van wilde hengst tot brave ruin: Umpire

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

van wilde hengst tot brave ruin: Umpire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:35

Mijn moeder kocht op 27-10-2008 Umpire,een nagenoeg groene tuigpaard hengst van 7 jaar, Indurain*Renovo.
de ketting+zweepje waren echt nodig omdat meneer alleen maar op zijn achterbenen stond en zich los trok zodra hij de kans had.
Afbeelding

Afbeelding

Zijn ballen zijn er dezelfde week afgehaald.
Afbeelding

een van de eerste keren met zadel longeren,wat nooit een probleem heeft gegeven.
Afbeelding

ik zou hem in gaan rijden,maar was onverwacht zwanger,dus ik moest uit handen geven.
helaas was Umpire niet zo makkelijk,en stond uiteindelijk alleen nog maar op zijn achterbenen tijdens het rijden.
niets hielp,overal reageerde hij op door omhoog te komen,en echt gruwelijk steil :=
het is "jammer" dat we daar geen foto's van hebben,want hij deed het toch meer dan genoeg.

uiteindelijk hebben we hulp gezocht en gekregen om Umpire wat meer onder controle te krijgen,want ook in de omgang was het geen lieverdje.
met dank aan een medebokker is Umpire in de omgang echt 95% verbeterd,hoewel hij nog wel kleine trekjes heeft maar ook dat word steeds minder.

nu het rijden nog...
een medewerker van de manege was vanaf de eerste minuut gecharmeerd van Umpire,en hij wilde het rijden wel weer oppakken.
bloed,zweet en tranen heeft het gekost,levensgevaarlijk was het paard volgens sommigen(ook volgens ons)
maar de jongen wist niet van opgeven,en zonder gevechten is dit het resultaat.
Afbeelding

Afbeelding
overigens heeft hij zijn oren zo omdat de jongen continue tegen hem praat,het is geen boosheid maar concentratie.

Umpire is afgelopen weken zo gigantisch veranderd,qua uiterlijk EN qua gedrag.
hij staat nu regelmatig met zijn koppie bij de deur te wachten,ipv met z'n achterwerk om ons gelijk de stal uit te bonjouren.
hij hinnikt afentoe naar ons en geniet echt van de aandacht,en inmiddels ook van het werken geloof ik.
en omdat hij van mijn moeder is,mag daar ook een foto niet van ontbreken.
mijn moeder heeft jaren niet serieus gereden,heeft nog last van haar arm en om eventuele vervelende miscommunicaties te voorkomen rijd ze nog aan de longe,maar ze rijd!! *\o/* *\o/*
en dat is al een hele overwinning.
we hadden namelijk nooit gedacht dat Umpire braaf genoeg zou worden,maar hij heeft inmiddels wel bewezen dat hij wel degelijk braaf en meewerkend is,alleen moesten wij heel,héél duidelijk zijn in wat hij wel en niet mag.
Afbeelding

En zo werd een gevaarlijk paard toch een bruikbaar rijdier,hoewel we ALTIJD op zullen moeten letten en ALTIJD consequent moeten blijven,maar bij welk paard moet dat niet?
Ik ben in ieder geval super trots op hem,dat hij zich zo aangepast heeft en ik ben uiteraard super trots op mijn moeder dat ze er zo opklimt terwijl dat ze hem toch regelmatig op z'n slechtst heeft gezien. +:)+

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:48

Je topic is een mix, maar ik verplaats `m toch van RIJ-ITP naar GVL-ITP, gezien het merendeel van de foto`s.

timilon

Re: van wilde hengst tot brave ruin: Umpire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:55

is goed hoor,dank je wel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:08

En ik verplaats hem weer door naar ITP, omdat je maar één Longeerfoto hebt geplaatst en de rest geen GVL-foto's zijn.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:14

hahahaha,ook goed:D
en ik was al blij dat ik eindelijk foto's kon plaatsen....

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:31

wat een prachtig dier... en mooi opgeknapt.
ik ben ervan overtuigt dat dit goed gaat komen.
veel succes nog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:28

wat een gaaf diertje hoor
erg mooi getekend ook

ben benieuwd naar verdere foto's als die nog meer gewend is

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:32

zo zie je maar weer, als je blijft volhouden en niet opgeeft krijg je er heel wat voor terug !

Supermooi paard, en ik ben blij voor jullie !

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:51

binnenkort zal er ook een r-itp topic verschijnen.
ik hoop echt dat het positieve zo door blijft zetten.

leuk om de positieve reacties te lezen:)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:42

Hij is echt goed opgeknapt.
Gelukkig was het al die moeite wel waard.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:43

Fijn voor jullie dat hij is vooruit gegaan maar zo te lezen hebben jullie dit helemaal zelf verdient. Mooi dat jullie hem een kans hebben gegeven.
Daarnaast vindi ik hem kwa uiterlijk ook een stuk mooier geworden.
Heel veel plezier nog met dit lieve :D paard

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 12:03

hij is inderdaad behoorlijk opgeknapt qua uiterlijk: rust,regelmaat,training,voer en toiletteren doet echt wonderen soms :D
maar ook qua karakter en gedrag is hij stukken verbeterd,en dat was toch wel ons eerste zorg.
eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat we ook weleens over zijn eindstation hebben gepraat(slager),omdat je een ander ook niet met zo'n paard op wil schepen met het risisco dat er ongelukken gebeuren,anderzijds geloofden wij gewoon niet dat hij gemeen was/is en daarom hebben we al onze twijfels overboord gegooit en zijn op een andere manier naar hem gaan kijken...
gelukkig hebben we geen keuze hoeven maken,het paard heeft "gekozen".
we zijn dan ook bijzonder blij met de vooruitgang die het paard elke dag maakt,en ik kan bijna niet wachten om er ook eens op te klimmen.:D
nog even(zo'n 15/16 weken :+ ) geduld....