Whisper na 5 jaar rust terug eens @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Whisper na 5 jaar rust terug eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:28

Eerst eventjes de verplichte uitleg ; :D

Whisper is een BWP'er van 15 jaar oud die al sinds zijn 7de in mijn bezit is.
In het begin reed ik nog dikwijls met hem, maar vanwege mijn onkunde en angst begon hij daarvan te profiteren. Ee meisje van 12 met een kasteel van een paard... Niet zo'n goede combinatie :=
Iedere keer net na het opstappen begon hij te stijgeren.
Tjah, je eerste paard, dat zie je graag met gans je hart, dus het werd meneer vergeven. :D
Laat ons zeggen dat ons niveau nog geen eens B is :+

Hij heeft hier dan zo'n jaar of 4-5 gewoon als weide-meubilair gestaan, en toen reed ik dan wandelingetjes met mijn draver.
Na het blind worden van mijn draver en het niet helemaal RAD lopen van mijn jongste merrie dan toch maar besloten om het rijden met hem terug op te pakken. Dat doet hij wonderwel ZEER GOED! :j
Denk dat de jaartjes hem ook wat ouder en rustiger gemaakt, en daar maak ik gretig gebruik van.
Wel hang ik nog liever aan de longe met hem dan gewoon in de dieperik gesmeten te worden, het vertrouwen is nog niet super groot, maar het begint te komen :D
Met vééééééééééél dank aan mijn bijrijder Femke (poes @ bokt) die me iedere keer komt aanmoedigen, les geven en foto's trekken.
Je bent een engel! +:)+ _/-\o_

Foto's zijn trouwens van 3 verschillende dagen.

Mijn punten;
-handen rechtop, en die ellebogen naast mijn lichaam ( ik denk bijtijds dat ik een westernruiter ben :') ) Ik heb ook het probleem dat ik te veel op mijn binnenteugel rijd, mijn handen ongelijk houdt en wat weet ik nog allemaal. Maw ze leiden nogal een eigen leven :D
-beter zitten
-voor mij uit kijken.
-hakken beter uitduwen

Nuja ik heb les van iemand die weet waar ze mee bezig is, draag een cap (ben op zoek naar een BP) en zit niet achterstevoren op mijn paard. Het is een begin hé? :D :')

Dag 1
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ja ik was heel trots op mijn vent, en bovenal happy! :D

Dag 2
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag 3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:01

leuk ze Talitha!
komt wel goed met jullie, stap voor stap, terug vertrouwen winnen! :)

uw puntjes weet ge zelf al, maar t'is nu even belangrijker dat hij flink loopt, doet wat je vraagt en jij je ontspant en hem leert vertrouwen (ohz) :)
t'is nie da ge hem zo in de weg zit mee u houding ook éh dusja :)

Stral

Re: Whisper na 5 jaar rust terug eens @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:00

ik vind het er ook goed uitzien ze Talitha, gewoon op't gemakje aan het vertrouwen werken en dan kan je er deze zomer heerlijk mee rijden :) je verbeterpunten weet je zelf al, vind je benen nog wel meevallen hoor, 't zijn vooral die pianohandjes en ellebogen die nog niet helemaal juist zitten :P véééél succes! :)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:06

Hallo naamgenoot :D

ziet er netjes uit, probeer goed te ontspannen. het ziet er echt goed uit ^^
verder heb ik niet veel te melden omdat dat al hiervoor is aangegeven :)

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 21:17

Thanks Yoicka, Jaana en Talitha! :D

Het is wonderbaarlijk hoe Femke mij op mijn gemak kan stellen eigenlijk. In mijn buik kriebelt het toch altijd wel eventjes voor ik opstap. Nu moet ik echt leren te vertrouwen in hem, en mijn handen op de juiste plaats te houden :D

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:00

Ziet er heel goed uit Talitha! Krijg eerst maar lekker vertrouwen in elkaar, dan kan je nog werken aan je houding :-) Je stoort hem niet, das het belangrijkste! Pianohandjes zijn wel duidelijk aanwezig :D Maar ach, geniet maar lekker van je Whisper :-)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:05

super dat je weer vertrouwen in je paard hebt, maar
blijkbaar toch iets te veel aangezien je er zo raar op gaat zitten,
dat noem ik om problemen vragen.

voor de rest ziet het er super uit, gaat zo door ...

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:14

jarco schreef:
super dat je weer vertrouwen in je paard hebt, maar
blijkbaar toch iets te veel aangezien je er zo raar op gaat zitten,
dat noem ik om problemen vragen.

voor de rest ziet het er super uit, gaat zo door ...

Hmmm, ja, ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dit moet opnemen :D
Tuurlijk, het blijft een dier, maar na 8 jaar kan je toch al wat situaties en zo inschatten.
Had ik geweten dat hij onnozel zou doen, had ik het nooit gedaan hoor :)

Toch nog bedankt voor je comment! :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:04

Jullie zijn echt goed bezig zi :j Je ziet op de foto's ook goed dat de longe er meer voor het idee bijhangt nu, ik doe bijna niks meer.

