Respect?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:08

Neen had het tegen mick75 van dat grasveldje, die zijn in BE echt niet om op te dressuren...

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:15

Mick75, ik zou een beetje op mijn gedrag en uitlatingen letten als ik jou was. Een vreeemd kind een draai om de oren geven als het niet naar jou luistert? Ik denk dat een hoop ouders hier niet van gediend zijn en gelijk hebben ze. Kinderen slaan omdat ze in hun kinderlijke enthousiasme een paard willen aaien. Het zijn kinderen, die handelen impulsief. Ik ben zelf ook echt geen grote kindervriend maar ik vind jouw opmerkingen hier echt bizar. Mag hopen dat er maar weinig mensen met zulke ideeen rondlopen.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:33

Hoort het niet bij een stukje opvoeding dat je je kinderen verteld dat ze sowieso niet zooomaar aan dieren moeten zitten zonder het te vragen???
Je zou het jezelf toch niet vergeven als je paard (per ongeluk) een kind iets doet. En dan is het niet eens je eige schuld maar is het pa en ma die het niet begrepen hebben!!!

Die van mij bijvoorbeeld schiet in de stress bij alles wat bij zijn achterbenen gebeurd. Laatst liep een of andere idioot met een zweep achterhem langs en raakte precies met het uiteinde van de zweep zijn bil (hij draaide zich om omdat iemand wat zei en daarbij kwam hij langs de bil van mijn paard) - nou mmmmm, je raad het al: Paniek alom - levensgevaarlijk. En die idioot boos op mij!!!

Helaas zijn er nog teveel onvoorzichtige mensen...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:37

Je kunt een kind niet alles op voorhand leren. En het moment zelf zijn ze soms zo vliegensvlug bij je weg...

En nogmaals, ouders bedoelen het niet slecht, maar hebben werkelijk geen flauw benul dat een paard prima tot moord in staat is, bewust of onbewust.

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:19

puma schreef:
Mick75, ik zou een beetje op mijn gedrag en uitlatingen letten als ik jou was. Een vreeemd kind een draai om de oren geven als het niet naar jou luistert? Ik denk dat een hoop ouders hier niet van gediend zijn en gelijk hebben ze. Kinderen slaan omdat ze in hun kinderlijke enthousiasme een paard willen aaien. Het zijn kinderen, die handelen impulsief. Ik ben zelf ook echt geen grote kindervriend maar ik vind jouw opmerkingen hier echt bizar. Mag hopen dat er maar weinig mensen met zulke ideeen rondlopen.

Nou ben ik toevallig een bot poedersuiker dat een gruwelijke bloedhekel heeft aan kinderen. Misschien dat ik daarom Mick75 wel begrijp. Ik kan het echt niet hebben als kinderen, of wie dan ook, zomaar aan mijn paard zit.
Ten eerste omdat we op buitenrit nogal wat problemen tegen zijn gekomen (vooral staakgedrag) en ik gewoon héél oplettend moet zijn als ik onderweg ben, voor m'n eigen veiligheid en die van m'n paard. Kindergedrein werkt me onder normale omstandigheden al ernstig op de zenuwen maar als ik met mijn paard op pad ben moeten ze gewoon uit de buurt blijven. Hij moet op mij letten, ik wil gewoon geen afleiding voor mij of mijn paard onderweg. Punt.
Ten tweede heeft mijn paard bij zijn vorige eigenaar vreselijk leren bedelen. Dat ben ik hem nu aan het afleren en ik wil gewoon niet hebben dat er iemand aan zijn neus/hoofd zit. De laatste keer dat ik in een goeiige bui kinderen mijn paard liet aaien had ik van tevoren gezegd dat ze wel zijn hals mochten aaien maar niet zijn hoofd. En wat denk je dat ze doen? :( :(
Ten derde: het is MIJN paard, het is misschien heel asociaal maar dat is dan jammer, ga maar naar de kinderboerderij of naar de manege als je paardjes wil aaien. Een paar jaar geleden reed ik met mijn verzorghafje lekker door het bos, fijn galopje en ik minderde vaart naar stap toen ik wandelaars tegenkwam. De kinderen die er bij waren sprongen midden op het pad met hun armen wijd om het paard tegen te houden want er moest en zou geaaid worden. Die heb ik inderdaad de huid volgescholden ja. De brutaliteit! Kinderen mogen tegenwoordig alles maar, nou, niet van mij. Ik mocht vroeger ook niet alles.
En ten vierde ben ik aansprakelijk als mijn paard over zo'n kotertje heen dendert, of de ouders bijt. Laat ik het zo zeggen dat ik zo'n situatie liever vermijd ;)

