Knoop doorgehakt

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cupcake__
Berichten: 48
Geregistreerd: 10-05-09

Knoop doorgehakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:59

Hallo,
Ik zal maar beginnen met een korte uitleg.
Ik heb sinds 23 mei mijn eerste pony. Super leuk beest.
Ik reed al 7 jaar, en heb ook 7 jaar lang een pony gewild.
Deze pony, Evelien, is 6 jaar oud, zadelmak(verder niet, ik zou haar zelf inrijden), heeft eindeloos veel energie en heeft een leuk karakter.

Ik ben er vanmiddag nog op gegaan, en ook dat deed ze super.
Maar ondanks dat ik haar ontzettend leuk vind en ze ook geweldig ís, klikt het gewoon niet.
Ik dacht eerst van wel, maar ik denk nu eigenlijk dat het gewoon misinterpretatie was. Het voelde namelijk supergoed en ik denk nu dat dat was omdat ze van mij was.
Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Maar het was dus een fijn gevoel om te weten dat ze van mij is.
Mijn moeder heeft dus vanmiddag de knoop doorgehakt en we gaan Evelien verkopen en opzoek naar een (volledig beleerde) pony met wie het wél klikt. Ik vind ook dat zij een ruiter verdient waar het mee klikt.
Maar het doet me toch pijn, want ik ben wel gek op d'r, dat ik haar ga verkopen verandert daar niks aan.

Sorry voor het lange onzin verhaal, maar het is toch fijner om het even van je af te kunnen schrijven.

ps. Reageer alsjeblieft niet met dat het dom is om zelf een pony in te rijden, want ik weet wat ik doe (of deed) en zou dit niet alleen doen.

Caira
Berichten: 26079
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:00

Hoe kun je in godesnaam na 2 weken al weten dat je geen klik met een paard hebt? Als een paard al minstens 3 tot 6 maanden nodig heeft om zijn plekje te vinden.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Knoop doorgehakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:03

Meestal duurt dat inderdaad wel een jaar voordat je dat weet :) maar misschien is het wel de beste keuze.. als je ergens het gevoel hebt dat het niet klikt.

Wel een lastig..

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:04

idd, ik heb mijn eerste pony ook zo verloren,
maar heb er toch 3 kwart jaar over na moeten denken
en imindels had ik al 2 kneuzingen en een gebroken arm van
die eerste knol,...in 2 weken weet jij echt nog niet of het klikt of niet!!

Of je bent gewoon geen pony nut..(als je je pony afkeurt) :(
Bouw een toekomst op, geef niet zomaar op!
Dit is duidelijk een vooroordeel!! (lijkt mij)

Als je haar toch leuk vind...Waarom verkoop je haar dan???
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 11-06-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mopske08

Berichten: 426
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Knoop doorgehakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:06

hoi, geef het even tijd. Ik heb in maart mijn 1e paardje gekocht en het heeft echt tijd nodig gehad om elkaar gewoon te worden enzo. Zelfs nu snappen we mekaar nog niet altijd.. maar ik ben blij dak hem een kans gegeven heb, want ben ondertussen echt dol op hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:06

Laat me 's raden...
Keertje geschrokken en toch wel een beetje spannend, zo'n onbeleerd ding?

Heb je hulp vanaf de grond, in de vorm van een goede instructrice of een zeer ervaren stalgenoot?

Geef het nou nog even de kans... Want dat heeft het nog niet of nauwelijks gehad, in zo'n korte tijd....

*puck*
Berichten: 405
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:07

een pony goed beleren duurt wel even ,gezien je filmpje in jouw andere topic heeft zij wel een klik met jou.
waarop baseer je je gevoel dat het niet klikt en kun je dat misschien vertellen?en twee weken is wel heel kort.

SANNExREBEL
Berichten: 119
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Knoop doorgehakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:13

Ik en mijn paard die ik inmiddels heb moeten verkopen door de scheiding van mijn ouders hebben er ruim een jaar over gedaan om de klik bij elkaar toen te vinden .
Ze was door de vorige eigenaren zeer verknipt , maar als je maar vertrouwen houd in jezelf én in je paard komen jullie er samen wel uit !

