Zinderend record

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Zinderend record

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:03

Onze paarden hebben de keuze uit verschillende bomenrijen doch in de schaduw zijn ook meer vliegbeesten.
Ze bewegen dus van knagen, drinken, zon, insektenluwte.
Ze staan verbazend veel in de volle zon. Hengstlief ook op het heetst van de dag te ravotten.

Omdat het ook voor hier nu met >45 graden in de schaduw wel érg warm is, wilde ik weten hoé heet dat heetst van de dag voor de paarden in de zon eigenlijk is.
Meten is weten, dus een accurate oventhermometer aan de manenkam op de schoft van een zonneaanbidster gehangen.
Ze is kastanje met zwarte manen.
De temperatuur welke de meter op 16.30 uur aangaf is......

62 graden Celcius!!!!!!!!!!

Geen wonder dat ze de horizontale zweetranden onder de hals hebben staan als ze van het gele sprieten knagen opkijken.
Geen wonder dat ze elke paar uur de twee keer 50 liter water bijna op hebben.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:32

Lekker bakken 8-)

Mariskatw

Re: Zinderend record

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:34

Ja daar snap je helemaal niks van! Die van mij kunnen in de schuilstal staan, of onder de bomen, maar welnee. In de volle zon! En dan staat mijn donkerbruine meneer de hele dag in de bak (uit de wind) in de volle zon. (In plaats van in het gras, in de schaduw en in de wind) Waar zit je verstand vraag je je af?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:35

jezus, het is maar wat je fijn vindt :P

pouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:40

pfff als ze maar geen zonnesteek krijgen.... mijn peerd zou het liefst ook met zijn snoets in de volle zon staan de hele dag maar ik haal hem op 't heetst van de dag binnen en zet hem er 's ochtends vroeg op...en als het begint af te koelen mag hij nog ff een paar uurtjes buiten spelen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:47

Daar hebben ze echt geen last van hoor Pouran, hier kunnen ze de hele dag of onder een boom of in de schuilstal, daar staat dan ook nog eens fris water, maar neen.. liever non-stop staan schroeien, en dan ook nog eens de steekbeesten er bij, ik kan alleen maar bedenken dat het ze eigenlijk geen bal interesseert, maximaal een licht ongemak.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:20

lissisanne schreef:
jezus, het is maar wat je fijn vindt :P

Ze, twee dan, stonden nét een wip te maken. Leidmerrie oempfend in de achteruit op pielemans af en die is niet te beroerd om te helpen.
Erna zij rollen, hij een luidruchtig patsrondje. Alles in een van de hitte trillend uitzicht.
Ze hebben het blijkbaar wel naar de zin dus :D

Dat weet ik dus ook; 62 graden in de zon, of -15 in de sneeuw; a wip a day, keeps the docter away.

hc

pouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:22

mijn paard heeft een roze neusje waar ik liever geen vellen of korsten aan heb.... daarbij is het paard van een vriendin van mij in elkaar gezakt na het van de wei halen conclusie van de da zonnesteek... dus ik verwijt jullie niks.. maar mijn paard gaat naar binnen moet ook zeggen dat er bij ons niet heel veel bomen en dus schaduwplekken zijn...

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:29

Mijn paard staat als het zo warm is over het algemeen wel in
haar stalletje, maar dat is dus afwijkend gedrag als ik dit zo lees ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:41

Het zal net zoals bij mensen wel wat persoonsgebonden zijn. Die van mij houden van stomen, maar 2 zijn Spanjaarden (daar geboren) en eentje een Hongaar (op de poesta geboren).. dat is nog wel wat warmer als wat wij hier nu een weekje hebben ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 04:22

nou die van mij komt uit engeland,uit dat natte koude oord,maar dat is wel een warmte aanbieder hoor.
staat ie echt oogjes dicht van te genieten. :j

zie trouwens niet vaak paarden in de schaduw staan,ze zoeken toch liever een heel winderig hoekje uit..zitten ook geen vliegjes dan he.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:58

Paarden kunnen heel goed tegen warmte míts ze niet hoeven te presteren.
Onder het zadel is voor de meeste paarden altijd dubbel presteren, zowel lichamelijke als geestelijks inspanning.
Dat geeft veel extra warmte en díe kan het paardenlijf niet makkelijk kwijt.
Ligt er ook nog een isolerend zadel op de warmste skeletspier en presto.
Je mag dát koelingsprobleem niet verwarren met onbelast op het land in de zon staan. Dat laatste is een evolutionair normale situatie.

