Respect?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukoldaatje

Berichten: 1517
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: Bruinisse,schouwenduiveland

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:59

Nou nou nou...

Aaien is dat nou zo n probleem??

Meestal zie ik de kinderen verlegen staan en dan vraag ik of ze mijn paard willen aaien.

Ik ben ook jong geweest en ik wilde ook paarden aaien.

Als kinderen mijn mopshondje willen aaien pak ik mijn hondje toch ook niet meteen op en hou het beessie boven mijn hoofd?

Meeste kids vragen het gewoon hoor, geen enkel probleem zou ik zeggen.

Al zeg ik wel altijd dat ze bij mijn paard voor de hoeven op moeten passen want dat ze heeeel zwaar zijn als ze op je tenen gaan staan.

Zolang ze niet ongevraagd voeren heb ik er helemaal geen problemen mee, en niet ongevraagd mijn wei inkomen..

diessel
Berichten: 670
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:31

Als ik met mijn paard in de buurt ben van andere mensen en kinderen probeer ik altijd goed op te letten.
Meestal vang ik dan de blik van het kindje of ouders wel en vertel ik dat ze wel even mogen aaien :D
In de sitiuatie van de TS had ik gezegd tegen de kinderen dat niet alle paarden lief zijn en dat ze een volgende keer eerst even aan de eigenaar moeten vragen ;)
Boos worden helpt niet en is ook niet helemaal eerlijk, ze weten immers totaal niet wat ze misdaan hebben.

Afgelopen weekend kwam de stoom mij wel even uit de oren -:(-
We hadden bezoek met 2 kinderen, die liet ik even op mijn merrie rijden omstebeurt.
Ik leidde de pony aan de hand mee, op een gegeven moment keek ik achterom......
Had de vader het andere kind van 3 op mijn veulen gezet _-:(
Veulen had geen halster om, liep los achter de merrie aan en vader liep daar nog weer een paar meter achteraan :oo

Dan heb je echt geen fatsoen, en geen verstand |o

Vrouw2014
Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:30

Gewoon een paard van 1.76 nemen en geen kind die hem durft te aaien ;) Heb er nooit zoveel problemen mee alleen ben ik wel altijd bang dat het verkeerd af loop en dan ben ik nog verantwoordelijk ook!?

Ook een keer met me toen valse hond gehad. Kreeg een hele discussie met een vrouw omdat der kind me hond niet mocht aaien van mij omdat hij niet te vertrouwen was. haha beetje vreemd ja had ze gezeg zo leert hij het nooit?! Ik Ja maar dan hoeft uw kind geen proefkonijn te zijn!?
Vage mensen heb je op de wereld

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:06

Danielledm schreef:
Ook een keer met me toen valse hond gehad. Kreeg een hele discussie met een vrouw omdat der kind me hond niet mocht aaien van mij omdat hij niet te vertrouwen was. haha beetje vreemd ja had ze gezeg zo leert hij het nooit?! Ik Ja maar dan hoeft uw kind geen proefkonijn te zijn!?
Vage mensen heb je op de wereld


Haha dat is wel erg vaag ja

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:21

Als ik die verhalen hier lees vraag ik me toch echt af wat voor kinderen daar rondlopen.

Hier in het dorp zou me dat nooit gebeuren. Wel mensen die haar willen aaien maar dan vragen ze dat vriendelijk, en meestal vind ik dat prima mijn paard vind aandacht van kinderen heerlijk.
Maar kinderen die je half van je paard aftrekken? Je belagen? Of je de weg blokkeren? Dat zou je in het dorp nooit tegen komen, stadse kinderen zouden ze dat hier in het dorp noemen geloof ik :o

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:46

Ik heb er echt geen problemen mee als ze mijn paarden willen aaien, ik leg wel altijd uit dat ze netjes van de voorkant moeten naderen en daar ook aaien, en dat ze nooit alleen de wei in mogen.

Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 02:35

Bij mij moeten ze het wel altijd eerst vragen, maar wanneer kinderen aan komen rennen word ik wel een beetje boos en roep ik al snel dat ze NIET ACHTER EEN PAARD AAN MOETEN RENNEN. Natuurlijk leg ik dan wel uit waarom niet!

Paarden op stal aaien geeft niks, maar zomaar de boxen inlopen vind ik echt niet kunnen. Ze kunnen natuurlijk ook een minder lief paard treffen en dat wil je natuurlijk voorkomen. :)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:02

pluklief schreef:
Als ik die verhalen hier lees vraag ik me toch echt af wat voor kinderen daar rondlopen.

