Respect?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:35

) Even wat over respect voor eigenaar en paard, en dat ik vind dat er soms toch wat beter opgelet kan worden.
We zijn gister naar zee geweest, aan de hand, om in dit warme weer lekker te gaan zwemmen (jammer genoeg hebben we geen foto's ;( ) .
Mijn Fjordie ging pas voor de tweede keer, dus nog wat stressie. Aangekomen op het warme zand, moest de haf van mijn vriendin die mee was natuurlijk iets achterlaten, en wij als goede burgers }:0 hadden een zakje mee om dat op te ruimen. Ik hield even de twee paardjes vast en was even bezig met de haf, die redelijk druk was. Toen ik terug naar men fjordje keek, de andere kant dan, waren er twee meisjes, de oudeste was een jaar of 10, hem aan het strelen. Ik zag hun ouders een eind verder staan kijken. Ik wat ontzet, ik had ze niet zien aan komen: 'zouden jullie dat vragen?' Geen antwoord. 'Zouden jullie dat niet vragen dat mag zo maar niet.' Eindelijk bleven ze met hun poten van men paard! 'Straks bijt hij, hij kan dat op commando hoor' (niet waar, maar wat moest ik anders }> ) 'En als jullie het vragen mag het misschien wel.' Stonden ze er even beteuterd bij. Hebben ze het eindelijk netjes gevraagd, dan mocht het wel van mij.
Dit is gewoon iets waar ik echt niet tegen kan, oke ik heb een brave pony, maar hij was erg nerveus en ik had er twee in men hand, dus ik kon niet op hen letten als er iets mis ging. En dan nog zonder vragen!
Ik vind zo'n dingen echt jammer, en je kunt het toch even zeggen aan je kinderen dat ze het vragen of zo, niet direct zomaar aan wildvreemde beesten komen!
Maken jullie ook zo'n dingen mee? en hoe reageer je daar nu eigenlijk een beetje goed op?
Alvast bedankt!

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:51

ik heb dat zelf ook.
mijn pony is een echte goedzak.
maar 1 meisje komt zeg maar gewoon naar de stal toe en pakt een halster en touw.
gaat met een pony lopen.
toen ik daar achter kwam was ik boos.
dat kind is 5,,
ze mag hem ook niet meer aaien hihi;$

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:53

Op dergelijke momenten ga ik finaal uit mijn plaat, scheld ze helemaal de huid vol zodat ze de eerstkomende 10 jaar er niet meer aan durven denken een vreemd paard zomaar te benaderen! Niet erg netjes, maar wel voor hun eigen veiligheid. Mocht dat geen effect hebben (kinderen kunnen koppiger zijn dan Fjorden) geef ik ze een draai om de oren. Jammer dan voor ze, moeten ze maar luisteren. Als de ouders ze blijkbaar niet opvoeden...

Ik begrijp alleen nooit waar de ouders zijn in dit soort gevallen. Dat die niet even zeggen dat een paard alleen al door z'n grootte levensgevaarlijk is en je die dus nooit zomaar mag benaderen! Ik mocht als kind nog niet eens paarden die bij het hek stonden aaien, er zou eens wat kunnen gebeuren!

kanjerfan

Berichten: 165
Geregistreerd: 03-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:13

Dat eerste verhaal was wel erg, maar ik vind niet dat als je paard in de manege staat er geen enkel kindje hem mag aaien; er zijn paarden die zich dood vervelen en blij zijn met wat aandacht (ik bedoel niet in de box gaan of zo, maar gewoon een aai over zijn snoet geven) Als je paard echt bijt, zal het vast zijn oren in de nek leggen en eerst waarschuwen. (en als hij hen bijt; eigen schult, dikke bult :+ )

Annouk

Berichten: 737
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:18

Dat is nou eenmaal de eerste reactie van kinderen: lekker aaien.
Toch vind ik dat ouders hun kinderen moeten leren om dat eerst eventjes te vragen.
't Kan heel erg onhandig zijn in bepaalde situaties.

Ik heb het ook vaak genoeg mee gemaakt,
dan zeg meestal 'de volgende keer moet je dat eventjes vragen he?'. En klaar.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:48

Ik maak het vaak mee, het is vervelend en probeer aan de kinderen uit te leggen dat ze het altijd even moet vragen aan de eigenaar en papa en mama als ze Kane willen aaien. Leg ook duidelijk uit dat als Kane bijt of schopt dat dat heel veel pijn doet . Boos worden doe ik nooit, zie geen reden waarom. Ja als het echt klere kids zijn die gewoon weg niet luisteren naar wat ik zeg dan wordt ik boos ja ;) Maar dan is Kane opeens ook een levensgevaarlijk paard :P

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:11

Heel wat ouders beseffen ook helemaal niet dat het gevaarlijk is... en de kids zeker niet...

Dit heeft weinig te maken met respect, wel met onwetendheid!