Ik ga er inderdaad wel in mee dat je in 2 weken niet kunt zeggen of het wel of niet klikt . Je moet het dier ook tijd gunnen om te wennen aan de nieuwe omgeving , nieuwe maatjes , en aan joú !

Donkim

Berichten: 701
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: A’zoden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:15

Hey,
Ik heb ongeveer het zelfde mee gemaakt..
Toen ik vorig jaar dan men eigen paard kreeg ( die overigs stap,draf,gallop kende meer niet. ),
voelde ik me in het begin ook wat onzekerder over de klik. ( jong en snel wat ik niet gewent was. )
Maar was voor dat heerlijke karakter gevallen van der, dus erop gereden, nog een keer terug rijden en eraf gevallen :o..
Maar toch bleef ik eigenlijk onzeker maar wou ik dat lieve karakter niet opgeven.

Dus na 1 jaar hard werken met een goede begeleiden heb ik nu een paard dat bij het karakter past,
mijn advies geef haar tijd jou te ondekken en jij haar.
Verkopen kan altijd nog, terug kopen is maar weer de vraag...

Gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:16

Jeetje en van die 3 weken dat je dat dier hebt, ben je nog 5 dagen op kamp geweest ook lees ik in je fototopic :?

Je weet toch dat een paard geen fiets met haren is he?

cupcake__
Berichten: 48
Geregistreerd: 10-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 22:20

Ik snap zeker wat jullie bedoelen, heb dat zelf ook altijd gedacht, maar het voelt gewoon niet goed. Ik denk dat het verstandiger is om haar dan los te laten, dan om haar te verpesten omdat ik me er zelf niet goed bij voel. Bij een volledig beleerd paard zou ik het waarschijnlijk tijd geven, zo lang als maar nodig is.
Maar omdat ik vind dat die klik mist, stap ik nou niet echt zelfverzekerd erop, en ik kan me nou niet voorstellen dat dat goed is tijdens het inrijden.

@ sonja: Nee, ze is relatief rustig voor een 6 jarige geschrokken is ze inderdaad(dagelijks), maar dat kan me niks schelen. Dat vind ik behoorlijk normaal. Daarnaast heeft ze alles wat ik tot nu toe met haar gedaan goed gedaan.

@*puck*: dat vond ik ook al; maar alleen toen, de eerste dagen was ze echt in mij geïntresseert, nu niet meer.

@_Bitje_: Ik ga haar dus verkopen om wat daar boven staat, ik vind het onverstandig een pony te beleren waar het niet mee klikt. En ja dat klinkt misschien zeikerig dat ik dat niet wil, maar ik wil haar gewoon niet vepesten.

Caira
Berichten: 26079
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Knoop doorgehakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:22

Ik zou een houten hobbelpaard kopen als je het zo snel opgeeft, bedenk eens hoe het voor het dier is als ze nu WEER in zo'n korte tijd moet verkassen.

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:24

Tijd, dat is het enige wat bij jullie ontbreekt. Het is ook voor haar moeilijk nu ineens aan het werk te gaan.
Hoewel ik het wel weer van je snap, ik heb mijn pony in november vorig jaar gekocht, helemaal groen, heb haar verders tot zover ik het zelf kan ingereden (heb hulp gehad, en vies geluk met haar makkelijke karakter (meestal dan :P)) maar ook in het begin ging het mis, ik werd bang zij ging grenzen zoeken en ook ik wou der na een maand/anderhalf wegdoen.
Maar als je zelf even goed nadenk, een jonge pony gaan beleren is voor beide partijen ingrijpend en uiteindelijk krijgen ze een keer door dat ze niet altijd moeten luisteren maar lekker kunnen klieren. Je zeg dat je geen klik voel maar wel gek op der ben, here the same, en dat is nog niet helemaal, kan ook aan je pony liggen miss heeft ze zelf meer tijd nodig om JOU leuk te gaan vinden.
Echt, geef het tijd en is het na een jaar of wat nog steeds geen verbetering dan komt het ook niet meer.

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:24

Misschien moet ze ook nog wennen aan de nieuwe omgeving? Paarden hebben daar ook hun tijd voor nodig...