En ik kan me best voorstellen dat TS zo reageerde, ze stond daar in een spannende situatie (hyperpaard) en ik kan me best indenken dat ze schrok toen die koters zomaar aan haar paard zaten.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:04

poes schreef:
Neen had het tegen mick75 van dat grasveldje, die zijn in BE echt niet om op te dressuren...

Sorry, niet helemaal doorgelezen

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:14

ik was laatst met m'n pony aan de wandel (heb ik nooit eerder gedaan omdat we eerst op een stal stonden met een gevaarlijke weg) hier kan het dus wel. Komen er 2 meisjes van een erf op me afgerend..."mogen we hem aaien" (ik dacht al het is een haar, haha maargoed) Ik stond echt beduust te kijken, ik wist even niet wat ik moest zeggen.. ik zei oke, is goed hoor. Het enige waar ik bang voor ben is dat ze ineens uithaalt of ergens van schrikt en dan op de tenen van die meisjes met slippers stapt, ja wie heeft het dan gedaan?!?

Vjestagirl

Berichten: 26662
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:16

hestejente schreef:
Nou ben ik toevallig een bot poedersuiker dat een gruwelijke bloedhekel heeft aan kinderen. Misschien dat ik daarom Mick75 wel begrijp. Ik kan het echt niet hebben als kinderen, of wie dan ook, zomaar aan mijn paard zit.
Ten eerste omdat we op buitenrit nogal wat problemen tegen zijn gekomen (vooral staakgedrag) en ik gewoon héél oplettend moet zijn als ik onderweg ben, voor m'n eigen veiligheid en die van m'n paard. Kindergedrein werkt me onder normale omstandigheden al ernstig op de zenuwen maar als ik met mijn paard op pad ben moeten ze gewoon uit de buurt blijven. Hij moet op mij letten, ik wil gewoon geen afleiding voor mij of mijn paard onderweg. Punt.


Laat ik beginnen met zeggen dat ik OOK een hekel aan kinderen heb.

Jij wilt geen afleiding, maar dat is jammer voor jou. Je gaat de openbare weg op, daar mogen kinderen ook komen. Kinderen zijn fanatiek, enthousiast. Zodra er een paard aankomt beginnen ze 'paardje, paardje' te roepen, te wijzen, soms zelfs te springen of te rennen naar het paardje toe. Dat doen kinderen. Dat weet je als je de openbare weg op gaat. Als je paard daar niet tegen kan, dan kun je beter in de bak blijven, want daar kun je wél eisen dat er geen schreeuwende kinderen rondlopen.

hestejente schreef:
Ten tweede heeft mijn paard bij zijn vorige eigenaar vreselijk leren bedelen. Dat ben ik hem nu aan het afleren en ik wil gewoon niet hebben dat er iemand aan zijn neus/hoofd zit. De laatste keer dat ik in een goeiige bui kinderen mijn paard liet aaien had ik van tevoren gezegd dat ze wel zijn hals mochten aaien maar niet zijn hoofd. En wat denk je dat ze doen? :( :(


Op zo'n moment kun je nog een keer zeggen dat ze NIET aan zijn hoofd mogen komen. Doen ze het toch, dan zeg je 'einde paard aaien' stap je op en rij je weg. Maar hele kleine kinderen kun je dat niet vertellen, een paard is een paard, aaien is aaien, en die snappen het gewoon nog niet als jij zegt dat ze niet aan het hoofd mogen komen. Die kun je dus beter niet laten aaien, ook niet in een goeiige bui, hoe lief het ook is.

hestejente schreef:
Ten derde: het is MIJN paard, het is misschien heel asociaal maar dat is dan jammer, ga maar naar de kinderboerderij of naar de manege als je paardjes wil aaien. Een paar jaar geleden reed ik met mijn verzorghafje lekker door het bos, fijn galopje en ik minderde vaart naar stap toen ik wandelaars tegenkwam. De kinderen die er bij waren sprongen midden op het pad met hun armen wijd om het paard tegen te houden want er moest en zou geaaid worden. Die heb ik inderdaad de huid volgescholden ja. De brutaliteit! Kinderen mogen tegenwoordig alles maar, nou, niet van mij. Ik mocht vroeger ook niet alles.