Hier in het dorp zou me dat nooit gebeuren. Wel mensen die haar willen aaien maar dan vragen ze dat vriendelijk, en meestal vind ik dat prima mijn paard vind aandacht van kinderen heerlijk.
Maar kinderen die je half van je paard aftrekken? Je belagen? Of je de weg blokkeren? Dat zou je in het dorp nooit tegen komen, stadse kinderen zouden ze dat hier in het dorp noemen geloof ik :o


Je kunt je afvragen of de oorsprong van dit probleem niet bij het afwijkende gedrag van de desbetreffende ruiter ligt.
Die kinderen hebben er misschien wel een spelletje van gemaakt.
Ik woon in de stad (kleintje hoor), maar de kinderen die hier wonen staan allemaal verlegen aan de kant te kijken.
Soms komt er eentje stoer naar voren maar nooit helemaal tot aan mijn paard.
Van de pubers heb je misschien iets meer last.
Maar ook die komen niet in de buurt, zij proberen het paard van een afstand te laten schrikken.
Het leuke is dat als het paard niet schrikt die pubers zich voor schut voelen staan en meteen afdruipen.
Het enige wat wij als ruiter dan moeten doen is in ons vuistje lachen en door lopen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

evoos

Berichten: 153
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:48

Ik vind het wel fijn als ze het even vragen, of dat de ouders het vragen.
Laatst liep ik met mn paard buiten te wandelen, het was zondag en lekker weer dus het hele park vol mensen :P Ben wel 10 keer gestopt dat kinderen haar even konden aaien :P

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:56

mick75 schreef:
Nee, een grote bek is niet nodig? Helaas bewijst de praktijk van alledag dat dat wel heel hard nodig is, anders kom je niet eens aan rijden toe! Mensen schijnen het doodnormaal te vinden dat hun kinderen paardje mogen aaien, erop mogen zitten en rondjes mogen sukkelen op JOUW paard, terwijl jij mischien wel midden in een training zit! Ik train wel eens op een grasveld in de buurt om weg te zijn uit de zandbak, het zijn dan altijd dezelfden die aankomen dat ze je paard MOETEN aaien, dat ze een rondje MOETEN rijden en zo! Het lijkt wel alsof paarden publiek bezit zijn tegenwoordig, en ouders laten dat ook allemaal toe. Jij bent immers de asociaal die hun lieve prins of prinses het niet gunt om paardje te rijden of zo! En ja, door ervaring wijs geworden begin ik nu maar heel hard te roepen en te schelden dat ze niet in de buurt moeten komen (als ik buiten train ga ik wel weg als er kinderen aankomen, het is een publiek veldje) en dat ze al helemaal niet mogen aaien of wat dan ook.

Als kinderen zo graag paardjes willen aaien gaan ze maar naar de manege, die is daarvoor. Mijn paard is mijn eigendom, en bovendien kan het ronduit gevaarlijk zijn! Er zijn zat paarden die uithalen als ze onverwacht aangeraakt worden, of gewoon een hekel hebben aan kinderen en in een onbewaakt moment (kan iedereen overkomen!) bijten of slaan. Ze moeten maar leren dat ze bij vreemde dieren uit de buurt moeten blijven.



Kheb da ook al gehad zenne. 'Ni lope achter Ax, die schrikt daar van' 'Ik zou hem ni aaie alsk u was, die durft bijte..' 'Ni mé touwtje springe voor Ax z'n neus, die schrikt daar van'. Kind reageert ni. EEH IS DA VAN U?? NEE!! BLIJFT DAAR AF!! Da hielp :)

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:59

Nu kom ik van de week bij mijn paarden aan. En er staan gewoon 2 volwassenen en 1 kind mijn merrie te aaien en een andere volwassene mijn kippen te voeren. :(

Geloof me, dan trek ik van leer, en niet zo zuinig ook. Want waar haal je het lef vandaan om MIJN hek open te doen, op MIJN terrein rond te lopen en MIJN dieren te voeren en te aaien. Ik ga toch ook niet in hun tuin zitten en de hond voeren? Dan zul je ze eens moeten horen.

