Beauty over springangst helpen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Beauty over springangst helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 21:17

Nouja, onze bwp-merrie Beauty heeft dus een serieus probleem met springen. Als ze nog maar een balk zíet spant ze helemaal op. Lessen genomen van instructeur, hielp niets aangezien ik haar van hem over de sprong moest 'slaan'. Daarom ban ik vrijdag zelf met haar begonnen. Tenslotte is ze veel relaxter als ik alleen ben met haar.

Vrijdag heb ik haar eerst even lekker losgegooid in de bak en haar laten wennen aan de omgeving. Balk er gelegd en haar laten wennen. Na een kwartiertje was de stress eraf. Halstertouw vastgeklikt en haar erover geleid. Dit enkele keren herhaald tot ze zonder aarzelen langs beide kanten over de balk heen durfde. Daarna losgelaten en haar erover laten draven. ze sprong er als het ware 50cm hoger over. tweede en derde keer liep ze erlangs. heb haar beloond en weer in de stal gezet

Vandaag net hetzelfde proces herhaald. Deze keer was ze al na 5 minuutjes ontspannen. Haar er weer enkele keren over gelaten aan het halstertouw, weer touw los. Deze keer liep het pakken beter. Ze is er zo'n 10 keer over gegaan waarvan maar 2 weigeringen, een hele prestatie voor mijn bange meid. Uitvoerig beloond, nog even losgelaten om uit te joggen, en dan weer de stal in.

Ik ga me de komende dagen bezig houden met Beauty's springangst. Sinds vrijdag heeft ze vandaag een enorme sprong vooruit gemaakt, en ik ben trots op mijn meisje. Natuurlijk hebben we nog een lange weg te gaan voor we zonder slag of stoot een parcourtje kunnen rijden, maar ik heb geduld en hoop dat ze snel haar angst zal overwinnen.

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Beauty over springangst helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:40

Dat klinkt als de goede aanpak: lekker ontspannen en veel belonen!

Lekkere instructrice zeg, die denkt dat je je paard over de hindernis kunt slaan en dat ie daar beter van wordt...

Succes met de training, het wordt vast wel wat met jou en Beauty en het springen :)

_Patriciaa

Berichten: 4415
Geregistreerd: 25-05-08

Re: Beauty over springangst helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:41

Netjes dat je zo gaat oefenen :j !
Veel succes, ik denk dat jullie er op deze manier wel komen :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:00

Bedankt voor de reacties :o