Mijn knappe PRE Furia zet zijn beste beentje voor!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Mijn knappe PRE Furia zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:59

Weer eens een rij-topic van Furia, de laatste is alweer een tijdje geleden.

Inmiddels lessen we weer wekelijks (bij cloris hier op Bokt), bevalt heel goed en we leren weer nieuwe dingen.
Zo zijn we bezig met schouderbuiten wat af en toe overgaat in een aantal passen schenkelen en heb ik eindelijk geleerd wat loslaten is :D
Er wordt ook weer flink getimmerd aan mijn houding en bij Furia is de bedoeling om de energie allemaal vanuit achteren te laten knallen.

Hij heeft van zichzelf een mooie aanleuning dus die "vergeten" we voor het gemak nu even met training, eerst zorgen dat ik hem niet tegenhou en duidelijk hulpen voor hem. Wat overigens voor hem niet een volledige losse voorkant betekent!

Furia is een PRE (ook bekend als Andalusier) ruin die alweer bijna 6 wordt!
Ik heb hem sinds dat hij 3 is en meneer is op 4jarige leeftijd gecastreerd.
We zijn vorig jaar een aantal keer B gestart, omdat ik even in het buitenland zat mijn KNHS opgezegd en nu weer lekker aan het trainen zodat we van het najaar of anders volgend jaar helemaal klaar kunnen starten.

Hier de foto's (geen van het instappen echter..):

1. Vond ik een leuke foto omdat hij 1 oor op mij gericht had.

Afbeelding

2. Redelijk ruime draf

Afbeelding

3. Iets te scherp, ik vraag dus schouderbuiten stel hem nu echter te scherp in.
Hij had er afgelopen dinsdag weinig zin in.

Afbeelding

4. Braaf paard... Doen veel lange teugel tussendoor als beloning.

Afbeelding

5. Even wat terug, dan probeer ik het achterbeen actief te houden wat op deze foto niet echt naar voren komt.

Afbeelding

6. En dan juist naar voren, zo zie ik hem graag lopen :j Aanleuning is niet in orde maar dat komt er later wel weer bij.

Afbeelding

7. Hier komt ie te rond en te veel op de voorhand.

Afbeelding

8. Hier zie je hem wat beter scharen vanachter, dat is iets waar hij heel veel moeite mee had maar deze oefening gebruiken we dus om dat beter te krijgen.

Afbeelding

9.

Afbeelding

10. Een actiefoto, zo te zien niet helemaal recht en ietwat kanteling maar vond het plaatje wel stoer :D

Afbeelding

11. En een achterbeen dat actiever mag!

Afbeelding

12. Voetjes van de vloer!

Afbeelding

13. Uitdraven..

Afbeelding

14. En nog eens wat een passen!

Afbeelding

15. Mooie ruime passen weer.

Afbeelding

Wij zijn nog best aan het zoeken, nieuwe instructie is natuurlijk altijd even een omschakeling maar het bevalt super en ik ben zelf ook benieuwd hoe het over een half jaar gaat.
Zelf zie ik nu op de foto's dat ik me vooral stoor aan mijn onderbenen.
Opbouwend advies is altijd welkom net als een leuk berichtje *D

laulau85

Re: Mijn knappe PRE Furia zet zijn beste beentje voor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:21

Gave foto's hoor! Dat oranje staat hem echt leuk!
Tips en opmerkingen geef je zelf al heel goed!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:22

Hey madelief! Das een tijdje geleden jullie @ work te zien! Leuk zeg.. *D Ik vind het wel opvallend dat Furia zeer duidelijk veel ruimer loopt op de laatste 2 foto's! En natuurlijk is het wennen een nieuwe instructie! Ik ben niet zo van het commentaar geven haha :+ maar wil wel melden dat hij lekker ontspannend loopt. Soms wat té misschien zelfs, want op sommige foto's mag die een wat actiever achterbeen zoals je zelf al aangeeft. Jullie blijven een leuke combi *D !! *wat mij trouwens opviel, jij reed toch altijd met leren laarzen?*

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 17:25

Iloon: Jupss.... Helaas ben ik wat teveel aangekomen (7kg), en mn laarzen waren al ietwat strak en nu durf ik het niet meer aan om ze aan te trekken :oo Eerst maar afvallen baal er zelf ook van haha! Ja hij kan tegenwoordig een stuk meer "aantrekken" van achteren :j
Laura: Dankje oranje is bij mij ook echt favorite, staat hem zo stoer!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:30

Aha, vandaar..! Dacht al, heh? Maar hij doet het goed hoor! Meestal is het even omschakelen, en als ze het door hebben ga je weer stukken vooruit *D ! En oranje staat hem idd stoer!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:36