Ik heb het ze in niet mis te verstane teksten toegebruld dat ik dit nooit meer wilde hebben en vervolgens de voorhamer erbij gepakt als zijnde dreigement. _-:( Want ik pik dit dus niet. Dan wachten ze maar tot er iemand is en dan kunnen ze VRAGEN of ze mogen aaien en voeren.
Mijn nekharen gaan er nog van overeind staan. -:(-

janflicka
Berichten: 1303
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:07

Zal wel aan mij liggen,maar ik maak er niet zo`n punt van als kinderen mijn paardjes willen aaien.
Ben niet het bezitterige type die meteen een houding aanneemt van;poten af,van MIJN paardje.
Vind het juist leuk als anderen mijn ventje net zo lief en knap vinden als ik :D
Enige wat ik niet tollereer is gillen,krijsen,van achter benaderen(ivm veiligheid) en om de nek de van mijn paardje gaan hangen(houd hij namelijk niet van,hoewel zijn kleine maat 85 cm wel zeer uitnodigend eruit ziet).
Maar als ze gewoon even willen aaien dan mag dat best hoor ;)

laaaura
Berichten: 191
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:38

Ik kan me er soms ook dood aan irriteren als kleine kinderen zomaar mijn verzorgpaard gaan staan te aaien.
Ik zeg dan meestal ook altijd: zou je dat niet eerst eventjes vragen.
Ik had zelfs pas dat een volwassen vrouw opeens op me af kwam lopen en mijn vzpaard haar hoofd begon te knuffelen, mijn verzorgpaard is vreselijk kopschuw dus die trok meteen haar hoofd weg en maakte nog even een leuk sprongetje richting de vrouw :+
Rare mensen..

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:39

Ik vind het ook overdreven, ik aai paardjes die gewoon langs de weg staan en bij hek het ook gewoon hoor, en ik vind het leuk als mensen dat ok bij mijn paardje doen, krijgt ze beetje aandacht. Maar ik aai ze niet als er iemand bij staat of er iemand op zit if er gement word. Paarden die beetje verveed in de wei staan aaien is toch niet erg vind ik dan, maarja. Wie ben ik.. alleen niet gaan voeren ofzo.. :n

Edit: maar dan natuurlijk niet dat ik iemands terrein ofzo opmoet, maar soms staan er weides langs het fietspad enzo.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:42

Nou minjon, ik heb liever niet dat mijn paard op zijn hoofd geaaid wordt. Kijk, op zijn hals is nog tot daar aan toe. Maar sta er even bij stil dat er misschien een reden voor is?

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:49

Ik heb het ook niet over het hoofd.

En het zal wel aan mij liggen maar ik vind dit topic erg overdreven, mijn pony staat op een plek waar het voor onbekende niet mogelijk is om te aaien, en ik ga ook niet op openbare velden rijden of dat soort dingen, ik rijd gewoon in de bak dus heb nergens last van, alhoewel ik het wel leuk vnd als kleine kindjes mijn paardje aaien, ze doet toch niks, en als ze dat wel zou doen, komen ze er vanzelf wel achter. ;)

paardpaardje
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:37

Zoals Mick75 over kinderen spreekt als 'Koningen en koninginnen' heb ik het idee dat er hier onder de ruiters zelf ook wel wat 'koningen en koninginnen' bestaan die menen dat zij onderweg toch wel superieur zijn aan alle anderen.
Wanneer je buitenrijdt op de openbare weg of de bossen of waar dan ook dan bevind je je op publiekelijk terrein. Je weet dus voordat je naar buiten gaat dat je te maken krijgt met wandelaars, kinderen, auto's etc etc die allemaal ook het recht hebben om daar te zijn. Als jij een dergelijk paard hebt dat zo levensgevaarlijk tegenover andere mensen en dan vooral kinderen (zoals het beeld dat sommigen hier over hun paard schetsen) is dan moet je sowieso al niet naar buiten gaan. Is hij dermate gevaarlijk dat hij kan trappen als kinderen aan benen komen of bijt als ze geaaid worden dan kun je dat ook op een normale manier duidelijk maken.
Er zijn inderdaad veel onwetende kinderen en onwetende ouders. Maar door ze uit te kafferen omdat het kind niet beter wist dan het paardje met open armen te knuffelen gaat erg ver. Het kind is gewoon hartstikke enthousiast en op deze manier zorg je ervoor dat je het kind telleurstelt in 'het paard' als wezen. Maak het op een normale manier duidelijk zodat het kind leert dat paardjes inderdaad heel leuk zijn maar dat je er voorzichtig mee moet zijn omdat ze heel groot en sterk zijn.
In gevaarlijke situaties kun je inderdaad je stem verheffen zodat de boodschap over komt maar schelden op iets waarvan het kind niet weet dat het fout was...
In mijn omgeving heb ik weinig problemen met kinderen. Als ik ze zie ben ik er al op bedacht en als ik de oogjes zie twinkelen dan vraag ik of ze ze willen aaien en leg meteen het 'hoe en wat' uit zodat ze dat weten voor bij een volgend paardje en ik vertel ook dat niet alle paardjes hetzelfde zijn. Ik denk dat je op deze manier ook de wandelaars te vriend houdt want op sommige vlakken hebben andere ruiters onze reputatie verpest (langs mensen op galopperen, poep achterlaten op wandelpaden e.d.).
Pubers met vuurwerk ed zeg ik dat als ze een klap van het paard willen krijgen ze vooral zo moeten doorgaan. Meestal helpt dat genoeg.

