Akira pas 4 week onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winxz_Bas

Akira pas 4 week onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:20

Akira is een merrie van 4 jaar.
akira is nu 10 keer onder het zadel geweest los.
hiervoor is ze al eens OHZ geweest, zodat ze zadel en hoofdstel al kende,
ze is daarna nog een halfjaar het land op geweest.
akira is superbraaf!! echt een schat van een paard.
verder hebben we geen niveau.
Akira en ik zijn bezig met de beginselen.
het stappen draven, en galloperen gaan al goed! en ook sturen gaat ons
wel goed af! ook zijn mijn beugels te lang,, de beugelriemen konden niet korter.

Afbeelding
voor het eerst erop dit jaar:
Afbeelding
niet zo actief nog
Afbeelding
mooi ontspannen,alleen verkeerde moment |(
Afbeelding
lekker actief!!! zo ziet het er wel al goed uit.
Afbeelding
weer verkeerde moment,maar wel ontspannen
Afbeelding
volte maken. wel veel meehelpen nog
Afbeelding
van voor ook op de volte
Afbeelding
nog een drafje
Afbeelding
foto van voor de eerste keer los, braaf he :)
Afbeelding
Mooi koppie van Akira met een burka..

Dankjewel, je mag altijd ene beetje commentaar geven.
alelen volgens mij doen we het erg vrij.. en akira geeft ook aan dat ze dat kan
Laatst bijgewerkt door Winxz_Bas op 14-05-09 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Froexiie

Re: Akira pas 4 week onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:22

Ziet er mooi ontspannen uit :)
Vind alleen dat je beugels absoluut niet te lang zijn hoor, eerder te kort :P.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:22

Ziet er niet verkeerd uit..
Maar voor de 10e x erop en dan al gelijk met opgetrokken sporen rijden.. nee, dat zou ik niet doen :n

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:24

Ik vind het echt een supermooi dier.
Ze loopt al lekker ontspannen zo te zien.

Alleen die eerste foto vind ik wel even slikken zo met die sporen er in. Dat moet je toch anders op gaan lossen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:25

Waarom heb je sporen en een mexicaan om? IMO is ze daar een beetje te jong en onervaren voor hoor.

Het ziet er verder best lekker ontspannen uit. Je beugels mogen wel wat langer trouwens.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:25

ja, sporen omdat: akira wou NIET!!! vooruit.. 1 keer met spoortje gereden, niet hard gebruikt(bij die 1e foto's had ik de spoortjes nog nie tom), laten merken dat ze vooruit moet. dit is er gister weer afgegaan! en nu rijden we zonder zweepje en zonder sporen. dus voor de duidelijkheid, ik heb stille benen, en rijden nu niet meer met sporen en niet met zweep.
ze reargeerde hiervoor niet op zweep, ook niet op longeerzweep. we longeren nu alleen met stem, wil prima.
alleen OHZ reargeerde ze helemala niet, dus spoortje, en dat was 10 minuten, en toen eraf, en ze liep mooi door, zie ook niet echt oortjes naar achter.. als ik neer had gezet paard half jaar OHZ hadden jullie het ook geloofd.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:29

Oortjes naar achter of naar voor heeft er lang niet altijd iets mee te maken hoor. Ik zeg ook niet dat je haar er zeer mee doet, maar dat ze er IMO nog te jong voor is. Ze is net onder het zadel.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:30

nee hoor, ze is al OHZ geweest.. een half jaar geleden, daarna weer het land in geweest, en nu weer oppakken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:31

Dus een stukje ijzer tussen de ribben van een groen paard verteld haar dat ze vooruit moet???

Een groen paard moet je aan de stemhulpen hebben staan, en zo overgaan op je zithulpen.. maar niet gelijk met sporen... :n

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:32

waarom zeg je dat dan pas achteraf ;)
in je beginpost staat namelijk dat ze pas tien keer onder het zadel is geweest, vier weken ;)

nu spreek je je zelf tegen..

Als je haar van voor nog wat losser laat en nu alleen werkt aan het actieve gaat het vast beter ;)

Je kunt haar ook blijven longeren en dan werken aan je stemhulpen :) !

succes iig nog

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:37

dankjewel. ja spoortje is nu eenmaal zo gegaan,
echter word er nu ZONDER gereden!!
en wij grijpen helemaal niet snel naar hulpteugels enzovoort. want heb nu al door dat er een ander beeld
word gevormd

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:43

Maar waarom maak je het rijden voor haar dan niet wat leuker? Misschien dat ze dan actiever wordt en dan kan je het gaan afwisselen met werken. Zweep en sporen zijn lang niet de enige oplossingen en misschien loopt ze niet door omdat ze haar evenwicht nog niet helemaal gevonden heeft? Het is maar een idee, maar kijk eens naar waarom ze niet doorloopt ipv naar hulpmiddelen als die net genoemd zijn.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 18:47

we zijn met haar naar buiten geweest vandaag, want deze foto's zijn van eerder. maargoed. buiten vond ze leuk,alleen ze was zelf nogal lui. dat bleek aan alles, we hebben Osteopaat, dierenarts laten komen,omdat ze vaak moe leek te zijn. echter was het luiheid, want ze was dan niet moe, geen verhoogde hartslag enzovoort. we rijdne nu ZONDER sporen of zweep!!! nadat we een keer een spoortje hebben gebruikt snapt ze wat ze moet, en doet ze zeker niet tegen haar zin, we dwingen haar niet te ontspanenn doet ze zelf, als ze het echt zo erg vind dan spant ze denk ik wel? echter is dit eenmalig geweest