Het gaat goed met jullie zeg.
Let alleen wel op je houding, af en toe ga je een beetje in de stoelzit. En het lijkt alsof je zadel iets te ver naar voren ligt. Volgens mij ligt hij ook op zijn schouder. Plaatje 9 vind ik een erg fijn plaatje. Lekker ontspannen en actief van achteren. En die actiefoto is ook erg leuk. Ik wil ook graag zo'n foto.
Hij wordt trouwens wel steeds mooier zeg, de spierbonk.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:12

Ziet er goed uit hoor.
Maar blijf goed recht boven je paard zitten (foto 8)
En ik heb ook het idee dat het zadel wel een stukje naar achteren kan.
Mooi kleurtje dat oranje!
Furia ziet er trouwens super goed uit! :Y)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:09

aahhh leuk, knappe fuur aan het werk. je hebt er een mooie vlecht op zitten. ook nog wapperende manen bij de amazone, helemaal ok dus haha. ook ik wil toch wat kwijt over de zadelligging. ik ga met anita mee en verder heb ik het idee dat fuur breder is geworden en dat je zadel daar te smal voor wordt aangezien het achterover ligt. daardoor is zoals je zelf al aangeeft je onderbeenligging moeilijk goed te doen. had het zelf vorig jaar met dat chique espaniola zadel bij desperado ook.
foto 14 is mijn favoriet

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:12

Gave schimmel hoor!!
Jullie komen er wel

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:55

je steekt je benen af maar voor de rest heb je super mooi paard en ziet het er goed uit!

heikedenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:24

madelief ziet er goed uit hoor ook ik ben niet goed in het comentaar geven maar ik wil jullie graag over een half jaar weer zien en hopelijk kunnen jullie lekker snel weer starten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:45

Probeer in de schouder buiten (foto 8) iets minder stelling te rijden (begrenzen aan de binnenkant), iets minder scherp te rijden en misschien in een iets rustiger tempo. Je paard loopt nu teveel over het binnenschouderweg en komt dus minder tot dragen dan eigenlijk zou moeten en kunnen. Verder een erg leuk paard. Succes met rijden en je nieuwe juf. :)

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:53

Ziet er goed uit madelief!! Hij is echt een mooi bolletje geworden!
Wel even je houding corrigeren ;) maar dat had je zelf ook al opgemerkt!

Op die laatste foto's wordt hij mooi ruim!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:06

Leuk de skimmel *D weer eens op de foto!! daarom had ik vorige keer mijn camera meegenomen om je dingen te laten zien, maar die zie je nu dus kwa houding ;) Ook het meegaan met het naar voren toe rijden zie foto 6, daar had je nog iets meer je hand mee mogen nemen maarrrrr ik weet dat je 100% je best doet en dat jullie het beiden heel goed oppakken *D Het loslaten vond je heel lastig en dat gaat al zoveel beter! Fuur is gewoon ook een heel lekker paard.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:10

Wat een mooi paard heb je zeg! Hij begint al echt een lekkere speknek te krijgen, mooooi!!
Ik vind het rijden er al lekker ontspannen uitzien, prima dus, want van daaruit kun je lekker verder werken. Je onderbeen ligt inderdaad te ver naar voren, maar dat zou best eens door je zadel kunnen komen. ff naar laten kijken, anders maak je het jezelf misschien onnodig moeilijk.
Fijn dat je nieuwe instructie zo goed bevalt, het ziet er al goed uit. Belooft wat voor de toekomst!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:38

Leuke foto's, dat oranje staat echt gaaf!

Fijn dat 'ie het lekker gaat doen en ruimer gaat lopen!
Ziet er goed uit hoor!

Op een aantal foto's lijkt je wat 'onderuit' gezakt te zitten met je benen wat naar voren, maar dat gaf je zelf geloof ik ook al aan... ;)
veel succes verder!

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:25

Wat ziet fuur er toch heerlijk uit :9
Hij wordt steeds barokker!

En hij gaat ook fijn lopen, zijn draf lijkt al een stuk ruimer!
Probeer wel aan je zit te denken, je hebt een beetje een stoelzit.
En wat Ilona ook al zei, zo nu en dan lijkt Furia niet helemaal actief achter.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:24

Hee Madelief!

Sorry voor m'n late berichtje, ik had eerder even geen zin om te reageren maar je snapt wel waarom denk ik..