Logisch dat jij je paard niet wil delen, het is van jou, en wat van jou is moeten ze vanaf blijven.

Dat had je ook tegen die kinderen op het pad kunnen zeggen, of tegen de begeleidende ouders...

hestejente schreef:
En ten vierde ben ik aansprakelijk als mijn paard over zo'n kotertje heen dendert, of de ouders bijt. Laat ik het zo zeggen dat ik zo'n situatie liever vermijd ;)

En ik kan me best voorstellen dat TS zo reageerde, ze stond daar in een spannende situatie (hyperpaard) en ik kan me best indenken dat ze schrok toen die koters zomaar aan haar paard zaten.


Logisch dat je dat soort situaties vermijd...

Sissi87

Berichten: 1604
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:18

ben je echt aansprakelijk?

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:20

Het hangt een beetje van de situatie af maar over het algemeen ben ik ook niet de vriendelijkste tegen zulke kinderen. Slaan vind ik te ver gaan maar ik heb wel eens eentje niet te zachtzinnig bij de achterbenen van mijn paard weggesleurd. Inmiddels weten de meeste manegekinderen wel dat met mij niet te spotten valt. De laatste aanvaring was met een stel kinderen die het nodig vonden om als een idioot achter een muurtje vandaan te komen rennen. Ik liep met mijn paard aan de hand in de buitenbak en mijn paard schrikt en kiept zo achterover. Heb ze helemaal stijf gescholden. Achteraf waren ze niet eens zo onder de indruk van mijn gescheld maar meer van hoe erg mijn paard viel. Koste bijna 2 maanden en een behandeling bij de fysio voordat mijn paard weer de oude was dus mijn tolerantiegrens is weer wat gedaald.

Vjestagirl

Berichten: 26662
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:21

Sissi87 schreef:
ben je echt aansprakelijk?


Je bent als eigenaar aansprakelijk voor schade die je paard aan derden of eigendommen van derden toebrengt. Dus ja, als jouw paard tegen iemand anders zijn auto op springt omdat er een scooter langsreed en je paard daarvan schrok, ben jij verantwoordelijk. Je hoort namelijk je paard ten alle tijden onder controle te hebben.

Het wordt een ander verhaal als het heel duidelijk aanwijsbaar iemand anders zijn fout was. Bijvoorbeeld als jij een paard hebt wat iedereen op zijn rug eraf werkt, waar Anky nog niet op kan blijven zitten, en iemand vraagt of haar 2 jarige dochtertje erop mag, jij zegt nee en zegt waarom, en ze doen het toch. Of als de jongen op de eerder genoemde scooter je paard een klap op zijn kont geeft. Dat soort gevallen.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:34

En als iemands kind gewoon midden op het pad gaat staan omdat er geaaid (en bij voorkeur ook gereden) MOET worden, je paard word onrustig en gaat wat draaien en raakt per ongeluk het kind ben JIJ aansprakelijk voor het letsel van het kind, zelfs al gaat het kind zelf onder de hoeven zitten. Dat voorkom ik liever, en als daar een draai om de oren voor nodig is geef ik die graag. Beter dat ik die geef dan een paard, dat komt altijd harder aan!!! Er zijn zat kinderen (en ouders) die voor geen enkele rede vatbaar zijn, die serieus menen dat hun kinderen als koningen behandeld moeten worden en die alleen een tik begrijpen. Dan maar een paar woedende ouders achter me aan maar een kind dat in elk geval begrijpt dat ie niet bij vreemde dieren in de buurt moet komen.