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:50

je reageert niet op de vraag waarom je met een mexicaan rijd en daarom vraag ik het ook nog een x... waarom in gods naam bij een paard dat zo kort onder t zadel is?! ( spoor is al genoeg over gezegd)

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:12

mexicaanse neusriem omdat die standaard aan mijn hoofdstel zit, en werkt alleen in als akira haar mond opendoet..
niet veel meer . dat kun je ook terugvinden, dus is niet veel strenger

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:15

Wat je daar zegt ben ik het niet helemaal mee eens! En "'omdat die standaard aan m'n hoofdstel zit", je kan er ook een andere neusriem aanzetten.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:18

wij hebben niet de mogelijkheid ,en daarbij zit die losjes, dat valt niet te zien zo verweg, maar zal volgende week foto's maken.. aangezien dit typisisch bokt is. er is toch genoeg gezegd over spoortje. terwijl die bij 1 foto zo staat. en verder
sorry dat ik eventjes zo reargeer, maar heb meer aan mijn hoofd, misschien moest ik het topic ook niet openen nu.
maar zie topic in mijn OS.. pleegkindje weer met spoed geopereerd

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:43

Ja ik heb het gelezen. Sterkte ermee meis!

En het is heus niet bedoel als "jij-doet-het-allemaal-verkeerd" commentaar hoor. De dingen die genoemd zijn, zijn gewoon dingen die je in eerste instantie niet bij jonge paarden gebruikt en daar ook niet geschikt voor zijn over het algemeen. In ieder geval suc6 met je paardje.

EDIT: ik zie nu dat je op de foto die je er net tussen gezet hebt een engelse gecombineerde neusriem gebruikt, waarom nu niet meer als ik vragen mag?

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:51

omdat die niet goed past

vivian2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:02

ziet er super uit Roos voor de 10e keer! lekker zo doorgaan :D

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:27

Vind het een mooi plaatje, en ik heb je uitleg over de sporen gelezen, dus als jij zegt dat je ze tegenwoordig weglaat zal dat wel zo zijn :)

Ik vind het wel jammer om je te zien rijden met een Mexicaan, maar dat komt omdat ik bij jonge(groene) paarden een voorstander ben van een lage neusriem. Geen combi, geen mexicaan of wat dan ook. Maar daar is iedere mening anders in natuurlijk.

Ik zie liever een ontspannen beeld (zoals bij jou) als ruk en pluk werk omdat mensen er vanuit gaan dat groene paarden gelijk alles van nature maar moeten weten! Maar persoonlijk zou ik de mexicaan, de sporen, en ook de martingaal nog zeker een jaar achter slot en grendel houden..

Succes ermee, het is een mooi beessie!

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:49

Als je een mexicaan goed los hebt is er niets ergs aan hoor

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:51

nee, heb hem niet vastgesnoerd hoor, kan nog gewoon mondje opendoen, maar volgens mij ziet akira er toch ontspannen uit. en inderdaad spoortje is eraf :) nee we laten akira lopen zoals ze wil, we longeren ook veel. maar ze loopt zelf zo ontspanne, ik neem echter alleen de teugels aan

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:58

Hoi,

leuk beestje hoor.

Wat ik zie zijn echt jonge paarden problemen maar helaas grijp je toch naar dingen die je nog even moet laten hoe moeilijk het ook is.

Longeren doe je ALTIJD met zweep als ze er niet op reageert moet je haar leren erop te reageren dat betekend consequent doen en niet stoppen ermee en dan alleen stem. Ze moet beide kunnen dit kost tijd soms duurt het wel een half jaar of langer. Bij een jonge paard moet je geen haast hebben.

Spoortje is bij de even 10 minuten is al fout. Ze moet leren aan je been te zijn dat betekent stem en zweepje erbij. Je werkt met je been geen reactie is stem en klein tikje op de schouder. Zo langzaam moet ze gaan leren. Met een spoor leer je jezelf en ook je paard al gelijk de verkeerde gewoonte.

Nu grootste probleem WAAROM een mexicaanse neusriem???. heb je de werking ervan wel geleerd?. Dit werkt een paard terug jij wil voorwaarts en je doet een mexicaanse om?. AFDOEN en een normale of een lange indoen. Leer je paard met de simpele dingen de basis en dan pas ga je verder. Of die nu los zit of niet het heeft een werking en die is niet goed voor een jong paard.

Ga tevens hulp zoeken voordat je teveel tijd kwijt bent in onbewust verkeerd oplossen van problemen.

Vergeet niet jong paard rijden is geen grapje niet leuk en zelfs moeilijk een goede basis heb je plezier van de rest van je leven. Helaas op deze manier niet. Sorry

Niet banketstaaf bedoelt maar echt als hulp en hopelijk kan je er echt wat mee.

Succes.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:02

dit doe ik met hulp.. en paardje doet het hier fantastisch op.
ik heb de werking geleerd ja. maarja als je niks anders voorhande hebt wat niet past?? en hiermee werk je ze juist niet terur. als het paard zijn mond opendoet werkt dit op de neus met druk. het gaat om mond openen. verder oogt het paardje ontspannen toch? en heb meerder paarden in de sport geredn, veel met succes zowel dressuur en springen, en daar is geen spoortje aan te pas gekomen met zadlemka maken,maar sorry ik ga geen zwepen kapot slaan op een paard! want als ik zou willen dat ze reargeren zou op de zweep. dan zou ik haar heel hard moeten slaan,e n dat krijg je anders neit vriendlijk voor elkaar, ik vidn een zweep hetzelfde als spoortjes ,mits je ze goed gebruikt. ik prik er niet konstant mee.. en het was daarbij ook eenmalig, paard loopt nu super, zonder spoortje en zweep mooi voorwaarts alleen op beedruk,en heeft plezier in het werken