Nieuw project!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:49

Ja ja!

Ik zit al een aantal maanden met pijn in mijn hart naar de Groningers van de buurman te kijken. De merries en de veulens hebben het nu prima, maar 1 van de ruinen is "vals, agressief, onhandelbaar" en staat in z'n eentje op een stukkie zand. Heel sneu eigenlijk want hij is vrij mager, aan de diaree en je hoort z'n maag/ darmen rommelen (hij krijgt 2x per dag een beetje gemaaid gras).
Nou had ik laatst een probleem met de honden van de buurman die de mijne had aangevallen en ben ik er even heen gelopen. De man boot z'n excuses aan "ben je niet kapot? Is je hondje ook niet kapot?", dat is al heel wat voor hem. En toen kwam het ineens in me op. "Laat ik hem vragen of ik met dat paard aan de gang mag!".
Dus zo gezegd zo gedaan en dat was prima! Ik zou hem zelfs bij mij op het land mogen houden als ik dat wou. Dus ik helemaal blij met mijn nieuwe project!

Overigens wat gegevens:
Naamloos
Ruin sinds 1,5 jaar
ong. 6 jaar oud
zwart, rechts achter een wit voetje
ong. 1.70m
vrij compact gebouwd met prachtige bewegingen. Wie z'n ouders zijn zou ik even moeten navragen voor de nieuwsgierigen.
Hij kent geen tuig (wel een singel) en is nooit bereden of beleerd

Dat was dus 2 dagen geleden.

Vandaan ben ik er dus maar met een halstertouw en een borstel opaf gestapt om te zien wat ik aan hem heb.
Zo stap ik dus over het draadje z'n zandbakje in en (zoals ik al verwachte) was hij dolblij met een mens in z'n weitje! Hij keek heel vriendelijk uit z'n ogen en ik heb een beetje met hem gepraat en ben voorzichtig begonnen met borstelen. Hij vond alles goed, ik mocht zelfs alle 4 z'n hoeven optillen en uitkrabben en m'n handen om z'n oren en ogen heen doen. Toen dacht ik "laat ik eens kijken of hij met me mee wil lopen". Dus het halstertouw eraan geklikt en ik probeer hem met een snoepje en wat woordjes mee te lokken, en meneer zet z'n hakken in het zand en weigerd een voet te verzetten. Daar zit dus mijn eerste, grote probleem. Verder heb ik dus nog even niks met hem gedaan. Ik ga dit eerst even overdenken en morgen weer een nieuwe poging wagen.
Voorlopig is mijn doel hem met me mee te krijgen aan het halster en zodra dat goed gaat, neem ik hem mee naar onze bak (10 bij 10) om daar grondwerk met hem te gaan doen. Uiteindelijk hoop ik dat ik hem zover krijg dat hij me wil dragen en ik hem dressuurmatig oké krijg.
Ik heb er zin in en hij is zo lief. Ik snap niet hoe die man op vals en agressief komt. Onhandelbaar kan ik in 1 zin van het woord nog enigsinds begrijpen.

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:58

hey wat goed van je dat je mat dat paard aan de slag gaat,zal die wel van afknappen.

ik zou het inderdaad lekker rustig opbouwen en hem niet dwingen,je bent goed bezig

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 16:34

Vandaag ben ik met een longeerlijn en zweep en wat snoepjes naar z'n weitje gegaan en hij begreep (gek genoeg) wat ik van hem verlangde. Dat ging prima, in stap en draf allebei de kanten om.

Daarna ben ik gestopt, want hij heeft dus nooit wat gedaan en nu ineens is dit dus zowel geestelijk als lichamelijk wennen voor hem en hij deed het keurig. Ik had dus ook al gezien dat hij helemaal onder de poep zat vanwege zijn diaree. Dus ik ben net nog even bij hem geweest met een emmer lauw water en een spons en hij vond het heerlijk dat al die natte poep van hem afgewassen werd. Hij ging er echt voor staan. Vanavond of morgen ga ik weer even met hem longeren en kijken of hij met me mee wil lopen.

Biks en snoepjes kent hij niet, hij wist niet wat hij ermee moest, dus hem daarmee meelokken werkt helaas niet.

Hawai

Berichten: 672
Geregistreerd: 25-07-08

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:39

Wat een leuk project
Heel erg veel succes en natuurlijk plezier ermee, geduld is een schone zaak en werkt 9 van de 10 keer.
Ennuhhhhhhhh fotootje zou ook leuk zijn.

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:48

Wauw, ik ga meelezen, ben benieuwd! :)

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:26

Inderdaad, ik zal vanavond even foto's plaatsen van deze mooie man!

Mrkk_
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:30

Goed bezig, ben erg benieuwd hoe dit verder gaat! :D

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:33

klinkt goed!!! Ik ga ook even meelezen :D

Ies_

Berichten: 2891
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:35

Leuk man! Ben benieuwd hoe dit verder gaat! :)

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:38

Oh wat grappig! Ik ga dit volgen! Succes! :D

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:24

Nou bij deze een paar foto's. Voorlopig heb ik hem "zwartje" gedoopt bij gebrek aan inspiratie :+

Houd er rekening mee dat hij absoluut geen spieren mee en dat hij anders toont omdat hij de helft van zijn manenkam afgeschuurt heeft vanwege zomer-eczeem (denk ik).

Heb hem net nog eventjes gelongeerd en de dubbele lange lijnen geprobeert, dat gaat wat beter, dan heeft hij net wat meer steun, om het zo maar even te noemen. Hij loopt nog steeds niet mee aan het halster, maar als ik bij hem wegloop, komt hij achter me aan. Hij is totaal ongevoelig voor snoepjes, dus de grootste beloning die ik hem kan geven (en waar hij m.i. het meest gelukkig is) is heel enthousiast reageren en zijn hals kriebelen.

http://img29.imageshack.us/img29/8321/dscn3299.jpg
Afbeelding
http://img42.imageshack.us/img42/3398/dscn3298.jpg
Afbeelding
http://img42.imageshack.us/img42/1141/dscn3301.jpg
http://img40.imageshack.us/img40/6808/dscn3302.jpg

Bedankt voor de leuke reacties :D echt heel fijn om te lezen!