Oja, dat openbare veldjes er niet zijn om te dressuren snap ik ook wel, ga ook altijd weg als er mensen aankomen. Maar ook als je gewoon langs de weg rijdt, op het ruiterpad of op welke volledig legale plek dan ook zijn er vaak van die snotneuzen die thuis alles mogen en gewend zijn hun zin te krijgen. En die best heel ver kunnen gaan om hun zin te krijgen (rondje rijden). Niet schromen te proberen je van je paard te trekken, vlak voor je paard gaan springen, onder je paard door kruipen, aan de staart gaan hangen en bedenk het maar. Ben ik dus niet van gediend. Nooit niet!

En ja, ik heb een bloedhekel aan onopgevoede kinderen. Opgevoede kinderen is een heel ander verhaal, maar daar heb je weer geen last van.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:55

Misschien ligt het dan gewoon aan waar je woont dat mensen je van je paard aftrekken of eronder doorlopen of aan de staart trekken ofzo, ik heb het nog nooit zien of horen gebeuren en het zelf ook nooit meegemaakt. Als ik onderweg mensen (met of zonder kinderen) aan zie komen, kijk ik alvast hoe ze reageren. Gaan de ogen wijd van: aaien, aaien (bij de kinderen dan), dan ben ik vast op mijn hoede dat ze eraan kunnen komen en als ze eraan komen roep ik alvast voordat ze bij mij zijn: "Niet dichtbij komen, want dit paardje vindt dat niet fijn!!!". Dat werkt altijd prima... Ouders hebben het dan ook meteen gehoord enzo...

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:07

Nee het is zeker niet goed als je zelf asociaal gedrag gaat vertonen.

Ik heb mijn 9-jarige Shet al vanaf haar 2e jaar en toen ik haar voor het eerst zag was ze ontzéttend bang voor kinderen, dit heb ik nog nooit zo erg meegemaakt.

Toen ik met haar stukjes ging wandelen kwamen we natuurlijk regelmatig kinderen tegen die zo'n kleine maar al te leuk vinden en dus op je af komen stormen en 'aaien, aaien, aaien' krijsen.

Je begrijpt dus dat mijn Shet een enorme hartverknettering kreeg en van de schrik op de grond viel en niet meer opstond! Ondertussen kwamen die kleine etters luidkeels nog aanstormen en begonnen ze haar overal hardhandig te aaien.

Met woorden kwam ik er niet dus ik ben resoluut tussen mijn pony en die kinderen gaan staan en ze rustig (terwijl ik witheet van woede was) uitgelegd dat dit níet de juiste manier is om een pony te benaderen en zeker niet in het geval van mijn Shet.

Een week later kwam ik exact dezelfde kinderen tegen, dit keer mét ouders. En denk je dat ze er wat van geleerd hebben?

Nee dus, mijn arme Shet overkwam precies hetzelfde. Ik ben naar de ouders gestapt en heb ze even héél goed laten weten wat ik van hen en hun kinderen vind.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:14

Mijn paardje staat ook op een manege, waar veel kids rond lopen.
Nou heb ik een leuk briefje opgehangen aan zijn box waar op staat dat ze hem niet mogen voeren, en niet bij hem in de box mogen gaan.. hij kan niet zo goed omgaan met kleintjes.. (heeft al 2x een kindje een blauw voetje bezorgd)

Nou houden bijna alle kindjes zich hieraan, maar er is er eentje, die moet ik steeds uit zijn weide halen, ze voert hem, en staat regelmatig in zijn box.

Ik zou haar niet uitschelden oid, ze is een jaar of 6, maar na verschillende waarschuwingen ging ze gewoon door, en heb ik haar ouders gebeld.
Ik zit namelijk niet te wachten op een boos telefoontje omdat hij weer eens een kindje een blauw voetje heeft getrapt.

Bij kinderen moet je het imo altijd via de ouders spelen, kids zien het gevaar niet in, en ouders meestal wel.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:15

Ouders worden juist vaak extra kwaad omdat je hun kleine koning of koningin iets waar ze recht op menen te hebben ontzegt! Waren er maar meer ouders die je normaal kan aanspreken op het gevaar dat een paard kan vormen voor kinderen, dat zou echt a hell of a lot schelen! Ik ben het in elk geval spuugzat eerst belaagd te worden door een stel van die onopgevoede brutale apen en daarna nog eens de wind van voren te krijgen omdat ik de kleine koninkjes en koninginnetjes hun goddelijke zin niet heb gegeven... Dan gaan de goeien maar onder de slechten lijden.

