Mijn lieve Fries (merrie 5 jaar), onderlinge wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientje83

Mijn lieve Fries (merrie 5 jaar), onderlinge wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 10:46

Ben zo ontzettend blij met mijn lieve fries!
Deze foto´s zijn vorige week zondag gemaakt. Mijn verbeterpunten zijn:
- lichaamshouding, rechtop!
- handen bij elkaar
- mijn rechterhand goed in de gaten houden (zodat ik die niet opzij en ongeveer op mijn been leg, zoals op de laatste foto)
- hakken laag
- naar voren kijken
- achterhand er beter onder krijgen

foto 1
Afbeelding

foto 2
Afbeelding

foto 3
Afbeelding

foto 4
Afbeelding

foto 5
Afbeelding

foto 6
Afbeelding

foto 7
Afbeelding

foto 8
Afbeelding

foto9
Afbeelding

foto 10
Afbeelding

Reacties zijn van harte welkom, kritiek ook (wel opbouwend ;) )

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:47

Ziet er goed uit! Ze loopt niet opgekropt maar lekker ruim. Op de laatste foto lijkt je binnenhand wat streng te zijn :)

Meraki

Re: Mijn lieve Fries (merrie 5 jaar), onderlinge wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:56

Ja idd, vind dr ook lekker ruim lopen en lekker ontspannen ook!
Netjes hoor! :)

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 09:28

Zqw39 schreef:
Ziet er goed uit! Ze loopt niet opgekropt maar lekker ruim. Op de laatste foto lijkt je binnenhand wat streng te zijn :)

Daar moet ik echt aan werken, als ik zo'n foto zie, schrik ik daar zelf van! Wel jammer want het is mn mooiste foto :S

Romyv

Re: Mijn lieve Fries (merrie 5 jaar), onderlinge wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:56

alle verbeterpunten die je zelf aangeeft, vallen een beetje onder 1 catagorie: een onafhankelijke houding..

Wanneer jij een goede, onafhankelijke en stille zit heb kan je veel duidelijkere hulpen geven. zo verfijn je je hulpen en kan je je paard beter rijden.

hij is mooi lang in zn hals, hij pakt de ruimte wel maar niet vanuit zn nek en kaak, hier rolt die hem nl op! Op deze manier kan die jou heel goed buiten spel zetten: het voelt goed en ontspannen maar puntje bij paaltje doe tje paard helemaaal niets meer!!! op foto 3 en 10 zie je heel goed dat de 3hoek tussen de achterbenen veel kleiner is dan de 3hoek tussen zn voorbenen, dit betekent dat zn achterhand mee moet lopen omdat het aan de voorkant vast zit maar het werkt niet.. En dat is jammer want het achterbeen is het sterkste! Het mooiste is dus als die meer op zn achterbenen gaat dragen en zo voor de ruimte krijgt om zn schoft omhoog te doen zodat zn volledige hals buigt ipv alleen het laatste stukje nek. Hierdoor zal je hele druk veranderen en wordt de inpact van je zithulpen ook weer beter..

Of een lang verhaal kort te maken: je moet gaan werken aan een onafhankelijke zit om zo je hulpen te kunnen verfijnen en je paard niet in de weg te zitten. Dit kan je oefenen door je beugels van je zadel te halen en zonder zadel te rijden. Ook kan je zitles nemen van iemand die daar verstand van heeft.

Als je zit verbeterd, is het ook wel handig dat je paardje goed aan je hulpen is (anders zit het ook nie tgemakkelijk!), rij heel veel overgangen en schijnovergangen waarbij je streng moet zijn!!! Been is reactie, bij geen reactie gewoon gelijk bijtikken en boos worden! na 3x vliegt die voor je been en heb jij de rust om aan je zit te gaan werken. Ook met terug rijden is het belangrijk dat jij jezelf lang maakt, adem goed uit en ontspan in je schouders en handen zodat die op je zit terug komt (je kan hier stemhulpen bij gebruiken in het begin..). Hij hoeft niet gelijk stil te staan, maar laat je ook nie tin de maling nemen om hier 3 rondjes over te doen terwijl je paardje ondertussen makkelijk verder sloft ;)

Deze overgangen combineer je met veel figuren rijden als slangevoltes, van hand veranderen en figuren die nie tbestaan. Het is hierbij belangrijk dat je het niet in 1 tempo doet, maar ook blijft schakelen en wisselen. Rij deze figuren ook eens met een knoop in je teugels en handen los! wijs met je hand de kant waar je op wilt en vul dit aan met je been hulpen, je zal merken dat die uiteindelijk net zo braaf zn volte loopt als dat je wel je teugelsop maakt heb! Zo kan jij je handen rustig op zn plek houden straks.

Dit is de basis, ik hoop dat je er iets mee kan ;) als je tips wilt of vragen heb moet je maar even PB'n! :D