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:19

Ik deed vorig jaar mee aan een soort van boerendag hier in de buurt. We waren met een team van 4 en de fjord van de buurvrouw.
Bij 1 onderdeel moest de buurvrouw de fjord die voor een wagen stond achteruit mennen zodat die wagen in een schuur kwam te staan. Schuur was niet al te groot, was echt precisie werk. Ik zat er naast op de bok, komt er een kind aan om die knol (die dus in beweging was) te aaien. Dus ik zeg tegen dit kind: dit paard mag je nu even niet aaien, die is aan het werk. Kind gaat gelijk weer weg, roept moeder vanaf de zijlijn: moeilijk hé, een meisje van 4 iets gunnen.
Waar gaat zoiets over? Zijn die mensen achterlijk ofzo?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:23

Ja.

Hard maar waar, mensen hebben geen flauw benul over paarden.

Collega van me was eens in een bos wezen wandelen waar shetlanders loslopen, met haar kleine uk mee, en ze vond het zo spijtig dat ze niet dichterbij kwamen om een boterham uit de hand te eten... toen ik zei dat dat soort gedrag levensgevaarlijk kan zijn (stel je voor dat die shetten na 2 maand alle mensen als wandelende voerbak zien maar verder nooit in de hand zijn), kreeg ik een compleet verontwaardigde reactie.

Mensen hebben geen benul, gewoon niet.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:27

Ik lees hier echt hele rare reactie van volwassenen die kinderen gaan uitschelden, de TS vind ik ook al behoorlijk lomp tegen een kind. Kinderen zijn nou eenmaal zo, doen het ook niet met opzet, maar gewoon wat er in hen opkomt. Was is er op tegen om kinderen dan op een normale manier er op te wijzen dat het geen goed idee is, en dat ze het de volgende keer anders aan moeten pakkken. Over respect gesproken zeg...

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:29

Als ik tegen een kind van 4 zeg dat ze het paardje even niet mag aaien omdat die aan het werk is vind ik dat bijzonder normaal gesproken van mezelf.
Als moeders mij van alles toeroept vanaf de zijlijn vind ik dat abnormaal en asociaal.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 01:34

Mensen vinden het maar normaal dat je een hond niet zomaar mag aaien, maar een paard voor een kar dan nog, sja die is wel uberbraaf toch?

Onwetendheid en niks anders. Als mensen beseften hoeveel gevaar er was, deden ze dit niet.

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 02:05

je kan ook normaal vertellen dat het niet veilig is...maar zo'n grote mond opzetten tegen een kind dat niet beter weet...ik vind het niet nodig....

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 02:18

Nee, een grote bek is niet nodig? Helaas bewijst de praktijk van alledag dat dat wel heel hard nodig is, anders kom je niet eens aan rijden toe! Mensen schijnen het doodnormaal te vinden dat hun kinderen paardje mogen aaien, erop mogen zitten en rondjes mogen sukkelen op JOUW paard, terwijl jij mischien wel midden in een training zit! Ik train wel eens op een grasveld in de buurt om weg te zijn uit de zandbak, het zijn dan altijd dezelfden die aankomen dat ze je paard MOETEN aaien, dat ze een rondje MOETEN rijden en zo! Het lijkt wel alsof paarden publiek bezit zijn tegenwoordig, en ouders laten dat ook allemaal toe. Jij bent immers de asociaal die hun lieve prins of prinses het niet gunt om paardje te rijden of zo! En ja, door ervaring wijs geworden begin ik nu maar heel hard te roepen en te schelden dat ze niet in de buurt moeten komen (als ik buiten train ga ik wel weg als er kinderen aankomen, het is een publiek veldje) en dat ze al helemaal niet mogen aaien of wat dan ook.

Als kinderen zo graag paardjes willen aaien gaan ze maar naar de manege, die is daarvoor. Mijn paard is mijn eigendom, en bovendien kan het ronduit gevaarlijk zijn! Er zijn zat paarden die uithalen als ze onverwacht aangeraakt worden, of gewoon een hekel hebben aan kinderen en in een onbewaakt moment (kan iedereen overkomen!) bijten of slaan. Ze moeten maar leren dat ze bij vreemde dieren uit de buurt moeten blijven.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:13

Nee, een grote bek is niet nodig. En door dat wel te doen, doe je alleen maar mee aan wat jij de praktijk van alle dag noemt. Ik pas daarvoor.

Als ik rustig naar huis aan het stappen ben, en er komen kinderen aanrennen, dan leg ik ze precies uit wat wel en niet mag. Niet met het fietsje vlak bij mijn paard, wel rustig aan, aan de voorkant het paard benaderen. En als ik aan het werk ben met mijn paard, dan roep ik ook rustig dat het aaien nu even niet kan, ander keertje.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:05

Ik sta ze allemaal rustig te woord, het zijn hooguit de kinderen of de ouders die zich dan asociaal gedragen.