Ik ga me er toch even toe zetten.
Leuk dat je een nieuwe instructrice hebt gevonden, wel heel anders denk ik dan hoe wij hier rijden denk ik of niet?
Corrigeer me maar als ik het fout heb maar is schouderbuiten niet net als schouderbinnen een voorwaarts/zijwaartse beweging? Jij lijkt voornamelijk zijwaarts te gaan, misschien moet Fuur iets meer kijken in de richting waar hij heengaat anders valt hij ook over de schouders weg heb ik het idee.
Verder vind ik dat hij iets meer over de rug mag, heb nu 't idee dat hij hem wat wegdrukt.

Maar wel leuk om te zien dat jullie zo fanatiek bezig zijn!
En trouwens ook super dat Jasmijn nu ook bij jou staat, ik zag een topic van F&B voorbijkomen ook geloof ik, zal daar ook nog wel reageren als ik hem weer tegenkom. :)

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:41

Wat een geweldig paard!
Sorry, moest ik ff kwijt! Rijtechnisch is alles al wel gezegd. Misschien is het makkelijker om je hakken uit te drukken als je je beugels een gaatje korter hebt?

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:12

leuk paardje hoor! superrr :D

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:39

Anita: Dankje, heb ook even het zadel nagelopen, het is alweer aan de krappe kant voor hem.
Gaat een bredere boom in, maar binnenkort ook op zoek naar een nieuw zadel, eerst even het geld bij elkaar rapen!
Ik sta er ook aldoor van te kijken hoe breed ie is... Zit ook nog wat hardnekkig vet aan hoor :D
Jolynn: Dankje! Het recht erboven ben ik inderdaad ook hard mee bezig :j
Frank: en dan na te gaan dat er 2 maanden terug al een bredere boom in is gegaan, maar nu moet er dus weer eentje in...
Vlecht=oefening baart kunst he ;) Moet je ook maar gaan zitten prutsen met Des :P
Pollewoppy: Dankje!
Stomphorst: Thnks, je hebt helemaal gelijk :o
Denise: ook bedankt, en tuurlijk komen er meer foto's :D
Lante: Het ging die dag met die oefening ook niet al te lekker. Gisteren met les er weer flink mee bezig geweest en toen viel het kwartje pas echt. Bedankt!
Mies: Dankje, haha een bolletje :D Ik zal het doorgeven ;)
Cloor: nou jij hebt de voortgang zelf weer mogen zien zaterdag en natuurlijk bedankt voor het compliment :D
Felipe: Even vakantiegeld afwachten en dergelijke en dan op naar een nieuw zadel inderdaad!
Bedankt voor het compliment! Jij had toch ook laatst die gave PRE met het crossen?
Ellis: Dankje, die heb ik nog bij jouw vandaan he :D
Sanne: Ja, als je denkt dat ie al is uitgezwaard komt er nog meer bij :D wie had dat ooit gedacht, ruim 2 jaar geleden...
Maaike: tuurlijk snap ik het :(:) Opzich zijn er best wel overeenkomsten, duidelijke regels met je paard, vrijheid in handhouding tijdens de training, hand en been niet tegelijk gebruiken... Het schouderbuiten gebruiken we niet echt als een voorwaartse beweging, het gaat ook niet om de daadwerkelijke oefening, waar het om gaat is dat scharen. Je hebt zelf ook wel gemerkt dat hij daar best moeite mee heeft, zo proberen we het hem wat duidelijker te maken. En hij pikt het goed op, je had hem zaterdag moeten zien!
Scharen, in een super regelmatig tempo, was echt onwijs trots op hem! Hij was ook wat gespannen dinsdag, zn rug kwam inderdaad niet lekker mee. Ja joh, ik wil weer aan de slag lekker weer wekelijks lessen, klaarstomen voor onze wedstrijd-rentree :D
Jaa, is wel makkelijk hoor ;)
Kriebel: dankje wat een compliment! Heb toevallig gisteren mijn beugels wat korter gehad, ik rij nu sind skort met chaps en dat was even wennen, maar kwam wel ten goede van mijn houding :j
Stalkarima: Dankje :D

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:05

wat mij heel erg opvalt is dat je benen te ver naar voren steken, en je hakken mag je lager doen ;) Verder heb ik het idee dat je best veel je handen vast zet. Zo ziet het er in mijn ogen uit. Verder vind ik m wel lekker lopen.. eerst idd voorwaards.. Koppie naar beneden en de correcte aanleuning komt wel ;)

edit: Was ook nog erg benieuwd wat voor zadel jij hebt :)

DestinyofGwy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:56

erg mooi paard en je hebt haar ook mooi in de hand alleen die onderbenen idd, maarja dat geef je zelf ook al aan
ga vooral zo door (=