Maarja als je moeder het ook zegt, die zal wel gezien hebben hoe het gaat tussen jou en de pony. Misschien was het wel helemaal geen veilige beslissing geweest om haar te kopen en is verkopen wel verstandiger om te doen.

Aan de andere die gereageerd hebben: Het is niet voor iedereen weggelegd om een jonge pony op te leiden. Soms valt het toch wel even tegen en dan moet je toch de beste keus maken voor paard én ruiter. Oordeel niet te snel... wie weet verongelukt ze het komende jaar wel met die pony, en dan?

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:27

Nee ik vind ook echt dat je het de tijd moet geven hoor. Jeetje dan moet het paard weer ergens anders heen en dan moet ie weer wennen. Hij is nu al niet eens gewend. Ik zou anders iemand zoeken die ervaren is met jonge paarden en die jou paardje verder beleren. Ik vind het best triest als ik het zeggen mag.

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:27

Dat is ook wel een goed punt, ((Aan de andere die gereageerd hebben: Het is niet voor iedereen weggelegd om een jonge pony op te leiden. Soms valt het toch wel even tegen en dan moet je toch de beste keus maken voor paard én ruiter. Oordeel niet te snel... wie weet verongelukt ze het komende jaar wel met die pony, en dan?)) maar ik blijf er wel bij dat je na 2 weken niet kan zeggen de klik is er niet, dit omdat beide partijen aan elkaar moeten wennen + aan de omgeving.
Kijk als het paard nu moeilijk loopt te doen of de ruiter kan niet met het paard omgaan dan is het niet meer als logisch, maar zoals het hier staad is dat niet het geval.

cupcake__
Berichten: 48
Geregistreerd: 10-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 22:30

Donkim schreef:
Hey,
Ik heb ongeveer het zelfde mee gemaakt..
Toen ik vorig jaar dan men eigen paard kreeg ( die overigs stap,draf,gallop kende meer niet. ),
voelde ik me in het begin ook wat onzekerder over de klik. ( jong en snel wat ik niet gewent was. )
Maar was voor dat heerlijke karakter gevallen van der, dus erop gereden, nog een keer terug rijden en eraf gevallen :o..
Maar toch bleef ik eigenlijk onzeker maar wou ik dat lieve karakter niet opgeven.

Dus na 1 jaar hard werken met een goede begeleiden heb ik nu een paard dat bij het karakter past,
mijn advies geef haar tijd jou te ondekken en jij haar.
Verkopen kan altijd nog, terug kopen is maar weer de vraag...

Gr.


bedankt voor je reactie, herkenbaar verhaal zeg.

Sonja schreef:
Je weet toch dat een paard geen fiets met haren is he?

Voor het geval je het niet helemaal hebt begrepen, ik heb er wél overnagedacht voor ik überhaupt een pony ging zoeken. Dus ja ik weet dat het geen fiets is.

Citaat:
wie weet verongelukt ze het komende jaar wel met die pony, en dan?

dat is exact mijn angst, normaal zit ik toch behoorlijk zelfverzekerd op een pony, maar als dat niet zo is weet ik niet wat er zou kunnen gebeuren.

theelichtje_
Berichten: 197
Geregistreerd: 12-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:32

Als je de klik niet heb met het paard waarom dan houden?
Dan ga je straks met tegen zin erheen, geef je paard minder aandacht etc. Niet iedereen kan een jong dier opleiden tot een rijpaard.

Dan kan ze hem beter verkopen aan mensen die wel meteen de klik hebben en die het aandurven. Misschien is het nu even zielig dat paard weer verhuist moet worden maar uiteindelijk krijgt paard er een goed baasje voor terug.

jammes
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:43

Sonja schreef:
Jeetje en van die 3 weken dat je dat dier hebt, ben je nog 5 dagen op kamp geweest ook lees ik in je fototopic :?

Je weet toch dat een paard geen fiets met haren is he?


