Guus bitloos @ work in de wei!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Guus bitloos @ work in de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:21

:wave:
Vandaag heb ik met guus voor het eerst in de wei gereden. En daar zijn een paar hele mooie foto's van gemaakt, thanks Kim! :D We hebben hem voor de gelegenheid maar even knotjes ingedaan en gebandageerd, doe ik normaal echt nooit :P Helaas past hij mijn dressuurzadel niet meer, anders had hij ook nog een wit dekje aangehad :+

Even ter introductie:
Zoals sommigen wel weten rijd ik naast Vita ook Guus. Guus is een bijna 5 jarige fjordenruin. Afstammeling Sven x Briggen. In alle opzichten een compleet ander paard dan Vita. Guus is wat logger, breder, onhandiger, onzekerder en lomper ( :+)maar heeft daarintegen wel veeeeel mooiere gangen! *D Helaas waren de mooie frontjes al uitgedeeld toen hij aan de beurt was :(:) Maar hij is wel heel lief hoor! :P

Hij is iets langer dan een half jaar onder het zadel. Hij wordt alleen niet intensief/vaak gereden. We hebben hem toen hij vier werd 2 maanden weggebracht om beleerd te worden. Hij is met bit en bitloos ingereden, maar op bitloos reageert hij het beste. We hebben verder ook geen plannen om hem uit te brengen op wedstrijden of om serieus dressuur te gaan doen dus blijven we hem lekker bitloos rijden. Hij is namelijk helemaal geen tiep voor dressuur(wedstrijden) volgens mij vind hij dat niks aan, tis meer een buitenrit pony. ;) We rijden hem dus ook voornamelijk buiten in het bos en springen vind ie ook helemaal geweldig.
Verder doen we natuurlijk ook wel eens wat in de bak. Ik ben nu bezig om hem gewoon ontspannen en actief te laten lopen, wat voltes meenemen en wat stelling proberen. De rechtergalop vind hij nog ontzettend moeilijk, maar het lukt me steeds vaker om hem goed aan te laten springen.
Met nageeflijkheid zijn we nog helemaal niet bezig, dat komt later (misschien) wel.

Meet Guus:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop linksom gaat heel makkelijk:
Afbeelding

Verkeerd aangesprongen op rechts:
Afbeelding

Maar daarna wel goed:
Afbeelding

Hij bokt nog best snel, de paarden liepen namelijk gewoon in dezelfde weide, en daar trok hij nogal op aan. Maar hij mocht er niet heen van mij, vond ie niet zo leuk :+
Hier bukte ik net voor een tak, gaat meneer bokken :=
Afbeelding

:+:
Afbeelding

En toen nog even 'racen', daar snaptie de lol nog niet helemaal van :P
Afbeelding
Afbeelding

Nou wat vinden jullie van hem? :D

Anoukk_

Re: Guus bitloos @ work in de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:25

Leuk:)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:26

Leuk beestje hoor! :) En mooie foto's ook!

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:28

Leuke foto's!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:21

leuke foto's simone! hij is idd wel groffer gebouwd dan vita :)
die bokfoto is leuk :+

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:25

Leuke fjord heb je! mooie foto's.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:35

Haha leuke foto's.

Die bokfoto. :D Net alsof je door het vooroverbuigen een soort commando overbracht om hem te laten bokken. :+

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:42

die bokfoto is echt lachen:P haha,, vind het wel een mooi paardje, maar hij ziet er wel uit alsof ie haast heeft:p

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:55

Vind de foto's leuuuk :D
Ziet er echt lekker uit, Guus mag alleen wel wat blijer kijken O:)

De bokfoto is idd heel leuk :')

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:33

Lefi is ie hoor :+:!

xMelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:28

Oeh, Guusje is gaaf!
Leuk hoor! :D

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:51

Leuke foto's! :D Een mooie fjord is Guus. :)

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:04

Leeeeuuk! :) Fijn dat je weer met zoveel plezier nu kunt rijden!