Jarco: dit is een paard die niks doet zolang je niks van hem vraagt, dan is hij echt je maatje. Maar wanneer je hem aan het werk wilt zetten, durft hij nog eens gemeen uit de hoek komen. Op die ene foto had hij al gewerkt, en dan haalt hij echt niks meer uit. We zijn na 5 jaar rust weer anderhalve week met hem bezig en hij heeft welgeteld 1 keer gesteigerd, en dat was deels door een inschattingsfout van mijn kant (geen excuus ma kom). Als ik zie hoe ze het nu weer oppakken, vind ik het wel super :j

Ik ga nog een flink eind zagen over die ellebogen en die handen zi :+

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:10

't ziet er goed uit ze Talitha, samen komen jullie er wel

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:39

Ziet er goed uit! En kalmpjes... je hebt u puntjes al vernoemd, maar ik denk eens je weer het volle vertrouwen hebt dat deze puntjes dan zeker goed gaan komen!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:11

T ziet er echt super uit Talitha! :D
Echt, de max! K ben zo blij voor u dat ge nu toch terug opnieuw begonnen bent.
Je miste het wel é!?
Wieze is echt een schoon paard, zeker als ik hem onder het zadel zie.
Voort doen é *\o/*

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:10

Goed zo!
Ben echt blij dat het zo goed gaat... :))
Uw benen, das nog cava zenne... maar euhm ja, ik denk dat je mss nog pianiste geweest bent in een vorig leven ;)

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:14

Het rijden ziet er wel redelijk uit (paard loopt volgens mij wel nog niet echt 100% los door zijn lijf) maar met dat vrijspringen zou ik oppassen. Dat ziet er niet echt lekker uit (holle bovenlijn, weinig bascule). Dit kan je verhelpen door galoptraining in open veld zodat hij zijn rug beter leert gebruiken (heeft hij mss rugproblemen?) en zo sterkere rugspieren en een vlottere sprongbeweging krijgt. Hij zal dan ook ontspannender te rijden zijn.

Voor de rest geef je zelf al aan dat er nog wat werk is aan je rijstijl maar dat komt zeker goed. Nog veel plezier met je paardje!!! *D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:02

Paard loopt absoluut nog niet 100% los in zijn lijf: daar moet hij zelf nog sterker voor worden, meer vertrouwen voor krijgen en de ruiter moet hem weer wat aanvoelen.

Galopperen in open veld met deze knul is op dit moment nog vragen om problemen... 5 jaar niet gewerkt en 5 jaar quasi niet van het erf af geweest :) we doen rustig aan, nog veel aan de longe en zo, dus daar wachten we nog mee. Het vrij springen hebben we niet lang gedaan omdat we idd ook zien dat hij daar nog techniek en kracht mist :j

Rugploblemen niet voor zover ik weet, maar dit is een GROOT paard die heel lang niet gewerkt heeft, dus hij is heel week gespierd momenteel, dit was de derde dag dat we er weer wat mee deden geloof ik.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:14

Het kan helpen door het paard een tijdje door een wat meer ervaren ruiter te laten trainen en whisperramse te laten oefenen op een ervaren goed doorgereden paard (aangezien ze nog niet echt goed zit) want gewoon wat rondhobbelen aan de longe is eigenlijk ook geen oplossing als je vooruitgang wilt boeken.
Als hij inderdaad zo week gespierd is (grootte doet er dan trouwens echt niet toe) zou ik zowieso opletten met werken onder het zadel want voor je het weet verkrampt je paard (zeker met een onzekere ruiter op zijn rug).
Ik krijg de indruk dat jullie nogal uit de losse hand trainen, dit kan perfect met een doorgereden paard maar als je paard inderdaad zo veel achterstand heeft zou je het toch beter wat serieuzer aanpakken: paard eerst laten checken door je DA en dan samen met Da of trainer een voedings- en trainingsschema opstellen met tussentijdse evaluaties zodat je je vooruitgang kan zien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:59

Ik vind je post heel interessant hoor maar ik vraag me af hoeveel mensen die recreatief rijden met voedingschema's en zo werken?

'Beetje rondhobbelen aan de longe' is het niet, peerd wordt net zo goed geschakeld en gebogen, en wordt ook nog gewoon gelongeerd zonder iemand erop, best intensief dus. Bij het rijden hangt de longe er meer aan voor de zekerheid, zij stuurt hem echt wel rond.
Een meer ervaren ruiter is er helaas niet voorhanden, want dat zou anders zeker wat zijn, maar er zijn er niet veel in de buurt die op deze willen stappen :n

Bovendien was dit van de eerste keren, het verandert echt wel hoor :j Ik zeg niet dat we professioneel bezig zijn, maar ik vind ook niet dat we slecht bezig zijn. Hij is al een pak gespierder, blijft braaf, ze rijdt er al stukjes los mee en dit gaan we gewoon uitbouwen naar de volledige piste rond kunnen sturen en dan eventueel verder kijken voor les.