_O- _O- off topic, ik weet het, maar hij is te leuk :D

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Knoop doorgehakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:53

als je er geen goed gevoel bij hebt
en je er echt goed over na hebt gedacht
vind ik het wel een verstandige keuze

het is niet voor iedereen weg gelegd om een pony zelf te beleren en als ze er geen goed gevoel bij heeft moet ze er niet verder mee gaan
dit is erg slecht voor jullie beide je zelfvertrouwen

je pony zal ook merken wanneer je met angst/onzerkerheid opstapt
in het begin zal die wel denken/voelen van goh dit is niet corect gedraag me maar
maar met de tijd zal die mischien profijt ervan maken

ik heb toen ook op dit punt gestaan en durfde nog niet eens meer op me eigen knol te rijden
nu 5 jaar later lach ik wel erom ik heb toen doorgezet

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:04

Ik vind het een verstandige beslissing die je neemt.

Je voelt of je wel of geen klikt hebt, en zeker als het om rijden gaat moet je je veilig en vertrouwd voelen op je pony. Heb je dat vertrouwen niet, dan is dat geen goede basis om een pony te gaan inrijden.
Je kunt het wel tijd willen geven, maar ondertussen moet je er wel op rijden en rijden terwijl je daar geen goed gevoel bij hebt vind ik heel onverstandig. Er zijn zat paardenmensen die er verstand van hebben (o.a. Parelli) die ook absoluut afraden om een paard te berijden waar je vanaf de grond al onvoldoende vertrouwen in hebt.

Je zou evt nog kunnen overwegen om voorlopig niet te rijden maar eerst grondwerk met je pony te gaan doen, om haar nog wat beter te leren kennen. Dan ontdek je misschien eiegenschappen bij haar die je toch wel heel erg aanspreken en die nog invloed op je besluit hebben.
Maar erop gaan rijden als het niet goed voelt zou ik nooit doen ...

Uit ervaring: wij hebben nu 3 paarden, daarvoor 1 ander paard gehad en achteraf gezien kan ik ook vaststellen dat ik daar geen klik mee had. Nu ik dat met de anderen wel heb weet ik ook hoe belangrijk zo'n klik is en nodig om verder te komen! Of de klik er is dat voel je gewoon.

Daarnaast is het als eerste paard/pony fijn om een ervaren dier te hebben, dat maakt veel dingen gewoon makkelijker want je moet dan nog veel leren (persoonlijke mening ;) ). Misschien had je dat eerder moeten bedenken, maar beter laat dan nooit! :D

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:11

Natuurlijk kan je niet weten of je een klik hebtkrijgt met dit paard na pas 2/3 weken maar als je jezelf helemaal niet goed voelt bij het beleren van deze pony omdat hij nog zo jong is.. Dan weet ik ook niet of ik er mee door zou gaan. Je zou het wel nog een paar weken kunnen proberen, misschien gaat het dan wel beter, je pony moet wennen, jij moet wennen en dat kost ook tijd!
Toen ik de mijne kreeg was ze 8 en een lekker pubertje, in het begin had ik daar dus ook wel moeite mee, maar het voelde wel goed en ik ben toen met haar doorgegaan en nu is ze na 5 jaar nog altijd bij me, en gaat ze toch echt niet meer weg :=

*puck*
Berichten: 405
Geregistreerd: 02-06-08

Re: Knoop doorgehakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:33

ts,ik merk aan je woorden dat je dus bang bent, is het geen idee om haar een maand ergens te stallen zodat je haar onder goede begeleiding leert rijden?
het is wel zo dat je wel een braaf,goed beleerd dier kunt kopen maar ook die zal na verloop van tijd een onzekere ruiter uit proberen en kan ook de grootste etter worden.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:36

Puck ik ben het helemaal met je eens, Ts: Laat hem anders
met iemand anders inrijden, en zo je zelfvertrouwen met hem
winnen. Of ga niet rijden, maar ga eens vrijheidsdressureren,
en andere leuke possietieve dingen met je pony....

Als dat echt niet helpt dan weet ik het niet meer.
Ik vind dat je eerst je pony ECHT moet leren kennen :P

succes ermee

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:13

Tja, t is jou pony .. maar ik vind wel dat je m een kans moet geven ;) Je moet zelf ook eens oorstellen, je gaat naar een pleeggezin. en na 2 welen ben je weer weg. en steeds weer ergens anders, andere mensen, andere school ... zo voelt het voor die pony ook. doe geen dingen waar je spijt van hebt. ;)