Onbelast in de wei echter is er nul probleem. Bedenk dat het paard op vlaktes geëvolueerd is. Op de vlákte is het in het voordeel, heeft het rondom vrij zicht en kan het over heen uitwijken.
Dat is een grote comfortfactor.
Een beetje warmte, zelfs 62 graden!!!!, is daarbij zoals Bandida opmerkt hooguit een niet zo belangrijk ongemak.
Onbelast is trouwens wat vacht meer juist een voordeel bij extreme temperaturen :)*
Wanneer de zon meer dan zeg 40 graden aan een oppervlak geeft, is een isolerende luchtlaag een bescherming voor een oppervlak daaronder. Daarom draag je in de Shara het beste een behoorlijk dik, maar losgeweven wollen ruimvallende tent over je lijf.
De merries hier zijn daarom ook beduidend behaarder in de zomer dan pielemans, exact volgens de verhouding van hun activiteit in de zon. De meiden hébben wat aan een zonnehitte isolerende vacht, pielemans moet alles wat hij opwekt kunnen uitstralen, zon of geen zon.

hc

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:56

En ik maar denken dat Tommie deze week al zielig was met 30 graden....
Maar hij gaat graag naar buiten. Zweet om af te koelen, maar lijkt lekker door te gaan met grazen e.d.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:49

Aangezien een vraag ontbreekt in dit topic verplaats ik het naar het juiste forum.
VSW-->PP

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:47

PP > VVDD

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:59

Bij ons staan 3 mini shetjes. twee hengstjes en één drachtige merrie. Zet haar express
in de wei waar ze onder de bomen kan staan of in de stal kan gaan staan, maar nee hoor,
vaak staat mevrouw lekker te bakken in de zon. ze is zwart, dus dat broeit nog lekker
door ook.Je zou zo een ei op haar kunnen bakken :D
Denk niet dat hun daar last van hebben.Anders gaan ze echt wel in de schaduw staan.
Doet ze soms ok wel, maar het meeste staat ze pal in de zon.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:19

Bij ons staan ze ook lekker met het zwarte vachtje de hele dag in de volle zon te bakken. Pas rond half 4 komen ze naar de inloopstal gelopen om weer ff water te tanken en af te koelen. Daarna lopen ze weer lekker naar de wei

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:10

Huertecilla schreef:
Ze, twee dan, stonden nét een wip te maken.
hc

Huertecilla schreef:
Paarden kunnen heel goed tegen warmte míts ze niet hoeven te presteren.

Tis maar net wat je onder presteren verstaat :D Ik zou de hengst maar niet vertellen dat hij niet presteert, dat ligt misschien wat gevoelig.

Sorry, snap heel goed wat je bedoelt, maar kon het niet laten.

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:03

bij mn verzorgpaard ook, ze kunnen als ze willen in de schaduw, maar dat doen ze niet. de eigenwijsjes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:43

Mikkie schreef:
Tis maar net wat je onder presteren verstaat :D Ik zou de hengst maar niet vertellen dat hij niet presteert, dat ligt misschien wat gevoelig.

Daarom heeft hij minder vacht ;)

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:44

Tanja schreef:
Aangezien een vraag ontbreekt in dit topic verplaats ik het naar het juiste forum.
VSW-->PP

Blijkbaar niet _O-

hc

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:08

Huertecilla schreef:
Mikkie schreef:

Daarom heeft hij minder vacht ;)

hc

ow, dus daarom is dat. Nu snap ik 'm. :D