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:32

Leuk project!
Misschien is een butrope proberen iets voor jullie?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel over gelezen/gezien etc.
Ipv. druk op het hoofd te zetten doe je een touw achter de kont langs en daar zet je druk op, zodat hij van achteren wordt gepusht om mee te lopen.
ook kun je hem misschien longeren en iemand anders vragen (vriendin bijv.) hem tegelijkertijd met een halstertouw vast te houden en mee te lopen.

Ik volg dit even!

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:36

Butrope, daar had ik ook al aan gedacht, maar hij is nogal een mannetje en ik weet niet of hij dat al accepteert van me daar pas ik dus nog een beetje mee op. Dat met longeren is misschien inderdaad een idee, maar zodra ik hem zover heb dat hij met me mee loopt, neem ik hem mee naar onze bak, daar is werken met hem zoveel makkelijker omdat het een iets kleinere ruimte is.

prinero
Berichten: 621
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:42

Wat goed dat je er gewoon op af gegaan bent!
Ben heel benieuwd wat er van deze man gaat worden..
Wel een mooi paardje om te zien.. echte man!

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:51

Leuk project, maar so mager vind ik dit dier niet :)
Wellicht dat je hem ook wat hooi kan gaan bijvoeren en dat ook als beloning gebruiken? Niet het meest makkelijk soals een snoepje maar als het maar werkt :)

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 07:36

Nee als ik de foto's bekijk valt het inderdaad mee.
Aan hooi als beloning had ik nog niet gedacht! Is even handig worden, maar dan moet t wel lukken en heeft hij ook gelijk wat extra's in z'n maag. Bedankt voor de tip.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:56

Leuk project, dat is weer eens iets heel anders daar kun je nog alle kanten mee op! Succes met hem!

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:03

Leuk zeg.
Veel succes..

Als een paard met longeren niet naar me toe wil komen doe ik het volgende.
Ik leg het maar even uit hoe het werkt bij mijn Jorrit, die het kunstje dus al kent ;)
Als ik wil dat hij bij me komt zeg ik :Kom maar hier...ik wil dan dat hij met zijn hoofd bijna tegen me aan staat..
Ben ik niet tevreden dan doe ik een stapje terug en zeg, in de buus (dat betekent, in de jaszak, dit is uit een grapje ontstaan :D )

Ik heb gemerkt dat dit bij andere paarden ook lukt. Dus een stapje terug en dan blijven staan zodat ze naar jou toelopen. en dan belonen..
Misschien helpt dit ook voor het lopen aan het halstertouw..

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:03

Shahazai schreef:
Nee als ik de foto's bekijk valt het inderdaad mee.
Aan hooi als beloning had ik nog niet gedacht! Is even handig worden, maar dan moet t wel lukken en heeft hij ook gelijk wat extra's in z'n maag. Bedankt voor de tip.


Nu reageerde je alleen op hooi als beloning, maar is het niet een goed idee om sowieso hooi bij te gaan voeren? Gezien hij aan de diarree is? Wrs beter dan gemaaid gras.

Veel succes met deze knappe kerel. :)

Maritdegroot
Berichten: 810
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Geesbrug

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:45

super leuk dat het goed gaat joh! Mooi paardje ook!
Ik ga dit topic zeker volgen!

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:23

Leuk paard, ben benieuwd hoe het verdergaat, succes ermee.

Liesjeloef

Berichten: 1882
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Breda

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:29

Leuk paard,superveel succes! :)

Wil je hem met de tijd ook kopen als je daar de mogelijkheid toe hebt? :)
Hooi als beloning kan idd wel. Lust hij wel worteltjes? anders van die kleine zakjes worteltjes in de zak? :)

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 18:50

Iris82 schreef:
Shahazai schreef:
Nee als ik de foto's bekijk valt het inderdaad mee.
Aan hooi als beloning had ik nog niet gedacht! Is even handig worden, maar dan moet t wel lukken en heeft hij ook gelijk wat extra's in z'n maag. Bedankt voor de tip.


Nu reageerde je alleen op hooi als beloning, maar is het niet een goed idee om sowieso hooi bij te gaan voeren? Gezien hij aan de diarree is? Wrs beter dan gemaaid gras.

Veel succes met deze knappe kerel. :)

Het probleem is dat het niet mijn eigen paard is. Als hij van mij was had ie dat allang gekregen, maar de eigenaar wil niet dat hij bijgevoerd wordt ("hij is al zo dik"). Maar ik ben er nog over in gesprek met de meneer in kwestie.

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 18:51

LittleLisa schreef:
Leuk paard,superveel succes! :)

Wil je hem met de tijd ook kopen als je daar de mogelijkheid toe hebt? :)
Hooi als beloning kan idd wel. Lust hij wel worteltjes? anders van die kleine zakjes worteltjes in de zak? :)

Dat is inderdaad ook een idee!

De beste man kan niks met het paard en ik mocht hem ook al bij ons op 't land houden (zo gauw er ruimte is doe ik dat ook) dus het verbaast me niet als hij straks zegt "hou maar", zo is hij wel. En doet hij dat niet, dan denk ik dat ik t.z.t. inderdaad ga proberen dit paard te kopen.

Bridget24

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Klein dorpje in Brabant

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:28

Spannende uitdaging hoor!!!
Wens je heel veel succes.
Mooi paard ook :)