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:12

Leuke foto's Simone!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:26

Guuuuuuus! :~
ik wil dat dekje! :))
die bok foto! haha :')

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:21

Aaah leuk!
Jullie hebben zo te zien echt plezier! super :D

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:42

simone, ik vind guus écht een leuke fjord hoor!
en ook mooi :+: je ziet echt veel plezier :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:26

Gaaf zeg, ziet er goed uit en wat een ontzettend leuke fjord!! :D

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:29

Bedankt iedereen! :D
Goh toch veel mensen die hem leuk vinden :))

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:39

Gaaf dekje!! Ik vind je houding mooi, je hebt je hakken mooi laag, let er alleen wel op dat je je handen gelijk houd (buiten hand niet te veel toesteken) Ik vind zijn houding eerlijk gezegd niet écht prettig om te zien :o Het is jou keuze hem niet nagefelijk te rijden, maar naar mijn mening moet er toch een middenweg tussen nagefelijk en met z'n neus weg gedrukt lopen..... :=

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:23

levine schreef:
Gaaf dekje!! Ik vind je houding mooi, je hebt je hakken mooi laag, let er alleen wel op dat je je handen gelijk houd (buiten hand niet te veel toesteken) Ik vind zijn houding eerlijk gezegd niet écht prettig om te zien :o Het is jou keuze hem niet nagefelijk te rijden, maar naar mijn mening moet er toch een middenweg tussen nagefelijk en met z'n neus weg gedrukt lopen..... :=

Ze rijd bitloos he ;) Ik weet het niet, maar volgens mij kiest Simone er niet per sé voor om hem niet nagevelijk te rijden.
Zoals je eerder hebt kunnen lezen, we reden in een wei met andere paarden erin, daar trok hij op aan.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:58

levitrol schreef:
levine schreef:

Ze rijd bitloos he ;) Ik weet het niet, maar volgens mij kiest Simone er niet per sé voor om hem niet nagevelijk te rijden.
Zoals je eerder hebt kunnen lezen, we reden in een wei met andere paarden erin, daar trok hij op aan.

Maar ook zonder een bit kan een paard nageeflijk gereden worden! Ik vind het moeilijk te begrijpen dat mensen er 'zelf voor kiezen' om hun paard niet nageeflijk te rijden, het draagt namelijk bij aan het op de juiste manier dragen van de ruiter! Het is dus eigenlijk alleen maar beter voor het paard. Vaak wordt het nageeflijke verkeerd verkregen door 'zagen' of het vastzetten van de handen. Omdat de TS zonder bit rijdt wordt dit voor een groot deel tegengegaan en kun je nu door de juiste hoeveelheid been en de juiste begrenzing aan de voorkant een lichte aanleuning verkrijgen. Hierdoor bolt het paard zijn rug en spant hij zijn rug- en buikspieren aan. Als je je pony eenmaal met deze aanleuning kunt rijden, is het ook veel makkelijker om hem bij de les te houden, in plaats van dat hij meer aandacht heeft voor de andere paarden in de wei dan voor jou. Heb je les?

Verder een leuke fjord en een mooi setje, TS! :)

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:11

levitrol schreef:
levine schreef:

Dat ze bitloos rijd weet ik dat heb ik gezien en gelezen :) En ik weet ook dat ze er zelf voor kiest niet nagefelijk te rijden (zie mijn post ;)) Maar even he, trok hij op werkelijk elke foto aan op paarden in een andere wei.....? Lijkt me stug :j

Even voor de goede orde, ik heb niets tegen bitloos rijden en ook het losser laten aan de voorkant moet iedereen maar lekker zelf weten, maar naar mijn mening moet er toch wel een middenweg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:18

Wat een grapjas :))
Als je dit gaat vergelijken met dressuur van jou! hahaha.