Paardje knuffelen en paardje hobbelen doen ze maar op de daarvoor aangewezen plaatsen: Maneges en kinderboerderijen.

Als je met je paard op een manege staat en er komen ongewenst allerlei kinderen aan is de oplossing simpel: Je paard verhuizen. Voor mij is dat risico in elk geval meer dan genoeg reden om nooit op een manege te gaan staan met mijn paard.

Edit: typefout

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:18

TS ik zou het ook zo doen, bijdehante pokkekinderen... ken ze maar al te goed }:0

Vjestagirl, nou je het er over hebt. Ben je ook aansprakelijk als er een kind je wei in kruipt (enje benzelf aan het werk oid), en vervolgens wat krijgt?
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-07-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:19

Jep, had je je wei maar beter moeten afschermen.

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:32

het gaat mij er niet om of je het goedvindt of niet dat kinderen aan je paard komen..je hebt alle recht om te zeggen dat je dat niet wilt om wat voor reden dan ook.
mij gaat het erom HOE je het zegt en HOE je het brengt.
ik vind het gelijk gaan schreeuwen, tieren en een draai om de oren geven echt te belachelijk voor woorden.
het zijn kinderen hoor...ben je zelf ook geweest..ooit, weet je nog?

Vjestagirl

Berichten: 26662
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:07

suus_ schreef:
TS ik zou het ook zo doen, bijdehante pokkekinderen... ken ze maar al te goed }:0

Vjestagirl, nou je het er over hebt. Ben je ook aansprakelijk als er een kind je wei in kruipt (enje benzelf aan het werk oid), en vervolgens wat krijgt?


Wat Mick75 zegt. Ja, je had je wei beter af moeten schermen, je had het onmogelijk moeten maken om erin te komen, 500 bordjes op moeten hangen dat het paard heel gevaarlijk is. Tenzij jij DAT betreffende kind EXPLICIET had verboden om er te komen, EN ze doen zelf iets wat OVERDUIDELIJK stom is, is het jouw fout.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:09

Eigenlijk maakt de situatie me helemaal niet uit. Je scheld en tiert gewoon niet tegen kinderen (en eigenlijk tegen helemaal niemand, is namelijk ontzettend ordinair om te schreeuwen en te schelden). Ik heb nog nooit meegemaakt dat kinderen niet naar je luisteren als je iets op een normale duidelijke manier uitlegt. En ik rij eigenlijk iedere buitenrit op de terugweg een stukje door de straten, kom veel kinderen tegen, dus ervaring genoeg.

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:12

@Anouska

Ik ben het met je eens om niet te schelden e.d. tegen jonge kinderen, altijd de ouders erop aanspreken.

Verder mag je van geluk spreken dat je nooit van die 'etters' tegenkomt... want het soort mensen dat hier rondloopt :n
Ziek gewoon.

Met Oud & Nieuw gooien ze hier doodleuk vuurwerk in de wei, mensen laten hun hond loslopen die vervolgens in de staart van mijn paard gaat bijten als ik voorbij rijd en er dan ook nog eens niets van zeggen...

Er zijn echt zieke mensen op deze wereld ;(

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:31

Snap werkelijk niet waarom mensen hier aangeven een hekel aan kinderen hebben :n ? Kinderen zijn puur en enthousiast en als je daar een hekel aan hebt zou je jezelf toch eens ernstig onder de loep moeten nemen, maar goed...das nogal offtopic.
Als je buiten rijdt ben je, of je dit nu wilt of niet, een vertegenwoordiger van paardrijdend Nederland. Met dit in mn achterhoofd haal ik het nog niet eens in mn bol om tegen mensen te keer te gaan (of ze dat nou verdiend hebben of niet). Natuurlijk moet je de veiligheid van jezelf, je paard en je omgeving zo veel mogelijk bewaken; maar dat kan toch ook op een wat vriendelijker manier? Laatst met de avondvierdaagse kwamen er ook kinderen mijn paard aaien (aan de achterbenen!!!), ouders liepen erbij! Super gevaarlijk natuurlijk, al heb ik de liefste knol van de wereld! Maar hallo, dit is onwetendheid!!! Dus ik heb aan kids en ouders verteld dat dit gevaarlijk is (paard kan slaan etc) en als ze willen aaien dit dan bij het hoofd te doen en het dan ook even te vragen zodat paard en ruiter erop voorbereid zijn.
Das toch een stuk vriendelijker dan meteen te gaan lopen schelden?! Plus je hebt een dialoog; want kreeg meteen te horen dat ze dat niet wisten en sorry, etc. Waarom al die (verbale) agressie :')