Achterstand gohja, dit paard kent veel, hij moet gewoon weer wat spieren opbouwen. hij is minder stijf dan ik verwacht had (staat ook 24/7 buiten).

Ik vind Talitha behoorlijk goed zitten, ze zit hem niet in de weg (want daar reageert hij echt gruwelijk scherp op) en we werken er ook steeds aan natuurlijk :j

Ik ga eens kijken of we zsm eens nieuwe foto's kunnen maken nog, mss dat het plaatje al wat anders is dan :j

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 18:37

Helaas; hier niet snel een ruiter in de buurt dat er wel degelijk op wil...
De enige die ik er nog graag zie opstappen dat is mijn oude lesgever, maar die zal dat niet snel doen (vanwege zijn leeftijd).
Laten we ergens ook zeggen dat ik niet jan en alleman op dit paard zet. Bij ongelukken valt het nog steeds op mijn kop, en zou het mezelf niet vergeven als er gewonden vallen.
Ik zie net wel dat je van België bent? Je bent welkom hoor :D
Haha, neen, maar ik nodig je gerust uit om alleen al eens te "kijken" :j

En tjah, van dat les, daar heb je ergens wel een punt. Helaas is het moeilijk om in het Oost-Vlaamse om te beginnen al een deftige stal te vinden. Heb hier vele maneges geweten, en laat ik zeggen dat ik geen één van al vindt voldoen aan mijn eisen :D
(Denk aan Artevelde, Wellington, Lathouwer, Hoefslag...)

Enfin, toch bedankt voor je comment! :)

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:06

Voor alle duidelijkheid: ik bedoel het dus echt niet negatief.

@WR: de maneges die je opnoemt ken ik (daar heb je gelijk in!), Ikzelf ben in het buitenland stages gaan volgen, oorspronkelijk ben ik ook van Oost Vlaanderen maar ik rij nu vooral voor mijn vriend zijn stal (in Noord Frankrijk).

@ poes: ik vind niet dat omdat je enkel recreatief rijdt, je het niet serieus moet aanpakken, voedingsschema's zijn bij ons heel normaal zelfs voor de recreatieve ruiter die zijn paard 24/7 in de wei heeft staan.
Het is niet moeilijk om een longe te laten doorhangen als je op een klein afgezet stuk rijdt, maak gewoon dat je de longe op tijd achterwege laat zodat je nog zonder durft rijden.
Het paard niet in de weg zitten is maar één aspect van een goede zit en niet heiligmakend.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:17

Ik heb net ontdekt dat jullie van Gent zijn, ik ken daar iemand die met mij op dressuurstage gezeten heeft (tevens naamgenoot): Sarah Minnebo. Ze studeert nog, maar ze geeft privéles, zelf rijdt ze nu jonge paarden in Wallonïe maar ik denk dat haar eigen paarden nog in het Gentse staan. Die is gewend aan moeilijke paarden en geeft goed les.
Mss iets voor jullie?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:42

Hmmm, dat zou me erg verbazen. :D
Ken haar persoonlijk, ze staat zelfs in dezelfde straat bij mij met de paarden, dus neen, helaas geen goed succes vrees ik...
Maar jij bent steeds welkom hoor, kan je nog eens een bezoek bij haar ook gaan brengen, twee vliegen in 1 klap :D
Geef ik je mijn adres per PB? :)

Hier trouwens alweer het nieuwste topic;
[GVL-ITP] Wieze aan de dubbele longe
Laatst bijgewerkt door whisperramse op 18-04-09 21:09, in het totaal 3 keer bewerkt

viper2097

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:50

horse addict = fake!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:17

Sarah Minnebo is heel welkom om met mij eens een goede discussie aan te gaan over eerlijk en paardwaardig omgaan met en houden van paarden :) Héél welkom zelfs!

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:21

Nu zijn jullie echt wel vijandig, hoor.
Waarom zou ik fake zijn, mijn profiel is nogal leeg omdat ik op mijn privacy gesteld ben, ik zie het nut niet in van zo'n persoonlijke aanval.
Ik weet niet wat jullie hebben tegen haar maar ik vind haar echt goed rijden, vooral met moeilijke paarden haalt ze echt goede resultaten. Ze heeft wel een moeilijk karakter (heethoofd) maar daar moet je mee om kunnen. Ik zie eigenlijk niet in wat je tegen haar manier van werken hebt, is een van de paardvriendelijkste die ik ken, soms wat streng en fanatiek maar ja. Ik heb haar gisterenavond nog zien rijden met een paard van haar vriend en ik geloof niet dat jullie recht van spreken hebben als ik zo jullie foto's bekijk.

_miepie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:40

fijn dat je beetje bij beetje het vertrouwen weer terug krijgt in je paardje, doe het lekker rustig aan en dan zal het vast wel helemaal goed komen!!