Verder vind ik ook dat 100 verschillende kinderen die voor de eerste keer terecht gewezen worden wat anders dan kinderen op de manege die voor de 1000e x iets doen waarvan ze weten dat het niet mag.
Als 100 verschillende kinderen jouw paard willen aaien zul je bij ieder kind even geduldig moeten zijn. Het is dan wel niet voor jou de eerste keer dat dit 'vervelende ritueel' zich voordoet, voor die kinderen en ouders is het dat wel. Dus als jij meteen uit je slof schiet omdat er WEER iemand aan jouw paard zit komt dit erg grof over richting de ander.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:13

Allemaal heel begrijpelijk wat je daar schrijft hoor... heb ik een vraagje voor jou. Stel, ik ben de 100ste die het schepje van een op het ruiterpad spelend kind afpakt omdat ik denk dat ik daar recht op heb. Denk je dan dat die ouders geduldig en correct zullen zijn naar mij?

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:20

Dat denk ik niet hestejente, maar wat heeft het voor een zin om te gaan scelden of boos worden op zon kind?
Help je niemand mee, kun jehet beter op een normale en rustige manier uitleggen, ookal ik het 200x.

Ookal vind ik idd ook, als je paard niet tegen zulke kinderen kan, ga dan ook niet op een openbaar veldje rijden.

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:22

De meeste bokkers hebben paarden met een vreselijk verleden, zijn kopschuw of anderszins niet helemaal in orde en daar moet de hele wereld rekening mee houden. :+
Waar zijn de gewone huis- tuin- en keukenpaarden gebleven waar je een rustig buitenritje mee kan maken.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:24

O, hij kan er best tegen, ook al wordt hij happerig als mensen aan zijn hoofd zitten. Ik kan gewoon rustig met hem naar buiten ;) Zolang hij zijn aandacht bij mij heeft. Dus nee, ik ben niet geduldig als er geaaid moet worden.

Vreemd dat er van mij verwacht wordt dat ik beleefd blijf en dat een ander dat kennelijk niet hoeft. Wat is nou gevaarlijker, iemand die kuilen zit te graven op het ruiterpad of ik die langsrijdt?

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:26

Persoonlijk verwacht ik van alle mensen dat ze beleefd blijven. Maar jij gaat er vanuit dat als een ander in jouw ogen onbeschoft is dat jij dat dan ook maar mag zijn.
Oog om oog, tand om tand. }:0

Jespri

Berichten: 9638
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:31

Ik vind dat kinderen het ook gewoon moeten vragen!
Ik heb het niet met me paard maar wel met me hond.
Mijn hondje is beetje verwaarloosd vroeger toen ze nog niet van mij was.
ze is heel bang voor mensen en andere dieren (behalve paarden op een of andere manier vind ze die wel leuk)

Ik heb ook wel is gehad dat een kindje der in een keer aait maar zij bijt dan ook echt van haar af!
Ik doe der geen muilkorf om want het is niet zo als ik met haar loop en mensen langs lopen dat ze in de kuiten hangt het is echt alleen als ze aangeraakt word door een vreemde en ik niet aangeef dat het goed is.

Dan kan ik soms ook aardig boos reageren hoor..

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:32

Nee, ik verwacht dat mensen mij gewoon met rust laten wanneer ik door de polder rijd. Ik val hun toch ook niet lastig? Daarnaast verwacht ik respect voor mijn eigendom, gewoon poten af van wat niet van jou is. Is dat nou zo veel gevraagd?

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:35

Je hebt wel gelijk vind ik, als je gewoon aan het trainen bent, bedenk ik me nu, maar als ze gewoon in een wei staan, dan zou ik kunnen snappen (mits het op een plaats is langs de weg ofzo) dat kleine kindjes willen aaien..