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:38

Tja yildiz, ik kan er niks aan doen. Ik moet dat koterspul gewoon niet. Daar kunnen we het lang of kort over hebben maar daar gaat het hier niet om.

Gisteren heeft een meisje heel gezellig mijn paard staan aaien terwijl ik aan het opzadelen was. Ze zal een jaar of 8 geweest zijn. En dat was erg leuk, beetje mee gekeuveld en paard vond 't allemaal wel best. Toen ik wilde gaan rijden ging ze ook weer terug naar haar vriendinnetjes. Dat vind ik prima. Het is een heel ander verhaal als je om de haverklap getackeld wordt door kindertjes die allemaal paardje willen aaien, daarom rijd ik dus ook 's avonds ;) Mijn paard ziet er snoezig uit maar is nogal onzeker, staakt regelmatig en ik heb er mijn volle aandacht bij nodig om hem enigszins normaal door de polder te loodsen. Ik heb geen zin om hier verder te verantwoorden waarom hij wel of niet geaaid wordt, of door wie, het gebeurt gewoon niet, klaar. Daarom roep ik ook van tevoren al dat hij bijt en trapt, ook al ziet hij er lief uit (niet dat hij dat doet, maar het werkt wel }> ) Ik scheld niemand uit, honden die in zijn staart gaan hangen krijgen een mep (aha, vandaar dus dat jij een zweepje bij je hebt hestejente. Inderdaad. Honden horen onder appel te staan. Staan ze dat niet en vallen ze mijn paard aan dan verdedig ik hem) ik zal hooguit tegen ouders zeggen dat ik het vervelend vind dat hun kinderen in de weg lopen terwijl ik met mijn paard aan het werk ben, het maakt niet uit hoe je dat zegt, boos worden is niet eens nodig, ze zijn toch wel boos dat hun kinderen niet even paardje mogen aaien.

Tegen de tijd dat tegenen die kindertjesopvoedend Nederland vertegenwoordigen beginnen na te denken en kun koters in toom leren houden zal deze vertegenwoordiger van paardrijdend Nederland toeschietelijker worden. Er wordt dan nog steeds niet geaaid onderweg maar als ze het lief vragen mogen ze best naar stal komen om 'm daar te aaien hoor. Op z'n hals, welteverstaan.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:52

mick75 schreef:
Op dergelijke momenten ga ik finaal uit mijn plaat, scheld ze helemaal de huid vol zodat ze de eerstkomende 10 jaar er niet meer aan durven denken een vreemd paard zomaar te benaderen! Niet erg netjes, maar wel voor hun eigen veiligheid. Mocht dat geen effect hebben (kinderen kunnen koppiger zijn dan Fjorden) geef ik ze een draai om de oren. Jammer dan voor ze, moeten ze maar luisteren. Als de ouders ze blijkbaar niet opvoeden...

Ik begrijp alleen nooit waar de ouders zijn in dit soort gevallen. Dat die niet even zeggen dat een paard alleen al door z'n grootte levensgevaarlijk is en je die dus nooit zomaar mag benaderen! Ik mocht als kind nog niet eens paarden die bij het hek stonden aaien, er zou eens wat kunnen gebeuren!


Ik wil geen discussie uitlokken of een welles nietus :Y)
alleen vind ik dat wat jij zegt een beetje te..
Kinderen zijn van nature gewoon vreselijk intesiast als ze iets moois zien.
En gebruiken dan gewoon even niet hun verstand.
Kan soms best irritant zijn ik weet het :o
maar je kunt het hun beter rustig uitleggen, in plaats van 'een draai om de oren'
Dan hebben ze respect voor jou... en dan behandel jij ze ook met respect.
want als je zo handelt als je verteld, verdien je eigenlijk geen respect.....

Groetjes,