Maar bekijk het nou eens anders. Waarom moet ik tijd besteden aan iemand die mij terwijl ik bezig ben lastig valt? Die op mij af komt gehold en 'paardje aaien' brult? Val mij gewoon niet lastig.

Ik stap toch ook niet af op die Hummer, Porsche, weet ik veel wat, die voor een stoplicht staat, trek het portier open en brul: 'ikke autootje rijden'.
Zeer waarschijnlijk noemen ze mij dan een stom wicht en een asociaal.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:36

Ja, omdat jij volwassen bent. Weet welke dingen wel en niet kunnen, en daarom kan je ook gewoon aangesproken worden op je gedrag als dat niet gepast is. Dan nog hoeft dat van mij niet op een botte manier, of met schelden. Maar dan is het logisch dat je terecht wordt gewezen.

Kinderen zijn toch kinderen. Iemand moet ze voor de eerste keer vertellen dat je niet met zwaaiende armen op een paardje af mag rennen. Zeker kinderen zonder 'paardenouders'. Kinderen hebben geen idee, die doen gewoon. Dus ik vind dat je die kinderen dan ook zo moet behandelen. Duidelijk aangeven wat wel en niet kan, maar wel rekeninghoudend met dat het kinderen zijn.

Schelden en schreeuwen komt sowieso in mijn gedrag al niet voor, maar zeker niet bij kinderen die geen kwaad in de zin hebben.

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:58

Kinderen zijn inderdaad kinderen en paarden / pony's hebben nou éénmaal een grote aantrekkingskracht op kinderen.

Wij komen vaak met de paarden door het dorp en de meeste kinderen vragen netjes of ze de paarden mogen aaien.
Ik wijs ze er dan op dat ze aan de voorkant mogen aaien en dat ze om de hoeven met daaronder ijzers moeten denken en daar dus niet te dicht bij moeten gaan staan.

Gewoon duidelijk en vriendelijk zijn is het best....en inderdaad weten veel ouders ook niet hoe een paard of pony kan reageren op een enthousiast rennend kind die heel lief bedoeld gewoon even wil aaien.

Gelukkig kwam het uiteindelijk voor deze kinderen goed en zullen ze een volgende keer voorzichtiger zijn en wellicht eerst vragen of ze het paard mogen aaien.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:11

Ik vind ook dat TS erg overdreven gereageerd heeft.
Kinderen vinden paarden en pony's nou eenmaal erg lief en zien vaak geen gevaar.
Als je normaal uitlegt dat ze het voortaan beter even kunnen vragen snappen ze de boodschap ook wel.
Vertel ze dat niet alle paarden even braaf zijn en hele grote voeten hebben (en tanden) ;) komt het helemaal goed en leer je ze wat op een normale manier.

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:25

niet alleen de TS, mick 75 kan er ook wat van....over a-sociaal gedrag gesproken...

EsBianc

Berichten: 823
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Veldhoven

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:42

Ik rijd wel eens met mijn paard naar een cafe hier in de buurt, wat in de bossen ligt. Daar kun je je paard vast zetten terwijl je zelf wat eet/drinkt. Ouders met kinderen lopen dan langs de paarden om te aaien. Mijn paard vind alle aandacht best. Iemand heeft zelfs een keer een kindje op de rug van mijn paard gezet (wel kindje vast gehouden). Ik houd t allemaal wel in de gaten. En heb t natuurlijk liever niet voor het geval mijn paard toch iets doet. Maar ach.. om nou t hele terras over te gaan lopen om er iets van te zeggen. Zolang het paard het niet erg vind. Eigen risico zou ik zeggen. Maar als ik aan het rijden ben dan vragen de mensen eigenlijk altijd of ze mogen aaien.

Anoniem

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:48

Ik zou niet graag willen dat iedereen met paard staat, ook al staat mijn paard niet op de manege. Je weet nooit als ze daarvoor een ziek paard hebben geaait en dat mijn paard die ziekte ook krijgt ;)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:36

Persoonlijk vind ik dat die kindjes toen, vanaf dat ik zei dat ze het moesten vragen. Oke een kindje vind paardjes leuk en denkt aaien, maar er zijn er ook die doodsbang staan te kijken van op 200m afstand, of er zijn anderen, en ik kan zeggen dat ik dat altijd deed, die het gewoon even vroegen. Een hond kan je ook niet zomaar aaien, stel dat hij bijt! Onbeschoft zou ik nooit worden, maar als het gemoeten had, omdat ze begonnen duwen (de paarden dan) zou ik ze wel even hard toe spreken, eventueel duwen.
En daar is de fout bij velen, en dat zie ik nu veel geschreven hier, dat de ouders totaal niet bezig zijn met of het gevaarlijk is, ze kunnen even mee komen bv, dat is al een stuk veiliger en makkelijker voor mij

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:59

In België mag je niet eens rijden op een publiek grasveldje, dus die situatie zou ik al niet tegenkomen.

Ik vind dat mensen zich wel druk maken hoor.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:07

Was niet aan het rijden he, had ze aan de hand vast