En verder, over dat niet nagefelijk lopen. Dit is meer afwisseling/spelen met hem, dus waarom moet hij dan lopen zoals hij normaal loopt? Je gaat een paard toch ook niet in het bos rond en nagefelijk vragen omdat hij dan wat zn neus uit drukt. ;)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:15

levine schreef:

WildChild schreef:
Maar ook zonder een bit kan een paard nageeflijk gereden worden! Ik vind het moeilijk te begrijpen dat mensen er 'zelf voor kiezen' om hun paard niet nageeflijk te rijden, het draagt namelijk bij aan het op de juiste manier dragen van de ruiter! Het is dus eigenlijk alleen maar beter voor het paard. Vaak wordt het nageeflijke verkeerd verkregen door 'zagen' of het vastzetten van de handen. Omdat de TS zonder bit rijdt wordt dit voor een groot deel tegengegaan en kun je nu door de juiste hoeveelheid been en de juiste begrenzing aan de voorkant een lichte aanleuning verkrijgen. Hierdoor bolt het paard zijn rug en spant hij zijn rug- en buikspieren aan. Als je je pony eenmaal met deze aanleuning kunt rijden, is het ook veel makkelijker om hem bij de les te houden, in plaats van dat hij meer aandacht heeft voor de andere paarden in de wei dan voor jou. Heb je les?

Verder een leuke fjord en een mooi setje, TS! :)

levine schreef:
Dat ze bitloos rijd weet ik dat heb ik gezien en gelezen :) En ik weet ook dat ze er zelf voor kiest niet nagefelijk te rijden (zie mijn post ;)) Maar even he, trok hij op werkelijk elke foto aan op paarden in een andere wei.....? Lijkt me stug :j

Even voor de goede orde, ik heb niets tegen bitloos rijden en ook het losser laten aan de voorkant moet iedereen maar lekker zelf weten, maar naar mijn mening moet er toch wel een middenweg zijn.

Ehm, ik heb nergens gezegd dat ik ervoor kies om hem niet nageeflijk te rijden? Ik zei alleen dat we daar NOG niet mee bezig zijn. ;) oke het staat er misschien wat onhandig, omschrijven is niet mijn sterkste kant :o
Natuurlijk weet ik dat nageeflijk niet alleen voor de echte dressuur is, maar ook gewoon om een paard sterker te maken en zo zijn ruiter beter kan dragen. En natuurlijk kun je met een bitloos hoofdstel nageeflijk rijden, doe ik ook vaak met Vita.
Maar zoals ik al zei wordt hij niet erg vaak gereden (misschien 1 keer per 2 week serieus) en dan zijn we eerst nog bezig met voltes, vast tempo en zijn balans verbeteren. Hij zakt daarbij al soms wat met zen hoofdje, wat dan natuurlijk mooi meegenomen is. Ik bedoelde alleen dat ik niet bezig ben om hem echt nageeflijk te willen hebben, ik vind dat hij eerst gewoon een nette volte moet kunnen lopen en wat meer balens moet hebben voordat we daar mee bezig gaan ;)
Dus het is echt niet zo dat ik hem niet nageeflijk wil hebben oid hoor :P

Deze keer in de wei was natuurlijk een ander verhaal. Dit was de eerste keer voor hem in de wei en hij vond het allemaal best spannend, dus vandaar dat ik daar nu helemaal niet mee bezig was. Ik was allang blij dattie de goede kant op ging in de goede gang :P
En tja, ik kan me opzich wel voorstellen dat je deze houding niet erg prettig vind om te zien. Maar dit is gewoon typische guus ;) Zo loopt hij meestal, ook gewoon in de wei of aan de longe.

En ja ik heb les, tenminste ik krijg soms les van de eigenaresse. Hij is dus niet van mij, dus ik heb daar verder niks over te zeggen ;) We zijn trouwens wel van plan om lessen te gaan volgen bij de instructrice waar ik ook met Vita bij les :)
Hoop dat ik het voldoende uitgelegd heb!