. 13-05-2009 liep hij alweer kreupel, gelukkig niet zo erg als de vorrige keer. Deze week komt de smid en als ie dan niet opknapt moeten we toch foto's gaan laten maken van de veearts. Na het bezoek van de smid liep hij weer goed en mochten we gaan stappen op de weg.

Maandag 29-6-2009: Afgelopen zaterdag liep hij weer kreupel, foto's gemaakt en de hoefzweer zit tegen de kroonrand aan. De Hoefsmidt moet de toon uitdunnen zodat het er makkelijker uitkan en ik moet trekzalf smeren en hem in een nat verband met biotex zetten.

Maandag 6-7-2009: Eindelijk is de hoefsmidt geweest. Helaas was deze vreugde van korte duur, hij heeft zonder overleg de toon aan de onderkant opengemaakt waardoor de hoeflederhuid bloot kwam te liggen. Zijn verhaal was dat hij niet verder durfde te gaan en ik naar emmeloord toe moest gaan. In paniek de veearts gebeld en hier kreeg ik te horen dat hij er ook niks meer aan kon doen en dat het op deze manier fout ging. Doordat hij er een soort koeienklauw van had gemaakt drukte de hoeflederhuid de hoef uit zijn verband en dit kon dus ook leide tot afmaken.

Dinsdag 7-7-2009: 'S morgens om 10 uur de trailer opgehaald en met mijn schoonmoeder op naar emmeloord. Daar werd het verhaal van de veearts bevestigd, hij moest opgenomen worden en mocht niet mee terug. Ze hebben zijn hoef in een drukverband gezet met heel veel betadine erin, de betadine dient morgen tijdens de rontgenfoto's als contrast vloeistof om te zien hoe groot en breed alles is. Morgen gaan ze dus weer foto's maken, alle slechte hoorn eruit snijden, een gaatje boren bij de zweer en een verband ijzer er onderslaan.

1 ding heb ik wel geleerd hiervan. Volgende keer blijf ik niet afwachten zoals de veaartse en smidt(die vanaf nu dus vervangen wordt, want hij heeft mij dus onnodig op kosten gejaagd) zeiden en laat ik meteen foto's maken en behandelen in emmeloord.

Donderdag 9-7-09: Na nader onderzoek en vragen aan de artsen van emmeloord is gebleken dat hun het zelfde doen(als ik het goed begrijp) als de smid had gedaan en hun zien het dus ook niet als fout handelen. Ook werdt er bijgezegd dat het volgens sommige veeartsen wel als fout wordt benoemd omdat er geen verband ijzer omheen ging aangezien hij deze niet had.

Gistermiddag heeft de smid samen met de artsen alle slechte stukken weggesneden. De hoeflederhuid is dus nu nog verder open, er was 1 stukje dat heel erg bloede en afhankelijk van het feit hoe het er morgen uitziet krijgt hij weer een verbandijzer om en mag hij zoiezo pas na het weekend naar huis. Ik twijfel alleen nog steeds wat het beste is, hem daar in de buurt op boxrust zetten(waar meerdere paarden staan) maar ik zelf elke dag heen moet om het verband te vervangen, of dat ik hier een buitenbox bouw zodat hij de andere paarden kan zien.

Verwachting is wel dat over 5 weken de eerste laag hoorn hard genoeg is om mee buiten te staan en eventueel te gaan rijden, maar denk dat ik daar nog maar even wat langer mee wacht en hem met springschoenen op het land zet.

gr. daf

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Hoe een hoefzweer veel geld en tijd kan gaan kosten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:20

Of ik ben gek, of dit verhaal heeft er gisteren ook al op gestaan

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:24

Heeft er inderdaad al eerder opgestaan, onder andere titel. Dat is overigens geen garantie dat je verder geestelijk gezond bent.... :D

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Hoe een hoefzweer veel geld en tijd kan gaan kosten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:25


Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoe een hoefzweer veel geld en tijd kan gaan kosten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:21